Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Internet als IT-strategie

Internet speelt een steeds belangrijker rol binnen de IT-strategie van bedrijven. De ­focus bij zowel cio’s als managers ligt niet langer vooral op business intelligence en analyse, maar meer op virtualisatie, cloud computing, web 2.0 en nieuwe ­communicatiemogelijkheden.

Dat meldt researchfirma Gartner nadat het zo’n 1.600 cio’s had gevraagd naar de ­prioriteiten voor dit jaar. Opvallend is dat de agenda’s van de topbusinessmanagers hier goeddeels bij aansluiten. Hier wenst men ­bijvoorbeeld een hogere ­productiviteit, een verlaging van de kosten en een ­effectiever gebruik van de medewerkers. ­Relatief goedkope, op webservices gebaseerde (sociale) mediatechnologieën voorzien hierin.

Nederland is top in breedband

De breedbandinfrastructuur in Nederland behoort tot de wereldtop. De nu geboden internetsnelheden zijn al ruim ­voldoende. Ook voor de langere termijn voldoet het aanbod ruimschoots aan de vraag.

Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte in ­opdracht van NLkabel. De omstandigheden in ons land zijn goed voor de ontwikkeling van breedband. Kleine, rijke landen waar meerdere infrastructuren voor consumenten beschikbaar zijn, staan immers bovenaan in de mondiale breedbandklassementen. Een financiële rol voor de overheid bij investeringen in infrastructuren is daarbij niet nodig.
Er zal meer glasvezel komen in DSL-netwerken, kabel zal de potentie van het huidige HFC-netwerk (dat al voor 97 procent uit glasvezel bestaat) verder benutten en mobiele netwerken zullen in de toekomst ook steeds meer overgaan op breedband. De marktverkenning geeft aan dat daardoor het aanbod van breedband voorlopig ruim voldoende zal zijn om aan de vraag tegemoet te komen.

Meer shoppen door multichannel

Ondanks een steeds grotere volwassenheid, groeit de markt voor webwinkels nog behoorlijk. Binnen 5 jaar groeit de online retail in de grotere West-Europese landen met 11 procent naar een totale omzet van 114 miljard euro.

De VS blijven daar met een groei van 10 procent (tot 249 miljard dollar in 2014) nauwelijks bij achter, meldt Forrester Research. “Het grootste deel van de totale groei in de retail komt van ­internet”, stelt Sucharita Mulpuru van het onderzoeksbureau. “Om die groei te maximaliseren zullen e-business-professionals moeten helpen een multichannel-strategie mogelijk te maken, die inspeelt op de behoefte bij de consument om voortdurend te wisselen tussen de online en offline wereld.” Volgens Malpuru moeten (web)winkelbedrijven op verschillende manieren contact maken met hun klanten. Dus niet alleen via de browser op de pc, maar bijvoorbeeld ook op de mobiele telefoon. Nadrukkelijker online aanwezigheid, verbeterde (multichannel) toegang en betere promotie zullen het aantal online shoppers doen toenemen van 141 miljoen in 2009 tot 190 miljoen in 2014; tegen die tijd zal men jaarlijks gemiddeld 601 euro online besteden.

Adobe koppelt apps aan LinkedIn

Adobe heeft een zogeheten Social Service toegevoegd aan de onlangs geïntroduceerde Adobe Flash Platform Services. Deze stroomlijnt de integratie tussen webapplicaties en 14 van de ­belangrijkste sociale netwerken, waaronder Facebook, LinkedIn, MySpace en Twitter.

De nieuwe Social Service stelt ontwikkelaars in staat om met Flash Builder en Adobe Flash ­Professional ontwikkelde applicaties snel te integreren met sociale netwerken. Ontwikkelaars hoeven applicaties niet langer te integreren met iedere afzonderlijke, voortdurend veranderende sociaal netwerk-API’s (application programming interfaces), om gebruikers toegang te geven. Een enkele Flash Platform Services-laag verzorgt de verbinding met al deze sociale platforms.