Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

EveryHuman maakt custom parfums met algoritmes: ‘Grote merken willen weten hoe onze machine werkt’

Je eigen geurtje samenstellen door middel van een algoritme. Met hun concept EveryHuman daagt het Brabantse Scentronix de grote spelers in de parfumindustrie uit.

everyhuman parfum scentronix breda frederik duerinck
Foto: Scentronix

De wereld telt sinds medio november 8 miljard bewoners. En de urban legend is dat ongeveer 800 mensen bepalen hoe het gros van al die mensen ruikt. Het zijn de laboranten en beslissers van grote merken als Giorgio Armani, Hugo Boss, Christian Dior en Yves Saint Laurent.

Van kunstproject tot startup

Hoe kan het dat niet meer mensen daar invloed op hebben? Frederik Duerinck, van huis uit kunstenaar, vroeg het zich bijna vijf jaar geleden af. ‘Ik was aan het werken aan een tentoonstelling in New York en beeldde me een machine in om parfums mee te maken. Dat idee liet me niet meer los.’

‘Ik stopte met mijn baan als opleidingscoördinator en bouwde zelf een prototype. Dat werd onderdeel van een kunstproject. De reacties waren lovend, waarna ik besloot om er een startup van te maken.’

everyhuman parfum frederik duerinck scentronix
Frederik Duerinck met een flesje parfum van Everyhuman. Foto: Guido van Nispen/Flickr (CC BY 2.0)

Drie algoritmes bepalen parfum

De klantreis begint op de website van het bedrijf: everyhuman.com. Daar vullen mensen een uitgebreide vragenlijst in. Over hun eigen achtergrond, drijfveren, de sociale context van hun bestaan en geurvoorkeuren. ‘Het duurt tussen vijf en tien minuten om die lijst in te vullen’, zegt Duerinck.

‘We hebben drie algoritmes draaien die op basis van deze input ieder hun eigen unieke formule maken. Dat resulteert in drie aparte parfums, die in ons Living Lab in Breda binnen een minuut uit de machine komen en voor de online gebruikers opgestuurd worden. Klanten kunnen die formule overigens ook nog aanpassen. We hebben online geurcoaches die hierbij kunnen helpen.’

Gebakken lucht?

Wat kost het eigenlijk om parfum te maken? Zet je schrap. De vloeistof is maar 3 procent van de kostprijs. De verpakking en het flesje zelf zijn goed voor 12 tot 18 procent. Het resterende deel bestaat uit… marketingkosten! Een Hollywood-acteur die in een club of tropisch strand zo’n duur flesje aanprijst, het mag wat kosten.

Machine learning doet de rest

Maar wat zegt sociale context nu eigenlijk over de geur die bij mensen past? Meer dan we beseffen, stelt Duerinck. ‘We doen dit nu 4,5 jaar en hebben meer dan 50.000 mensen in onze database. Met al die data wordt onze software steeds slimmer. Zo hebben mensen uit Azië vaak andere geurvoorkeuren dan iemand uit het Midden-Oosten.’

De drie algoritmes kijken op een totaal verschillende manier naar de antwoorden. Het ene algoritme richt zich vooral op de psychologische factoren, het andere kijkt meer naar de manier waarop je antwoord. Hoelang je doet over een vraag en of je op een zeker moment weer terug gaat naar een vraag bijvoorbeeld. Het derde algoritme scant de hele reeks.

‘Dat leidt vaak tot verschillende parfums. Klanten geven ons vervolgens feedback waarmee wij de software weer kunnen trainen.’

Het verdienmodel van Everyhuman uitgelegd

Zijn klantgroepen omschrijft Duerinck als extreem divers. Ja, de meerderheid bestaat nog steeds uit vrouwen, maar er zijn volgens hem ook opvallend veel mannen die op deze manier hun eigen parfum willen laten samenstellen. Zij komen naar het Living Lab in Breda om de machine live in actie te zien of kiezen voor een online besteltraject.

Voor 40 euro ontvangen ze drie keer een flesje van 5 ml. Wie 65 euro betaalt, krijgt daarvoor een flesje met 30 ml. En dan is er nog een variant van 50 ml, die kost 95 euro. ‘Dit zijn de prijzen die we in Europa rekenen, in Dubai moet je daar nog wat bij optellen’, aldus Duerinck.

everyhuman parfum scentronix
De parfummachine van Scentronix. Foto: Scentronix

Museum of the Future in Dubai

Inderdaad, Dubai. Ook daar is de startup uit Breda inmiddels actief. ‘We gaan met ons product regelmatig langs kunst-, film- en designfestivals. Ze zijn ons tijdens zo’n event tegengekomen en vroegen of we er eentje in de lobby van The Museum of the Future konden neerzetten. Eind van dit jaar staan we ook in Wenen en een pop-upstore in Londen.’

In totaal heeft het bedrijf nu zes machines draaien. Het echte schalen moet nog beginnen dus. Scentronix wil dat zelfstandig doen en dus niet op de bagagedrager van een groot parfumhuis of bekende brand gaan zitten.

‘Interesse is er wel’, zegt Duerinck. ‘Ze willen vooral weten hoe onze machine werkt. Maar of ze nou echt enthousiast worden van het idee dat ieder mens z’n eigen parfummerk kan worden? Ik betwijfel het.’

Scentronix zoekt naar meer financiering

Met Cherubic Ventures uit Silicon Valley heeft Duerinck nu één investeerder aan boord. Deze partij kwam Scentronix tegen tijdens een roadshow door de Verenigde Staten. Om flink door te kunnen groeien, lopen er momenteel gesprekken met andere partijen.

‘We zijn momenteel cash-neutraal, maar willen sneller dan nu het geval is. Het is alleen niet de allerbeste tijd om financiering rond te krijgen. Daar komt bij: we zitten in hardware, deeptech én beauty. Dat is nou niet een combinatie waar angels meteen voor in de rij gaan staan.’

Binnen vijf jaar wil Duerinck in veel meer steden vertegenwoordig zijn met zijn Living Lab. De focus blijft dan ook voorlopig op parfums voor persoonlijk gebruik. Maar het bedrijf denkt inmiddels ook na over de verdere toekomst.

‘Een tweede toepassing kan liggen in het domein van welzijn. Dat een geur je helpt om sneller in slaap te komen bijvoorbeeld. En weer een volgende stap kan medisch van aard zijn. Denk aan een geur die je eetlust opwekt, bedoeld voor mensen met een eetstoornis.’

Lees meer over tech en innovatie: