Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ict wordt middel, geen doel

Bedrijven internationaliseren, dat vraagt om aanpassingen. Klanten­ ­accepteren het niet dat de ict-dienstverlening bij de grens ophoudt.
 

Waar de vraag van de klanten van ict-adviseurs voorheen nog wel als ict-gericht te omschrijven was, is daarvan nu geen sprake meer. Oók de ­vragen aan ict-dienstverleners hebben tegenwoordig allemaal een businessinsteek, zeggen Emiel Zandvliet, director marketing en communicatie, en ­Francien Buylinckx, marketing manager van Capgemini. Ict staat nu ­volledig ten dienste van de bedrijfsvoering, en niet langer ­andersom, zien zij. “Voor ons is dat een prettige ontwikkeling,” zegt Zandvliet. “Capgemini was altijd al bezig met de alignment tussen business en it, met het integreren van systemen.”

 Zwaartepunt

“De tegenstelling tussen IT-driven processen en de businesskant van een bedrijf is klassiek”, zegt Buylinckx. Maar volgens haar komt aan die controverse nu wel een eind. “De bedrijfstop ­accepteert de tegenstelling niet meer. Het zwaartepunt ­verschuift echt naar de businesskant.”
Daar komt nog iets bij, zegt Zandvliet: de internationalisering. “Alle klanten internationaliseren, dat vraagt om aanpassing van ­processen en systemen. Het vraagt ook van IT-dienstverleners en leveranciers dat ze internationaal gaan denken. Grote internationale klanten accepteren het niet langer dat de ict-dienstverlening bij de grens ophoudt.”
Volgens Zandvliet zijn er vier grote bewegingen in de ict-wereld: naast de internationalisering zijn dat de cloud – de softwarewolk via internet, de flexibilisering van processen en tenslotte van sourcing, oftewel de vraag hoe men mensen, competenties en ­resources zo optimaal mogelijk inzet. De ontwikkelingen ­overlappen elkaar deels en lopen in elkaar over.

Permanent advies

Neem de cloud, een continu beschikbare, virtuele, mondiale, op internet gebaseerde omgeving met gegevens, services en ­applicaties van dienstverleners en leveranciers, waaruit klanten zelfstandig kunnen putten voor ondersteuning van processen. Hoe verandert daardoor de rol van ict-bedrijven? Buylinckx denkt dat vooral de rol van de system integrator als adviseur ­belangrijker wordt. “De cloud is veel groter dan dat je met je ­eigen medewerkers aan advies en diensten ooit kunt leveren.”
“Wij hebben de morele plicht om toegevoegde waarde te leveren”, vult Zandvliet aan. “In plaats van gewoon je werk te doen.” En Buylinckx: “Wij zijn altijd een bedrijf geweest dat samenwerkt en meedenkt met de klant. Dat zit blijkbaar in de genen.”

Dit artikel is afkomstig uit MT100. Bestel deze gids online.