Jeroen Tas is sinds vorig jaar niet langer innovation en strategy officer bij Philips. Hij is er nog wel parttime consultant, maar daar stopt hij over een paar maanden mee. Tas besteedt zijn tijd liever als coach, bestuurder en/of investeerder bij jonge bedrijven.
‘Ik vind het ontzettend leuk om bezig te zijn met mensen die hun dromen willen uitvoeren. Die echt iets proberen op te bouwen met impact. Die zich voortdurend moeten aanpassen aan een veranderende omgeving, die niet vastgeroest zijn in bestaande structuren en beloftes’, vertelt hij aan MT/Sprout.
Wereldwijd kloppen heel wat bedrijven dan ook bij hem aan. Het maakt van Tas een gewild exportproduct. Hij adviseert inmiddels een kapitaalfonds in India, werkt met het Canadese Zylorion Health, het Amerikaanse Quantiphi, het Europese consortium Gaia-X. En in oktober vertrekt hij naar Brazilië voor een gesprek met het grootste kapitaalfonds in gezondheid.
Hoe maak je een selectie uit de vele bedrijven die bij je aankloppen?
‘Ik heb vier i’s voor mezelf bedacht. De eerste is de belangrijkste, dat is de i van impact. In hoeverre heeft wat je doet een positieve uitkomst? Is het iets heel kleins, of heel gespecialiseerd, of is het iets wat het potentieel heeft om veel mensen positief te raken?’
Ik ga niet in een raad van commissarissen zitten waar ze mij in het auditcomité zetten
Het tweede criterium is de i van invloed. ‘Die moet ik wel hebben. Ik ga niet in een raad van commissarissen zitten waar ze mij in het auditcomité of het beloningscomité zetten. Ik wil graag ook mijn ervaring neerzetten om het team te helpen.’
‘De derde i is die van inspiratie. Ik moet door het team geïnspireerd worden, en andersom. Als die vonk er niet is, dan moet je het ook niet doen. De vierde i is dat het intellectueel uitdagend moet zijn. Ik wil niet op de automatische piloot uitkomen, daar doe ik het ook niet meer voor.’
‘Als je die vier i’s gebruikt als criteria, dan valt er best veel af. Gaandeweg blijken sommige van die engagementen heel leuk, spannend en potentieel impactvol te zijn. Daar krijg ik zelf heel veel energie van.’
Welke lessen deel je het meest met deze hemelbestormers?
‘Je moet heel duidelijk in je purpose zijn. Wat is de impact, hoe belangrijk is het, hoe belangrijk is het voor jou persoonlijk? Een mooie marktopportuniteit is niet genoeg. Ga je ervoor, wil je dit diep in je ziel?’
‘Als je geen duidelijkheid op je purpose hebt, dan houdt het op. Als je echt een purpose hebt, denkt iedereen in je team er dan ook zo over? Of is het voor hen alleen een slogan? Dan merk je dat het daar vaak al een beetje klemt.’
‘Tweede is dat je realistisch moet zijn over de weg naar je doel. Wat geeft je potentieel wind in de rug en welke stroom heb je tegen? Hoe ga je om met de krachten die op je weg tegenkomt. Welke kun je beïnvloeden, welke denk je te kunnen beheersen?’
Hoe goed staat dit allemaal op je radar? Gaan er straks dingen gebeuren die je helemaal niet verwacht had? Kortom: hoe goed begrijp je je omgeving en wat kan je ermee doen? Daarna kijk ik naar de juiste mindset in de leiders.’
Ik wil dat de leiders onafhankelijk van elkaar antwoord geven op de vraag wat hun ambitie is
‘Ik wil dat de leiders onafhankelijk van elkaar antwoord geven op de vraag wat hun ambitie is. Hoe sterk geloof je hierin, wat denk je dat de grootste risico’s zijn, hoeveel energie kan je hiervoor vrijmaken? Heb je het vermogen om het waar te maken? Als dat niet bij elkaar past, dan gaat het mis.’
‘Daarna ga je pas naar je businessmodel kijken. Hoe kunnen dit levensvatbaar maken, zowel op korte termijn als langere termijn.? Hoe kunnen we dit schaalbaar maken en hoe kunnen we hier uiteindelijk geld mee verdienen?’
‘Hoe richt je organisatie in, hoe veel aanpassingsvermogen en snelle besluitvorming bouw je in? Je doet het niet alleen, het gaat erom hoe je dit met anderen doet. Hoe ga je relaties aan met die anderen in je omgeving die hetzelfde denken of een vergelijkbare visie hebben? Hoe ga je hiermee samen werken om steeds meer realiteit aan je plan te geven?’
Lees ook: Deze startup wil zorg op afstand bereikbaar maken met augmented reality
‘Het laatste onderwerp van discussie is natuurlijk de technologie. In hoeverre maak je gebruik van technologie? Is het technologie die de anderen nog een beetje eng vinden, omdat ze zoveel geïnvesteerd hebben in oude technologie? Hoe ga je die technologie gebruiken als strategisch wapen? Dit is wel de volgorde waar ik doorheen ga.’
Over wat voor soort business ben je het meest enthousiast?
‘Platforms. In tegenstelling tot de tradionele productenbusiness, ga je heel dicht bij je gebruikers zitten en je past technologie toe om zo goed mogelijk hun behoeften te begrijpen en te vervullen. Dat is per definitie dynamisch, want je weet niet precies wat ze volgende week willen.’
‘Apple, Google en Amazon zijn als platforms voortdurend op zoek: hoe kan ik een betere ervaring aanbieden, hoe kan ik meerwaarde voor mijn gebruikers leveren? Hoe kan ik door met anderen samen te werken dingen aanbieden die de propositie voor de gebruiker sterker maken?’
Met platforms kan je zorg rond de persoon organiseren
‘Ik wil datzelfde model in de gezondheidszorg toepassen en zo versnipperde diensten bij elkaar brengen. Mijn visie is dat zorg rond de persoon georganiseerd wordt. Die zorg moet ook geleverd worden waar die nodig is, niet noodzakelijk in het ziekenhuis of bij de dokter.’
‘Stel je hebt type 1-diabetes en je wil het beste zorgprogramma hebben. Dat kan een psycholoog in Groningen zijn, een in insuline gespecialiseerde verpleger in Maastricht, een internist, een oogarts en dermatoloog in Amsterdam…’
‘Hoe kan je nu de zorg zo inrichten, dat je technologie gebruikt om al die behoeftes het beste te begrijpen en te vervullen? Dat is mijn “quest”. Daarin breng ik ook allerlei partijen bij elkaar om te kijken of we het met elkaar kunnen doen, want alleen kun je het nooit.’
Werk je op dit moment op zulke projecten?
‘Ik werk nauw samen met het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam. Die zijn bezig met een ecosysteem, inclusief seniorenzorg en huisartsenpraktijken. Ze willen één netwerk maken waarin ze holistisch naar de zorg voor de patiënt kijken.’
‘Met technologie wordt dit netwerk ook opengemaakt voor nieuwe dienstverleners, voor mensen die zich met andere typen zorg bezighouden. De ceo van AncoraHealth, waar ik vandaag een wandeling mee maak in Amsterdam, is met zijn bedrijf actief in gezondheid en gedrag.’
Je gedrag kan de effectiviteit van een therapie enorm versterken
‘Er is nu redelijk veel bewijs voor dat hoe je eet, je sport, met stress omgaat, hoe je slaapt en dergelijke een enorme impact heeft op de klinische uitkomsten. Dat geldt voor hartziekten, voor diabetes en zelfs voor kanker. Je gedrag kan de effectiviteit van een therapie enorm versterken.’
Lees ook: Deze startup scoort met digitale traumaverwerking
Om de beste therapie voor een patiënt te bepalen, kan je medische informatie uit de pathologie, de beeldvorming, maar ook de genetische informatie samenvoegen met het gedrag. Die combinaties geven ons hele nieuwe inzichten, waarmee je een heel nauwkeurig profiel kan maken en de keuze en uitkomst van de therapie kan beïnvloeden.’
‘Vijf jaar geleden hadden we nog geen technologie die zulke complexe data kon bekijken en patronen en verbanden hierin kon vinden. Nu kan dat wel met artificiële intelligentie en machine learning. Als je je methoden en bedrijfsvoering aanpast aan nieuwe technologie dan open je nieuwe wegen naar oplossingen voor grote vraagstukken.
Vooruitkijkend, waar ben je dan het meest enthousiast over?
‘Deze innovatieve aanpak voor de zorg. Ik zie dit ook bij Santeon, een zorggroep van zeven ziekenhuizen in Nederland. Zorg thuis, zorg gebaseerd op de behoefte van de patiënt, digitale regie in een open netwerk, uitkomst georiënteerd, wat doet het voor de patiënt, en natuurlijk een efficiënter systeem.’
Het is heel mooi om te zien dat echte hardcore techies zich inzetten op de zorg
‘Daar word ik wel blij van. Ik zou dit graag op grote schaal zien werken. En daar ben ik op de achtergrond ook heel hard mee bezig.’
Zie je nog kruisbestuivingen met andere sectoren?
‘Ik ben bestuurder bij Quantiphi. Die hebben 3.800 AI-specialisten in dienst. Ze gaan als organisatie nu ook voor een groot deel focussen op gezondheidszorg en life sciences. Het is heel mooi om te zien dat echte hardcore techies zich inzetten op gebieden met veel impact, zoals de zorg.’
‘Ik zit ook in het bestuur van Gaia-X, dat is een consortium van 350 Europese bedrijven over verschillende bedrijfstakken heen. Die zijn bezig om cloud- en dataspaces van de grond te krijgen, die digitale ecosystemen ondersteunen en minder afhankelijk zijn van de grote cloud-leveranciers.’
Ik ben groot voorstander van het teruggeven van de macht aan de gebruikers
‘Hierdoor kan je bijvoorbeeld als ziekenhuisgroep je eigen data managen voor je patiënten, maar ze ook veilig delen met anderen en ze overal toegankelijk maken. Dan moet je er wel voor zorgen dat iedere burger een digitale identiteit heeft en toestemming geeft voor gebruik van zijn of haar data.’
‘Dat vind ik een heel belangrijk initiatief, want dit gaat over de bedrijfstakken heen. En dit gaat weer om jou. Jij doet je bankzaken, jij neemt zorg af, jij reist, je koopt een auto, je gebruikt energie, al die informatie komt bij elkaar in dienst van jouw behoeften.’
‘Daarmee kan je twee dingen doen: de macht gaat steeds meer naar de grote spelers, of je creëert een systeem waarin een groot deel van de macht teruggaat naar de gebruikers. Van dat laatste ben ik een heel groot voorstander.’
Komen er nog andere spannende dingen aan Jeroen?
‘Nee, ik denk dat ik hier mijn handen wel aan vol heb (lacht).’
Lees ook: De 5 startups helpen zorgverleners met disruptieve technologie