Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze Eindhovense startup voorziet transportdrones van batterijwissel in de lucht

Drones die pakketjes bezorgen kunnen maar korte afstanden afleggen. De batterij is snel leeg en ze mogen op weinig plekken vliegen. Startup Aero Team, gerund door zo’n 25 studenten van de TU Eindhoven, heeft een oplossing bedacht. De internationale pakketdienst GLS zit op het vinkentouw.

aero team eindhoven drones transport
Foto: Aero Team

Aero Team ontwikkelt een techniek waarbij drones de batterij kunnen vervangen in de lucht. Teamleider Bram Schut legt uit hoe het werkt: ‘Als de batterij leeg is, wordt er automatisch een berichtje verstuurd naar het systeem. Een kleinere drone vliegt dan de lucht in met een volle batterij en vervangt de lege batterij van de pakketdrone.’

Doordat de grote drone niet hoeft te landen om op te laden, kan het vliegtuigje langere afstanden afleggen. De afstand die drones kunnen afleggen met één batterij is namelijk maar ongeveer 100 kilometer. Als het weer meezit en het pakketje niet te zwaar is tenminste.

Wereldwijd wordt er steeds meer met transportdrones gewerkt, vooral om spoedpakketjes zoals medicijnen te versturen. Naar verwachting van WDP (marktleider in de Benelux voor logistiek vastgoed, red.) zullen er in 2050 zo’n 400.000 drones rondvliegen in Europa.

Transport kan gedeeltelijk verplaatst worden naar het luchtruim op 150 meter hoogte. Dat is tot nu toe onbenut.

Stroken in de lucht reserveren voor transportdrones

Samen met hoofdsponsors TU/e en de internationaal opererende pakketdienst GLS hoopt Aero Team hun ontwikkeling binnen vier jaar tijd op de markt te brengen. Het nog geen jaar oude bedrijf heeft daar tot nu toe 150.000 euro voor opgehaald.

GLS wil door de samenwerking met Aero Team transportdrones van en naar verschillende distributiecentra laten vliegen. Aero Team gaat daarom ‘dronesnelwegen’ aanleggen, vertelt Schut.

Lees ook: Ontketent Cellcius een energierevolutie? Bill Gates toonde al interesse in Eindhovense startup

‘Ons toekomstbeeld is dat er eenrichtingsverkeer gereserveerd wordt in de lucht voor drones. We willen meters brede stroken in de lucht reserveren zodat ze nergens tegenaan botsen. We tekenen de banen digitaal uit en communiceren dat middels technologie naar ander luchtverkeer.’

aero team eindhoven drones transport
Aero Team wordt gerund door zo’n 25 studenten van TU/e en wordt financieel ondersteund door de internationale pakketdienst GLS.

Minder vrachtwagens door drones

De eerste uitvoeringen van Aero Team kunnen we al op korte termijn verwachten. Schut: ‘In februari beginnen we met het bouwen van de eerste drone en in juni gaat het eerste prototype de lucht in. Over drie jaar doen we de eerste batterijswap en in vier jaar moet het hele concept klaar zijn voor gebruik.’

Lees ook: Elektrische auto Zem haalt CO2 uit de lucht

Door de techniek toe te passen, kan transport gedeeltelijk verplaatst worden naar het luchtruim op 150 meter hoogte, vertelt Schut. ‘Dat is tot nu toe onbenut en dat is natuurlijk hartstikke zonde. Het wordt steeds drukker op de weg en op het spoor. Door meer drones in te zetten, hoeven er in de toekomst minder vrachtwagens op de weg te rijden.’

Een ander voordeel van dronetransport is dat het veel duurzamer is. De kleine voertuigjes vliegen volledig elektrisch. Uit een onlangs gepubliceerde studie blijkt dat het afleveren van een pakketje per drone tot 94 procent minder energie kost dan het afleveren van een pakketje met een bestelbusje op diesel. En zelfs een kleine elektrische bestelbus is minder zuinig dan een drone.

Laten zien dat het veilig kan

Toch zijn er ook nog wat belemmeringen. Vooral in Europa zit er nog veel wet- en regelgeving in de weg die transport op grote schaal lastig maakt. Distributiedrones zijn vrij groot en hebben een landingsbaan nodig om te landen. Maar omdat ze bijna nergens mogen vliegen, kunnen die niet aangelegd worden.

Drones mogen niet in steden, rondom vliegvelden of militaire domeinen vliegen omdat dat niet veilig zou zijn. Toch is het sinds kort al mogelijk om onder bepaalde omstandigheden op de High Tech Campus in Eindhoven te vliegen.

Campusbezoekers kunnen interactief meedenken over hoe de dronesnelweg eruit komt te zien met een vr-programma dat Aero Team ontwikkelde. ‘Hiermee willen we inwoners van Eindhoven kennis laten maken met de veranderingen die de komende jaren gaan komen en laten zien dat het veilig is’, zegt Schut.

Lees ook: Deze startup maakt kabels overbodig en verstuurt draadloos elektriciteit