Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Outsourcer wordt vaker verlengstuk

Outsourcing was altijd een manier om prijsvoordeel te bereiken. De ict-dienstverlener van nu is veeleer verlengstuk van de klant.
 

Om outsourcing van toegevoegde waarde te laten zijn moeten klanten bereid zijn afscheid te nemen van het klassieke idee ervan. Vroeger werd bij ­outsourcing de dienstverlening in hapklare commodity-brokken verkaveld als middel om kostenreductie te bereiken. Maar zo werkt het niet meer, zegt Jos Blejie, executive ­vice-president managed operations bij Atos Origin. “Een moderne IT-dienstverlener fungeert steeds meer als het verlengstuk van klanten. Hij verdiept zich in de langetermijndoelstellingen, cruciale bedrijfsprocessen en markt­omstandigheden van de klant. Dat is nodig om kostenvoordeel, innovatie en ­kwaliteitsverhoging te realiseren.”
Als het gaat om outsourcing lijkt Atos Origin met die gedachte op de goede weg te ­zitten: 15 procent van de Nederlandse ceo’s en IT-beslissers acht het bedrijf op dit terrein in elk geval aanbevelenswaardig. Dat is respectievelijk 3 en 5 procentpunt meer dan de nummers twee en drie in deze lijst: Capgemini en KPN Getronics.

Strategische koers

Atos Origin, dat met 50.000 werknemers in 40 landen in 2009 goed was voor een ­omzet van ­pakweg 5,5 miljard euro, werkt graag op basis van langetermijnrelaties. Met name de inhoudelijke kennis waarderen de Atos-adepten hogelijk. Onder andere de ­prijs-­kwaliteitverhouding, de snelheid waarmee problemen worden opgelost en de tijdsplanning zijn volgens de respondenten dik in orde.
Opvallend is evenwel dat Atos Origin in het MT-onderzoek op geen enkel ­onderdeel ­extreem hoog scoort. Partijen als Accenture en IBM hebben weliswaar een kleinere groep fans, maar scoren daarbinnen wel beter. Accenture kwam in het laatste ­Outsourcing Performance-onderzoek van onderzoeksbureau Giarte onder ­Nederlandse klanten dan ook als beste leverancier naar voren. Daarnaast riep de International ­Association of Outsourcing Professionals (IAOP) het bedrijf voor de derde achter­eenvolgende maal uit tot beste dienstverlener. Klanten zijn met name tevreden over de aanpassingsbereidheid. Bovendien waarderen zij het global-sourcingmodel.

Argwaan

Ook Atos Origin heeft de wereldwijde sourcing-gedachte hoog in het vaandel. “Toch zijn klanten en prospects soms argwanend”, stelt Jos Blejie. “Want als je werk ­uitbesteedt, hoe waarborg je dan de kwaliteit over een langere periode? En als je dan al die dienstverlening haalt op tal van plekken op de aardbol, creëer je toch alleen maar meer ­complexiteit? Wij bewijzen volgens mij dat het tegendeel waar is. Global sourcing schept juist de voorwaarden voor kwaliteit in combinatie met kostenverlaging.”