Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 12 tools kunnen jou helpen bij digitale transformatie

Bijna elke dag komen er duizenden nieuwe digitale apps en tools bij. Hoe zie je de bomen nog door het digitale bos? Omar Mohout maakte een selectie van de beste tools voor digitale transformatie.

omar mohout nova reperta digitale tools transformatie
Foto: Getty Images

Omar Mohout, technologie-ondernemer, partner en head of digital van Nova Reperta, ziet het maar al te vaak gebeuren in de praktijk. Bedrijven kunnen gewoon niet meer kiezen uit het enorme, internationale aanbod van software, platforms en apps.

Toch zijn die digitale ondersteunende tools in de competitieve wereld van vandaag even belangrijk voor bedrijven als elektriciteit, schrijft hij in zijn nieuwe boek 100 tools to drive digitale transformation.

Foute keuzes kunnen ook grote gevolgen hebben, geeft hij nog mee, en dan gaat het niet alleen over de centen. Een mismatch betekent niet alleen een fikse domper voor de medewerkers, maar ook voor de klanten en het management. Daarbij komt dat leveranciers voor die apps en software nog het liefst meerjarencontracten afsluiten…

Tools voor digitale transformatie onderverdelen

Hoe heeft Mohout dan zelf uit die enorme berg een keuze kunnen maken? Door het digitale transformatieproces in vier stappen te gieten. Per stap geeft hij heel wat informatie over bestaande, interessante apps en tools mee. In een boek, op papier dus.

Voor MT/Sprout maken we een selectie uit het meer internationale aanbod in zijn boek, want de Nederlandse toppers kennen we natuurlijk al.

Stap 1: verbeter de ervaring van je klanten

Bedrijven ontwikkelen vaak op zichzelf staande toepassingen, zoals een website of een app. Dat is niet genoeg. Je moet investeren in een naadloze omnichannel ervaring. Liefst een volledig digitale, tenzij je klanten aangeven dat ze dit niet willen. Dat betekent dat je klanten moet kunnen herkennen, en dat je hun acties en gedrag online en offline gaat volgen.

Hello Customer is een Vlaams platform dat de feedback van je klanten verzamelt en omzet in bruikbare analyses. Dit kan je helpen om te begrijpen waarom je plots zoveel meer klachten krijgt, of waarom je omzet ineens een dipje vertoont.

Het Deense Dixa bundelt de informatie van je klanten die binnenkomt via telefoon, e-mail en chat-apps op één platform. Klanten kunnen zo sneller geholpen worden, maar je kan ook betere gesprekken aangaan en bouwen aan meer loyaliteit.

Alleen artificiële intelligentie is nog in staat om de miljoenen online beoordelingen van klanten door te ploegen. Het Israëlische Revuze verzamelt al die ongestructureerde data en kuist ze netjes op. Zo krijg je inzicht in de noden en sentimenten van consumenten wereldwijd.

omar mohout nova reperta
Omar Mohout.

Stap 2: empower je mensen

Digitale transformaties gaan niet over nieuwe software, hardware en de analyses van consultants. Transformaties gaan vooral over mensen en over hoe ze die nieuwe technologie omarmen. Zijn ze voldoende getraind, kunnen ze er overal mee werken, maken ze het werk zelf boeiender?

Met het platform van het Zwitserse Nexthink krijg je meer inzicht in het dagelijks IT-gebruik van je mensen, van alle apparaten. Daardoor komen digitale problemen veel sneller aan de oppervlakte. IT-teams kunnen ze al oplossen voordat ze je mensen beginnen te vertragen.

Leren kan je zoveel leuker maken met quizzen en games. Het Noorse Kahoot! is een platform waarmee je eenvoudig quizzen en games kan maken en delen met iedereen, virtueel of fysiek, in elke taal. Het platform ondersteunt uiteraard ook serieuze trainingen, presentaties en meetings.

Negen op de tien medewerkers die problemen ervaren rond angst, depressie of stress zullen dat niet aan hun werkgever vertellen. Het Britse Unmind is een platform dat je mensen helpt om proactief en op een positieve manier te werken aan het verbeteren van hun mentale gezondheid.

Stap 3: optimaliseer je processen

Natuurlijk heb je de meeste processen al geoptimaliseerd, maar de echte uitdaging is wat je doet met al die verzamelde data. Hoe speel je als bedrijf in op trends in de markt? Hoe flexibel speel in je op nieuwe situaties?

Ook machines leveren inmiddels enorme hoeveelheden data, dankzij het industriële internet of things. Het Zweedse Oden Technologies helpt je met interactieve dashboards om al die data te analyseren en de productie beter op te volgen. Daarmee voorkom je onder meer dat machines stilvallen, maar ook het ontstaan van kwaliteitsproblemen.

Walmart verandert zijn prijzen meer dan 50.000 keer per maand. En die prijzendynamiek helpt het bedrijf groeien. Hoe weet je nu wat klanten bereid zijn om te betalen? En wat doen je concurrenten? Hoe vind je hierin de beste balans. Het Franse Pricemoov helpt je de concurrentie te volgen en je prijzen te optimaliseren.

Voor internationale handel kan de douane een gigantische bottleneck zijn, met complexe regels en veel versnippering. Het Vlaamse Custolms4Trade is een samenwerkingsplatform van bedrijven, logistieke dienstverleners, douane-expediteurs en -instanties. Hiermee kan je je administratie- en douanekosten met 90 procent terugbrengen.

Stap 4: vernieuw je producten en diensten

De beste definitie van innovatie is veranderen. Ook in producten en diensten. Daar heb je een nieuwsgierige mindset voor nodig, maar ook de nodige flexibiliteit. Wil je dat je mensen zo’n mindset ontwikkelen, vraag er dan niet om, maar laat ze er samen aan werken in de praktijk.

Microsoft en Amazon zijn al klant van het Roemeense moqups. Het is een online app om visueel samen te ontwerpen, te plannen, simulaties te maken met prototypes en realtime feedback te geven. Heel wat visuele tools zitten er al in, zoals wireframes, mind maps en allerhande grafieken en kaarten.

Het Britse Streetbees telt meer dan 4,5 miljoen gebruikers, verspreid over 189 landen. Het is eigenlijk een marktonderzoeksapp. Gebruikers kunnen geld verdienen als ze op verzoek hun mening geven, foto’s nemen of videootjes delen over hun favoriete jurk of koffie bijvoorbeeld. Onder meer Sony en Unilever maken al gebruik van deze app om in te spelen op trends.

Het kan een langdurig proces zijn om uit te zoeken hoe het zit met intellectueel eigendom (IP). Het Duitse Dennemeyer Octimine kan je hiermee helpen. Ze lopen lichtjaren voor met het analyseren van octrooien. Het platform gebruikt artificiële intelligentie om snel en intuïtief de relevante IP-informatie te vinden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

omar mohout 100 tools to drive digital transformation100 tools to drive digital transformation – A Practical Toolbox for Accelerated DX Adaption is geschreven door Omar Mohout. Het boek is onder mee te koop bij managementboek.nl.

Lees meer over digitale transformatie: