Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – P5COM

Blijvend, rendabel resultaat bij operationele optimalisatie  Hoe krijg ik onze organisatie scherp op koers door de crisis heen? “Door operationele verbeteringen door te voeren die gedragen worden door de hele organisatie, die blijvend en effectief renderen en liefst zo eenvoudig mogelijk zijn.”

 

Aan het woord is Paul Arakelian, managing director van P5COM. De afgelopen twee jaar maakte zijn bedrijf een spectaculaire groei door. Niet zo verbazingwekkend, gezien de resultaten die bij klanten worden geboekt: de ervaring leert dat wie met P5COM in zee gaat, minimaal 70% van zijn investering al tijdens het project terugverdient. En dat komt niet doordat projecten lang duren; een halfjaar, van begin tot eind, is niet ongewoon. Veel aandacht gaat uit naar de borging van veranderingen, zodat de investering zich ook in de toekomst meerdere malen terugverdient – gemiddeld tweeënhalf keer per jaar, met uitschieters naar de vijf. Alle leidinggevenden, tot op coördinerend niveau, worden vanaf het prille begin bij het project betrokken. De optimalisatie die zo tot stand komt kan rekenen op een blijvend, solide draagvlak. Arakelian: “Juist ook op de lange termijn maken we voor 100% onze beloften waar. Professioneel, pragmatisch, persoonlijk, precies en ‘profitable’. Opdrachtgevers waarderen dat.”

Slim

Hoe krijgt P5COM dit voor elkaar? “Je moet heel erg slim te werk gaan. Vanaf de allereerste quickscan ontzettend goed je oor te luisteren leggen om wensen, bottlenecks en problemen haarfijn in kaart te brengen. Je moet alles meetbaar en zichtbaar maken. Percepties scheiden van de werkelijkheid. Praten met mensen uit alle gelederen. Luisteren, en doorvragen. Nooit uitgaan van aannames of een standaardmodel. Problemen kunnen hetzelfde lijken, maar de oplossing is altijd anders.” Hoezo? “Omdat elke organisatie anders is, maar ook omdat de oorzaak verschilt.”
Wat komt er bij een quickscan zoal boven water? Arakelian spreekt voorzichtig: “Managers blijken wel eens minder goed op de hoogte dan zij denken – niet alleen op menselijk, maar vooral ook op operationeel gebied.” Verbazingwekkend, gezien de stand van de techniek. Hoe verklaart Arakelian dit? “Tja,” haalt hij zijn schouders op, “het is menselijk. Als er al tien jaar bepaalde dingen misgaan, hebben de medewerkers daar hun eigen oplossing voor gevonden. Ze denken dat het bij hun werk hoort om te improviseren. Zoiets melden ze dan ook nauwelijks aan hun manager. Het is een deel van hun werk dat ze juist leuk vinden – of niet, en in dat geval hebben ze bijvoorbeeld overwerk geaccepteerd als een onderdeel van hun baan. Meestal weet niemand precies hoeveel dit improvisatiewerk de organisatie kost, en vooral ook niet ten koste waarvan dit gaat. De problematiek is ongelofelijk complex; het zijn dingen die je alleen van buitenaf kunt destilleren. Iets anders dat we vaak zien, is onmacht als targets niet worden gehaald. Mensen zoeken de oorzaak in de buitenwereld, en ze vinden het lastig om elkaar aan te spreken. Dergelijke aspecten staan verbetering in de weg.”

Effectief en efficiënt

Wat is het antwoord van P5COM? “Eerst worden doelstellingen op een rijtje gezet. Niemand wil energie verspillen aan dingen die hij niet belangrijk vindt. En toch, als het management als geheel geen glasheldere keuzes maakt, overkomt het de organisatie gewoon. Stiptheid, kwaliteit, service … Eerst zal je haarscherp moeten definiëren wat je onder dit soort begrippen verstaat. En vervolgens kies je speerpunten. Natuurlijk zouden wij onze klanten dolgraag gouden bergen beloven, maar de markt biedt meestal niet de ruimte om op alle gebieden te scoren. Kiezen is niet eenvoudig. Maar als je eenmaal hebt gekozen, dan is het mooie dat doelstellingen ook daadwerkelijk worden gehaald. Wat je dan ziet, is een golf van opluchting door de hele organisatie.”

Professioneel

Waaraan merk je dat precies? “Ten eerste natuurlijk aan de cijfers. Daarnaast krijgen wij al heel snel enthousiaste reacties. Medewerkers zien dat het werkt. Ze krijgen positieve feedback van klanten. Natuurlijk zal niet iedereen het voor 500% met alle veranderingen eens zijn. En natuurlijk komen er tijdens een project ook pijnlijke zaken naar boven. Het enige mogelijke antwoord daarop is eerlijkheid en open communicatie. Je streeft naar een cultuur waarin je elkaar aanspreekt op resultaten en gedrag. Als de doelstellingen duidelijk zijn, vinden mensen het ook niet erg om daarop te worden aangesproken. We begeleiden managers daar ook in. Problemen vinden vaak hun oorzaak in onduidelijkheid.”
Hoe houdt P5COM zélf orde op zaken? “Hoewel we altijd bij klanten op locatie zijn, spreken wij elkaar elke dag. Elkaar op dingen aanspreken is daar inherent aan. Kennis en mensen zijn ons vak; wij kennen de valkuilen als geen ander. Wat wij delen is de drive om juist ook onszelf en onze eigen organisatie te blijven verbeteren.”
Wat vindt Arakelian het allermooiste aan zijn werk? Even denkt hij na, dan zegt hij: “Het vertrouwen. Ondanks onze solide reputatie is er altijd lef voor nodig om met ons in zee te gaan. Veel organisaties hebben al van alles geprobeerd, en het vaarwater is onzeker. Onze voldoening is dan ook des te groter als de gezichten opklaren en de investering zich terugverdient. Managers geven ons enorm veel vertrouwen, en wij geven het dubbel en dwars terug.”

P5COM

Dorpsstraat 9f, 1261 ES Blaricum
Telefoon: (035) 531 00 62
Fax: (035) 531 51 29
E-mail: [email protected]
www.p5com.eu
 

Te veel focus op presteren? Zo saboteer je je eigen succes

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Succes draait niet alleen om presteren, maar juist om leren. Wie zich blindstaart op resultaten, loopt het risico stil te blijven staan. Ontdek hoe je de balans vindt tussen presteren en groeien- en waarom dat de sleutel is tot duurzaam succes.

Performance paradox -BVO

Geloof het of niet, maar alleen focussen op winnen kan jouw kansen om te winnen verkleinen, aldus Bram Verbruggen. Hij is teamontwikkelaar bij voetbalclub Go Ahead Eagles. Volgens Verbruggen zijn er eredivisieclubs die al jaren in een vicieuze cirkel zitten. Hoe meer ze focussen op resultaten, des groter de kans dat ze onderpresteren.

Hoe dan? ‘Omdat ze aan andere zaken geen aandacht geven. Clubs vergeten vernieuwingen door te voeren. Ze doen geen investeringen voor de lange termijn, zoals het opleiden en ontwikkelen van spelers en stafleden’, aldus de teambuilder.

Prestatie versus leren

Dat werkt ook zo op de werkvloer. Volgens growth mindset-expert Eduardo Briceño bevinden te veel mensen zich te lang in de presteerzone. Hierin focussen individuen, teams of organisaties zich exclusief op presteren, het beste uit zichzelf halen. Mensen zijn gericht op kortetermijnresultaten en het vermijden van fouten. Volgens Briceño presteren mensen daardoor juist mínder goed op de lange termijn.

Dat lijkt tegenstrijdig – Briceño noemt dat de prestatieparadox – maar hij verklaart dat door het gebrek aan tijd en ruimte voor leren en groei – iets wat in de zogeheten leerzone wél gebeurt.

‘Denk aan een manager die vooral gefocust is op zijn kpi’s’, verduidelijkt Mathijs de Boer, business development manager bij trainingsbureau Boertien Vergouwen Overduin (BVO). Hij helpt organisaties en professionals leren te leren. ‘Die manager werkt hard om obstakels weg te nemen en medewerkers te coachen het beste uit zichzelf te halen. Daar staat hij immers vooral voor opgesteld. Zo zorgt hij voor optimale teamprestaties, en houdt hij zijn klanten en leidinggevenden tevreden.’

Maar op de lange termijn is te verwachten dat zijn prestaties afzwakken, of op ‘een plateau’ raken. ‘Door deze focus op presteren, wordt de aandacht afgeleid van iets anders wat heel belangrijk is: leren en verbeteren. Proving is good, but improving is better.

Om vanuit de prestatiezone naar de leerzone te komen, is een growth mindset essentieel: het geloof dat mensen kunnen veranderen en ontwikkelen, dat leren iedere dag mogelijk is, aldus Briceño. Mensen gaan er volgens de expert bijvoorbeeld te vaak van uit dat grote leiders als leider zijn geboren. ‘Onzin’, vindt hij. ‘Leiderschapsskills kun je leren en ontwikkelen.’

Volgens Briceño zijn presteer- en leerzone als een peper-en-zoutstel: ze kunnen naast elkaar bestaan. Je kunt prestaties leveren terwijl je denkt: hoe kan ik mezelf verbeteren, hoe kan dit volgende keer beter?

Mohamed Ali

Zet je dit om naar de dagelijkse werkpraktijk, dan zijn twee zaken volgens De Boer (BVO) belangrijk: bewustwording en reflectie.

‘Bewustwording over het feit dat je vooral bezig bent met presteren. Begrijpelijk natuurlijk want je wil voor je organisatie van toegevoegde waarde zijn. De uitdaging is dan om bewust in de leerzone te stappen. Om wendbaar en soepel te bewegen – zoals Mohamed Ali – tussen presteren en leren.’

Stel dat je als HR-professional een presentatie geeft aan de directie. Je hebt een nieuw idee om het potentieel van mensen beter te benutten. De Boer: ‘Je gelooft echt in jouw idee. Jouw focus is om de directie te overtuigen. Je wil fouten vermijden, je geeft het beste van jezelf en zet een dijk van een presentatie neer. Je bent nu in de presteerzone.’

In de leerzone reflecteer je op de prestatie die je net hebt geleverd. Wat ging goed, waar ben je tevreden over en hoe wil je dat een volgende keer weer inzetten? Maar ook: waar ben je minder tevreden over? Hoe kan je leren dat anders aan te pakken, wat heb je daarbij nodig van jouw omgeving? ‘Onderzoek wijst uit dat als je dat een kwartier per dag doet en daar notities van maakt, dat het al een enorm effect heeft op jouw volgende performance.’

Luistervaardigheden oefenen

Leren terwíjl je presteert, houdt in dat je al tijdens de presentatie jouw leerdoel – mensen beter te overtuigen – te kennen geeft. Je laat de aanwezige directie weten hun feedback nodig te hebben. De Boer: ‘Je moet wel altijd even voelen of dat past. Al kun je de situatie ook vaak naar je hand zetten. Zo kun je de directie vragen om aan het einde van de presentatie per e-mail aan te geven wat ze sterk vonden aan de presentatie en wat hun adviezen zouden zijn waardoor het de volgende keer nog beter wordt.’

Volgens hem is het handig situaties op de werkvloer te herkennen waarin je bepaalde vaardigheden kunt oefenen. ‘Je kunt je voornemen om de komende week, in elke vergadering of overleg waarin je zit, jouw luistervaardigheden te oefenen. Dat je veel meer naar je teamleden gaat luisteren, dat je drie keer open vragen stelt, zoals: hoe bedoel je? Wat zou dat mogelijk maken? Waarom is dit voor jou belangrijk? Dat zijn situaties op werk die je makkelijk kunt invullen.’

Aangenaam leven

Feedback van anderen is nodig om zelf te kunnen groeien, benadrukt Briceño. Maak deel uit van een leergemeenschap, adviseert hij. ‘Zoek collega’s op die ook willen leren. Wissel kennis, ervaring en ideeën met elkaar uit. Dat motiveert.’

Die houding heeft volgens Briceño niet alleen effect op resultaten en de impact die je maakt in de organisatie, maar ook op je eigen reis. ‘De wil om nieuwe dingen te blijven ontdekken, maakt minder angstig. Je leven – en dus ook je werkende leven – wordt aangenamer.’

Lees ook:

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/