Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MedAssist wil zorg op afstand bereikbaar maken met augmented reality

MedAssist.online wil goede medische zorg bereikbaar maken, voor iedereen, overal ter wereld. Daarom ontwikkelden Walther Boon en Remko Huigen augmented reality-apps waarmee gebruikers medische hulp krijgen wanneer er geen dokter in de buurt is. 'Dat bespaart tijd en geld.'

remko huigen medassist
Foto: MedAssist

Wat is MedAssist.online?

De Rotterdamse startup MedAssist.online levert een augmented reality-app (MedAssist Live) voor patiënten, mantelzorgers en medisch specialisten. Met de app kan de specialist op afstand live meekijken en aanwijzingen geven, alsof hij of zij naast de patiënt in de kamer staat.

Lijkt dat niet veel op een videobelletje met de huisarts? Nee, zegt medeoprichter Remko Huigen (57, foto boven). ‘Er bestaan al meerdere beeldbelapps in de gezondheidszorg, maar wij gaan een stap verder: van met elkaar praten naar écht meekijken en meedoen. Zo stelt onze live-app niet alleen iemand op afstand in staat om mee te kijken, maar ook om visueel instructies te geven.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd naar eerdere kandidaten? Lees alle Startups van de Week terug »

Augmented reality maakt het mogelijk een medisch specialist virtueel “naast” een patiënt te zetten om hulp te verlenen. De dokter, verpleegkundige of mantelzorger geeft aanwijzingen die de patiënt via zijn mobieltje of tablet rechtstreeks op zijn lichaamsdeel geprojecteerd ziet. Zo lijkt het alsof de medisch specialist bij hem of haar aanwezig is. Dat geeft vertrouwen en een totaal andere beleving dan een belletje via Zoom of Teams.’ 

Wie zitten erachter?

Huigen en Walther Boon (58) zijn beiden afgestudeerd in de geneeskunde, maar kozen er na hun studie voor een iets andere richting op te gaan.  Zo ging Huigen bij Shell aan de slag en runt Boon een trainingsbedrijf waar hij jaarlijks zevenhonderd kapiteins, stuurlieden en mensen uit de offshorebranche medische handelingen bijbrengt. ‘Dat is nodig, want op een schip of booreiland sta je er alleen voor: er is vaak geen dokter in de buurt.’ 

Een app als de onze bestond nog niet, die besloten we die zelf te ontwikkelen

Zo ontstond ook het idee voor MedAssist. ‘Onze cursisten gaven aan dat zij niet alleen behoefte hadden aan handleidingen en instructies, maar ook aan live ondersteuning op afstand. Zo’n app bestond nog niet, dus besloten wij die zelf te ontwikkelen.’

Na jarenlang apps te hebben ontwikkeld voor de maritieme sector, lanceren Huigen en Boon nu voor het eerst een app die ook voor de algemene gezondheidszorg interessant is.  

Wie zitten erop te wachten?

Mensen thuis die een controle moeten ondergaan, bijvoorbeeld na een operatie, met diabetes of een thuisdialyse. ‘Doordat de live-app iemand op afstand in staat stelt mee te kijken én via augmented reality instructie te geven, hoeft de medisch specialist niet langer naar de patiënt en de patiënt niet langer naar het zorginstituut. Dat bespaart voor beide partijen tijd en geld.’

Hoever is MedAssist.online?

MedAssist.online werd in 2016 opgericht, maar richt zich sinds 2021 voor het eerst op de algemene gezondheidszorg. ‘De afgelopen anderhalf jaar hebben wij vooral veel proeven gedaan: wat is de beste toepassing in de praktijk? Welke functionaliteit heeft de meeste waarde voor de patiënt? En hoe zetten wij deze app in zodat het een oplossing biedt voor het tijd- en personeelstekort in de zorg?’ 

Op dit moment zit MedAssist.online in de afrondingsfase van een aantal belangrijke proeven. ‘Wij spraken vijftig innovatiemanagers in de zorg. Daar rolden concrete pilotproeven uit in zowel ziekenhuizen als verzorgingshuizen. Die ronden we nu deels af.’

MedAssist.online werd in juli de grote winnaar van de SocialTech Startup Network Series 2022, een initiatief van de gemeente Den Haag, YES!Delft en InnovationQuarter om innovatie in het sociaal domein te stimuleren. ‘Naar aanleiding van onze deelname denkt de Gemeente Den Haag erover de app te gebruiken voor trajecten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’

Wat is het verdienmodel?

Wanneer de proeven zijn afgerond, moeten de heren met een SaaS-model (Software-as-a-service) winst maken. ‘Voor de grotere zorgorganisaties praten we dan over tientjes per maand, per gebruiker. Dat is competitief met andere zorgapps.’  

Nog geld nodig?

Huigen en Boon hebben tot nu toe vooral zelf tijd en geld (bedrag: onbekend) in het bedrijf gestoken. Ook hebben ze een aantal ontwikkelingen met samenwerkingsprojecten en subsidies uitgevoerd. Tevens is er één kleine aandeelhouder (PortXL), als gevolg van de deelname aan het Rotterdamse maritieme acceleratorprogramma. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor we een investering aannemen, wil we onderzoeken hoeveel tractie we kunnen krijgen

Er staat voorlopig geen investeringsronde op de planning, maar er is wel interesse. ‘Er lopen al gesprekken, maar voor we daadwerkelijk een investering aannemen, willen we eerst onderzoeken hoeveel tractie we in de zorg kunnen krijgen. In de maritieme sector hebben we die tractie al.’ Huigen geeft aan vooral geïnteresseerd te zijn in een investering om de marketing, verkoop en verdere productontwikkeling te ondersteunen.