Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Advertorial – PublicSpirit

Strategisch HR-beleid loont altijd  

Hoe organisaties de afgelopen twintig jaar naar personeelsbeleid hebben gekeken, blijkt niet langer houdbaar als het aan PublicSpirit ligt. Volgens dit Executive Search-bureau moet de focus van kwantiteit naar kwaliteit verschuiven. Deze nieuwe visie zal leiden tot een (veeljarige) strategische personeelsplanning .

 

“Ook de overheid en gemeenten hebben vandaag de dag te maken met bezuinigingen”, begint Terco van Heumen, directeur van PublicSpirit. “Maar de wijze waarop organisaties de afgelopen twintig jaar gewend waren naar het personeelsbeleid te kijken blijkt tegenwoordig niet langer houdbaar.” PublicSpirit uit Woerden is een begrip in de publieke sector. Het bureau zoekt, selecteert en presenteert topkader voor alle geledingen van de publieke sector. PublicSpirit was van oudsher het sterkst vertegenwoordigd bij de overheden en volkshuisvesting. De organisatie heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een van de belangrijkste spelers in het publieke domein. Het werkterrein is intussen uitgebreid met klanten als woningcorporaties, organisaties in de zorgsector, de cultuursector en onderwijsinstellingen. Steeds gaat het om de ondersteuning in de vraag naar topkader. Van Heumen vervolgt de uiteenzetting van de nieuwe visie: “Bij bezuinigingen ging men in eerste instantie uit van de vermindering van kwantiteit. Afgelopen jaren kwam je nog met deze kwantitatieve benadering weg. Terwijl wij van mening zijn dat het van groter belang is om over de grens van de komende jaren te kijken. Zeker met het oog op de demografische veranderingen waaronder de (natuurlijke) uitstroom van de babyboomgeneratie. En dat maakt de noodzaak van een strategisch HR-beleid belangrijk.” Jetske Goudsmit, mededirecteur PublicSpirit, valt Van Heumen bij : “De visie van PublicSpirit is er een waarbij de focus op kwaliteit ligt, die vervolgens leidt tot een strategische personeelsplanning.”

Strategische personeelsplanning

Maar hoe realiseren organisaties die strategische personeelsplanning in de praktijk? Goudsmit: “Het publieke domein heeft zichzelf allereerst de volgende vraag te stellen: Hebben we de mensen in dienst die qua kennis en competenties naadloos aansluiten op de door ons geformuleerde taken? En is dit over twee en vijf jaar nog steeds zo?” Volgens Van Heumen groeien overheden met deze hernieuwde werkwijze als het ware vanzelf meer toe naar de vaak zo felbegeerde regiefunctie. Goudsmit vervolgt: “Met deze vraag in het hoofd kijk je naar de taken die er liggen, welke competenties er nu zijn en welke over twee tot vijf jaar aanwezig zijn. Oftewel: wat is er aan kenniskapitaal in huis?” “En,” valt Van Heumen zijn collega bij, “kun je deze mensen ontwikkelen tot het niveau dat je voor ogen hebt? Waar is er eventuele instroom nodig?” Eensluidend zeggen Goudsmit en Van Heumen dan ook: “Het gaat om slimmer ontslaan, maar ook om slimmer aannemen!” Duidelijk. Maar een strategische personeelsplanning vraagt eenmaal om tijd en ruimte die organisaties zelf hebben te creëren,licht Goudsmit toe. Want dan is het mogelijk om met de focus op kwaliteit te gaan werken.

In gesprek

Het zijn Goudsmit en Van Heumen die graag in gesprek gaan met organisaties over welke thema’s men voor de komende jaren op de agenda moet hebben staan. Het is goed om te weten dat PublicSpirit door zijn betrouwbare en degelijke dienstverlening als eigen label en A-merk onderdeel is van de BMC-groep. De voordelen zijn helder: een groot netwerk en natuurlijk de voortdurende kennisontwikkeling. Van Heumen licht het laatste toe: “Als je het hebt over kennisontwikkeling dan wil ik graag de relevante HR-agenda noemen. Want een relevante HR-agenda bevat punten zoals vergroening en vergrijzing in de hele breedte van het publieke domein. Daarnaast zijn wij graag gemeenten van dienst, zowel aan traineezijde als voor topkader.” Dan is er ook nog de HR-Organiser waarmee Goudsmit opnieuw toont dat er bij een strategische personeelsplanning aan alle facetten van het HR-beleid wordt gedacht. “Met dit instrument kunnen we kennis, vaardigheden en competenties in kaart brengen. Bij talentvolle jonge mensen geeft de HR-Organiser een helder inzicht waar iemand naartoe kan groeien. Bij talentvolle vijftigers zie je of en hoe iemand past bij de opnieuw geformuleerde taken in de strategische personeelsplanning. Je hebt hiermee als organisatie een manier om kwaliteit te bekijken.”

Dringend advies

Naast de demografische ontwikkeling is er een beweging gaande waarbij organisaties aangeven dat men graag ziet dat de selectieactiviteiten van PublicSpirit ook in de organisatie zelf plaatsvinden, bij situaties waarin sprake is van enkel interne search. Mede daarom is het dringende advies van PublicSpirit aan organisaties om kwaliteit te bespreken in plaats van HR-beleid te bepalen aan de hand van kwantiteit. Van Heumen: “PublicSpirit kan hierin echt het verschil maken. Omdat we over het hele publieke domein werken en ons niet beperken tot één sector, hanteren we een onderscheidende marktbrede werkwijze.” Goudsmit glimlacht. “Komen we toch nog uit bij onze missie. PublicSpirit ziet het als zijn opdracht om bij te dragen aan de kwaliteit van de publieke sector door de juiste mensen in de juiste functies en daarmee in de juiste posities te brengen.” Goudsmit en Van Heumen knikken elkaar even vriendelijk toe. Ze staan duidelijk achter hun strategische visie. “Een aantal gemeenten is twee jaar geleden al begonnen om de strategische personeelsplanning en focus op kwaliteit in te voeren. De resultaten zijn zeer bemoedigend.”

PublicSpirit

Helsinkilaan 4, 3446 AH Woerden
Telefoon: (0348) 45 70 50
E-mail: [email protected]
www.publicspirit.nl
 

Navo-soldaten versturen straks dankzij Eindhovens LiveDrop offline bestanden op het slagveld

De Eindhovense startup LiveDrop heeft een protocol waarmee je digitale bestanden verstuurt zonder dataverbinding én zonder een spoor achter te laten. Militairen lopen ermee weg, ontdekte medeoprichter Patrick Moreu na de eerste demo voor Defensie. 'Dat moment zal ik mijn leven niet vergeten.'

livedrop eindhoven
De Eindhovense startup LiveDrop gaat samenwerken met de Tactical Solutions Group. Foto: LiveDrop

Het idee is simpel, maar het kostte jaren om het echt in de praktijk te laten werken. Als je met een QR-code een paar kilobytes aan data kunt binnenhalen via de camera van je mobieltje, kun je met een reeks QR-achtige codes achter elkaar ook voldoende data voor een plaatje of ander document versturen.

Geen radioverbinding

Handig, als je even iets wilt overzetten van je laptop naar je mobiel, of iets wilt delen met iemand zonder wifi- of bluetoothverbinding. Want LiveDrop heeft geen enkele radioverbinding nodig. Het is een vorm van ‘line of sight’-communicatie: elk scherm kan als afzender de code vertonen, en elke camera kan hem oppikken, waarna het protocol de data terugvertaalt in een plaatje, filmpje of ander bestand.

Dat kan niet alleen handig zijn, de optische en draadloze gegevensoverdracht is vooral ook veilig. Niemand in de buurt kan de data oppikken, omdat die niet via een radiosignaal wordt verstuurd. Dat de apparaten van verzender en ontvanger geen dataverbinding met elkaar hoeven te leggen, maakt ook de kans nihil dat er over en weer virussen of andere malware meeglippen.

Goud in handen

De Eindhovense startup LiveDrop, opgericht door Patrick Moreu, Erno Langendijk, Maarten Tobias en Jurjen Caarls, lijkt goud in handen te hebben met zijn vinding. Zijn protocol wordt al getest door Nederlandse defensie, Frankrijk en andere Navo-landen. Deze week sloot het ook een samenwerkingscontract met de Tactical Solutions Group, een Amerikaans bedrijf dat technologie levert aan special forces, inlichtingendiensten en veiligheidsorganisaties.

Lees ook: Dit zijn 5 Nederlandse defensiekampioenen van de toekomst

Moreu maakte het bekend vanuit Tampa, Florida, waar NATO EDGE plaatsvindt, een grote beurs waar de Navo samenkomt met het bedrijfsleven om over ICT te spreken. De nieuwe samenwerkingspartner brengt hem binnen bij de VS, maar mogelijk ook in Zuid-Amerikaanse landen buiten de Navo.

Introductie BOM

In 2021 besloten Moreu en Langendijk zich fulltime op LiveDrop te storten nadat een eerste labopstelling veelbelovende resultaten te zien gaf. En nu zijn ze al binnen bij diverse legers, hoe is dat zo snel gelukt? ‘Het is niet dat je Nederlandse Defensie even belt’, bevestigt Moreu, ‘maar we hebben hulp gehad van de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij BOM. Die heeft ons er geïntroduceerd.’

Bij militaire operaties, zeker aan het front, zijn er veel momenten waarop ‘RF comms’, in feite elk draadloos verkeer, uit den boze is en soldaten zich moeten behelpen met USB-sticks en zelfs papier. Toen zijn startup de kans kreeg om zijn techniek te demonstreren, gebeurde er iets bijzonders. ‘Dat moment zal ik mijn leven niet vergeten. Tijdens die middag kwamen 12 legereenheden na onze demo terug met de mededeling: wat jullie hebben, lost ons probleem op. Toen besefte ik pas echt: we hebben echt iets gaafs te pakken.’

Focus lag niet op defensie

Defensie was niet eens het eerste doel van Moreu. Zelf is hij geen techneut, maar een serie-ondernemer die in uiteenlopende dingen als kerstpakketten, kantoormeubilair en waxsalons actief is geweest. ‘Dat vind ik het leukste: vanuit het niets iets opbouwen, het tot een bepaald niveau te brengen. Dan verkoop ik het of zet er een directie op en begin weer iets totaal anders. Elke keer stap ik heel positief-naïef in een nieuwe markt.’

Lees ook: Robin Radar kan drones spotten, sinds de inval in Oekraïne loopt het storm

Dat Moreu uitkwam bij deze startup heeft een doordeweekse aanleiding: de kinderen van hem en medeoprichter Tobias zitten in dezelfde klas en dan heb je het weleens over zaken. Of hij eens wilde kijken naar een idee van technisch brein Langendijk. ‘Dat was toen nog puur theorie, maar het had wel een enorme potentie. Het is een hele nieuwe manier om data van a naar b te versturen.’

Technologie zoekt probleem

Toen het protocol zich eenmaal in het lab had bewezen, was het een kwestie van zoeken naar de meest geschikte markt. ‘Een schoolvoorbeeld van technologie zoekt probleem, ja.’ Dat probleem was in eerste instantie te vinden in de zorg, waar een ziekenhuis medische informatie makkelijk en veilig wil kunnen verstrekken aan patiënten. ‘Een tweede markt is die van cybersecurity: onze manier van communiceren is wat heet unidirectioneel: apparaten hoeven geen data met elkaar uit te wisselen, dat maakt het inherent veilig.’

Samen met defensie zijn de drie markten waar LiveDrop zich op richt “sticky”, zegt Moreu. ‘Sectoren waar je met een lange aanloop binnenkomt, maar waar je, zodra dat eindelijk lukt, langdurige relaties kunt opbouwen.’

Groeistrategie

LiveDrop heeft nu nog 12 medewerkers op de payroll maar kan na een recente investeringronde uitbreiden om zijn technologie door te ontwikkelen en naar de markt te brengen. Uiteindelijk wil het verdienen aan licentie-inkomsten. ‘Wij willen dat ons protocol uiteindelijk standaard in elke telefoon en laptop zit, net zoals wifi en Bluetooth, of die nou Windows draait, Apple of Android. Dan moet je denken aan dubbeltjes per laptop in de civiele markt, maar met 220 miljoen verkochte laptops per jaar is het mooi dromen.’

Klanten in de zorg, de beveiliging en natuurlijk het leger rekenen straks af per gebruiker per maand en nemen de technologie op in hun eigen apparatuur. Het succes van LiveDrop staat of valt eigenlijk met de mate waarin het als standaard wordt omarmd. Als elke laptop ter wereld voorzien wordt van LiveDrop, is dat natuurlijk een klapper.

Lees ook: Zijn anti-dronegranaat trekt wereldwijd aandacht, en deze startup wil hem het liefst in Nederland produceren

Doorbraak

Maar in de defensie-industrie komt de doorbraak pas echt, zodra in Navo-verband meer leden ermee gaan werken, en uiteindelijk de Navo besluit om het als standaard op te leggen aan alle 32 landen. ‘Dat is de stip op de horizon. Naarmate we ons in meer Navo-landen weten te bewijzen, komt die dichterbij.’

Daarbij moet je niet denken aan mobieltjes, maar aan gespecialiseerde apparatuur. Met een Nikon-camera met krachtige lens en een laptop is al data verzonden op 107 meter afstand. ‘Volgende week gaan we een proef doen op 500 meter afstand. En ik zeg niet dat het morgen is geregeld, maar we spreken satellietbedrijven die van uit de ruimte een kenteken kunnen lezen. Dan lukt dat met onze codes ook wel.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Cruciale fase

LiveDrop kan inmiddels data versturen tot 2Mb per seconde en doet dat foutloos dankzij een ingenieuze foutcorrectie, dat is een van de 11 patenten die op het systeem zijn aangevraagd. Wat Moreu betreft worden de komende twee, drie jaar cruciaal voor zijn bedrijf. In die tijd moet de eerste omzet op gang komen en zouden alle testen en pilots moeten hebben geleid tot de certificering van het systeem. LiveDrop wordt in die tijd gefinancierd door de oprichters en angel investeerders.

Een grote naam tussen die geldschieter is die van Cees Links, de ingenieur en ondernemer die geldt als de ‘uitvinder’ van de wifi-standaard. ‘Dat Cees is betrokken, ook als adviseur, is het grootste compliment dat we hadden kunnen krijgen. Het is de man die letterlijk met Steve Jobs aan tafel heeft gezeten om wifi aan hem te verkopen.’

Investeringen in startups in november: Cradle knalt eruit met 73 miljoen dollar

In november bleef het opmerkelijk stil als het gaat om investeringen in cleantech startups en scaleups. Op Sympower na gingen de belangrijkste fundingrondes naar software, met een spectaculaire deal voor AI-eiwitontwikkelaar Cradle aan kop.

1. Cradle: 73 miljoen euro voor eiwitontwerp met AI

Cradle haalde een whopping 73 miljoen dollar op voor zijn AI-platform, waarmee het de ontwikkeling van nieuwe eiwitten versnelt. De series B-ronde werd geleid door IVP, een van de grotere venture capitalfirma’s van de VS, bestaande aandeelhouders Index Ventures en Kindred Capital lapten bij. In totaal heeft de Nederlands/Zwitserse scaleup nu al meer dan 100 miljoen dollar binnen.

Oprichters Jelle Prins, Stef van Grieken, Elise de Reus, Harmen van Rossum en Eli Bixby hebben al flink wat grote farmabedrijven als klant, maar willen nu ook andere markten in, zoals de chemie en agrisector. Het vers opgehaalde kapitaal gaat naar uitbreiding van het R&D-team en het testlab, maar ook naar sales. ‘We zijn ervan overtuigd dat nieuwe eiwitten tot duurzamere en milieuvriendelijkere productiemethoden zullen leiden’, aldus Prins tegen MT/Sprout.

Lees ook: Eiwit-hacker Cradle: ‘We opereren aan het front van AI én biologie’

2. Sympower: 21,3 miljoen euro voor energieoptimalisatie

Team Sympower, met zittend vooraan Simon Bushell.

Simon Bushell haalde 21,3 miljoen op voor Sympower, het platform waarmee bedrijven hun energieverbruik en -opwekking optimaliseren. Het Spaanse A&G Energy Transition Tech Fund leidde de overtekende Series B-ronde, directe investeringen kwamen van het Europees Investeringsfonds en bestaande investeerders Activate Capital, Rubio Impact Ventures, PDENH en Expon Capital.

Sympower heeft inmiddels meer dan 200 medewerkers in tien landen en zo’n 200 industriële en commerciële klanten aan boord. Allemaal flinke energieslurpers, van datacenters tot houtzagerijen. Met het geld wil Bushell zijn portfolio ‘uitbreiden naar een volwassen aanbod voor energieopslag’. ‘Dat is best een nieuwe markt voor ons, maar batterijsystemen zijn enorm belangrijk voor het elektriciteitssysteem van de toekomst.’

Lees ook: Sympower wil nog meer energieslurpers helpen om geld te besparen

3. Etpa: 5,5 miljoen euro voor stroombeurs

Ceo Michiel Lensink haalde 5,5 miljoen euro op om stroombeurs Etpa op korte termijn verder uit te breiden. Het geld kwam van 4impact capital, die nieuw aan boord stapt, SET Ventures, ABN Amro SIF en anderen deden al in 2022 een fundingronde en lapten bij. Etpa geeft toegang tot verschillende smaken in de elektriciteitsmarkten in Nederland en Duitsland: de intraday markt (XBID), congestiemarkt Gopacs en day after trading.

De behoefte aan het handelen met opgeslagen en opgewekt (hernieuwbare) energie is groot en Etpa verdubbelt in 2024 dan ook in aantal gebruikers. Het wil nu uitbreiden naar Oostenrijk, België en Frankrijk. 

4. Firsty: 5,1 miljoen euro voor e-sim app

Gauthier Thierens (L) en Vince Vissers van Firsty.

Voormalige Adyenners Vince Vissers en Gauthier Thierens haalden weer 5,1 miljoen euro op voor Firsty, de e-sim-app waarmee ze gebruikers overal ter wereld mobiele data geven. Na de lancering een halfjaar geleden zijn ze inmiddels in 150 landen actief. De investeringsronde werd geleid door Speedinvest, met deelname van Dutch Founders Fund (o.a. Laurens Groenendijk) en angels als ex-KPN-cfo Marcel Smits en voormalige kopstukken van Mollie, Booking.com, Uber, Vodafone en Adyen.

Firsty geeft wereldwijd freemium toegang tot lokale datanetwerken en heeft nu ook een samenwerking met Uber, dat via de Nederlandse API gaat werken. Met het verse geld willen Vissers en Thierens hun technologie doorontwikkelen, het platform uitbreiden en nieuwe markten betreden.

5. Pulse4all: 5 miljoen euro voor abbo op AED’s

Peter Houtzagers regelde 5 miljoen voor Pulse4all, de startup waarmee hij defibrillatoren levert, de AED-kastjes die mensenlevens redden bij een hartstilstand. De financiering is een combinatie van eigen geld, 2 miljoen van angels en 2 miljoen uit een obligatie-uitgifte aan kleine investeerders.

Pulse4all richt zich op particulieren en kleine bedrijven, die een abonnement nemen op de Philips AED’s, met de garantie dat de apparaten bedrijfsklaar zijn zodra dat nodig is. Momenteel bedient Pulse4all duizenden klanten in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

6. Cargoplot: bijna 4 miljoen voor online bevrachting

Maarten de Reij haalde 3,8 miljoen euro groeikapitaal op voor Cargoplot, een digitaal platform voor wereldwijde vrachtbemiddeling. De ronde werd geleid door Ubbo Hempenius, voormalig eigenaar en ceo van de H&S Group.

Het geld is nodig om door te groeien met de software, die Europese importeurs en exporteurs helpt efficiënt te blijven door directe toegang te bieden tot verzendkosten, transittijden en directe samenwerking met dienstverleners.

7. Bubty: 3 miljoen euro voor freelance managementplatform

bubty benjamin schriel lee willoughby
Lee Willoughby en Benjamin Schriel van Bubty.

Lee Willoughby en Benjamin Schriel haalden 3 miljoen euro op voor Bubty, het online platform waarmee klanten hun flexibele schil van freelancers managen. Met het geld wil Bubty zijn technologie verder ontwikkelen, het platform uitbreiden en meer ‘helderheid brengen in de complexe wereld van freelance arbeid’.

Bubty heeft inmiddels klanten in 190 landen die samen een leger van 1 miljoen zzp’ers aansturen. In Nederland is de komst van de strengere handhaving van de wet DBA aanleiding voor een nieuwe dienst: Willoughby en Schriel screenen desgewenst of freelancers geen schijnzelfstandige worden volgens de wet, en biedt een uitzendconstructie als dit zich voordoet, Bubty Services.

8. Value Group: 2 miljoen om koolstof af te voeren

Value Group filtert de uitlaatgassen van oceaanstomers.

Christiaan Nijst en Maarten Lodewijks haalden 2 miljoen euro op bij Energietransitiefonds Rotterdam voor Value Group, de startup waarmee ze in de Rotterdamse haven uitlaatgassen van schepen afvangen, reinigen en de CO2 eruit filteren. De koolstof slaat het schip zelf op, maar wordt ook bij wijze van pilot geleverd aan kassen in Zuid-Holland.

Met het kapitaal wordt de technologie hierachter, en de Value Hub waar het allemaal gebeurt, verder ontwikkeld.

9. Learnwise: 2 miljoen voor onderwijs-klantenservice

De Amsterdamse edtech startup Learnwise haalde 2 miljoen euro op in een ronde die werd geleid door de Europese edtech-investeerder Emerge. Ceo en medeoprichter Greg Marschall wil met de investering zorgen voor een grotere bekendheid, de productinnovatie versnellen en zijn team uitbreiden.

Learnwise gebruikt AI als een soort geautomatiseerde klantenservice om te zorgen dat universiteiten en andere kennisinstellingen hun studenten beter kunnen begeleiden tijdens hun studietijd. Daarvoor werkt het samen met de leerlingvolgsystemen en andere software die het onderwijs al gebruikt om studenten te informeren en supporten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10. Taggrs: 2 miljoen voor marketingsoftware

Voormalige schaatsers Niels Olivier en Jorjan Jorritsma haalden 2 miljoen op voor Taggrs, de Friese startup waarmee ze marketingsoftware ontwikkelen. Met hun server side trackingsoftware kunnen websites hun eigen data verzamelen, in plaats van dat over te laten aan Google en de rest met alle regels rond third-party cookies van dien.

Met het verse geld wil Taggrs, gevestigd vlakbij het Thialf-stadion, zijn technologie doorontwikkelen en zijn platform voor marketingprofessionals uitbreiden. Inmiddels hebben ze 400 klanten die een abonnement hebben op hun SaaS-dienst.

Daniël Siahaya (HeadFWD): ‘1 minuut voorsprong kan het verschil maken tussen winnen en verliezen’

In samenwerking met B. Amsterdam - Als tiener leerde hij de grenzen van het internet kennen. Nu helpt Daniël Siahaya met zijn tech-consultancybedrijf HeadFWD grote organisaties om wendbaar te worden in een snel veranderende digitale wereld. ‘Je hebt altijd dingen waar je van wegloopt, maar juist dáár ligt de groei.’

Als tiener was Daniël Siahaya al gefascineerd door technologie. ‘Toen internet net opkwam, kocht mijn vader een tijdelijk abonnement bij World Online via Dixons’, lacht hij. ‘Je kreeg een doosje met een CD-rom, username en wachtwoord voor 24 gulden. Daar kreeg je 24 uur internet mee.’

Toen de internetbundel op was, ging de jonge Siahaya op onderzoek uit. ‘Ik ben IP-adresranges gaan scannen in Nederland en vond open PC’s met usernames en wachtwoorden. Ik had een heel lijstje met internetabonnementen, waardoor ik kon blijven browsen. Het leerde me dat technologie vol mogelijkheden zit en er altijd alternatieve paden zijn om problemen op te lossen. En waarom zou ik mezelf beperken tot wat men zegt dat mogelijk is? Waarom altijd de bewandelde paden volgen?’

Van frustratie naar vernieuwing

Na jaren als consultant bij een reeks grote bedrijven, waar hij zich moest aanpassen aan wat hij de ‘blauwepakkencultuur’ noemt, besloot Siahaya zijn eigen weg te gaan. De aanleiding was niet alleen positief. ‘Het is uit frustratie ontstaan’, stelt hij. ‘Bij veel bedrijven waar ik werkte, begreep ik bepaalde keuzes gewoon niet.’

‘Ik was jong en zat tegenover mannen die verbaal sterker waren dan ik. Als ik problemen zag aankomen, durfde ik er niet op te acteren. Vaak kwam het wel uit zoals ik had voorspeld, en moest ik het alsnog zelf oplossen. Zo naaide ik mezelf eigenlijk twee keer.’

Af en toe ook irritante vragen stellen

Die ervaring motiveerde hem om het anders te doen met zijn bedrijf: high-end techconsultants HeadFWD. ‘Ik heb eigenlijk al mijn frustraties omgezet om dezelfde problemen te voorkomen die ík ondervond’, zegt Siahaya. ‘We geven met HeadFWD technisch talent de tools én het mandaat om het verschil te maken. Met die kernovertuiging helpen we organisaties naar een hoger niveau.’

Het bedrijf werkt nu voor een breed scala aan organisaties: Bol.com, KLM, Schiphol, Booking, Rabobank, ING en Deloitte. ‘We maken het onderscheid doordat we mensen leveren die niet alleen technisch heel goed zijn, maar ook de business snappen. We durven ook irritante vragen te stellen, waardoor we organisaties aan het denken zetten.’

Nee kunnen zeggen

‘Als ik er niet in geloof, wil ik nee kunnen zeggen’, zegt Siahaya. Die stellige houding bewees al snel zijn waarde. Bij zijn eerste opdracht als zelfstandige werd hem gevraagd een startup te bouwen. ‘Het moest goedkoper, dus bood ik aan het voor nog net niet de helft te doen, met minder functionaliteiten. Toen de klant voor een partij koos die het voor een kwart van mijn prijs wilde doen, weigerde ik mee te dingen.’

Uiteindelijk bleek dat gezien de haalbaarheid van het project, een slimme keus. ‘Later hoorde ik dat het project gestrand was’, vertelt Siahaya. ‘Voor mij persoonlijk was dit een belangrijk moment: het bevestigde dat ik een goede kijk had op de potentie én omvang van een project. Door nee te zeggen helpen we klanten soms beter, terwijl dat in eerste instantie voor hen niet altijd zo aanvoelt.’

‘Ook afgelopen jaar heb ik een grote klant moeten teleurstellen dat wij de opdracht niet konden aannemen, omdat de technische basis onvoldoende was om op door te bouwen. Zulke gesprekken zijn niet leuk — en soms pijnlijk — maar wel de juiste.’

Groei door authenticiteit

HeadFWD’s aanpak van personeelsontwikkeling is even onconventioneel als effectief. ‘Als je ons personeel zou vragen, zeggen ze waarschijnlijk dat ik meer potentie in hen zie dan ze zelf zien’, zegt Siahaya. ‘Maar ik zeg in sollicitaties ook: ik ga een hoop irritante vragen stellen. Als je je daarvoor kwetsbaar durft op te stellen, dan kun je groeien.’

Siahaya daagt zijn mensen bewust uit om uit hun comfortzone te stappen. ‘Je hebt altijd dingen waar je van wegloopt, maar juist dáár ligt de groei. Als iemand zegt dat ze een andere klus willen, vraag ik: is het probleem dan opgelost? Vaak willen mensen weglopen omdat iets moeilijk is. Maar misschien moet je juist blijven en een andere manier vinden om met die situatie om te gaan.’

Cultuur als differentiator

Het hoofdkantoor van HeadFWD in B. Amsterdam weerspiegelt Siahaya’s visie op bedrijfscultuur. ‘We zijn hier begonnen toen B. Amsterdam net in de kinderschoenen stond’, zegt hij. ‘We zijn vijf keer verhuisd binnen het complex, wat wel wat zegt over de flexibiliteit.’

‘De locatie past ook bij onze visie op werkcultuur’, voegt Siahaya toe. ‘Tien jaar geleden werden developers bij wijze van spreken in een hokje geflikkerd. Wij kozen bewust voor deze creatieve omgeving. Als developers hier binnenwandelen, voelen ze de energie van een creatieve omgeving.’

Navigeren door snelle verandering

De tech-sector staat voor ongekende uitdagingen, met name door de opkomst van AI. Siahaya ziet het vooral als een kans. ‘We gaan naar een wereld waarin alles écht heel snel kan gaan, vooral door AI. Je moet dat niet zien als een dreiging, maar als iets dat we moeten omarmen. Dit soort innovaties zijn er al vaker geweest, denk aan de boekdrukkunst, de stoommachine of zelfs sociale media. Je gaat deze techniek niet tegenhouden, je moet een manier vinden om ermee om te gaan.’

De kunst, volgens Siahaya, is een bepaalde wendbaarheid, vooral op technologisch gebied. ‘De meeste bedrijven zijn tegenwoordig IT-bedrijven: IT is het primaire proces geworden. Maar dat betekent niet dat IT-bedrijven op de juiste manier worden gerund. Als jij je IT niet op orde hebt, kun je niet snel genoeg van richting veranderen. In deze tijd word je dan opgegeten. We leven inmiddels in een wereld waar bedrijven een miljard waard kunnen zijn met maar tien mensen op de payroll. Dat kan alleen als je techniek op de juiste manier in weet te zetten.’

Persoonlijke groei als sleutel tot succes

Voor Siahaya heeft groei ook een persoonlijk tintje. ‘Je komt patronen van jezelf tegen en moet jezelf in de spiegel aankijken’, zegt Siahaya. Dat is soms best pijnlijk, maar er wordt te weinig over gepraat. De beperking van de onderneming is vaak ook de ondernemer zelf. Je wil dat de organisatie ook op een gegeven moment minder onafhankelijk wordt van je eigen tijd en capaciteit. Dat is voor iedere ondernemer lastig, maar als het lukt, kan ik nog meer mijn eigen ding doen.’

Voor de toekomst ziet Siahaya zijn bedrijf als thought leader in de sector. ‘We willen een nichespeler worden die heel goed is in een aantal dingen die voor grote corporates belangrijk zijn. We hoeven niet de grootste te worden, maar wel een specialistenclub die het moeilijke werk kan doen. We hebben altijd in de allersnelste sector gezeten, maar nu gaat het absurd snel. Wat wij twee jaar geleden deden, werkt nu niet meer. Je moet constant meebewegen. 1 minuut voorsprong kan het verschil maken tussen winnen en verliezen.’