Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Disruptie op het menu #2: iemand nog een verrijkte boterham?

Wat op ons bordje komt, zit boordevol innovatie. Een kijkje in de Nederlandse keuken van morgen. Deze keer: verrijkte seniorenmenu's.

Ondervoeding van ouderen is een groot maatschappelijk probleem. Naar schatting is 10 procent van de ouderen in Nederland ondervoed en in zorginstellingen en ziekenhuizen is dat zelfs nog hoger (respectievelijk 17 en 25 procent). Berekende maatschappelijke kosten: 1,9 miljard euro per jaar. Het antwoord? Lekker, met eiwit verrijkt eten, dat er bovendien aantrekkelijk uitziet. Een consortium van bedrijven, onderzoekers en een ziekenhuis werkte die oplossing uit, en Cater with Care, zoals het project heet, is nu bijna afgerond.

Nieuwe producten

Volgend jaar verschijnen de publicaties van het wetenschappelijk onderzoek erover. Maar de nieuw ontwikkelde producten zijn al beschikbaar. Zoals bij Carezzo Nutrition, een van de deelnemende bedrijven. 'De oplossing van het probleem van ondervoeding bij ouderen vraagt om een nieuw type bedrijf', zegt Fred Bergmans, mededirecteur met ruime ervaring in de levensmiddelenindustrie en innovatie. Hij begon in 1973 bij Nutricia en was marketingdirecteur bij snoepfabrikant Perfetti van Melle voor hij in 2002 het bedrijf Fresh Business oprichtte, een adviesbureau voor innovatie.

Verrijkt brood

In een project voor dat bureau zag hij het probleem van de ondervoeding van ouderen en hij werd uitgenodigd deel te nemen in Cater with Care, project van de Alliantie Voeding Gelderse Vallei. Het project kreeg 2,4 miljoen euro subsidie van de Nederlandse overheid en Europa en de deelnemers droegen 1,9 miljoen euro bij in het onderzoek en de ontwikkeling van met eiwit verrijkte voeding. Het resultaat is een range verrijkt brood en banket, soep, fruitsap, -zuivel en -ijs. Producten die ouderen graag eten, zo is onderzocht, zodat ze ook daadwerkelijk voldoende eiwit binnenkrijgen. Een snee verrijkt brood bevat 6 gram eiwit, twee keer zoveel als een gewone boterham. Essentieel, want meer eten lukt de oudere vaak niet.

Meer variatie

Deze 'gewone' verrijkte producten hebben veruit de voorkeur van de ouderen: de medische drinkvoedingen die beschikbaar waren, hadden een smaak en textuur die lang niet door iedereen gewaardeerd wordt, aldus voedingswetenschapper dr. Alwine Kardinaal, projectmanager voeding en gezondheid van Nizo food research. Het is voor ouderen gemakkelijker vol te houden om meer eiwit te eten, als er meer variatie in producten en smaken is. Kardinaal werkte met Carezzo Nutrition samen aan de ontwikkeling van de verrijkte soep, fruitsap, -zuivel en -ijs. 'We kijken wat de gevolgen zijn van de toevoeging van zoveel eiwit voor de smaak en het mondgevoel en hoe je die toch lekker houdt. We hebben bovendien rekening gehouden met de toepassing op industriële schaal.'

Tevreden

Niet alleen Carezzo Nutrition (dit jaar nog winnaar van een Innovation Award), maar ook Heinz heeft voor het project verrijkte producten ontwikkeld. Die flinke range producten, die ouderen in staat stelt om eenvoudig en met smaak hun eiwitten binnen te krijgen,dat moet tevreden stemmen. Er blijft echter het probleem van de betaalbaarheid, aldus Bergmans (op de foto links, naast mede-directeur Wim van Cuijk). Terwijl medische oplossingen en de voorgeschreven drinkvoeding wel vergoed worden, ziet de overheid de door het consortium ontwikkelde voeding als 'gewoon' voeding. De grens die de zorgverzekeraars zien tussen enerzijds de klinische shakes en anderzijds de met eiwit verrijkte voeding, vormt een barrière. Het is niet het enige probleem dat Bergmans zegt te ondervinden in de marketing van zijn producten. Veel mensen herkennen ondervoeding niet. Carezzo Nutrition is daarom begonnen met het informeren van de professionals, de diëtisten, in de hoop dat zij het goede nieuws verder uitdragen.

Deze week bericht MT in drie afleveringen over gamechangers in de wereld van ons voedsel. Dit is de tweede aflevering.

Lees meer over de foodrevolutie