Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – PublicSpirit

Strategisch HR-beleid loont altijd  

Hoe organisaties de afgelopen twintig jaar naar personeelsbeleid hebben gekeken, blijkt niet langer houdbaar als het aan PublicSpirit ligt. Volgens dit Executive Search-bureau moet de focus van kwantiteit naar kwaliteit verschuiven. Deze nieuwe visie zal leiden tot een (veeljarige) strategische personeelsplanning .

 

“Ook de overheid en gemeenten hebben vandaag de dag te maken met bezuinigingen”, begint Terco van Heumen, directeur van PublicSpirit. “Maar de wijze waarop organisaties de afgelopen twintig jaar gewend waren naar het personeelsbeleid te kijken blijkt tegenwoordig niet langer houdbaar.” PublicSpirit uit Woerden is een begrip in de publieke sector. Het bureau zoekt, selecteert en presenteert topkader voor alle geledingen van de publieke sector. PublicSpirit was van oudsher het sterkst vertegenwoordigd bij de overheden en volkshuisvesting. De organisatie heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een van de belangrijkste spelers in het publieke domein. Het werkterrein is intussen uitgebreid met klanten als woningcorporaties, organisaties in de zorgsector, de cultuursector en onderwijsinstellingen. Steeds gaat het om de ondersteuning in de vraag naar topkader. Van Heumen vervolgt de uiteenzetting van de nieuwe visie: “Bij bezuinigingen ging men in eerste instantie uit van de vermindering van kwantiteit. Afgelopen jaren kwam je nog met deze kwantitatieve benadering weg. Terwijl wij van mening zijn dat het van groter belang is om over de grens van de komende jaren te kijken. Zeker met het oog op de demografische veranderingen waaronder de (natuurlijke) uitstroom van de babyboomgeneratie. En dat maakt de noodzaak van een strategisch HR-beleid belangrijk.” Jetske Goudsmit, mededirecteur PublicSpirit, valt Van Heumen bij : “De visie van PublicSpirit is er een waarbij de focus op kwaliteit ligt, die vervolgens leidt tot een strategische personeelsplanning.”

Strategische personeelsplanning

Maar hoe realiseren organisaties die strategische personeelsplanning in de praktijk? Goudsmit: “Het publieke domein heeft zichzelf allereerst de volgende vraag te stellen: Hebben we de mensen in dienst die qua kennis en competenties naadloos aansluiten op de door ons geformuleerde taken? En is dit over twee en vijf jaar nog steeds zo?” Volgens Van Heumen groeien overheden met deze hernieuwde werkwijze als het ware vanzelf meer toe naar de vaak zo felbegeerde regiefunctie. Goudsmit vervolgt: “Met deze vraag in het hoofd kijk je naar de taken die er liggen, welke competenties er nu zijn en welke over twee tot vijf jaar aanwezig zijn. Oftewel: wat is er aan kenniskapitaal in huis?” “En,” valt Van Heumen zijn collega bij, “kun je deze mensen ontwikkelen tot het niveau dat je voor ogen hebt? Waar is er eventuele instroom nodig?” Eensluidend zeggen Goudsmit en Van Heumen dan ook: “Het gaat om slimmer ontslaan, maar ook om slimmer aannemen!” Duidelijk. Maar een strategische personeelsplanning vraagt eenmaal om tijd en ruimte die organisaties zelf hebben te creëren,licht Goudsmit toe. Want dan is het mogelijk om met de focus op kwaliteit te gaan werken.

In gesprek

Het zijn Goudsmit en Van Heumen die graag in gesprek gaan met organisaties over welke thema’s men voor de komende jaren op de agenda moet hebben staan. Het is goed om te weten dat PublicSpirit door zijn betrouwbare en degelijke dienstverlening als eigen label en A-merk onderdeel is van de BMC-groep. De voordelen zijn helder: een groot netwerk en natuurlijk de voortdurende kennisontwikkeling. Van Heumen licht het laatste toe: “Als je het hebt over kennisontwikkeling dan wil ik graag de relevante HR-agenda noemen. Want een relevante HR-agenda bevat punten zoals vergroening en vergrijzing in de hele breedte van het publieke domein. Daarnaast zijn wij graag gemeenten van dienst, zowel aan traineezijde als voor topkader.” Dan is er ook nog de HR-Organiser waarmee Goudsmit opnieuw toont dat er bij een strategische personeelsplanning aan alle facetten van het HR-beleid wordt gedacht. “Met dit instrument kunnen we kennis, vaardigheden en competenties in kaart brengen. Bij talentvolle jonge mensen geeft de HR-Organiser een helder inzicht waar iemand naartoe kan groeien. Bij talentvolle vijftigers zie je of en hoe iemand past bij de opnieuw geformuleerde taken in de strategische personeelsplanning. Je hebt hiermee als organisatie een manier om kwaliteit te bekijken.”

Dringend advies

Naast de demografische ontwikkeling is er een beweging gaande waarbij organisaties aangeven dat men graag ziet dat de selectieactiviteiten van PublicSpirit ook in de organisatie zelf plaatsvinden, bij situaties waarin sprake is van enkel interne search. Mede daarom is het dringende advies van PublicSpirit aan organisaties om kwaliteit te bespreken in plaats van HR-beleid te bepalen aan de hand van kwantiteit. Van Heumen: “PublicSpirit kan hierin echt het verschil maken. Omdat we over het hele publieke domein werken en ons niet beperken tot één sector, hanteren we een onderscheidende marktbrede werkwijze.” Goudsmit glimlacht. “Komen we toch nog uit bij onze missie. PublicSpirit ziet het als zijn opdracht om bij te dragen aan de kwaliteit van de publieke sector door de juiste mensen in de juiste functies en daarmee in de juiste posities te brengen.” Goudsmit en Van Heumen knikken elkaar even vriendelijk toe. Ze staan duidelijk achter hun strategische visie. “Een aantal gemeenten is twee jaar geleden al begonnen om de strategische personeelsplanning en focus op kwaliteit in te voeren. De resultaten zijn zeer bemoedigend.”

PublicSpirit

Helsinkilaan 4, 3446 AH Woerden
Telefoon: (0348) 45 70 50
E-mail: [email protected]
www.publicspirit.nl
 

Zwitsers Destinus gaat militaire drones leveren vanuit Nederland

Destinus een scaleup die vliegtuigen en drones ontwikkelt, wil ook vanuit Nederland door straalmotoren aangedreven drones gaan leveren. De overname van de Nederlandse dronestartup Aerialtronics maandag past bij de groeiambitie van de groep, die vanuit Duitsland al levert aan Oekraïne.

destinus ruta drones nederland
Assemblage van de raketachtige Destinus Ruta. Foto: Destinus

Update 11-3: artikel is aangepast in verband met eerder door Destinus verstrekte feitelijke onjuistheden  

Destinus maakte maandag de overname van Aerialtronics bekend, dat eind vorig jaar failliet ging. Het haalt met Aerialtronics behalve de mensen die er nog werkten ook waardevolle kennis in huis op het gebied van optische sensoren, infraroodtechnologie en sensoren die gassen en radioactieve straling kunnen detecteren.

Drone-activiteiten in Nederland uitbreiden

De deal met de curator past bij de ambities van het luchtvaart- en energiebedrijf om zijn drone-activiteiten in Nederland uit te breiden.

Na de inval van Rusland in Oekraïne heeft Destinus, vanuit Zwitserland gestart als vliegtuigbouwer, zijn aandacht verlegd naar verschillende typen gevleugelde drones. Die werden tot nu toe met name vanuit Duitsland rechtstreeks geleverd aan Oekraïne. Daarnaast wil het bedrijf zijn divisie Flight Systems nu in Nederland verder optuigen.

Daarover is het in gesprek met het ministerie van Defensie en verschillende industriepartijen, bevestigt Wouter van Beek, managing director van de Nederlandse activiteiten. ‘Zolang gesprekken worden gevoerd kan ik niet uitweiden over de inhoud van die gesprekken en onze exacte plannen.’

Uitbesteed aan VDL

Een deel van het werk zou mogelijk worden uitbesteed aan VDL, waarvan eerder al bekend werd dat het drones wil gaan maken. VDL wil dit bevestigen noch ontkennen, net als Van Beek zelf. Hij benadrukt dat ook met andere Nederlandse industriële partijen wordt gesproken. ‘We spreken met alle relevante partijen.’ De 50 medewerkers van Destinus in Nederland staan nu nog voor het grootste deel op de loonlijst van de Energy-tak, die voornamelijk gasturbines bouwt voor industriële klanten.

Lees ook: Het dilemma van VDL: ‘We kunnen militairen niet met houten geweer naar front sturen’

Destinus, opgericht door de Russische ondernemer en anti-Poetin-actvist Mikhail Kokorich, is sinds 2023 actief in Nederland via de overname van OPRA, een Hengelose producent van gasturbines die energie opwekken.

Die turbinetechnologie leek met aanpassingen ook geschikt te maken voor het project waar Kokorich zijn bedrijf in 2021 voor had opgericht: de ontwikkeling van een hypersonische jet op waterstof. Voor die futuristische superjet bouwde zijn startup al een reeks vliegende door straalmotoren aangedreven schaalmodellen – in feite zijn dat al drones, oftewel unmanned aerial vehicles (UAV’s).

Miljarden aan defensieorders

Destinus opereert in een snelgroeiende markt waarin meer dronebouwers orders krijgen of willen krijgen van Defensie. Minister van Defensie Brekelmans kondigde in oktober aan voor 400 miljoen euro aan drones te bestellen bij Nederlandse en Oekraïense producenten, vorige week werd dat bedrag met nog eens 700 miljoen opgehoogd.

In een persbericht is Kokorich optimistisch over de mogelijkheden in Nederland.  ‘Onze uitgebreide aanwezigheid in Nederland brengt ons dichter bij belangrijke Europese markten en stelt ons in staat optimaal gebruik te maken van het uitzonderlijke talent in de regio op het gebied van luchtvaarttechniek en AI-ontwikkeling.’

Kokorich: Russische ruimtevaartondernemer

mikhail kokorich

De in Siberië geboren natuurkundige en ondernemer Kokorich (49) deed in januari 2024 afstand van zijn Russische staatsburgerschap uit protest tegen de Russische invasie in Oekraïne. In zijn geboorteland leidde Kokorich enkele succesvolle huishoud- en elektronicaketens voordat hij de ruimtevaart in stapte.

In 2011 richtte hij satellietbedrijf Dauria Aerospace op, dat na vijf lanceringen door geldgebrek moest stoppen. In 2017 vertrok hij naar de VS om daar Momentus Space op te zetten, een startup die zorgt dat satellieten vanuit een raket in de juiste baan belanden. Momentus groeide aanvankelijk uit tot een unicorn, maar Kokorich werd in 2021 door het Amerikaanse ministerie van Defensie gevraagd te vertrekken vanwege zijn Russische achtergrond. Daarop begon Kokorich in Zwitserland opnieuw met Destinus.

Lees ook: Deze Nederlandse drone-startups kunnen de miljoenen van het kabinet goed gebruiken

.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

.

.

Groeien met coronaschuld kan wel degelijk: dit zijn 4 opties voor ondernemers

Drie jaar na de coronacrisis torsen ondernemers nog altijd een fikse belastingschuld mee. Dat maakt het bijna onmogelijk om kapitaal bij de bank los te krijgen en te investeren in groei. Bedrijven moeten dus op zoek naar alternatieve routes. ‘Wie blijft hangen in het idee dat banken de enige oplossing zijn, loopt vast.’

De coronaschuld van ondernemers bedroeg eind 2024 bijna 7 miljard euro. Die schuld drukt zwaar op de groeiambities. Foto: Getty Images

‘Door de coronaschuld betalen we 14.000 euro per maand terug. Dat drukte zó zwaar op de resultaten dat er nauwelijks ruimte was om te investeren in groei.’

Met deze woorden vat Merijn Janssen, eigenaar van meubelbedrijf NJOJ Living en oprichter van marketing- en salesbureau The Underdog, een groeiend probleem samen: de financiële nasleep van de coronacrisis zet een rem op het mkb.

Hoewel de economie langzaam herstelt, blijven veel bedrijven worstelen met coronaschulden. Banken tonen zich terughoudend, zelfs tegenover bewezen businessmodellen. Voor veel ondernemers betekent dit dat groei stagneert.

Hoe zat het ook alweer?

Tijdens de coronacrisis bood de overheid steun via de regelingen NOW (loonkosten) en TVL (vaste lasten), en kregen bedrijven belastinguitstel. Sinds oktober 2022 moeten ondernemers deze schuld in vijf jaar aflossen, met een rente die inmiddels is opgelopen tot 4 procent.

De gezamenlijke coronaschuld van ondernemers bedroeg eind 2024 bijna 7 miljard euro. Voor veel bedrijven vormt deze last een extra barrière bij het verkrijgen van financiering, waardoor ze in een spagaat belanden: investeren in groei is noodzakelijk, maar zonder externe financiering onmogelijk.

De bank zegt nee – en nu?

Ralph van Dam ziet de gevolgen dagelijks. Hij is medeoprichter van Geldfit Zakelijk, een platform dat ondernemers helpt bij het vinden van financiële oplossingen. ‘Ondernemers hebben keurig gedaan wat er van ze werd gevraagd: ze hielden hun bedrijf overeind met steun van de overheid. Maar nu wordt diezelfde steun als een blokkade gezien. Dat is niet solidair en in strijd met de belofte die toen gedaan werd: hier komen we samen uit.’

Volgens Van Dam zit het probleem in de financiering. ‘Ondernemers kunnen soms hun schulden verlagen via regelingen, maar er is geen bank of andere financiële partij die daarna een zogenoemd saneringskrediet verstrekt om de opgelopen schulden in een keer af te kunnen kopen. Dat betekent dat bedrijven vastzitten: ze moeten groeien om hun schulden af te lossen, maar zonder sanering en herfinanciering met nieuw geld kunnen ze niet groeien.’

Lees ook: 7 tips om financiering bij ‘rotbanken’ los te krijgen

Een van de alternatieve financieringspartijen is BridgeFund, een online platform dat ondernemers met een gezonde cashflow direct toegang geeft tot groeikapitaal, zonder tussenkomst van een bank. Ceo Julian van de Steeg ziet dat ondernemers met een coronaschuld bij traditionele kredietverstrekkers vaak vastlopen. ‘Wij kijken niet alleen naar het verleden, maar naar hoe een ondernemer nu zijn bedrijf runt en welke maatregelen hij heeft genomen om zijn financiële positie te stabiliseren.’

Een ‘nee’ van de bank hoeft dus niet het eindstation te zijn. Er zijn meer manieren om kapitaal aan te trekken.

#1 Crowdfunding: geld ophalen bij klanten en netwerk

Toen banken hem afwezen, besloot Janssen van NJOJ Living zelf een crowdfundcampagne op te zetten. ‘Eerst in mijn eigen netwerk, daarna breder. Als mensen zien dat je omgeving vertrouwen heeft, groeit het enthousiasme.’

Inmiddels werkt hij in fases aan het ophalen van 1,5 miljoen euro via leningen en investeerders, en nog eens 1,65 miljoen euro via pre-orders en bestellingen.

Deze aanpak is niet uniek. In 2024 werd in Nederland ruim 1,1 miljard euro via crowdfunding opgehaald, een stijging van 20 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

‘We vragen niet om een gift’, zegt Janssen. ‘Mensen die meedoen, krijgen echt iets terug: meubels met shoptegoed, een hoog rendement op hun investering én de kans om bij te dragen aan een groeiend bedrijf.’

Crowdfunding werkt vooral voor bedrijven met een consumentenproduct of horecaconcept, omdat zij een breed publiek kunnen aanspreken. ‘Als je goed bent in marketing, kun je op die manier veel geld ophalen’, zegt Van de Steeg (BridgeFund). ‘Maar als je daar niet goed in bent, moet je er niet aan beginnen.’

#2 Private investeerders: meer dan alleen geld

Naast crowdfunding kiezen steeds meer ondernemers voor private investeerders, blijkt uit onderzoek. Die brengen niet alleen geld in het laatje, maar ook kennis en een netwerk. Volgens Van Dam kan dit een sleutel zijn voor ondernemers die nu vastlopen. ‘Banken kijken alleen naar cijfers uit het verleden. Private investeerders kijken naar de toekomst. Dat maakt een enorm verschil.’

Een voorbeeld is het platform NLInvesteert. Zij bieden combinaties van particuliere investeerders en andere financiers. Hierdoor zijn ondernemers minder afhankelijk van banken en hun strenge regels – maar hebben ze ook minder zekerheden.

De belangstelling voor financiering via aandelen groeit, waarbij investeerders mede-eigenaar worden. Dit verlaagt de maandlasten en geeft bedrijven meer ruimte om te groeien.

Toch is investeren via particulieren niet zonder risico. ‘Financieren is een vak’, waarschuwt Van de Steeg. ‘Een lening moet bijdragen aan het toekomstperspectief van een onderneming, niet aan het dichten van gaten.’

#3 Samenwerken met andere bedrijven

Een andere manier om te groeien zonder lening is samenwerken met andere bedrijven: het zogeheten bartering of ruilhandel. Stel je voor: een kleine koffiebranderij ziet de vraag naar hun product stijgen, maar heeft geen budget voor nieuwe apparatuur. In plaats van een lening af te sluiten, maakt de branderij een deal met een grote horeca-leverancier.

Die financiert de extra machines in ruil voor een vaste afname van koffie voor hun cafés. Zo kan de branderij groeien zonder extra schulden en verzekert de leverancier zich van goede koffie.

#4 Subsidies en belastingvoordelen

Verder maken veel ondernemers nog geen gebruik van subsidies en belastingvoordelen, terwijl deze financiering toegankelijker kunnen maken. Regelingen zoals de Borgstelling MKB-kredieten en de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk kunnen uitkomst bieden bij de zoektocht naar krediet.

Bij de eerste regeling staat de overheid garant voor leningen, de tweede biedt belastingvoordeel op loonkosten voor onderzoek en ontwikkeling. Dit verlaagt de kosten van innovatie, wat met name interessant is voor techbedrijven en de maakindustrie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondernemers die in actie komen, winnen

Volgens Van Dam van Geldfit Zakelijk is het belangrijk om je schulden onder ogen te zien en hierover te communiceren met de kredietverstrekker. Maar nog belangrijker is het heft in handen nemen. ‘Wie blijft hangen in het idee dat banken de enige oplossing zijn, loopt vast. Maar wie breder kijkt en slim inspeelt op alternatieven, heeft nog steeds alle kans om te groeien.’

Dat laat Janssen zien met zijn crowdfundacties. Hij ziet nu de eerste resultaten en hoopt binnenkort de productie van zijn bar-, sta- en eettafels op te schalen. ‘Het is hard werken, maar stilzitten helpt niemand. Als ondernemer moet je vooruit blijven denken.’

Van startblok tot topbestuurder: Rabobank-CHRO Janine Vos over de growth mindset

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Janine Vos, CHRO van Rabobank, leerde al jong dat stilstand achteruitgang is. Of het nu op het startblok van het zwembad was of in de bestuurskamer, ze weet: soms moet je gewoon springen. In de eerste podcastaflevering van 'How to Grow' vertelt ze hoe een growth mindset haar helpt in een sector waar risico’s vaak worden vermeden.

Podcast How to grow - Janine Vos Rabobank

Janine Vos haalt een krachtige metafoor aan uit haar jeugd: het startblok bij het zwemmen. Als kind leerde ze om niet te blijven hangen in angst, maar gewoon te gaan. ‘Ik herinner me nog dat ik als vijftienjarige voor een startblok stond en dacht: en nu door.’ Die mindset helpt haar nog steeds, of het nu gaat om een moeilijke beslissing op het werk of een uitdagende presentatie.

Die gedachtegang sluit perfect aan bij de kern van een growth mindset: het geloof dat je jezelf continu kunt ontwikkelen, fouten mag maken en altijd kunt blijven leren. Maar hoe pas je dat toe in een organisatie waar stabiliteit en structuur vaak leidend zijn?

Een groeimindset binnen Rabobank

Bij Rabobank speelt de growth mindset een centrale rol in de ontwikkeling van medewerkers. Vos vertelt hoe de bank managers traint in het voeren van groeigesprekken in plaats van traditionele beoordelingsgesprekken. ‘We stimuleren mensen om te bewegen tussen verschillende vakgebieden en kijken niet alleen naar prestaties, maar ook naar ontwikkeling en gedrag.’

Toch is een growth mindset geen vanzelfsprekendheid, zeker niet in een sector die historisch gezien gericht is op het vermijden van risico’s. Vos erkent dat het tijd kost om een cultuur te creëren waarin fouten maken niet alleen wordt geaccepteerd, maar zelfs wordt gewaardeerd.

‘We hebben bijvoorbeeld ‘I messed up’-sessies geïntroduceerd waarin medewerkers openlijk leren van hun fouten. In het begin was daar veel weerstand tegen, maar nu zien we dat het mensen helpt om zich veiliger te voelen en te groeien.’

Balans tussen prestatie en groei

Een veelvoorkomende valkuil in bedrijven is prestatiefixatie. Vos gelooft echter dat prestatie en persoonlijke groei hand in hand gaan. ‘Mensen hebben houvast nodig, maar ook de ruimte om zichzelf te ontwikkelen. We combineren KPI’s met een focus op gedragsontwikkeling en persoonlijke groei. Alleen zo houd je een organisatie wendbaar en innovatief.’

Waarom je deze aflevering niet mag missen

In deze aflevering van How to Grow vertelt Janine Vos openhartig over:

  • Haar persoonlijke groeimomenten en hoe ze omgaat met onzekerheid.
  • De impact van haar opvoeding op haar leiderschapsstijl.
  • Hoe Rabobank medewerkers stimuleert om een growth mindset te ontwikkelen.
  • De uitdaging om groei en stabiliteit in balans te houden binnen een bankomgeving.

Benieuwd naar haar inzichten? Luister nu naar de aflevering en bekijk de videoregistratie hieronder.

How to Grow

How to Grow is de podcastserie van MT/Sprout in samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin. In deze serie spreken we topmensen uit het bedrijfsleven. Mensen die niet alleen weten hoe je persoonlijk groeit, maar ook hoe je je organisatie meeneemt in die groei.

Dit is de eerste aflevering. Binnenkort spreken we Simone van Neerven, innovatie-expert en voormalig chief innovation officer over groeimindset en innovatie, het nut van rebelleren en balanceren tussen zinvolle uitdagingen van nodeloze risico’s.

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/