Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gratis zonnepanelen!

Solarbedrijf De Zonnefabriek gaat samen met energieboer Greenchoice gratis zonnepanelen uitdelen. Particulieren krijgen zonnepanelen op hun dak, in ruil daarvoor moeten ze zich voor 20 jaar verbinden aan Greenchoice.

 

De Greenchoice-klant betaalt gedurende die hele periode het nu geldende tarief voor hun zonnestroom. "We gaan hiermee bewijzen dat je zonder subsidie kunt investeren in zonne-energie," zegt Aren van Muijen van De Zonnefabriek.

Stichting DOEN

Het project van Greenchoice en De Zonnefabriek omvat 500 installaties in Noord-Holland, met een totaal oppervlak van 8000 vierkante meter De aan de Postcodeloterij verbonden stichting DOEN draagt een deel bij aan de investering. "Om deze pilot op gang te brengen," zegt Van Muijen; "Zodra we ons hiermee hebben bewezen, kunnen we dit en volgende projecten prima herfinancieren. Bovendien kunnen we straks weer scherper inkopen doordat de volumes stijgen."

Tien zonnepanelen

Een zonnepanelensysteem van ZonVast bestaat uit tien zonnepanelen die 1950 kilowattuur per jaar opleveren, uitgaande van het aantal zonuren dat Noord-Holland geniet. Dat is volgens de aanbieders meer dan de helft van het stroomverbruik van een gemiddeld huishouden. Voor de stroom die de klant direct verbruikt betaalt deze twintig jaar een vaste prijs van 23 eurocent, vergelijkbaar met het huidige gemiddelde energietarief van gewone stroom. Deze prijs stijgt dus niet mee met de prijs van grijze stroom.

Na 20 jaar eigenaar

De Zonnefabriek levert de zonnepanelen en coördineert de installatie van de systemen. Greenchoice is de eerste twintig jaar eigenaar van de zonnepanelen en verzorgt de administratie. Daarna worden de panelen eigendom van de klant en zou deze nog zo’n tien jaar kunnen profiteren van gratis zonne-energie. "Op dat moment is de productiviteit van de panelen nog altijd 80 procent," belooft Van Muijen. In eerste instantie geldt het aanbod alleen voor Greenchoice-klanten met een koopwoning in Noord-Holland. Uiteindelijk moet ZonVast over heel Nederland worden uitgerold.

Chinese panelen

Van Muijen en zijn compagnons Gustaaf Haan en David van der Burg kopen hun panelen in in China, de elektronica eromheen is van Duitse makelij. "Natuurlijk zouden we graag Nederlandse producten gebruiken, om de industrie hier te steunen. Maar de panelen worden dan tweemaal zo duur, terwijl de Chinese producten gegarandeerd goed zijn; zo'n paneel is het eenvoudigste onderdeel van de installatie."

Geen techneutenclub

Opmerkelijk: De Zonnefabriek is twee jaar geleden niet gestart als ingenieursclub met Delftse techneuten. Van Muijen studeerde geneeskunde en journalistiek, Haan is neerlandicus en Van der Burg bioloog. "We wilden ons inzetten voor groene energie. Dat hebben we na een week teruggebracht tot zonne-energie. We willen nieuwe manieren ontwikkelen om dat groot te maken. De kennis daarvoor bouw je  snel genoeg op, technische mensen hebben we inmiddels ook in huis."

UvA

In zijn korte bestaan heeft De Zonnefabriek al 150 projecten begeleid, inclusief de administratieve rompslomp rond subsidies en financiering. Zo kreeg de Universiteit van Amsterdam  180 panelen, goed voor 31 kiloWattpiek aan vermogen. andere bedrijfsklanten waren tot nu toe agrariërs en het Medisch Centrum in Ter Aar. "We hopen dat ons nieuwe project een vlucht gaat nemen," zegt Van Muijen. "Het is misschien cru, maar de ontwikkelingen in Libië en zo'n ontplofte kerncentrale bewijzen alleen maar de noodzaak van duurzame energie." 

België

In België lopen al meer projecten waarbij grootschalig huishoudens onder vergelijkbare voorwaarden worden voorzien van zonnepanelen. De Nederlandse investeerder Hofland Tol is er bezig geld op te halen voor 700.000 vierkante meter aan zonnepanelen op bedrijfsdaken. België subsidieert echte groene stroom stevig, met groencertifcaten die een waarde vertegenwoordigen van 35 cent per opgewekte kilowattuur.

Nederland blijft achter

In Nederland is het subsidiebeleid op zijn best gezegd wisselvallig. Minister Verhagen (Innovatie) schrapte de subsidie voor particulieren en maximeert andere subsidies tot 15 cent per kilowattuur. Voorgangers gooiden er nu eens een deel van de aardgasbaten tegenaan, om de kraan weer dicht te draaien zodra er een run op zonnepanelen ontstond. Van Muijen: "uiteindelijk loopt Nederland ver achter bij Europa met duurzame energie. Het is geen kwestie van rechts of links: de huidige regering in Engeland is conservatief, maar het enige waarop niet is bezuinigd, is Ontwikkelingssamenwerking en duurzame energie. In tegendeel juist."

Bekijk hier Van Muijen en Haan in een presentatie van De Zonnefabriek:

 

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

mvo

Trigion zet in op AI-revolutie in gebouwbeveiliging: weten wat er gáát gebeuren

In samenwerking met Vodafone Business - Niet het aantal camera’s, maar de menselijke capaciteit om ze te monitoren is de grootste bottleneck in gebouwbeveiliging. De IoT Challenge van Vodafone Business bracht Trigion en Sensing Feeling samen met één doel: gebouwbeheer slimmer maken met AI en patroonherkenning.

trigion
Trigion zet in op AI-camera’s die zien wat er gaat gebeuren in plaats van wat er is gebeurd. Foto: Getty Images

Stel je voor: een groot kantoorgebouw met honderden beveiligingscamera’s, maar slechts een handvol beeldschermen in de controlekamer. Beveiligers die pas kunnen ingrijpen als er al iets is gebeurd. Een constante stroom aan beelden die worden opgeslagen, zonder dat iemand ze bekijkt.

Het is een scenario dat zich dagelijks afspeelt in duizenden gebouwen wereldwijd, ziet Jag Minhas, oprichter van Sensing Feeling.

Met de AI-startup uit Londen richt Minhas zich precies op dát vraagstuk. ‘Het traditionele cameratoezicht is vooral reactief’, stelt Minhas. ‘Je kijkt naar wat er is gebeurd, in plaats van wat er gaat gebeuren. Dat willen wij veranderen met slimme, AI-gestuurde technologie die proactief risicosituaties kan herkennen, onder het mom van seeing without seeing.’

900 camera’s, negen schermen

Sensing Feeling heeft zijn sporen al verdiend in de wereld van visuele AI-technologie. ‘We begonnen met het ontwikkelen van slimme detectiesystemen voor de spoorwegen’, vertelt Minhas. ‘Network Rail, de eigenaar van het Britse spoorwegnetwerk, vroeg ons om technologie te ontwikkelen die kan helpen bij het detecteren én voorkomen van overtredingen op het spoor en om de spoorwegovergangen veiliger te maken. Dat was een enorme uitdaging. Niet alleen technisch, maar ook qua implementatie in zo’n uitdagende omgeving.’

‘We zien in veel projecten een soortgelijk dilemma’, stelt Minhas. ‘Neem bijvoorbeeld King’s Cross Station in Londen. Daar hangen 900 camera’s, maar er zijn slechts negen schermen in de controlekamer. Er zijn talloze punten waar risico’s kunnen worden beoordeeld, maar eigenlijk te weinig middelen om ze te monitoren.’

Privacy als kernvoorwaarde

Dat is dan ook precies het probleem waar beveiligingsbedrijf Trigion mee kampt. ‘We zijn specifiek op zoek naar technologie die accuraat kan meten, maar niet continu alles in beeld brengt’, stelt Ron Knaap, directeur platformtechnologie. ‘Met reguliere videoanalyse creëer je een enorm datacenter vol beelden die meestal niet relevant zijn. Dat willen we niet. Het gaat om het realiseren van veiligheid en comfort, met maximale privacy voor de gebruiker.’

Die privacy moet dan ook vooropstaan, vindt Knaap. ‘Er is soms best een dunne lijn tussen privacy en beheersmaatregelen, helemaal met de technologie die nu steeds meer mogelijk maakt. De techniek moet zich bewijzen en moet op zeer zorgvuldige manier gebruikt worden. Je kunt niet zomaar systemen implementeren en zeggen ‘nu weten we het’. Het gaat uiteindelijk om het welzijn van mensen, niet om een businesscase.’

IoT Challenge van 100 dagen

Een samenwerking tussen een Britse tech-startup en een Nederlands beveiligingsbedrijf is misschien niet de meest logische. De samenwerking is mogelijk gemaakt door Vodafone Business en TheNextWeb (TNW). Tijdens een pilot van 100 dagen verbindt de Internet of Things (IoT) Challenge een technologieleverancier met een corporate die een innovatief vraagstuk wil oplossen.

‘Vodafone Business heeft een véél groter bereik in de markt dan ik zelf zou hebben als ik op zoek zou gaan’, stelt Knaap. ‘Innovatie kost een hoop tijd, je hebt soms een aanjager nodig. Een soort ambassadeur die ervoor zorgt dat de neuzen dezelfde kant op staan en zegt: het kost tijd en geld, maar we gaan het doen.’

Menselijk gedrag meten

De pilot begint in één gebouw, met installaties op vier verschillende locaties. ‘Dit project geeft ons de mogelijkheid om onze oplossing in een nieuwe omgeving te testen’, stelt Minhas. ‘We hebben vooral ervaring met buitenruimtes, grote bouwplaatsen, kruispunten en stadspleinen. We hebben wel wat binnenlocaties, maar dat zijn vooral industriële omgevingen zoals fabrieken en logistieke centra. Dit project stelt ons in staat om de technologie binnen te gebruiken, met een sterke focus op menselijk gedrag in compacte ruimtes.’

‘Als uit de test blijkt dat het niet werkt, is dat ook een waardevol resultaat’, zegt Knaap. ‘Maar op basis van wat we nu zien, verwacht ik een positieve uitkomst. Het belangrijkste is dat we niet vooringenomen zijn en zorgvuldig valideren. Het kan best dat onze vraag nog te hooggegrepen is, maar dat betekent niet dat de technologie niet deugt. Het kan ook dat alles spot on is, dan kunnen we ermee verder.’

‘Geen blame and shame

Het potentiële succes vraagt in ieder geval om een intensieve samenwerking. ‘Ik zie het ook echt als een partnership’, zegt Knaap. ‘We communiceren open over alles wat we tegenkomen en lossen het samen op. Geen blame and shame. Je kunt overal spullen inkopen, dat is niet zo moeilijk. Maar ik wil het gedachtegoed van ondernemers meenemen in mijn visie om tot de beste oplossing te komen. Je zoekt ook eigenlijk geen leveranciers; je zoekt partners.’

‘Technologie en innovatie zijn fantastisch, maar als het niet kan worden toegepast op een écht probleem waarvoor mensen willen betalen, blijft het slechts een spannende mogelijkheid’, voegt Minhas toe. ‘Dankzij dit programma hebben we een kans gekregen die we graag als succes willen zien. We willen dit uitbreiden naar een breder aantal usecases. Gebouwbeheer is slechts één toepassing.’

‘Innovatie is noodzakelijk’

Knaap is in ieder geval enthousiast over de mogelijkheden voor zijn Trigion. ‘Als we kijken naar onze klantendatabase, dan zou de helft van onze klanten dit soort technologie kunnen gebruiken als alternatief voor óf aanvulling op fysieke beveiliging. We hebben momenteel 8 tot 9 duizend medewerkers die op locatie werken.’

‘We denken dat we het met 6 duizend zouden kunnen doen. Maar we willen niet van de anderen af, want we hebben al een tekort. We willen juist zorgen dat we de beste medewerkers beschikbaar hebben die relevant werk doen. Gaat het uiteindelijk werken? Dat weten we niet. Maar dat geldt voor iedere vorm van innovatie: het is nooit efficiënt, maar wel noodzakelijk.’

Uw bedrijf succesvol in een digitale wereld

Ondernemers kunnen nu een gratis adviesgesprek plannen met een onafhankelijke adviseur. U kunt hem alles vragen over digital marketing, hybride werken of digitale beveiliging.

Maak kennis met My V-Hub

Jouw gepersonaliseerde platform voor digitalisering! Maak nu een account aan en ontvang gratis een op maat gemaakt actieplan voor uw MKB-bedrijf.

Meer informatie

Bezoek het Experience Center in hartje Utrecht

Via een inspirerende en interactieve sessie ontdekt u de mogelijkheden en kansen van digitalisering voor uw bedrijf. De volgende sessie – op 23 oktober – gaat volledig over security.

Inschrijven
/