Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatief Nederland stapt in drie valkuilen

Is het innovatievermogen van Nederlandse bedrijven nu wel of niet groot? Hoe dan ook, Podiumauteur Bas van der Horst geeft drie tips om een innovatiepoging niet te laten falen.

De meningen zijn verdeeld over de staat van innovatie in Nederland. Enerzijds las ik onlangs op MT.nl dat het top gaat met onze innovatie. Ook de Global Innovation Index van INSEAD biedt goede hoop, Nederland steeg in 2012 van de negende naar de zesde plaats. Anderzijds stond er laatst een brandbrief in het FD over het slechte innovatiebeleid van de overheid. Die verdeeldheid is niet zo gek, aangezien de verschillende branches erg verschillend met hun innovatiebudget omgaan. Dat blijkt uit een recente analyse van innovatiecijfers, waarin verschillende CBS-databronnen op het gebied van bedrijfsomvang, aantal product- en procesinnovaties en absolute uitgaven aan innovatie met elkaar werden vergeleken.

Sommige branches geven er bakken geld aan uit komen nauwelijks met concrete innovaties, terwijl andere organisaties een stuk minder uitgeven aan innovatie en juist wel met vernieuwende oplossingen komen. Ook in de praktijk zie ik dit terug. Veel organisaties worstelen met de invulling van een effectief innovatiebeleid. De belangrijkste valkuilen? Ik zie er in elk geval drie:

1. Bedrijven don’t practise what they preach

Elk bedrijf probeert haar klanten zo innovatief mogelijke producten of dienstverlening te bieden. Maar vaak blijven organisaties zelf op de ouderwetse voet verder gaan. Hier komt dus de wijsheid ‘practise what you preach’ om de hoek kijken. Niet alleen je klant heeft behoefte aan innovatie, jouw organisatie heeft dat ook. Zo ontwikkelen veel IT-leveranciers massaal handige samenwerkingstools voor hun klanten, maar brengen ze dit zelf nauwelijks in de praktijk. Zonde.

2. Start-ups starten in branches die nauwelijks innoveren

Uit het eerder genoemde innovatieonderzoek blijkt dat het wemelt van de start-ups in branches die nauwelijks innoveren. De zakelijke dienstverlening scoort als branche bijvoorbeeld niet erg hoog op innovatie, terwijl daar volgens het CBS wel de meeste start-ups worden geregistreerd. De vraag is natuurlijk of je geen nadelen ondervindt van het gebrek aan innovatieklimaat. Ik zou ondernemers die een nieuw bedrijf willen beginnen aanraden om het innovatieklimaat van de verschillende branches helder op het netvlies te hebben. Ik denk namelijk dat de mate van innovatie binnen een branche veel zegt over de groeipotentie en dus wat voor voedingsbodem er voor je bedrijf is.

3. Angst blokkeert innovatie

We zien het om ons heen gebeuren: bedrijf A spant een rechtszaak aan tegen bedrijf B, omdat B een idee gestolen zou hebben van A. Bij plagiaat is het logisch dat daar consequenties aan hangen, maar ik zie in de praktijk dat organisaties te krampachtig samenwerkingsverbanden aangaan met andere bedrijven. Bang dat een ander er met hun idee vandoor gaat. Terwijl toch inmiddels bekend is dat je juist met meerdere visies tot nieuwe, innovatieve ideeën kan komen. Zoek dus de juiste partners om je innovatie naar een hoger plan te tillen en een groter bereik te laten hebben.

Ik denk dat het voor veel bedrijven een goede eerste stap is om niet alleen tot een innovatief eindproduct voor hun klant te willen komen, maar ook een innovatief innovatiebeleid in te richten. Alleen dan kom je tot daadwerkelijke innovatie en krijg je ook een plekje in de top 10 van meest innovatieve bedrijven van MT.nl 

Eerdere bijdrage:

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Bas van der Horst, Country Manager Benelux bij QlikTech