Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – PublicSpirit

Strategisch HR-beleid loont altijd  

Hoe organisaties de afgelopen twintig jaar naar personeelsbeleid hebben gekeken, blijkt niet langer houdbaar als het aan PublicSpirit ligt. Volgens dit Executive Search-bureau moet de focus van kwantiteit naar kwaliteit verschuiven. Deze nieuwe visie zal leiden tot een (veeljarige) strategische personeelsplanning .

 

“Ook de overheid en gemeenten hebben vandaag de dag te maken met bezuinigingen”, begint Terco van Heumen, directeur van PublicSpirit. “Maar de wijze waarop organisaties de afgelopen twintig jaar gewend waren naar het personeelsbeleid te kijken blijkt tegenwoordig niet langer houdbaar.” PublicSpirit uit Woerden is een begrip in de publieke sector. Het bureau zoekt, selecteert en presenteert topkader voor alle geledingen van de publieke sector. PublicSpirit was van oudsher het sterkst vertegenwoordigd bij de overheden en volkshuisvesting. De organisatie heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een van de belangrijkste spelers in het publieke domein. Het werkterrein is intussen uitgebreid met klanten als woningcorporaties, organisaties in de zorgsector, de cultuursector en onderwijsinstellingen. Steeds gaat het om de ondersteuning in de vraag naar topkader. Van Heumen vervolgt de uiteenzetting van de nieuwe visie: “Bij bezuinigingen ging men in eerste instantie uit van de vermindering van kwantiteit. Afgelopen jaren kwam je nog met deze kwantitatieve benadering weg. Terwijl wij van mening zijn dat het van groter belang is om over de grens van de komende jaren te kijken. Zeker met het oog op de demografische veranderingen waaronder de (natuurlijke) uitstroom van de babyboomgeneratie. En dat maakt de noodzaak van een strategisch HR-beleid belangrijk.” Jetske Goudsmit, mededirecteur PublicSpirit, valt Van Heumen bij : “De visie van PublicSpirit is er een waarbij de focus op kwaliteit ligt, die vervolgens leidt tot een strategische personeelsplanning.”

Strategische personeelsplanning

Maar hoe realiseren organisaties die strategische personeelsplanning in de praktijk? Goudsmit: “Het publieke domein heeft zichzelf allereerst de volgende vraag te stellen: Hebben we de mensen in dienst die qua kennis en competenties naadloos aansluiten op de door ons geformuleerde taken? En is dit over twee en vijf jaar nog steeds zo?” Volgens Van Heumen groeien overheden met deze hernieuwde werkwijze als het ware vanzelf meer toe naar de vaak zo felbegeerde regiefunctie. Goudsmit vervolgt: “Met deze vraag in het hoofd kijk je naar de taken die er liggen, welke competenties er nu zijn en welke over twee tot vijf jaar aanwezig zijn. Oftewel: wat is er aan kenniskapitaal in huis?” “En,” valt Van Heumen zijn collega bij, “kun je deze mensen ontwikkelen tot het niveau dat je voor ogen hebt? Waar is er eventuele instroom nodig?” Eensluidend zeggen Goudsmit en Van Heumen dan ook: “Het gaat om slimmer ontslaan, maar ook om slimmer aannemen!” Duidelijk. Maar een strategische personeelsplanning vraagt eenmaal om tijd en ruimte die organisaties zelf hebben te creëren,licht Goudsmit toe. Want dan is het mogelijk om met de focus op kwaliteit te gaan werken.

In gesprek

Het zijn Goudsmit en Van Heumen die graag in gesprek gaan met organisaties over welke thema’s men voor de komende jaren op de agenda moet hebben staan. Het is goed om te weten dat PublicSpirit door zijn betrouwbare en degelijke dienstverlening als eigen label en A-merk onderdeel is van de BMC-groep. De voordelen zijn helder: een groot netwerk en natuurlijk de voortdurende kennisontwikkeling. Van Heumen licht het laatste toe: “Als je het hebt over kennisontwikkeling dan wil ik graag de relevante HR-agenda noemen. Want een relevante HR-agenda bevat punten zoals vergroening en vergrijzing in de hele breedte van het publieke domein. Daarnaast zijn wij graag gemeenten van dienst, zowel aan traineezijde als voor topkader.” Dan is er ook nog de HR-Organiser waarmee Goudsmit opnieuw toont dat er bij een strategische personeelsplanning aan alle facetten van het HR-beleid wordt gedacht. “Met dit instrument kunnen we kennis, vaardigheden en competenties in kaart brengen. Bij talentvolle jonge mensen geeft de HR-Organiser een helder inzicht waar iemand naartoe kan groeien. Bij talentvolle vijftigers zie je of en hoe iemand past bij de opnieuw geformuleerde taken in de strategische personeelsplanning. Je hebt hiermee als organisatie een manier om kwaliteit te bekijken.”

Dringend advies

Naast de demografische ontwikkeling is er een beweging gaande waarbij organisaties aangeven dat men graag ziet dat de selectieactiviteiten van PublicSpirit ook in de organisatie zelf plaatsvinden, bij situaties waarin sprake is van enkel interne search. Mede daarom is het dringende advies van PublicSpirit aan organisaties om kwaliteit te bespreken in plaats van HR-beleid te bepalen aan de hand van kwantiteit. Van Heumen: “PublicSpirit kan hierin echt het verschil maken. Omdat we over het hele publieke domein werken en ons niet beperken tot één sector, hanteren we een onderscheidende marktbrede werkwijze.” Goudsmit glimlacht. “Komen we toch nog uit bij onze missie. PublicSpirit ziet het als zijn opdracht om bij te dragen aan de kwaliteit van de publieke sector door de juiste mensen in de juiste functies en daarmee in de juiste posities te brengen.” Goudsmit en Van Heumen knikken elkaar even vriendelijk toe. Ze staan duidelijk achter hun strategische visie. “Een aantal gemeenten is twee jaar geleden al begonnen om de strategische personeelsplanning en focus op kwaliteit in te voeren. De resultaten zijn zeer bemoedigend.”

PublicSpirit

Helsinkilaan 4, 3446 AH Woerden
Telefoon: (0348) 45 70 50
E-mail: [email protected]
www.publicspirit.nl
 

Drie Duitse Groningers willen het toetsenbord opnieuw uitvinden: ‘We doen het op de Tesla-manier’

Een modulair toetsenbord dat in tweeën is geknipt en waar je allerlei accessoires aan kunt koppelen. Dat is wat de Groningse startup Naya heeft ontwikkeld. Het bedrijf haalde onlangs 2 miljoen euro op om de productie op te schalen. 'We willen een Apple-achtige ervaring creëren.'

naya create toetsenbord
De drie oprichters van Naya: Tom Theuer, Moritz Angermann en Niclas Bertelsen. Foto: Naya

Wat is Naya?

Naya ontwikkelt een modulair toetsenbord dat bestaat uit twee losse delen. Het apparaat, Create genaamd, is ontworpen om ergonomischer en efficiënter te werken met de computer. Door het toetsenbord in tweeën te delen, kunnen gebruikers hun schouders breder houden en rechtop zitten.

Het innovatieve zit vooral in de modulariteit: aan beide delen kun je verschillende modules koppelen, zoals een trackball, touchpad, draaiknop of 3D-navigator. Deze modules laden draadloos op en voorzien op hun beurt het toetsenbord weer van stroom.

naya create toetsenbord
Het modulaire toetsenbord van Naya met de vier modules: een trackball, touchpad, draaiknop en 3D-navigator. Foto: Naya

‘We wilden een toetsenbord ontwerpen dat echt een nieuwe categorie is’, zegt cofounder Niclas Bertelsen. ‘Als je de markt voor consumentenelektronica op wil, dan kom je er niet door iets een beetje beter te doen. Dan verlies je het van grote bedrijven die schaalvoordelen hebben.’

Dat betekende voor Naya bijna alles zelf ontwikkelen: het toetsenbord, de modules en de software. De prijs is daar dan ook naar: het gesplitste toetsenbord kost 466 euro, aan de extra modules hangt een prijskaartje van 74 of 148 euro per stuk.

De Naya is in eerste instantie te gebruiken met Windows, macOS en Linux. Later wil het bedrijf ook support inbouwen voor iOS, iPadOS en Android.

Wie zitten erachter?

De 28-jarige oprichters – Niclas Bertelsen, Moritz Angermann en Tom Theuer, drie Duitsers – leren elkaar in 2016 kennen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Angermann en Theuer studeren kunstmatige intelligentie, Bertelsen psychologie. Ze ontmoeten elkaar tijdens een summer school over constitutioneel recht in Polen.

De drie raken in gesprek over de producten die Angermann in zijn vrije tijd ontwerpt. Op zijn krappe studentenkamer staat onder de hoogslaper een megagroot computerscherm – handig voor de studie AI, maar ook voor industrieel ontwerpen. Elders in de kamer staat een 3D-printer.

‘Moritz liet verschillende productconcepten zien waar hij aan werkte’, vertelt Bertelsen. ‘Hij is iemand die gedreven wordt door het oplossen van problemen. Als hij ergens tegenaan loopt, denkt hij meteen: hoe kan ik dit oplossen?’

arc pulse iphone 16 pro max
De Arc Pulse om een iPhone 16 Pro Max. Foto: Arc

De drie besluiten samen te ondernemen. Dat resulteert eind 2020 in het eerste product: de Arc Pulse, een minimalistische telefoonhoes. Daarvan zijn wereldwijd inmiddels meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Arc diende als opstap naar Naya. Bertelsen: ‘We wisten dat we voor een complex product als een toetsenbord eerst ervaring nodig hadden met hardware, productie en distributie.’

De weg naar productie verliep niet zonder hobbels. Een samenwerking met een eerste productiepartner in Azië strandde helaas. Inmiddels heeft Naya een nieuwe fabrikant gevonden. Het bedrijf heeft ook twee ervaren mensen aan boord gehaald die voorheen bij grote elektronicafabrikanten als Foxconn en Pegatron werkten.

Wie zitten er op Naya te wachten?

Naya richt zich in eerste instantie op professionals die dagelijks 6 tot 10 uur achter hun computer zitten en werken met gespecialiseerde software.

‘We richten ons op drie groepen’, zegt Bertelsen, die hij onderverdeelt in 1D, 2D en 3D. ‘De 1D-groep zijn mensen die vooral met tekst werken, zoals softwareontwikkelaars of copywriters. De 2D-groep bestaat uit mensen in de audiovisuele sector, zoals video-editors en grafisch ontwerpers. En in de 3D-groep zitten CAD-ontwikkelaars, architecten en game-developers.’

Dan zijn er nog specifieke sectoren die interesse tonen, zoals radiologen die dagelijks door honderden scans moeten scrollen. Verder mikt het bedrijf op gebruikers die gericht zijn op gezondheid, en bijvoorbeeld RSI-klachten willen voorkomen.

Naya heeft contact gezocht met het UMCG om de ergonomische voordelen van het toetsenbord wetenschappelijk te onderbouwen. De eerste test volgt hopelijk binnenkort. ‘Als je in de salespitch kunt noemen dat de kans op RSI of het verzuim omlaag gaat, dan verdient het toetsenbord zich snel terug’, aldus Bertelsen.

Wat is het verdienmodel?

Naya verkoopt hardware met bijpassende software. Het Create-toetsenbord kost tussen de 600 en 800 euro, afhankelijk van welke modules de klant erbij bestelt. Dat is fors meer dan een standaard toetsenbord, maar volgens Bertelsen is die prijs te rechtvaardigen.

‘Kijk naar de setup van een professional, zoals een softwareontwikkelaar of iemand in de financesector’, zegt hij. ‘Ze hebben een computer van duizenden euro’s, dure beeldschermen, een ergonomisch bureau, een bureaustoel van Herman Miller – en dan een toetsenbord van 50 euro. Dat is eigenlijk heel vreemd.’

De software van Naya moet er daarnaast voor zorgen dat werknemers efficiënter zijn. Door specifieke shortcuts in te bouwen zodat vaak voorkomende handelingen met een muisklik of toetsaanslag gedaan zijn. In de toekomst kan AI-software zelfs analyseren hoe iemand de computer gebruikt en suggesties doen voor nieuwe sneltoetsen of macro’s, spiegelt Bertelsen voor.

Het team bestaat nu uit twaalf mensen, waarvan het grootste deel werkt aan de software. ‘We zijn eigenlijk meer een softwarebedrijf dan een hardwarebedrijf’, zegt Bertelsen. ‘We willen een Apple-achtige software-ervaring creëren die intuïtief is voor beginners, maar ook krachtige features biedt voor pro-gebruikers.’

Hoever is Naya?

naya team
Het team van Naya. Foto: NOM

De startup heeft inmiddels voor meer dan een miljoen euro aan pre-orders binnen via crowdfundingplatform Kickstarter en de eigen website. De eerste honderd toetsenborden gaan naar verwachting in december naar klanten. Begin volgend jaar moet het gas erop met de massaproductie.

Bertelsen ziet voldoende kansen om direct aan consumenten te verkopen. ‘Dat hebben we gevalideerd via Kickstarter en de pre-orders. Daarmee hebben we ook de meeste ervaring door Arc. We kunnen snel opschalen en een groot publiek bereiken.’

De zakelijke markt is een logische tweede stap. Er lopen gesprekken met een groot Nederlands accountantskantoor en een software-ontwikkelaar voor een pilot. Verder kijkt Naya naar technologiebedrijven die groot zijn op de zakelijke markt. Zij kunnen de toetsenborden afzetten in hun b2b-distributiekanalen.

Op termijn wil Naya goedkopere varianten ontwikkelen voor een breder publiek. ‘We doen het op de Tesla-manier’, zegt Bertelsen. Eerst een model voor het topsegment, ervaring opdoen en geleidelijk aan goedkopere versies introduceren.

Nog geld nodig?

Naya haalde onlangs 2 miljoen euro op bij G-Force Capital en een groep andere investeerders, waaronder de NOM. Met dat geld kan het bedrijf de productie begin volgend jaar opschalen.

‘Over drie jaar willen we significante stappen hebben gezet richting de massamarkt’, zegt Bertelsen. ‘Maar we willen ook onze softwaremogelijkheden flink uitbreiden, bijvoorbeeld met AI-aanbevelingen voor toetsenbord-indelingen en integraties in professionele software.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Op de lange termijn ligt een strategische overname door een technologiepartij het meest voor de hand, denkt Bertelsen. Hij noemt de overname van Athom, het Enschedese bedrijf achter smarthome-platform Homey, door de Koreaanse gigant LG Electronics als voorbeeld. ‘Hardwarebedrijven kijken steeds vaker naar softwarepakketten. Ik denk omdat veel van hen dat te lang hebben genegeerd en nu hun achterstand willen inlopen.’

Lees ook: Van Kickstarter tot overnamedeal met Koreaanse gigant LG: ‘Homey blijft Homey’

Wat veel startups na de start belemmert en hoe je dat voorkomt

In samenwerking met LEVEL UP 2024 - Elke startup loopt tegen uitdagingen aan die succes belemmeren. Deze key succesfactoren behoeden je voor veelgemaakte fouten.

startup happiness ondernemen
Een startup succesvol neerzetten en laten uitgroeien tot een scaleup, is een helse klus die veel tijd, aandacht en energie vragen. Foto: Getty Images

Laten we er vooral geen doekjes om winden: een startup succesvol neerzetten en laten uitgroeien tot een scaleup, is een helse klus die veel tijd, aandacht en energie vragen.

Ja, een startup is anders dan een gevestigd bedrijf, maar dat rechtvaardigt nog niet de zweem van mystiek die rond startups hangt, vindt Camilla van den Boom, docent strategisch management aan TIAS en steun en toeverlaat voor bedrijven met groeiambities.

‘Als het gaat om het pad naar succes, dan gelden voor elke onderneming dezelfde bedrijfskundige wetmatigheden. Het draait om een vlijmscherpe focus, de juiste capaciteiten en een continue drive om de ambitie waar te maken’, aldus Van den Boom.

Iwan Michels, senior manager Accountancy, Compliance & Reporting bij EY beaamt dat volmondig. In zijn accountantspraktijk ziet hij successen én mislukkingen van startups en scaleups van dichtbij. Hij destilleert de volgende doorslaggevende succesfactoren:

#1 Ontwikkel iets waar écht behoefte aan is

Een van de grootste valkuilen voor startups is het ontwikkelen van een product of dienst waar geen echte marktbehoefte voor bestaat. Succesvolle startups lossen een echt probleem op dat breed gevoeld wordt en waarvoor klanten bereid zijn te betalen.

  • Valideer dus je idee door bijvoorbeeld marktonderzoek te doen, veelvuldig te praten met potentiële klanten en een prototype of minimaal levensvatbaar product (MVP) te maken en te testen.
  • Zorg voor een duidelijke product-market fit. Sluit je product of dienst goed aan bij de behoeften van je doelgroep? Is er aantoonbaar voldoende vraag om groei te rechtvaardigen?
  • Test met echte klanten. Ga op de markt staan, maak een eenvoudige webshop, ga bij bedrijven langs. Door feedback van echte klanten te verzamelen, leer je snel of er interesse is en hoe je je product kunt verbeteren.
  • Volg de Lean Startup-methode. Ontwikkel in kleine stappen en test voortdurend. Luister goed naar wat klanten werkelijk willen en focus op het oplossen van een echt probleem. Meet vervolgens de resultaten en pas je aanpak aan.
  • Zorg voor inkomsten vanaf het begin, dat helpt je van de kant. Weet dus direct betalende klanten te vinden, vraag partners mee te betalen voor deelname en vermijd gratis pilots

#2 Houd inzicht in je financiële huishouding

Veel startups lopen tegen geldproblemen aan. Dit kan verschillende oorzaken hebben: onvoldoende tijd nemen voor het aantrekken van kapitaal, te laat beginnen met het verdienen van geld en inefficiënt gebruik van beschikbare middelen.

‘Wat wij ook vaak zien’, zegt Michels, ‘is dat de administratie niet op orde is. Als je je verplichtingen niet in beeld hebt, kan dat enorm remmend werken. Of een vervroegd einde betekenen.’

Hij adviseert het volgende.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Maak een financiële planning: Maak een gedetailleerd financieel plan met realistische projecties voor inkomsten en uitgaven.  Houd een buffer aan voor onvoorziene omstandigheden en monitor je cashflow nauwkeurig. Pas vervolgens uitgaven aan waar nodig.
  • Zoek investeerders die passen bij je visie en doelstellingen, verken mogelijkheden voor subsidies of overheidssteun en overweeg crowdfunding als alternatieve financieringsbron.
  • Wees open over je continuïteitspositie en vermeld dat in je jaarrekening. Michels: ‘Als je runway korter is dan 12 maanden, zet dat in je jaarrekening. Zeker als je investeerders aan boord hebt, is het correct rapporteren over je financiële positie van groot belang.’
  • Borg je financiële huishouding door een cfo aan te haken. ‘Dat hoeft geen vaste kracht te zijn, het kan ook een parttime cfo zijn. Maar borg de financiële functie. Dat brengt expertise, helpt je investeerders te vinden en geeft rust.’
  • Monitor je cashflow. Zorg ervoor dat je bedrijf financieel duurzaam is voor je groeispurtjes gaat maken.
  • Werk met een roadmap. Een tijdgebonden routekaart helpt bij het plannen en uitvoeren van je groei. Stel dus doelen en definieer mijlpalen en benoem de middelen en strategieën die nodig zijn om deze te bereiken. Het is essentieel om realistische plannen te maken die haalbaar zijn en de betrokken teams motiveren.
  • Experimenteer en optimaliseer. Omarm een cultuur van experimenteren en optimaliseren. Stel duidelijke financiële KPI’s op en meet deze frequent, experimenteer met verschillende verkoopkanalen en -strategieën, investeer meer in wat werkt en stop met wat niet effectief is.

Natuurlijk zijn er meer succesfactoren. De samenstelling en dynamiek van je team bijvoorbeeld. Ook cruciaal. Uitdagingen daar zijn: niet het juiste team hebben met complementaire vaardigheden, te veel ego of hebzucht bij de oprichters, gebrek aan vertrouwen en micromanagement en onvoldoende afstemming tussen oprichters en investeerders.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook moet je voorzichtig zijn met vroegtijdig opschalen. Dat kan leiden tot overbelasting, verlies van focus op het kernproduct en financiële problemen door te hoge kosten. ‘En last but not least is timing een succesfactor’, weet Michels. ‘Stel je dus niet alleen de vraag waarom er behoefte zou zijn aan jouw product of dienst, maar vooral: waarom nu?’

Trigion zet in op AI-revolutie in gebouwbeveiliging: weten wat er gáát gebeuren

In samenwerking met Vodafone Business - Niet het aantal camera’s, maar de menselijke capaciteit om ze te monitoren is de grootste bottleneck in gebouwbeveiliging. De IoT Challenge van Vodafone Business bracht Trigion en Sensing Feeling samen met één doel: gebouwbeheer slimmer maken met AI en patroonherkenning.

trigion
Trigion zet in op AI-camera’s die zien wat er gaat gebeuren in plaats van wat er is gebeurd. Foto: Getty Images

Stel je voor: een groot kantoorgebouw met honderden beveiligingscamera’s, maar slechts een handvol beeldschermen in de controlekamer. Beveiligers die pas kunnen ingrijpen als er al iets is gebeurd. Een constante stroom aan beelden die worden opgeslagen, zonder dat iemand ze bekijkt.

Het is een scenario dat zich dagelijks afspeelt in duizenden gebouwen wereldwijd, ziet Jag Minhas, oprichter van Sensing Feeling.

Met de AI-startup uit Londen richt Minhas zich precies op dát vraagstuk. ‘Het traditionele cameratoezicht is vooral reactief’, stelt Minhas. ‘Je kijkt naar wat er is gebeurd, in plaats van wat er gaat gebeuren. Dat willen wij veranderen met slimme, AI-gestuurde technologie die proactief risicosituaties kan herkennen, onder het mom van seeing without seeing.’

900 camera’s, negen schermen

Sensing Feeling heeft zijn sporen al verdiend in de wereld van visuele AI-technologie. ‘We begonnen met het ontwikkelen van slimme detectiesystemen voor de spoorwegen’, vertelt Minhas. ‘Network Rail, de eigenaar van het Britse spoorwegnetwerk, vroeg ons om technologie te ontwikkelen die kan helpen bij het detecteren én voorkomen van overtredingen op het spoor en om de spoorwegovergangen veiliger te maken. Dat was een enorme uitdaging. Niet alleen technisch, maar ook qua implementatie in zo’n uitdagende omgeving.’

‘We zien in veel projecten een soortgelijk dilemma’, stelt Minhas. ‘Neem bijvoorbeeld King’s Cross Station in Londen. Daar hangen 900 camera’s, maar er zijn slechts negen schermen in de controlekamer. Er zijn talloze punten waar risico’s kunnen worden beoordeeld, maar eigenlijk te weinig middelen om ze te monitoren.’

Privacy als kernvoorwaarde

Dat is dan ook precies het probleem waar beveiligingsbedrijf Trigion mee kampt. ‘We zijn specifiek op zoek naar technologie die accuraat kan meten, maar niet continu alles in beeld brengt’, stelt Ron Knaap, directeur platformtechnologie. ‘Met reguliere videoanalyse creëer je een enorm datacenter vol beelden die meestal niet relevant zijn. Dat willen we niet. Het gaat om het realiseren van veiligheid en comfort, met maximale privacy voor de gebruiker.’

Die privacy moet dan ook vooropstaan, vindt Knaap. ‘Er is soms best een dunne lijn tussen privacy en beheersmaatregelen, helemaal met de technologie die nu steeds meer mogelijk maakt. De techniek moet zich bewijzen en moet op zeer zorgvuldige manier gebruikt worden. Je kunt niet zomaar systemen implementeren en zeggen ‘nu weten we het’. Het gaat uiteindelijk om het welzijn van mensen, niet om een businesscase.’

IoT Challenge van 100 dagen

Een samenwerking tussen een Britse tech-startup en een Nederlands beveiligingsbedrijf is misschien niet de meest logische. De samenwerking is mogelijk gemaakt door Vodafone Business en TheNextWeb (TNW). Tijdens een pilot van 100 dagen verbindt de Internet of Things (IoT) Challenge een technologieleverancier met een corporate die een innovatief vraagstuk wil oplossen. 

‘Vodafone Business heeft een véél groter bereik in de markt dan ik zelf zou hebben als ik op zoek zou gaan’, stelt Knaap. ‘Innovatie kost een hoop tijd, je hebt soms een aanjager nodig. Een soort ambassadeur die ervoor zorgt dat de neuzen dezelfde kant op staan en zegt: het kost tijd en geld, maar we gaan het doen.’

Menselijk gedrag meten

De pilot begint in één gebouw, met installaties op vier verschillende locaties. ‘Dit project geeft ons de mogelijkheid om onze oplossing in een nieuwe omgeving te testen’, stelt Minhas. ‘We hebben vooral ervaring met buitenruimtes, grote bouwplaatsen, kruispunten en stadspleinen. We hebben wel wat binnenlocaties, maar dat zijn vooral industriële omgevingen zoals fabrieken en logistieke centra. Dit project stelt ons in staat om de technologie binnen te gebruiken, met een sterke focus op menselijk gedrag in compacte ruimtes.’

‘Als uit de test blijkt dat het niet werkt, is dat ook een waardevol resultaat’, zegt Knaap. ‘Maar op basis van wat we nu zien, verwacht ik een positieve uitkomst. Het belangrijkste is dat we niet vooringenomen zijn en zorgvuldig valideren. Het kan best dat onze vraag nog te hooggegrepen is, maar dat betekent niet dat de technologie niet deugt. Het kan ook dat alles spot on is, dan kunnen we ermee verder.’

‘Geen blame and shame

Het potentiële succes vraagt in ieder geval om een intensieve samenwerking. ‘Ik zie het ook echt als een partnership’, zegt Knaap. ‘We communiceren open over alles wat we tegenkomen en lossen het samen op. Geen blame and shame. Je kunt overal spullen inkopen, dat is niet zo moeilijk. Maar ik wil het gedachtegoed van ondernemers meenemen in mijn visie om tot de beste oplossing te komen. Je zoekt ook eigenlijk geen leveranciers; je zoekt partners.’

‘Technologie en innovatie zijn fantastisch, maar als het niet kan worden toegepast op een écht probleem waarvoor mensen willen betalen, blijft het slechts een spannende mogelijkheid’, voegt Minhas toe. ‘Dankzij dit programma hebben we een kans gekregen die we graag als succes willen zien. We willen dit uitbreiden naar een breder aantal usecases. Gebouwbeheer is slechts één toepassing.’

‘Innovatie is noodzakelijk’

Knaap is in ieder geval enthousiast over de mogelijkheden voor zijn Trigion. ‘Als we kijken naar onze klantendatabase, dan zou de helft van onze klanten dit soort technologie kunnen gebruiken als alternatief voor óf aanvulling op fysieke beveiliging. We hebben momenteel 8 tot 9 duizend medewerkers die op locatie werken.’

‘We denken dat we het met 6 duizend zouden kunnen doen. Maar we willen niet van de anderen af, want we hebben al een tekort. We willen juist zorgen dat we de beste medewerkers beschikbaar hebben die relevant werk doen. Gaat het uiteindelijk werken? Dat weten we niet. Maar dat geldt voor iedere vorm van innovatie: het is nooit efficiënt, maar wel noodzakelijk.’

Uw bedrijf succesvol in een digitale wereld

Ondernemers kunnen nu een gratis adviesgesprek plannen met een onafhankelijke adviseur. U kunt hem alles vragen over digital marketing, hybride werken of digitale beveiliging.

Maak kennis met My V-Hub

Jouw gepersonaliseerde platform voor digitalisering! Maak nu een account aan en ontvang gratis een op maat gemaakt actieplan voor uw MKB-bedrijf.

Meer informatie

Bezoek het Experience Center in hartje Utrecht

Via een inspirerende en interactieve sessie ontdekt u de mogelijkheden en kansen van digitalisering voor uw bedrijf. De volgende sessie – op 23 oktober – gaat volledig over security.

Inschrijven
/