Hoe ben je op het idee van Sofa.com gekomen?
“Zoals zoveel ondernemingen is Sofa.com uit frustratie geboren. Het aanbod van banken was volgens ons gewoon niet goed; te duur, slechte service, lange levertijden. En als je eindelijk een besluit had genomen waar je spijt van kreeg, dan kon je de bank niet terugsturen, of het was ontzettend duur om dat te doen. De meubelmarkt, en met name de bankenmarkt, lijkt een beetje in het verleden vast te zitten. Daarbij voelden we dat consumenten meer vertrouwen krijgen in het web, waarbij ze duurdere en grotere spullen bestellen.”
Welke reacties heb je van traditionele meubelverkopers gekregen?
“Eerlijk gezegd weet ik het antwoord op die vraag niet. Er is zeker geen vijandigheid, maar ze hebben ons ook niet op de thee gevraagd. Er komen wel een paar sites die hetzelfde proberen te doen, dat duidt er in ieder geval op dat we in de juiste richting denken.”
Hoe steekt je marketingstrategie in elkaar? Hoe vertel je het publiek over Sofa.com?
“Er bestaat een bedrijfje genaamd Google, ze zuigen zo’n veertig tot vijftig procent van ons marketingbudget op. Daarnaast doen we het gebruikelijke werk; seo, printadvertenties, pr, etcetera. We houden ook maandelijkse wedstrijdjes en momenteel werken we hard aan onze social media. Andere leuke dingen: we hebben onze nieuwe showroom omgebouwd tot een waanzinnige bioscoop voor dertig mensen. Via de website kun je een avondje winnen. En we proberen ook het wereldrecord voor het snelste meubelstuk terug te pakken. We werken aan een bed dat 180 kilometer per uur kan.”
En je verleden? Wat deed je eigenlijk vóór Sofa.com?
“Voor Sofa.com heb ik nog nooit met meubelen te maken gehad. Na een blauwe maandag in de advocatuur, zat ik in de catering. Mijn businesspartner Pat Reeves en ik hebben zeven jaar het bedrijf Deliverance gerund, Londen’s eerste bezorgdienst voor kwalitief goede maaltijden, van Italiaans tot Thai en sushi. We hadden drie grote keukens in Londen, en zo’n honderd scooters die alles rondbrachten. Deze onderneming zat ontzettend complex in elkaar, maar bleek voor ons wel een goede opstap voor Sofa.com.”
Wat is het leukste aan werken voor Sofa.com?
“We hebben een fantastisch team. Het klinkt misschien een beetje braakopwekkend, maar het zijn ‘de mensen’ die het leuk maken. De klanten vinden het fantastisch wat we doen, dus de sfeer is eigenlijk altijd goed. In de catering was vaak veel stress, dit is compleet andere business…”