Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – PublicSpirit

Strategisch HR-beleid loont altijd  

Hoe organisaties de afgelopen twintig jaar naar personeelsbeleid hebben gekeken, blijkt niet langer houdbaar als het aan PublicSpirit ligt. Volgens dit Executive Search-bureau moet de focus van kwantiteit naar kwaliteit verschuiven. Deze nieuwe visie zal leiden tot een (veeljarige) strategische personeelsplanning .

 

“Ook de overheid en gemeenten hebben vandaag de dag te maken met bezuinigingen”, begint Terco van Heumen, directeur van PublicSpirit. “Maar de wijze waarop organisaties de afgelopen twintig jaar gewend waren naar het personeelsbeleid te kijken blijkt tegenwoordig niet langer houdbaar.” PublicSpirit uit Woerden is een begrip in de publieke sector. Het bureau zoekt, selecteert en presenteert topkader voor alle geledingen van de publieke sector. PublicSpirit was van oudsher het sterkst vertegenwoordigd bij de overheden en volkshuisvesting. De organisatie heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een van de belangrijkste spelers in het publieke domein. Het werkterrein is intussen uitgebreid met klanten als woningcorporaties, organisaties in de zorgsector, de cultuursector en onderwijsinstellingen. Steeds gaat het om de ondersteuning in de vraag naar topkader. Van Heumen vervolgt de uiteenzetting van de nieuwe visie: “Bij bezuinigingen ging men in eerste instantie uit van de vermindering van kwantiteit. Afgelopen jaren kwam je nog met deze kwantitatieve benadering weg. Terwijl wij van mening zijn dat het van groter belang is om over de grens van de komende jaren te kijken. Zeker met het oog op de demografische veranderingen waaronder de (natuurlijke) uitstroom van de babyboomgeneratie. En dat maakt de noodzaak van een strategisch HR-beleid belangrijk.” Jetske Goudsmit, mededirecteur PublicSpirit, valt Van Heumen bij : “De visie van PublicSpirit is er een waarbij de focus op kwaliteit ligt, die vervolgens leidt tot een strategische personeelsplanning.”

Strategische personeelsplanning

Maar hoe realiseren organisaties die strategische personeelsplanning in de praktijk? Goudsmit: “Het publieke domein heeft zichzelf allereerst de volgende vraag te stellen: Hebben we de mensen in dienst die qua kennis en competenties naadloos aansluiten op de door ons geformuleerde taken? En is dit over twee en vijf jaar nog steeds zo?” Volgens Van Heumen groeien overheden met deze hernieuwde werkwijze als het ware vanzelf meer toe naar de vaak zo felbegeerde regiefunctie. Goudsmit vervolgt: “Met deze vraag in het hoofd kijk je naar de taken die er liggen, welke competenties er nu zijn en welke over twee tot vijf jaar aanwezig zijn. Oftewel: wat is er aan kenniskapitaal in huis?” “En,” valt Van Heumen zijn collega bij, “kun je deze mensen ontwikkelen tot het niveau dat je voor ogen hebt? Waar is er eventuele instroom nodig?” Eensluidend zeggen Goudsmit en Van Heumen dan ook: “Het gaat om slimmer ontslaan, maar ook om slimmer aannemen!” Duidelijk. Maar een strategische personeelsplanning vraagt eenmaal om tijd en ruimte die organisaties zelf hebben te creëren,licht Goudsmit toe. Want dan is het mogelijk om met de focus op kwaliteit te gaan werken.

In gesprek

Het zijn Goudsmit en Van Heumen die graag in gesprek gaan met organisaties over welke thema’s men voor de komende jaren op de agenda moet hebben staan. Het is goed om te weten dat PublicSpirit door zijn betrouwbare en degelijke dienstverlening als eigen label en A-merk onderdeel is van de BMC-groep. De voordelen zijn helder: een groot netwerk en natuurlijk de voortdurende kennisontwikkeling. Van Heumen licht het laatste toe: “Als je het hebt over kennisontwikkeling dan wil ik graag de relevante HR-agenda noemen. Want een relevante HR-agenda bevat punten zoals vergroening en vergrijzing in de hele breedte van het publieke domein. Daarnaast zijn wij graag gemeenten van dienst, zowel aan traineezijde als voor topkader.” Dan is er ook nog de HR-Organiser waarmee Goudsmit opnieuw toont dat er bij een strategische personeelsplanning aan alle facetten van het HR-beleid wordt gedacht. “Met dit instrument kunnen we kennis, vaardigheden en competenties in kaart brengen. Bij talentvolle jonge mensen geeft de HR-Organiser een helder inzicht waar iemand naartoe kan groeien. Bij talentvolle vijftigers zie je of en hoe iemand past bij de opnieuw geformuleerde taken in de strategische personeelsplanning. Je hebt hiermee als organisatie een manier om kwaliteit te bekijken.”

Dringend advies

Naast de demografische ontwikkeling is er een beweging gaande waarbij organisaties aangeven dat men graag ziet dat de selectieactiviteiten van PublicSpirit ook in de organisatie zelf plaatsvinden, bij situaties waarin sprake is van enkel interne search. Mede daarom is het dringende advies van PublicSpirit aan organisaties om kwaliteit te bespreken in plaats van HR-beleid te bepalen aan de hand van kwantiteit. Van Heumen: “PublicSpirit kan hierin echt het verschil maken. Omdat we over het hele publieke domein werken en ons niet beperken tot één sector, hanteren we een onderscheidende marktbrede werkwijze.” Goudsmit glimlacht. “Komen we toch nog uit bij onze missie. PublicSpirit ziet het als zijn opdracht om bij te dragen aan de kwaliteit van de publieke sector door de juiste mensen in de juiste functies en daarmee in de juiste posities te brengen.” Goudsmit en Van Heumen knikken elkaar even vriendelijk toe. Ze staan duidelijk achter hun strategische visie. “Een aantal gemeenten is twee jaar geleden al begonnen om de strategische personeelsplanning en focus op kwaliteit in te voeren. De resultaten zijn zeer bemoedigend.”

PublicSpirit

Helsinkilaan 4, 3446 AH Woerden
Telefoon: (0348) 45 70 50
E-mail: [email protected]
www.publicspirit.nl
 

Met 1,6 miljoen voor AI-werkinstructies wil Perry technisch personeel beter ondersteunen

De Amsterdamse startup Perry zet AI in om werkinstructies te maken voor technici. Oprichters Arie Kuiper en Laurens Feenstra willen zo het groeiende tekort aan technisch personeel in Europa aanpakken. 'Die maatschappelijke rol is echt een belangrijke drijfveer voor ons.'

perry arie kuiper laurens feenstra
Het team van Perry (vlnr): Arie Kuiper, Pim Verschuuren, Bente Bak en Laurens Feenstra.

Wat is Perry?

Perry ontwikkelt software die technici helpt bij hun dagelijks werk door middel van AI-gestuurde werkinstructies. Het platform bestaat uit twee onderdelen: een app voor monteurs en technici op de werkvloer, en Perry Studio waarmee bedrijven snel instructies kunnen maken.

‘Het probleem dat we het meeste zien is dat technisch personeel heel vaak gewoon niet weet wat het moet doen’, legt medeoprichter Arie Kuiper uit. ‘Vergelijk het met een goed opgeleide kok die in een nieuwe keuken komt. Iemand moet die persoon vertellen, wat ga je vandaag maken? Juist dat basiskader is voor veel technisch personeel vaak niet duidelijk.’

De AI-software zorgt ervoor dat complexe technische documentatie wordt omgezet in heldere, visuele stappenplannen. Deze instructies passen zich automatisch aan het niveau, de rol en de locatie van de gebruiker aan. Een elektromonteur krijgt andere informatie te zien dan een gasmonteur, en een nieuwe medewerker krijgt uitgebreidere uitleg dan een ervaren collega.

Een praktijkvoorbeeld: een technicus die een transformatorhuisje moet aansluiten, krijgt direct te zien welke veiligheidsbeperkingen gelden op die locatie, welke werkinstructies van toepassing zijn en welke technische handelingen moeten worden uitgevoerd. Aan het einde maakt de monteur een foto om te bewijzen dat het werk is voltooid.

Wie zitten erachter?

Perry werd in maart 2025 opgericht door Arie Kuiper (38) en Laurens Feenstra (39), die elkaar twaalf jaar geleden leerden kennen bij McKinsey. Anderhalf jaar later vertrok Feenstra naar Silicon Valley, maar de twee bleven vrienden.

Kuiper bouwde na McKinsey een gevarieerde carrière op. Hij was partner bij Knight Venture Capital en werd later ceo van BuyBay, een platform voor e-commerce retourstromen.

Startups to Watch

Iedere maand lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup to Watch dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups to Watch terug »

tmf group

De reeks is mede mogelijk gemaakt door TMF Group, internationaal dienstverlener van bedrijfsadministratie. TMF Group helpt scaleups met HR & Payroll, Entity management en Accounting & Tax administratie.

Feenstra maakte carrière in de techwereld. Na McKinsey werkte hij bij Google aan producten als Search, Chromebooks en zelfrijdende auto’s. Later was hij senior productmanager bij Waymo en vice president product management bij TomTom. Hij heeft ook ervaring als ondernemer en adviseur bij verschillende technologiebedrijven.

‘We zijn weer bij elkaar gekomen op een gegeven moment, vanuit een persoonlijke passie en missie’, vertelt Kuiper. ‘We willen onze skills graag inzetten voor een deel van de economie waar een enorm tekort is, echt een maatschappelijk probleem.’ Die gedeelde drijfveer bracht hen er dit voorjaar toe om Perry te beginnen.

Wie zitten er op Perry te wachten?

Perry richt zich op bedrijven met technisch personeel, met een focus op energie-infrastructuur, energieopwekking en telecom. De eerste klant is Van Vulpen, een specialist in ondergrondse kabel- en leidinginfrastructuur. Het bedrijf gebruikt Perry voor het opleiden en ondersteunen van medewerkers.

Om te begrijpen wat monteurs echt nodig hebben, heeft Perry uitgebreid onderzoek gedaan op de werkvloer. Kuiper en co hebben een twintigtal bedrijven met technisch personeel bezocht en werknemers geïnterviewd.

Ze ontdekten dat veel tooling voor technisch personeel faalt, omdat het wordt ‘gepusht vanuit het management’ zonder met de werkvloer te overleggen. Perry wil dit voorkomen door nauw samen te werken met de mensen die het product daadwerkelijk moeten gebruiken. ‘We hebben gezien dat in de praktijk veel van dit soort oplossingen stranden. Wij willen dat voorkomen, daarom lopen wij veel mee met monteurs’, legt Kuiper uit.

perry works arie kuiper
Arie Kuiper (midden) en Laurens Feenstra willen met Perry voor het einde van het jaar naar het buitenland. Foto: Perry

Het probleem dat Perry oplost, is wijdverbreid. Vaak is de kennis van bepaalde technologie of apparatuur slecht gedocumenteerd. Of nog uitdagender: cruciale kennis zit in de hoofden van een klein aantal ervaren medewerkers.

Kuiper kwam in een praktijkcase een man tegen die dagelijks wel honderd keer werd gebeld, en steeds vroeger op de dag. ‘Hij stond bekend als de expert en de vraagbaak voor collega’s. Hij kreeg om half zes in de ochtend al de eerste telefoontjes.’

Perry maakt die expertise toegankelijk voor iedereen door de kennis van experts om te zetten in gestandaardiseerde, AI-ondersteunde instructies. De software kan automatisch interviews met specialisten verwerken en daarvan werkinstructies maken.

Dankzij AI worden de instructies automatisch vertaald naar verschillende talen en aangepast aan het taalniveau van de gebruiker. Zo kunnen technici uit verschillende Europese landen – van Polen tot Portugal – effectief samenwerken.

Wat is het verdienmodel?

Perry hanteert een software-as-a-service model waarbij een bedrag wordt gerekend per gebruiker per maand. Daarnaast verdient het bedrijf aan Perry Studio, de tool waarmee bedrijven zelf instructies kunnen maken.

De exacte prijsstelling staat nog niet vast. ‘Daar is het te vroeg voor’, zegt Kuiper. ‘We zitten nog zo vroeg in de ontwikkeling, we zijn pas drie maanden bezig.’

Het bedrijf richt zich in eerste instantie op de uitvoerders van technisch werk, zoals installatiebedrijven en onderhoudsfirma’s. Op termijn zou Perry ook kunnen samenwerken met fabrikanten van technische apparatuur, maar dat is niet de eerste prioriteit.

Hoever is Perry?

Hoewel het bedrijf nog geen half jaar bestaat, heeft Perry met kabellegger Van Vulpen al een eerste klant gevonden die de technologie al in de praktijk test. Ook zijn er twee medewerkers aangenomen en is in Amsterdam een kantoor betrokken

‘We willen onze MVP na de zomer op de markt brengen’, vertelt Kuiper. Het team besteedt veel tijd aan user research. ‘Een product als de onze wordt gekocht door het management, maar als het niet gedragen wordt door de monteurs gaat het keihard op zijn bek.’

Na de zomer wil Perry opschalen. Voor het einde van het jaar staat uitbreiding naar andere landen op de rol, waarschijnlijk beginnend met Duitsland, gevolgd door België en het Verenigd Koninkrijk.

‘Onze visie gaat een heel stuk verder dan alleen de werkinstructies’, zegt Kuiper, die grootse verwachtingen heeft van de AI-revolutie. Hij ziet Perry over vijf jaar als een platform voor alle aspecten van fysiek technisch werk, inclusief samenwerking met robots en drones. ‘Je pakt je telefoon en via videochat word je stap voor stap visueel door een instructie geleid.’

Nog geld nodig?

Begin juli maakte Perry een financieringsronde van 1,6 miljoen euro bekend. Het geld komt van het Berlijnse fonds Revent en angel investors met ervaring bij Google en OpenAI. Revent specialiseert zich in bedrijven met een positieve maatschappelijke impact.

‘We hebben meerdere partijen gesproken, maar van Revent waren we erg van onder de indruk’, vertelt Kuiper. ‘Uiteindelijk gaat het ook gewoon om vertrouwen.’

Het kersverse kapitaal gebruikt Perry voor productontwikkeling en het uitbreiden van het team. Volgend jaar volgt mogelijk een nieuwe financieringsronde, als de groei dat rechtvaardigt. ‘Als die tractie er is, dan is dat zeker een optie.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het oprichtersduo wil meer dan alleen een goed lopend bedrijf bouwen. Europa kampt met een chronisch tekort aan technisch personeel. Perry moet helpen om mensen sneller aan het werk te krijgen in sectoren die cruciaal zijn voor de toekomst.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘We willen een verschil maken in deze wereld voor technici in Europa’, benadrukt Kuiper. ‘Die maatschappelijke rol die we willen spelen, dat is echt een belangrijke drijfveer voor ons.’

Houd ook deze Startups to Watch in de gaten:

Bij startup Naext wijst technologie je de weg als ‘een onzichtbare geleidehond’

In samenwerking met B. Amsterdam - Met slimme, haast onzichtbare technologie helpen ondernemers Victor van Dinten en Lukas van Delft mensen hun weg te vinden in complexe omgevingen zoals ziekenhuizen en stations. In drie jaar tijd maakten ze al flinke impact dankzij samenwerkingen met Prorail en Amsterdam UMC. Niet verwonderlijk dus dat ze onlangs twee prijzen wonnen: de Gerard & Anton Award 2025 en bij de NN Social Innovation Startup Award.

naext victor van dinten
Victor van Dinten (links): 'We hebben geleerd dat je niet moet denken voor een doelgroep waar je zelf geen onderdeel van bent.'

Wereldberoemd worden, dat hoeft niet zo nodig van Victor van Dinten (43) en Lukas van Delft (54). Sterker nog, hun software is geslaagd als de gebruiker nauwelijks doorheeft dat het bestaat. ‘Het mooiste compliment dat ik ooit kreeg was van een blinde gebruiker: ‘Jullie software helpt me precies op het juiste moment, net als mijn geleidehond. Ik hoef er niet over na te denken’, vertelt Van Dinten.

Hun startup heet naext, wat staat voor ‘naturally extended’. Hun missie: mensen helpen om moeiteloos en zonder stress overal de weg te vinden. De focus ligt op complexe omgevingen zoals ziekenhuizen, stations of grote publieke gebouwen. Plekken die lastig in kaart te brengen zijn en waar traditionele navigatie vaak tekortschiet. Juist voor mensen die extra ondersteuning nodig hebben, zoals mensen met een visuele beperking of autisme, maakt dit het verschil tussen verdwalen en zelfstandig hun weg vinden.

Maar om impact te maken, moet je wel je product aan de man brengen. naext bestaat nu drie jaar en werkt samen met grote partijen zoals ProRail en ziekenhuis Amsterdam UMC. Binnenkort komen daar nog meer klanten bij. Wat zijn de groeigeheimen van de mannen?

Jarenlange samenwerking

Allereerst zijn de twee zakenpartners goed op elkaar ingespeeld. Ze hebben een gezamenlijke missie en duidelijke taakverdeling: Van Delft is de bouwer, Van Dinten brengt het product aan de man en zoekt investeerders.

Ze leerden elkaar ruim twintig jaar geleden kennen bij Imtech ICT. Daar werkten ze tien jaar samen en later kwamen ze elkaar weer tegen bij HERE Technologies, een bedrijf dat bekendstaat om digitale kaarten en navigatietechnologie. Daar hielden ze zich bezig met navigatie in de binnenruimte van gebouwen, vooral parkeergarages.

Het idee achter de technologie

‘Parkeergarages, stations en ziekenhuizen zijn een forse uitdaging voor navigatiebouwers’, vertelt Van Dinten. ‘Het zijn plekken waar gps en wifi vaak niet werken en waar de omgeving veranderlijk is. Mensen zijn dan ook regelmatig de weg kwijt in dit soort omgevingen.’

Van Delft kwam op het idee om via computervisie auto’s door garages te helpen navigeren. Met zogenaamde spatial computing combineren ze elementen van virtual en augmented reality, kunstmatige intelligentie (AI) en sensortechnologie. Ze maken virtuele 3D-kaarten die mensen helpen de weg te vinden in de echte wereld.

‘We kregen het systeem goed onder de knie, maar het project stagneerde door de coronacrisis’, vertelt hij. ‘Garages waren leeg, partners trokken zich terug. Wij hadden ondertussen inspiratie voor nieuwe toepassingen met meer maatschappelijke impact.’

Het team verliet HERE Technologies en begon naext. ‘De keuze voor het ondernemerschap was vrij eenvoudig, we zijn beiden echte ondernemers. Gelukkig was HERE Technologies flexibel en werkte mee aan ons vertrek, omdat we een andere marktfocus voor ogen hadden en onze eigen techniek ontwikkelden’, vertelt Van Delft. ‘Binnen zes maanden hadden we een werkende demo. Maar toen kwam de volgende uitdaging: hoe vind je investeerders en klanten?’

Op zoek naar de eerste investeerders

‘Omdat onze technologie bedacht is voor grote gebouwen, kom je al gauw bij grote organisaties uit’, legt Van Dinten uit. ‘Iets verkopen als startup aan dat soort organisaties is moeilijk en duurt lang. Je moet door heel veel managementlagen heen. Bovendien willen zij bewijs en resultaten zien, maar dat is lastig als je net begint. Op hun beurt wachten investeerders op de handtekening van je eerste klant.’

Van Delft vertelt dat hij uiteindelijk 200.000 euro bij elkaar sprokkelde om mensen in te huren om de technologie te ontwikkelen ‘Toen eenmaal de eerste klant interesse toonde, kwamen grotere fondsen in beeld.’ Die eerste klant was Amsterdam UMC, waar duidelijk behoefte was aan betere en meer dynamische bewegwijzering want bezoekers en medewerkers hadden moeite om de weg te vinden in het grote ziekenhuis. Daarna volgde al gauw een proof of concept bij de tweede klant: ProRail.

Het team werkt aan integratie met bestaande apps zoals Mijn Dossier (Amsterdam UMC) en in de toekomst mobiliteit-apps zoals NS of OV9292, zodat gebruikers geen aparte applicatie hoeven te downloaden.

‘Wist je dat veel oudere patiënten een dag eerder naar het ziekenhuis gaan om zich voor te bereiden op de omgeving en de route?’, zegt Van Delft. ‘Wij ontdekten dat bijvoorbeeld mensen met autisme of ouderen dit vaak doen. Met onze technologie kunnen ze zich thuis al vertrouwd maken met de route, wat zorgt voor minder stress én meer zelfvertrouwen als ze op pad gaan.’

Focus op twee markten

De ondernemers richten zich in eerste instantie op twee markten: gezondheidszorg en openbaar vervoer. In ziekenhuizen willen ze navigatieoplossingen bieden die zowel patiënten als medewerkers helpen. In het openbaar vervoer ligt de focus op toegankelijkheid, vooral voor mensen met een visuele beperking.

‘Onze technologie is breed toepasbaar, maar we kiezen ervoor om ons eerst op deze twee markten te concentreren’, zegt Van Dinten. ‘Als we kunnen aantonen hoe het werkt in deze sectoren, kunnen we later eenvoudiger uitbreiden naar andere markten. Denk bijvoorbeeld aan beurzen of ingewikkelde fabriekshallen.’

Samenwerking in het team

Het team van naext bestaat nu uit zes medewerkers. Zij werken op meerdere locaties: soms thuis, soms in Eindhoven en een paar dagen per week komen ze samen in B. Amsterdam.

‘Het is een inspirerende locatie waar we ons thuis voelen’, vertelt Van Delft. ‘We werken als hybride team meerdere dagen per week samen aan naext. Dan moeten de sfeer en de faciliteiten goed zijn. We werken hier nu een jaar en dat bevalt goed. Ook als ons team verder groeit, is daar ruimte voor.’

Resultaten in plaats van marketing

In september 2024 voltooiden ze een investeringsronde van 800.000 euro om de technologie verder te ontwikkelen en klanten beter te bedienen. Op dit moment werken ze samen met twee fondsen die hen blijven steunen.

‘Om klanten en investeerders enthousiast te maken, moeten we resultaten laten zien’, vertelt Van Dinten. ‘Samen met onze klanten gaan we laten zien dat wij het Nederlandse ov en ziekenhuizen toegankelijker kunnen maken. We hebben geen eigen apps en geen marketingcampagnes, maar groeien door echte impact te maken.’

‘Denk niet voor je gebruiker’

De ondernemers ontdekken gaandeweg wat er nodig is. Ze bouwen voort op dezelfde software, maar ontwikkelen voor iedere omgeving specifieke functionaliteiten. ‘We hebben geleerd dat je niet moet denken voor een doelgroep waar je zelf geen onderdeel van bent’, vertelt Van Dinten.

Zo hadden zij bijvoorbeeld een techniek bedacht om te voorkomen dat blinde mensen ergens tegenaan zouden lopen. ‘Maar uit een gebruikerstest bleek dat ze dat helemaal niet nodig hadden, daarvoor hebben ze bijvoorbeeld al hun stok en hun geleidehond’, legt hij uit. ‘Waar hadden ze behoefte aan? Zelfstandig spontaan een kopje koffie kunnen halen bij de Kiosk. Als onze techniek ze daarbij kan begeleiden, helpen we ze echt vooruit.’

Voormalig Action-ceo bouwt nu met Wellbe aan de Action voor mentaal welzijn

Ronald van der Mark, voormalig ceo van Action, is terug als ondernemer. Met een nieuw online platform voor mentaal welzijn: Wellbe. Een platform dat zich met een groot aanbod en schappelijke prijzen wil onderscheiden. Is hij soms een nieuwe Action aan het bouwen? 'Ik mag hopen dat we net zo groot worden.'

ronald van der mark wellbe action
Voormalig Action-ceo Ronald van der Mark richt zich met Wellbe nu op online therapie.

Ronald van der Mark. Gaat er al een belletje rinkelen? Cfo bij Maxeda (het voormalige Vendex KBB) en uitgeroepen tot cfo van het jaar. Tot eind 2015 succesvol als ceo van de snelgroeiende discountketen Action. Daarna verdwijnt hij van de radar.

Tien jaar later is hij terug met Wellbe, een laagdrempelig online platform voor mentale gezondheidszorg. Daar willen we voor MT/Sprout natuurlijk meer van weten. Maar eerst graag het antwoord op de vraag waarom hij vrijwillig zo’n topbaan verlaat.

Van der Mark herinnert zich nog de reacties bij het zoeken naar zijn opvolger voor Action. Dat waren er meestal drie. ‘Gaat er iets niet goed met het bedrijf? Ben je niet helemaal goed bij je hoofd of ben je ongeneeslijk ziek’, vertelt hij tegen MT/Sprout. ‘Mensen snapten gewoon niet waarom ik weg wilde.’

Teruggeven aan de maatschappij

Zijn idee is juist dat het tijd wordt om terug te gaan geven aan de maatschappij, iets waar hij al veel langer mee speelt. ‘Volledig maatschappelijk actief worden, sociale initiatieven steunen, investeren in sociale impact-bedrijven.’ Na vijf jaar Action voelt hij zich er klaar voor.

Het is tijd om uit zijn comfortzone te stappen. Het is nu of nooit, en hij verlaat zijn ‘zakelijke leven’. Niet dat hij in een zwart gat valt, want hij begint een opleiding fotografie, gaat meer basgitaar spelen en optreden met bandjes.

Alleen blijkt dat maatschappelijke veld toch een tikkeltje ingewikkelder dan gedacht. De handen uit de mouwen, schouders eronder en gaan, dat blijkt met vele stakeholders, complexe problemen en de politieke kantjes onmogelijk. Dat vooruitgang lang duurt, vindt hij frustrerend.

Investeren in sociale impact

Investeren in sociale impact-bedrijven gaat hem al makkelijker af. Maar het werken met startups en scaleups is enorm intensief en slorpt veel van zijn tijd op. Dat wil hij niet. ‘Dan zou ik weer een baan hebben van 24 uur per dag, zeven dagen per week. Dan had ik net zo goed bij Action kunnen blijven.’

Hij besluit te investeren in fondsen voor sociale impact-bedrijven. Daardoor krijgt hij zijn handen vrij voor een nieuw project. Een nieuw platform voor mentaal welzijn, waarvan hij de ontwikkeling in 2019 voorzichtig begint, met eigen funding.

Het mentale fascineert hem namelijk al sinds zijn 25ste. Wat drijft mensen, waarom is voor de een het glas halfvol en voor de ander halfleeg? Waarom blijft de een hangen in een slachtofferrol bij een negatieve gebeurtenis en toont de ander juist veerkracht om door te pakken?

Lees ook: Zelfsabotage of angst voor succes? Met 7 stappen doorbreek je die cyclus

Geworstel met relaties

Waar komt die fascinatie vandaan? ‘Uit mijn eigen leven. Wanneer je zakelijk succesvol bent, verwachten mensen dat je over the moon van happiness moet zijn. Maar die euforie voelde ik niet. Ik vond het heel leuk om ceo van Action te zijn, maar ik liep niet elke dag in polonaise door de gang omdat ik zo’n geweldige job had.’

Wat hij ook niet kan rijmen met zijn zakelijke succes is het geworstel met relaties. ‘Ik voelde dat daar iets geks zat. Dat ik daar iets mee moest.’ Hij gaat in therapie, verschillende keren, maar vindt niet wat hij zoekt. Hij mist context bij de een, een duidelijke uitleg bij de ander. ‘Sommige therapeuten doen ook gewoon hun ding, ze zitten op de automatische piloot.’

Pas op zijn vijftigste krijgt hij meer inzicht in waar dat geworstel vandaan komt: zijn vermijdende hechtingsstijl en patronen. Hij trekt zich terug wanneer het spannend wordt. Dat in combinatie met zijn prestatiegerichte opvoeding, waardoor hij kritisch en niet snel tevreden is. ‘Zakelijk is het goed om Champions League te willen spelen, maar in relaties moet je niet altijd te kritisch zijn.’

Taboe is hardnekkig

Het besef hoeveel impact zijn persoonlijkheid, hechtingsstijl en copingmechanismen hebben op zijn zakelijke carrière en zijn privéleven komt alleen rijkelijk laat, vindt hij zelf. Dat had hij veel eerder willen weten. ‘En dat wil ik ook voor andere mensen. Dan kun je er nog zoveel mee doen in je leven.’

Zijn therapeut Jantien de Bruin, waarmee hij samen met zijn vrouw aan het werk is gegaan om de complexiteit van een samengesteld gezin te ontrafelen, slaat aan op zijn nieuwe project. Ze komt aan boord als medeoprichter. Ze hebben dezelfde drive en ambitie: zoveel mogelijk mensen helpen en het hardnekkige mentale taboe doorbreken.

jantien de bruin ronald van der mark wellbe
Jantien de Bruin en Ronald van der Mark, de oprichters van Wellbe. Foto: Wellbe

‘Veel mensen zijn open over hun fysieke gezondheid, vertellen dat ze een griepje hebben of hartproblemen. Niemand zal schromen om dat te delen. Maar ze zullen niet zeggen dat ze niet lekker in hun vel zitten, dat ze zich depressief voelen of zich zorgen maken over hun financiële situatie. En dat is gek, waarom zou je daar niet open over zijn?’

Ook wordt er flink geïnvesteerd in fysieke gezondheid, in sporten, in gezond eten, in voedingssupplementen… ‘Als mensen een fractie van hun tijd en geld zouden besteden aan hun mentale gezondheid, dan worden ze niet alleen een stuk gelukkiger, maar fysiek ook meteen gezonder.’

Lees ook: Mentaal afstand nemen werkt niet altijd in extreem stressvolle situaties, wat dan wel?

De plek voor mentale vraagstukken

Met Wellbe wil hij in één klap verschillende problemen oplossen. ‘De lange wachttijden voor hulp, bij ons kun je direct starten. De beschikbaarheid van therapeuten wordt ook steeds minder. Je kunt bij ons bovendien anoniem terecht, zelf bepalen waar je de nadruk op legt en wanneer je wil. We gaan ook diep, het is niet alleen symptoombestrijding.’

Van der Mark wil bovendien alle aspecten van mentaal welzijn raken. ‘Wat bij jezelf ligt, wat in je leven zit.’ Kan hij daarvan een voorbeeld geven? ‘Het klinkt tegenstrijdig, maar de minst gelukkige periode is die met jonge kinderen. We gaan ouders informatie geven, waar ze op moeten letten en tips en tricks. Dat stelt ze vaak al gerust, ze weten dat ze niet de enigen zijn die hiermee worstelen.’

Lees ook: Ojee, kinderen. Betekent dit het einde van je carrière?

Wellbe is eind juni officieel gelanceerd. Het online platform biedt veel informatie, assessments en programma’s. De focus ligt nu op stress, overspannenheid en burn-out, maar later worden ook programma’s ontwikkeld voor liefde en relaties, verlies, veerkracht… Alles op een laagdrempelige manier en voor toegankelijke prijzen.

‘Wij willen gewoon the place to go worden. De plek voor al je mentale vraagstukken.’ Daarmee wordt Wellbe toch een beetje de Action voor mentaal welzijn? ‘Ik mag hopen dat we zo groot worden als Action, maar laten we het stapje voor stapje doen’, lacht Van der Mark.

Nul begrotingen

Wat met de concurrentie van al langer bestaande platforms, zoals OpenUp, Quan (recent overgenomen door hr-techbedrijf TrueTribe) of BetterHelp? ‘We zijn meer gericht op de digitale ervaring. Hoe zorg je dat mensen die online iets gaan doen, dat ook blijven doen. We hebben dus veel tijd besteed aan vormgeving, taalgebruik, video’s, animaties en serious gaming componenten.’

wellbe platform mentale gezondheid
Ronald van der Mark focust zich met Wellbe in eerste instantie op stress, overspannenheid en burn-out. Foto: Wellbe

Wellbe is namelijk geen nieuwe hobby, het is een professioneel bedrijf dat op termijn zichzelf zal kunnen bedruipen. ‘En zelfs al zal dat niet helemaal het geval zijn, dan is dat ook prima. Het voordeel is dat we geen bedrijf zijn met een winstoogmerk en dat we geen financiële problemen hebben.’

Waar wil hij dan staan over vijf jaar? ‘Het grappige is dat ik hiervoor bijna alles heb losgelaten wat je normaal zakelijk zou toepassen. We hebben eigenlijk nul meerjarenplannen en nul begrotingen. Dat wil niet zeggen, go with the flow. Nee, onze eerste focus was zo goed mogelijke producten ontwikkelen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ideale mix

Met die producten kunnen meer mensen worden geholpen en dat vindt hij gewoon belangrijker. ‘Voor mij is dit de ideale mix tussen actief bezig zijn met het mentale welzijn van mensen en maatschappelijk impact hebben.’

Een terugkeer naar zo’n baan als ceo van Action zit er dus niet meer in? ‘Nee, dat zou ik niet meer kunnen. Ik wil niet meer 24/7 ergens mee bezig zijn en veel andere dingen moeten opgeven. Ook al heb ik het daar superleuk gehad, dat is nu niet meer voor mij.’