7 op 10 opleidingen levert niets op
Maar liefst 70 procent van de opleidingen van werknemers levert zowel de organisatie als de werknemer niets op. Dat blijkt uit onderzoek van Fources, opleidingsintermediair voor bedrijven. Van de opleidingen is 40 procent inwisselbaar, waardoor er maar een beperkte meerwaarde is voor zowel werknemers als werkgevers, en bij 15 procent is een mismatch tussen leerdoel en aanbod. Van alle werknemers komt bovendien 15 procent niet eens opdagen bij een opleiding. Hiervan annuleert 10 procent te laat en 5 procent laat helemaal niets van zich horen. Organisatiedoelstellingen worden vaak niet gehaald doordat personeel in de verkeerde richting wordt ontwikkeld. Belangrijkste reden om een opleiding te annuleren is dat werknemers geen tijd (zeggen te) hebben. Vooral hoger opgeleide medewerkers hebben geen zin in studieboeken en laten massaal verstek gaan. Ook het feit dat werknemers het nut van een opleiding niet inzien, zorgt ervoor dat werknemers annuleren, aldus het onderzoek.
Gestresste lunch
Eén op de tien werknemers neemt nooit lunchpauze. Dat blijkt uit een Brits onderzoek onder 5000 werkenden. Tweederde van de ondervraagden neemt tussen de middag wel tijd om te eten, maar gaat daarvoor niet naar de kantine. De lunch wordt al werkend of in ieder geval op de werkplek genuttigd. Werkdruk blijkt een extra aanslag op de pauze: gestresste werknemers lunchen gemiddeld maar 16 minuten. Slechts 3 procent van de werknemers neemt uur de tijd voor zijn middageten.
Humor helpt
Humor kan stress en de kans op een burn-out verkleinen. Dat blijkt uit onderzoek van psycholoog Sibe Doosje, oprichter van de humoracademie. Lachen is gezond, en het is aan te raden om bij werknemers met een dreigende burn-out te letten op hun gevoel voor humor. Als iemand humor minder waardeert of er niet vrolijk van wordt, kan dat een signaal zijn dat iemand opgebrand raakt, aldus Doosje, die op het onderwerp humor promoveerde aan de Universiteit Utrecht.
Dit artikel is afkomstig uit MT100. Bestel deze gids online.