Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – P5COM

Blijvend, rendabel resultaat bij operationele optimalisatie  Hoe krijg ik onze organisatie scherp op koers door de crisis heen? “Door operationele verbeteringen door te voeren die gedragen worden door de hele organisatie, die blijvend en effectief renderen en liefst zo eenvoudig mogelijk zijn.”

 

Aan het woord is Paul Arakelian, managing director van P5COM. De afgelopen twee jaar maakte zijn bedrijf een spectaculaire groei door. Niet zo verbazingwekkend, gezien de resultaten die bij klanten worden geboekt: de ervaring leert dat wie met P5COM in zee gaat, minimaal 70% van zijn investering al tijdens het project terugverdient. En dat komt niet doordat projecten lang duren; een halfjaar, van begin tot eind, is niet ongewoon. Veel aandacht gaat uit naar de borging van veranderingen, zodat de investering zich ook in de toekomst meerdere malen terugverdient – gemiddeld tweeënhalf keer per jaar, met uitschieters naar de vijf. Alle leidinggevenden, tot op coördinerend niveau, worden vanaf het prille begin bij het project betrokken. De optimalisatie die zo tot stand komt kan rekenen op een blijvend, solide draagvlak. Arakelian: “Juist ook op de lange termijn maken we voor 100% onze beloften waar. Professioneel, pragmatisch, persoonlijk, precies en ‘profitable’. Opdrachtgevers waarderen dat.”

Slim

Hoe krijgt P5COM dit voor elkaar? “Je moet heel erg slim te werk gaan. Vanaf de allereerste quickscan ontzettend goed je oor te luisteren leggen om wensen, bottlenecks en problemen haarfijn in kaart te brengen. Je moet alles meetbaar en zichtbaar maken. Percepties scheiden van de werkelijkheid. Praten met mensen uit alle gelederen. Luisteren, en doorvragen. Nooit uitgaan van aannames of een standaardmodel. Problemen kunnen hetzelfde lijken, maar de oplossing is altijd anders.” Hoezo? “Omdat elke organisatie anders is, maar ook omdat de oorzaak verschilt.”
Wat komt er bij een quickscan zoal boven water? Arakelian spreekt voorzichtig: “Managers blijken wel eens minder goed op de hoogte dan zij denken – niet alleen op menselijk, maar vooral ook op operationeel gebied.” Verbazingwekkend, gezien de stand van de techniek. Hoe verklaart Arakelian dit? “Tja,” haalt hij zijn schouders op, “het is menselijk. Als er al tien jaar bepaalde dingen misgaan, hebben de medewerkers daar hun eigen oplossing voor gevonden. Ze denken dat het bij hun werk hoort om te improviseren. Zoiets melden ze dan ook nauwelijks aan hun manager. Het is een deel van hun werk dat ze juist leuk vinden – of niet, en in dat geval hebben ze bijvoorbeeld overwerk geaccepteerd als een onderdeel van hun baan. Meestal weet niemand precies hoeveel dit improvisatiewerk de organisatie kost, en vooral ook niet ten koste waarvan dit gaat. De problematiek is ongelofelijk complex; het zijn dingen die je alleen van buitenaf kunt destilleren. Iets anders dat we vaak zien, is onmacht als targets niet worden gehaald. Mensen zoeken de oorzaak in de buitenwereld, en ze vinden het lastig om elkaar aan te spreken. Dergelijke aspecten staan verbetering in de weg.”

Effectief en efficiënt

Wat is het antwoord van P5COM? “Eerst worden doelstellingen op een rijtje gezet. Niemand wil energie verspillen aan dingen die hij niet belangrijk vindt. En toch, als het management als geheel geen glasheldere keuzes maakt, overkomt het de organisatie gewoon. Stiptheid, kwaliteit, service … Eerst zal je haarscherp moeten definiëren wat je onder dit soort begrippen verstaat. En vervolgens kies je speerpunten. Natuurlijk zouden wij onze klanten dolgraag gouden bergen beloven, maar de markt biedt meestal niet de ruimte om op alle gebieden te scoren. Kiezen is niet eenvoudig. Maar als je eenmaal hebt gekozen, dan is het mooie dat doelstellingen ook daadwerkelijk worden gehaald. Wat je dan ziet, is een golf van opluchting door de hele organisatie.”

Professioneel

Waaraan merk je dat precies? “Ten eerste natuurlijk aan de cijfers. Daarnaast krijgen wij al heel snel enthousiaste reacties. Medewerkers zien dat het werkt. Ze krijgen positieve feedback van klanten. Natuurlijk zal niet iedereen het voor 500% met alle veranderingen eens zijn. En natuurlijk komen er tijdens een project ook pijnlijke zaken naar boven. Het enige mogelijke antwoord daarop is eerlijkheid en open communicatie. Je streeft naar een cultuur waarin je elkaar aanspreekt op resultaten en gedrag. Als de doelstellingen duidelijk zijn, vinden mensen het ook niet erg om daarop te worden aangesproken. We begeleiden managers daar ook in. Problemen vinden vaak hun oorzaak in onduidelijkheid.”
Hoe houdt P5COM zélf orde op zaken? “Hoewel we altijd bij klanten op locatie zijn, spreken wij elkaar elke dag. Elkaar op dingen aanspreken is daar inherent aan. Kennis en mensen zijn ons vak; wij kennen de valkuilen als geen ander. Wat wij delen is de drive om juist ook onszelf en onze eigen organisatie te blijven verbeteren.”
Wat vindt Arakelian het allermooiste aan zijn werk? Even denkt hij na, dan zegt hij: “Het vertrouwen. Ondanks onze solide reputatie is er altijd lef voor nodig om met ons in zee te gaan. Veel organisaties hebben al van alles geprobeerd, en het vaarwater is onzeker. Onze voldoening is dan ook des te groter als de gezichten opklaren en de investering zich terugverdient. Managers geven ons enorm veel vertrouwen, en wij geven het dubbel en dwars terug.”

P5COM

Dorpsstraat 9f, 1261 ES Blaricum
Telefoon: (035) 531 00 62
Fax: (035) 531 51 29
E-mail: [email protected]
www.p5com.eu
 

Met dyslexie klimt Young Captain George Tokaya (36) op binnen Philips: ‘Ik ben compleet imperfect’

Dat is nog eens verfrissend: een Young Captain die zichzelf 'compleet imperfect' vindt. Philips-directeur George Tokaya over zijn dyslexie en hoe hem dat gevormd heeft tot de leider die hij nu is. 'Een sterk team is niet een verzameling van perfecte mensen.'

george tokaya philips young captain 2024
George Tokaya is de Young Captain van 2024. Foto: Philips

Zijn moeder wist al vroeg dat er een leider in George – spreek uit: Sjors – Tokaya zat. Hij trommelde op vrij jonge leeftijd iedereen bij elkaar om dingen te bereiken. ‘Ik trok iedereen een beetje mee en nam vaak het initiatief, maar daardoor liep ik weleens over mensen heen. Daar kreeg ik dan ook meteen feedback over.’

Mama heeft gelijk gekregen, en hoe. Tokaya is op zijn 36ste zelfs uitgeroepen tot Young Captain van 2024. En het winnen van die prestigieuze verkiezing, een initiatief van de stichting Young Captain, betekent dat hij wordt gezien als een toekomstige kandidaat voor de boardroom.

Nu werkt hij nog als commercieel directeur beademingsmaskers en software bij Philips. Ja, dat is ook de divisie waar lange tijd is geworsteld met de apneu-affaire, maar Tokaya is daar vanuit zijn rol niet direct bij betrokken. Hij is met het sleep & respiratory care managementteam verantwoordelijk voor 180 mensen, verspreid over Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Young Captain wil impact maken

Toch is hij ‘semi per ongeluk’ bij Philips terechtgekomen. ‘Ik kom uit een gezin waar we iedere zondag aan tafel uitgebreide gesprekken hadden over de zorgsector en de kunstwereld. Wat ik ook heel interessant vond, maar ik had een drive voor technologie. Ik was altijd met Lego bezig.’

Tijdens zijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft richt hij zich vooral op zorg en duurzaamheid. Op die ‘brede waarden’ wil hij impact maken. Het bedrijf waarvoor hij wil gaan werken, moet daar ook bij passen.

Wat hem aantrekt bij Philips, is dat hij ‘direct kan bijdragen aan het gezondheidssysteem’ in Nederland en daarbuiten. Hij begint er in 2013 als managementtrainee. Tokaya doet ervaring op in verschillende rollen, verhuist ook een tijdje naar het buitenland en ontwikkelt zich gestaag verder als leider.

Lees ook: De drie problemen waar Philips-ceo Roy Jakobs wakker van ligt

Voeten op de grond

De jury van de Young Captain Award looft in hun rapport onder meer zijn ‘diepgaande kennis van organisatie en bedrijfsstrategie, gecombineerd met ruime internationale ervaring’. Hij maakt ook indruk als ‘authentieke leider die zichzelf goed kent en vertrouwt op een groot moreel kompas, waarbij hij de balans weet te vinden tussen professioneel handelen en persoonlijke integriteit’.

Mooie woorden allemaal, maar Tokaya blijft gewoon met zijn voeten op de grond staan. ‘Ik weet dat ik gewoon compleet imperfect ben. Daar ben ik vroeg achter gekomen met mijn spelling en mijn leesvaardigheid. Ik heb namelijk dyslexie.’

‘Mijn ouders en leerkrachten hebben me gelukkig erg gesteund. Ze hebben zich vooral gericht op wat mijn kwaliteiten zijn. Niet Frans, maar wel scheikunde en natuurkunde. En dat is ook heel waardevol. Ik hoefde mezelf niet af te straffen, omdat ik in de brede brugklas het leesniveau van iemand uit groep 5 had.’

george tokaya young captain 2024
George Tokaya ontving de Young Captain Award uit handen van Dirk Beljaarts, minister van Economische Zaken, in de Beurs van Berlage in Amsterdam Foto: Anko Stoffels

De kwaliteit in dyslexie

Hij ziet zelf nog een ‘mooie kwaliteit’ in zijn dyslexie: hij associeert en denkt snel. Dat tempo kan niet iedereen bijhouden. Dat beseft Tokaya inmiddels ook. ‘Ik ben gebalanceerder geworden in hoe ik naar andere mensen kijk. Als je zelf niet goed kan spellen, dan moet je ook niet gaan zeuren wanneer iemand even niet meekomt met jouw denktempo. Dan is het jouw taak om een stap terug te zetten.’

Zijn ‘imperfectie’ helpt hem om eerder te focussen op de krachten die mensen hebben. ‘Een sterk team is niet een verzameling van perfecte mensen. Een sterk team is een verzameling van complementaire skillsets. Ik heb het geluk gehad dat ik er vrij snel achter was dat ik in ieder geval niet een van die perfecte mensen ben.’

Wat typeert hem dan als leider? Tokaya grijpt even terug naar een anekdote uit zijn studententijd. Over zijn vader die My way, de klassieker van Frank Sinatra, had opgezet, toen zoonlief zijn universiteitsdiploma ging ophalen. Die verwijzing naar zijn authenticiteit ontroerde hem, ‘omdat ik het zo pakkend vond’.

Menselijkheid staat voorop

‘Als leider probeer ik ook vooral eerst mezelf te zijn. Dat begint met wie ben ik? Hoe wil ik zelf graag behandeld worden? Hoe willen andere mensen door mij behandeld worden? Die persoonlijke benadering is heel belangrijk. Naarmate je carrière zich ontwikkelt, wordt het leiderschap ook steeds formeler. Maar aan dat persoonlijke probeer ik toch vast te houden.’

Hij heeft overigens lak aan status, of hij nu met de onderhoudsploeg of met de raad van bestuur praat, de manier waarop hij zich opstelt is voor iedereen hetzelfde. ‘We zijn ten eerste allemaal mens. Je bent een vader, een moeder, een zoon, een dochter, of wat dan ook. In die wereld speelt er natuurlijk ook een heleboel. En dat neem je mee naar je werk.’

‘Als je leidinggeeft, dan moet je je kunnen verbinden met wat mensen bezighoudt. Het is belangrijk om daarvoor de tijd te nemen, om nieuwsgierig te zijn. Om goed te begrijpen hoe mensen in de wedstrijd zitten en hoe je die persoonlijke doelen en bedrijfsdoelen bij elkaar brengt. Dat maakt dat je samen dingen kunt bereiken.’

Lees ook: Waarom veel leiders nooit uitzonderlijk goede leiders worden

Leren luisteren

Leiderschap wordt weleens geassocieerd met het invullen van een rol. Een rol waar je vooral niet uit mag stappen. ‘Maar ik vind niet dat je als leider de deur naar jouw persoonlijkheid dicht moet doen. Ik ben niet alleen een rol, ik ben ook een persoon. Ik heb kwaliteiten, maar ook dingen die ik lastiger vind. Daar probeer ik transparant over te zijn naar de mensen met wie ik werk.’

Hij is nog altijd even gedreven en gemotiveerd, maar probeert ook hierin meer te balanceren. ‘Naarmate je beter wordt in leidinggeven, word je ook beter in luisteren. Daar heb ik me echt in ontwikkeld: het begrijpen van mensen en leren luisteren. Daar wil ik me ook verder in blijven ontwikkelen. Ik leer nog elke dag bij.’

Lees ook: Een slimme leider geeft geen oplossingen, maar stelt vragen

Wordt zijn morele kompas niet uitgedaagd in de corporate wereld van Philips? Hoe combineert hij impact maken in duurzaamheid en zorg met een leidende rol in sales? Dat is toch voornamelijk producten pushen? ‘Natuurlijk zijn wij een commerciële organisatie die wordt afgerekend op het verdienen van geld. Maar hoe verdien je dat geld?’

Philips is voorloper

‘Als Philips zijn wij erg bezig met duurzaamheid. We verschaffen hierover ook de nodige transparantie, zoals een materialenpaspoort. We zijn een van de voorlopers. Ik merk dat veel mensen in onze organisatie ook bezig zijn met immateriële impact maken. Met die bredere waardecreatie.’

Samen werken ze juist aan een serieuze uitdaging, vindt hij. ‘Hoe houden we de zorg in de toekomst kwalitatief goed en betaalbaar? Commercie is dan wel degelijk belangrijk om impact te maken.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘We zijn binnen heel Philips begaan met de gezondheid van mensen en het verbeteren van de zorg. Je kunt een heleboel waarde voor de maatschappij creëren met het combineren van de menselijke factor, techniek en vermarkting. Maar dat moet wel passen binnen de regelgeving die er is, bij de vergoedingen, bij de waardeketen van de zorg.’

‘Soms kun je nog zulke goede ideeën hebben, als er voor een product geen go-to-market is, dan heeft het niet veel zin. Dan maak je geen impact en ga je het niet doen, terwijl je weet dat het beter zou kunnen. Wanneer botst dat? Iedere dag. En dat botsen zal alleen nog maar meer worden.’

In de spiegel kijken

Hoe houdt zijn morele kompas dan stand? ‘Ik probeer mijn keuzes zo te maken, dat ik mezelf in de spiegel kan kijken. Dat is mijn criterium. Ik ga bijvoorbeeld niet zeggen: ik ga nooit meer vliegen. Dat zou betekenen dat ik mijn schoonfamilie in Thailand nooit meer kan zien. Maar als ik een meeting heb, dan denk ik wel na of ik daar persoonlijk bij aanwezig moet zijn of dat het ook online via Teams kan.’

‘Je moet je bewust zijn van wat je doet. Niet je kop in het zand steken of naar anderen wijzen, maar dicht bij jezelf blijven. Het is nu een beetje hip om andere mensen te veroordelen. Zomaar, zonder dat je weet wat hun overwegingen zijn. Kijk liever eerst goed naar jezelf en naar wat jij doet, dat is veel belangrijker.’

Lees ook: Young Captain 2023 Sarike van Wette vindt leidinggeven een ingewikkeld vak