Hoe vaak gaat u op zoek naar een schat? En wie neemt u mee in deze zoektocht? Tips van Podiumauteur Willem Nooij om lol met uw medewerkers te maken én mogelijke innovaties te ontdekken.
“Kijk Pa, wat ik heb gevonden”, riep Guus naar zijn vader. De wind op het strand bracht het geluid ook naar vele andere vaders, die daarom nieuwsgierig omkeken. “Wat is het?” vroeg vader aan Guus. Waarop Guus vol trots antwoordde: “Ik heb twee verbeterpunten voor ons bedrijf gevonden!”
Een middagje zoeken naar verborgen schatten. Hoe vaak doe je dat in jouw bedrijf? Hoeveel ruimte is daarvoor? En wat heb je daarvoor nodig? Hoe belangrijk is dat eigenlijk? Kosten besparen door te snijden dat kan iedereen. Maar de huidige economische storm als een kans zien, getuigt van lef en visie. Dit is het moment om creativiteit aan te wenden. En dat kan door het (vaak verborgen) talent in jouw organisatie te gebruiken. Maar hoe ga jij op zoek naar verborgen schatten binnen jouw organisatie?
Men neme mee
Om vernieuwing, verbetering of innovatie te realiseren moeten ze eerst gevonden worden. De vraag is of je dat alleen doet of je met meerdere mensen van je bedrijf. Dit lijkt triviaal, maar besef dat als je het niet alleen doet je het succes moet delen. Vertrouw erop dat medewerkers tot meer in staat zijn dan je vermoedt. En denk er eens over na of je klanten en/of leveranciers kan betrekken in de zoektocht naar verbetermogelijkheden.
Waarheen
Een andere vraag is waar je gaat zoeken naar “verborgen schatten” en hoe je gaat zoeken. In water zoeken is echt iets anders dan in zand zoeken. Niet alleen hoe je zoekt, maar ook met wie (expertise) en waarmee (hulpmiddelen) je zoekt is anders. Dit is nog voor de hand liggend, maar denk ook aan de belangen die de zoekers hebben. Voor directie liggen die belangen veel meer op continuïteit en financiële resultaten. Voor medewerkers liggen die op persoonlijke ontwikkeling (word ik er wijzer van) en samen de schouders eronder.
Stimuleer medewerkers door ze ruimte te geven. Maak er een spannend iets van of verbind er een wedstrijd aan. Nee, ik denk dan niet aan een ideeënbus.En zorg dat de top van het bedrijf dit ondersteunt.
Wanneer is het een succes
Natuurlijk is het een succes als de gevonden schatten worden omgezet in verbeteringen of nieuwe producten/diensten. Maar het is ook een succes als medewerkers plezier beleven aan het zoeken naar verbetermogelijkheden, zelfs als er niets gevonden wordt. Het schept een band en zorgt voor gezamenlijk belang. De volgende keer zal het zoeken naar schatten zeker wel lukken.
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Willem Nooiij, Managing-partner en Schatgraver bij Van Aetsveld Vandaag is Anders (VAVIA)
Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.