In deze onzekere tijd is de reactie van veel bedrijven 'geen gekke dingen doen en afwachten'. Dat men hiermee kansen laat liggen op 'new business' is vaak onvoldoende duidelijk. Podiumauteur Wim Joosten adviseert de proef op de som te nemen en te checken of jouw bedrijf kansen laat liggen.
Eind 2010 heb ik bijna 100 industriële bedrijven in de B2B-markt bezocht en met hen gesproken over de strategische business issues. Er kwamen altijd twee vragen op tafel: ‘waar liggen jullie wakker van en welke kansen zijn er?’ Een groot aantal bedrijven gaf aan ‘het heel moeilijk te hebben’ en ‘met 120% inzet de dingen te blijven doen die ze al deden’. ‘Geen gekke dingen doen, dan redden we het wel’, was vaak het motto. Ze deden wat een kikker doet in een pan water op het vuur. Die springt er niet uit maar blijft zitten totdat ‘ie doodkookt. Er waren ook eigenwijze bedrijven met een duidelijke en eigen visie. Ze durfde baanbrekende keuzes te maken door op een andere manier geld te verdienen of door heel andere services te gaan leveren.
Nieuw businessmodel
Een fabrikant van ‘hekwerkproductiemachines’ had besloten om de machines gratis weg te geven en voor ieder geproduceerd hek een ‘fee’ te vragen. Een nieuw verdienmodel dat uistekend werkte. Bovendien kon het bedrijf ‘lean’ blijven, een grote wens van de eigenaar. Om de moordende concurrentie in de sector te ontlopen was een transportbedrijf de opslagsystemen die ze vervoerde ook gaan installeren en servicen. Door deze extra service was de relatie met de opdrachtgever sterker geworden en waren de marges toegenomen.
Hoe kwamen ze op deze ideeën? Door met regelmaat ‘out of the box’ na te denken over nieuwe mogelijkheden voor het bedrijf en door die mogelijkheden vervolgens ook uit te werken en daadwerkelijk te benutten. Deze bedrijven maakte structureel tijd vrij voor innovatie en medewerkers werden ook gestimuleerd, kregen op alle manieren ‘de ruimte’.
Check
Is jouw bedrijf een kikker in de pan? Wil je een antwoord op deze vraag, doe dan de volgende check: hang een groot ‘brown paper’ op aan een centrale wand in het bedrijf en vraag een zeer diverse groep van medewerkers (of nog beter, alle medewerkers) om op deze wand ideeën op nieuwe business met post’its op te hangen. Moedig hen ook aan om op elkaars ideeën te reageren. Ideeën kunnen nieuwe producten, extra services, nieuwe klanten, etc. betreffen. Laat hen na twee weken de ideeën ook scoren met ‘sterren’. Wanneer de wand gevuld is met veel ideeën is de kans groot dat jouw bedrijf een kikker in een pan is. Je laat in ieder geval kansen op nieuwe business liggen.
Eerdere bijdrage:
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Wim Joosten, New Business Generator bij Calypso Innovatie.
Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.