De Kamer van Koophandel informeert en ondersteunt ondernemers zodat zij snel en gemakkelijk kunnen ondernemen. Enerzijds door rechtmatig zakendoen via het Handelsregister te bevorderen. Anderzijds door te informeren over voorwaarden voor succesvol ondernemen. Twaalf regionale Kamers worden hierin ondersteund door de Kamer van Koophandel Nederland, onder meer vanuit het servicecenter.
Alles wat de Kamer van Koophandel doet, doet zij met één duidelijk doel: ondernemers verder laten komen met ondernemen, zo stelt Mireille Muller, woordvoerder Kamer van Koophandel Nederland. “De Kamer van Koophandel is actief in alle regio´s en heeft ruim vijftig kantoren door het hele land. Zo staan we letterlijk en figuurlijk dicht bij ondernemers en zijn we continu met hen in gesprek. Dat begint natuurlijk al bij de start van een onderneming met de inschrijving in het Handelsregister en zet zich voort in verschillende fasen van het ondernemerschap. Denk aan uitbreiden, internationaal zakendoen, bedrijfsoverdracht enzovoort. Die contacten met de ondernemers hebben we niet alleen aan de balie. Wij organiseren ook landelijke en regionale bijeenkomsten, geven seminars, hebben banden met alle relevante partijen die het belang van ondernemers dienen, doen veel onderzoek onder ondernemers en zijn natuurlijk ook actief met social media. Geen partij die zo veel weet over ondernemend Nederland als de Kamer van Koophandel.”
“In principe is al onze kennis direct toegankelijk via de website www.kvk.nl, maar de informatie kan natuurlijk ook schriftelijk, per e-mail of telefonisch worden gegeven. Hoe dan ook, ondernemers weten ons steeds beter te vinden. Naast de 450.000 baliebezoeken per jaar wordt onze website 23 miljoen keer per jaar bezocht. Hallo!, onze zakelijke community voor ondernemers, groeit sinds de introductie in maart 2009 gestaag en telt nu 31.000 geregistreerde leden.”
Proactieve klantbenadering
Bereikbaar zijn voor de ondernemer is voor de Kamer van Koophandel essentieel. In 1998 is het servicecenter ingericht om telefonisch bereikbaar te zijn voor de ondernemer met vragen over het Handelsregister. Nu is het servicecenter hét klantcontactcenter van alle Kamers van Koophandel voor informatieverstrekking en ondersteuning van het Handelsregister en het Handelsregister Online. Het servicecenter heeft zich volgens Madelon Perquin, manager servicecenter, in 12,5 jaar tijd ontwikkeld tot een professioneel contactcenter waar het klantgerichte aspect de boventoon voert. “Dagelijks behandelen wij meer dan 2000 contacten via de telefoon, mail en website”, vertelt Perquin. “We hebben door de jaren heen een proactieve klantbenadering ontwikkeld. Daar waar we vroeger handelden vanuit de klantvraag, spelen we nu in op de klantbehoefte. Scherp blijven op trends, klantverwachtingen en kennisdeling leiden ertoe dat je echt kunt meedenken met de ondernemer. Onze klanten verwachten deskundigheid, professionaliteit en bereikbaarheid. We zetten alles in om aan de klantverwachtingen te voldoen.” Het managen van klantcontactkanalen en het toegang hebben tot aan de Kamers gekoppelde systemen, zijn hierbij belangrijk. Net als het verkrijgen van relevante input om verder in te kunnen spelen op klantverwachtingen. “We doen structureel onderzoek naar onze bereikbaarheid en naar klanttevredenheid”, legt Perquin uit. “Het monitoren van de kwaliteit van onze dienstverlening voeren we continu uit op al onze klantcontactkanalen. Met deze input kunnen we medewerkers gericht trainen en coachen.”
Om de klant zo veel mogelijk centraal te kunnen stellen, is een goede samenwerking met de regionale Kamers van Koophandel van groot belang. Perquin: “Klantsituaties worden direct opgepakt en opgelost. Door kennis met elkaar te delen wordt ons werk leuker, makkelijker en effectiever en leren we de ondernemer steeds beter kennen.”
Trots op dienstverlening
“Onze medewerkers staan altijd klaar om de klant snel en deskundig te ondersteunen zodat hij verder kan met ondernemen”, vervolgt Perquin. “De medewerkers van het servicecenter worden geselecteerd op hun klantgerichte instelling en empatisch vermogen. Het belangrijkste is dat ze het werk echt leuk moeten vinden en trots zijn op wat de Kamer van Koophandel doet voor ondernemers. Alleen dan kun je met toewijding en passie klantgericht te werk gaan.” Vorige week ontving Perquin nog een e-mail van een klant die het servicecenter complimenteerde met de adequate en klantgerichte aanpak. “ Dat zijn de krenten in de pap, daar doen we het voor!”, aldus Perquin.
Lat hoog leggen
“Als Kamer van Koophandel zijn we onafhankelijk, laagdrempelig en te allen tijde professioneel. We zijn de dienstverlenende ondersteuner, zowel on- als offline. Wij willen ondernemers informatie en bijstand bieden op de momenten dat zij daar behoefte aan hebben, zodat ze verder kunnen komen met ondernemen”, aldus Muller. “Nu is 86 procent van onze klanten tevreden over de service. Daar zijn we trots op. Maar we leggen de lat hoog en zullen dit blijven doen. Want wat vandaag goed is, willen we morgen beter.”
Kamer van Koophandel Nederland
Postbus 171, 2501 CD Den Haag
Klantenservice Handelsregister Online (0348) 42 62 76
Handelsregisterinformatie 0900-123 45 67 (€ 0,70 per minuut)
www.kvk.nl
Eiwit-hacker Cradle haalt 73 miljoen op: ‘We opereren aan het front van AI én biologie’
Cradle heeft 73 miljoen dollar opgehaald voor zijn AI-platform, waarmee het de ontwikkeling van nieuwe eiwitten versnelt. Grote farmabedrijven zijn al fan, nu willen Jelle Prins en zijn co-founders uitbreiden naar andere sectoren om daar impact te maken. 'We zijn ervan overtuigd dat nieuwe eiwitten tot duurzamere en milieuvriendelijkere productiemethoden zullen leiden.'
Waar Cradle de spectaculaire funding die het zojuist heeft gekregen ook aan gaat uitgeven, niet aan zitmeubilair. ‘Die bankjes heb ik vorige week geregeld bij een tweedehandswinkel’, wijst medeoprichter Jelle Prins links en rechts in zijn hoofdkantoor bij Amsterdam Sloterijk. ‘Maak maar een mooie prijs, zei ik, en we waren voor een prikkie klaar. Zo zie je maar: we blijven voorlopig nog wel een startup.’
Oké, maar dan wel een startup die Amerikaans hard gaat, met dito kapitaal.
73 miljoen dollar van IVP e.a.
Dinsdag maakte Cradle een series B-ronde bekend van 73 miljoen dollar, geleid door IVP, een van de grootste venture capitalinvesteerders uit de VS en een expert in grote vervolgrondes. Bestaande aandeelhouders Index Ventures en Kindred Capital lapten ook bij. In totaal heeft de Nederlands/Zwitserse scaleup daarmee al meer dan 100 miljoen dollar binnen voor zijn AI-platform, waarmee R&D-afdelingen van bedrijven het ontwerp van nieuwe eiwitten kunnen versnellen.
De scaleup van Prins, Stef van Grieken, Elise de Reus, Harmen van Rossum en Eli Bixby is pas in 2021 opgericht maar maakte al flink meters. Zijn generatieve AI wordt inmiddels gebruikt door Big Farma-namen als Novo Nordisk en Johnson & Johnson. Die ontwikkelen er nieuwe medicijnen mee, maar in andere bedrijfstakken, zoals chemie, voeding en landbouw is er evengoed behoefte aan gereedschap dat het bouwen van nieuwe eiwitten kan versnellen van soms jaren tot maanden.
Eiwitten voor het klimaat
Eiwitten vormen namelijk de basis van veel producten, en het aanpassen van hun eigenschappen kan leiden tot nieuwe medicijnen, vleesvervangers, milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen of biochemicaliën. Volgens Cradle kan zijn AI-platform in potentie ook een bijdrage leveren aan het bestrijden van klimaatverandering en milieuvervuiling.
‘Dat is waarom we dit zijn begonnen’, zegt Prins, die zelf onder meer product manager bij Uber was. Zijn medeoprichters werkten eerder bij AI-activiteiten van Google. ‘We zeiden tegen elkaar: laten we niet alleen binnen de farma gaan werken. We geloven ook dat als je de ontwikkelkosten van nieuwe eiwitten drukt, je productiemethoden efficiënter kan maken, ook die van kweekvlees, of het kan leiden tot duurzamere verpakkingsmaterialen, materialen en chemische stoffen. Dat je straks veel minder fossiele chemie krijgt, maar meer gebruikmaakt van efficiënte productie met enzymen.’
AI spreekt de taal van eiwitten
Traditionele R&D van betere eiwitten vergt veel tijd en daarmee geld, en leidt niet altijd tot resultaat. Cradle leerde AI-taalmodellen ‘de taal van eiwitten’ spreken, zodat onderzoekers hun ideeën voor een nieuw eiwit kunnen toetsen. Dankzij de suggesties die Cradle doet voor het ideale ‘recept’ zijn veel minder testrondes in het lab nodig en dat versnelt de ontwikkeling tot een factor 10, claimt het bedrijf. Met een grotere kans op resultaat, zodat de R&D-kosten flink worden gedrukt.
Prins: ‘We hebben een klant die maar moeizaam vooruitgang boekte met de ontwikkeling van een eiwit, tot ze na 10 testronden onze software gebruikten en die met iets kwam waar ze zelf nog niet aan hadden gedacht. Tja, je bent op een gegeven moment wel door je ideeën heen. En toen zag je de grafiek met gewenste eigenschappen – poef! – ineens een sprong maken.’
Lab om software te testen
Op de vijfde verdieping van een anoniem kantoorgebouw kan Prins laten zien hoe dat werkt. Daar is het lab gevestigd waarin Cradle voor intern gebruik tests doet om zijn software door te ontwikkelen. Er staat een batterij machines die de samples vullen. ‘Toen we net begonnen, zaten de founders hier nog handmatig met pipetjes te werken.’ Dat zijn letterlijk de buisjes die we maar al te goed kennen van onze coronatestkits. Per 96 of een veelvoud daarvan gaat het materiaal de teststraat in, waar verschillende kasten uiteenlopende eigenschappen van de eiwitten testen. Hoe stabiel zijn ze? Hoe binden ze aan andere moleculen?
‘Die 96 eiwitformules worden door onze software gesuggereerd aan de hand van de eigenschappen waarnaar je op zoek bent. Eerst rollen er 2 miljoen mogelijke eiwitten uit, maar die snoeit het AI-model terug door te berekenen welke combinatie van aminozuren, de bouwstenen van eiwitten, waarschijnlijk de meeste kans op succes heeft.’ Die kansrijke varianten worden als DNA-materiaal besteld en grof gezegd gevoerd aan bacteriën die de eiwitten produceren. Volgens Prins kan binnen 2 weken na het ontwerp al een nieuw eiwit uit zijn lab rollen.
Top 20 in chemie en agri op de korrel
Voor de goede orde: Cradle wil niet concurreren met zijn klanten, die het AI-platform op abonnementsbasis afnemen. Zij houden alle data waarmee ze hun model trainen in eigen huis en ook de intellectuele eigendom blijft bij de klant. De Cradle-vriezers met bacteriën en ander materiaal zijn alleen voor eigen gebruik bevatten dus niet het ‘gouden eiwit’ dat straks plastic afbreekt, of juist zorgt voor fossielvrije kunststof.
De vraag naar het SaaS-platform groeit snel en daarvoor is die nieuwe sloot geld nodig: Cradle wil commercialiseren, uitbreiden naar andere klanten en branches. Het gaat achter de top 20 in chemie en de agrisector aan, om te beginnen. Daarvoor zal het team, ook in de VS, groeien van de huidige 45 mensen naar 60 rond de volgende zomer. Toptalent van pakweg Google is niet goedkoop, maar waar gaan al die andere miljoenen naartoe? ‘We kunnen hiermee vele jaren vooruit, dat klopt. Ik weet niet eens uit mijn hoofd hoe lang.’
Aan het front van AI en biologie
Het is ook niet zo dat Cradle bloedspoed heeft om concurrenten voor te blijven. Er zijn genoeg bedrijven die generatieve AI inzetten voor hun R&D, vooral in de farma. ‘Maar dat is vaak voor eigen gebruik, of specifiek voor een bepaalde toepassing. Wij pitchen nooit tegen een partij die op ons lijkt, zover ik weet zijn wij de enige die het als SaaS-dienst leveren in de breedte.’
De knappe koppen die Cradle in huis heeft, zijn experts in AI of juist in biochemie of farma. ‘Dat maakt ons wel redelijk uniek: we opereren aan het front van twee verschillende complexe ontwikkelingen’, zegt Prins. Beide bloedgroepen komen ook regelmatig bij elkaar. ‘Ik ga binnenkort een deel van mijn tijd reserveren om me te verdiepen in antilichamen, samen met wat collega’s.’
Zijn mensen doen interne R&D, maar helpen ook klanten op gang. ‘We willen begrijpen welk probleem ze met AI proberen op te lossen. We willen ook kunnen inschatten hoe goed onze AI daarin is. Als als we denken: daar zijn we nog niet klaar voor dan zeggen we dat ook gewoon. Het is voor beide kanten natuurlijk ook nieuw, hoewel ik met een ander soort software ook intensief contact met de klant zou willen hebben. We leren er veel van.’
Challenger-winnaar Nostics mikt op Amerikaanse miljoeneninvestering: ‘Daar willen we als eerste lanceren’
Nostics werd door MT/Sprout uitgeroepen tot Challenger van het Jaar. Co-founder en coo Eva Rennen over de testkits die met nanotechnologie en AI snel bacteriële infecties kunnen analyseren buiten het lab. 'Onze oplossing kan een enorme impact hebben op plekken met beperkte toegang tot gezondheidszorg.'
Eva Rennen pitcht voor Nostics op het Challenger50-event van MT/Sprout. Foto: Burak Goraler
Zo win je de Challenger50 Award, zo zit je in het vliegtuig naar San Diego voor nog veel meer pitches. Eva Rennen, medeoprichter en coo van Nostics, dat door MT/Sprout is uitgeroepen tot Challenger van het Jaar, heeft letterlijk geen tijd gehad om het winnen van de (lelijke) beker te vieren met haar team. ‘Dat was donderdag toevallig op uitje tijdens mijn pitch, dus ze hebben zeker een extra biertje genomen op onze winst.’
Rennen is in San Diego om daar te netwerken met investeerders met een focus op life science- en medtechbedrijven zoals het hare. Nostics ontwikkelt testkits waarmee je bacteriële infecties kunt diagnosticeren zonder dat het materiaal naar het lab hoeft. Dat lab is namelijk een handzaam apparaatje – denk een ouderwetse pinterminal – waar de testcartridge van Nostics ingaat om vast te stellen of er sprake is van blaasontsteking.
Waarom dat belangrijk genoeg is om Nostics uit te roepen tot challenger van 2024? De jury: ‘De bestrijding van infectieziekten wereldwijd, en vooral in de derde wereld, en de strijd tegen onnodig toedienen van antibiotica is een grote en glasheldere missie waarvoor Eva Rennen en haar team een duidelijke weg hebben uitgestippeld. Met een product dat een massale vraag kan uitlokken zodra het op de markt is, met stevige marges bovendien.’
Als een urine-, bloed of speekselsample niet naar een lab hoeft, scheelt dat tijd en is er een testresultaat voordat antibiotica wordt voorgeschreven. Maar belangrijker nog: er zijn in bijvoorbeeld rurale gebieden in de VS en zeker in ontwikkelingslanden veel ziekenhuizen en artsenposten waar niet eens toegang is tot zo’n lab. Als in die uithoeken patiënten tijdig een diagnose gesteld kunnen krijgen, scheelt dat echt mensenlevens en onnodige toediening van antibiotica.
De resistentie daartegen neemt snel toe, en is een mondiaal maatschappelijk probleem. Rennen: ‘Onze oplossing kan een enorme impact hebben op plekken met beperkte toegang tot gezondheidszorg.’
‘Het was echt heel bijzonder om mee te maken, vooral als je kijkt naar de bedrijven die in de Challenger50 staan en de andere finalisten. (Carbyon en Cradle, red.)’, zegt Rennen over het winnen van de award. ‘Voor ons is het heel cool om bevestigd te zien hoe hard ons team werkt en waar we naartoe gaan.’
Ceo afkomstig van Philips en Siemens
De beker staat nu nog thuis bij de Nostics-oprichter, die na een weekendje surfen samen met ceo Jeroen Nieuwenhuis de investeerders opzoekt aan de Amerikaanse westkust. Nieuwenhuis is sinds een goed jaar aan boord, na een carrière in de medtech bij onder meer Philips en Siemens.
‘Congres is een groot woord, het is meer een meetup met een select clubje investeerders en ondernemers, die de kans krijgen een relatie op te bouwen. Het heeft tegenwoordig niet meer zoveel zin om langs allerlei kantoren van venturecapitalbedrijven te reizen. Die doen ook steeds meer op afstand, maar het blijft belangrijk om elkaar in het echt te ontmoeten.’
Voorkeur voor Amerikaanse investeerder
Afgezien van dat dagje de stress eruit surfen is het serieuze business. Nostics is bezig met het ophalen van een nieuwe investeringsronde en zoekt daarvoor liefst een Amerikaanse investeerder. ‘De VS is een belangrijke afzetmarkt voor ons, daar willen we als eerste lanceren. We willen ook graag ‘slim geld’, bij voorkeur van investeerders die ook hun ervaring en netwerk kunnen inzetten om ons naar de markt te helpen.’
Want zo loopt de marsroute van Nostics: eerst in de VS de markt op, na goedkeuring van de gezondheidsautoriteiten (de FDA), daarna volgt Europa, via een traject dat min of meer parallel loopt. ‘Onze focus ligt nu op R&D, we werken hard aan het marktklaar krijgen van de hardware en testkits, zodat we over 2,5 à 3 jaar clinical trials kunnen gaan doen.’
Dat betekent: een finale test van het product in de handen van de eindgebruikers, met monsters van echte patiënten. ‘We bouwen een dossier op met alle bewijsvoering die nodig is voor goedkeuring, zodat we straks klaar zijn voor zowel de Amerikaanse als de Europese goedkeuring.’
400 miljoen blaasontstekingen per jaar
Als eerste infectieziekte koos Nostics voor blaasontsteking. ‘Een enorme markt van 400 miljoen gevallen per jaar waarbij vaak onnodig en verkeerde antibiotica worden voorgeschreven. Maar we ontwikkelen ook andere R&D-trajecten en kijken voor de toekomst naar de meest veelbelovende mogelijkheden.’
De magie van Nostics schuilt in een combinatie van een technologie die SERS heet (Surface-Enhanced Raman Spectroscopy), waarbij de verstrooiing van laserlicht op een monster patronen veroorzaakt, die door AI worden herleid tot de bewuste bacteriën die de infectie veroorzaken. Dat Rennen c.s. daarbij een nieuw soort nanomateriaal gebruiken om de spectrummeting te versterken, is geen toeval.
Achtergrond bij nanoprinters van VSparticle
Net als haar medeoprichters Vincent Laban en Rochelle Niemeijer werkte ze eerder bij VSParticle, de Delftse startup die school maakt met een ‘nanoprinter’ en deze week een samenwerking met Meta bekendmaakte. ‘Daar kennen we elkaar van. De machines van VSParticle maken bij zijn klanten nanodeeltjes voor veel dingen. Wij hadden het idee om nanodeeltjes voor een eigen specifieke toepassing te gebruiken.’
Toegegeven, het duurt nog een paar jaar voordat Nostics, dat is gevestigd tegenover het Amsterdamse AMC, ook echt bij de huisarts staat, of bij de artsenposten in opkomende markten. Maar de weg ernaartoe is voor Rennen als ondernemer al een enorm avontuur. ‘We zijn nieuwe technologie aan het ontwikkelen waar veel fundamenteel wetenschappelijk onderzoek aan te pas komt. Het is geweldig als dat uiteindelijk een bruikbaar product wordt. Hoe bijzonder is het om een bedrijf te zijn dat hopelijk onnodig voorgeschreven antibiotica voorkomt?’
Stress eruit surfen
Onderweg groeit Rennen mee met haar bedrijf, zegt ze. ‘Je bedrijf groeit, nieuwe teamleden komen aan boord, het product wordt verder ontwikkeld, je spreekt met de FDA… Je leert steeds meer en meer. En het belangrijkste wat ik tot nu toe heb geleerd is hoe je een goed team opbouwt en bij elkaar houdt. Want uiteindelijk is dat wat het is: een bedrijf is zo sterk als het team dat je kunt bouwen.’
Zodra Rennen weer terug is in Nederland, kan ze met haar team nog een keer proosten op het binnenhalen van de Challenger-beker. Maar eerst nog een week netwerken met geldschieters.
Met spaargeld bouwde Lorenzo Engelen de eerste prototypes, nu rijden de eerste 50 klanten rond in een Qarry
Vijf jaar lang was Lorenzo Engelen bezig met de ontwikkeling van een compacte elektrische bedrijfswagen. Nu rijden de eerste vijftig klanten rond in een kleine en wendbare Qarry, die qua formaat tussen een bakfiets en bestelbus in zit. 'Het is veel efficiënter om elektrisch te bezorgen.'
Lorenzo Engelen deed de inspiratie voor zijn elektrische bedrijfswagen Qarry op in San Francisco. Foto: Tom Smedes/Qarry
‘Awww, een Qarry.’ Twee voorbijgangers lezen de naam op de zijkant van het bedrijfswagentje. Ze kijken vertederd naar het karretje, dat staat te stralen in de zon op het Amsterdamse Amstelveld.
Dat ze de naam verkeerd uitspreken (‘karrie’ in plaats van op z’n Engels, ‘carry’) kan volgens bedenker Lorenzo Engelen geen kwaad. Het gaat uiteindelijk om het product, dat tussen een bakfiets en bestelbus in zit. ‘Er is geen vergelijkbaar voertuig met zoveel laadvermogen. Dit is echt best in class.’
Stadse bedrijfswagen
Vijf jaar lang sleutelde Engelen aan zijn elektrische bedrijfswagen op de Automotive Campus in Helmond. Op de plek waar Lightyears zonneauto ter ziele ging, verrijst met Qarry een nieuwe elektrische vervoerder.
De eerste mijlpaal is behaald: vijftig klanten hebben nu een Qarry. Daaronder restaurants, cateraars, groothandels, pakketbezorgers, fietsenmakers, schilderbedrijven en installateurs. Ondernemers die vaak in drukke, krappe binnensteden komen waar bestelbussen onhandig zijn.
In de smalle straatjes voelt de Qarry zich juist thuis, met zijn compacte ontwerp, kleine draaicirkel en laag zwaartepunt; het accupakket zit vlak voor de achterwielen. ‘Combineer de wendbaarheid van een bakfiets met de laadruimte van een bedrijfswagen’, zo klinkt het op de website.
Alternatief voor de bakfiets
Die bakfiets is waar de Qarry vaak een alternatief voor is. Neem de Urban Arrow Tender, een van de populairste modellen voor bedrijven. Die is verkrijgbaar in twee varianten, met laadruimte van 1000 of 1500 liter. (Die van 2500 liter wordt sinds eind vorig jaar niet meer verkocht.) De Tender kan tot 300 kilo vracht vervoeren en zo’n 30 kilometer rijden op een volle accu.
De iets lichtere Urban Arrow Cargo (maat XL) heeft een laadruimte van 500 liter, een laadvermogen van 125 kilo en een bereik van 50 kilometer. In de Qarry past 2800 liter, tot 250 kilo en hij komt 83 kilometer ver op een volle accu.
Belangrijk verschil is het prijskaartje. Een bakfiets met laadbak als de Cargo begint bij ongeveer 6.500 euro (exclusief btw), voor de grotere Tender ben je minimaal 12.500 euro kwijt. Voor de Qarry is de aanschafprijs minstens 20.000 euro. Maar het bedrijf biedt wel een lease-optie vanaf 400 euro per maand, en claimt ‘lagere operationele kosten door efficiëntie en minder ritten’.
Zero-emissiezones
Vergeleken met een bestelbus heeft de Qarry een groot voordeel: hij mag de zero-emissiezone in. Circa dertig grote gemeenten willen zo’n strenge milieuzone per 1 januari 2025 invoeren. Alleen vracht- en bestelauto’s die niks uitstoten mogen dan nog de stad inrijden.
Het nieuwe beleid helpt Qarry, zegt Engelen. Voor sommige ondernemers is het een reden om er eentje aan te schaffen. Maar veel belangrijker: de businesscase klopt gewoon. ‘Het is veel efficiënter om elektrisch te bezorgen. Binnensteden zijn autoluwer, met steeds meer eenrichtingsverkeer. Een grote bestelbus is gewoon niet logisch.’
Tussenjaar in San Francisco
De inspiratie voor Qarry doet Engelen op in San Francisco, waar hij een tijdlang woont. Tijdens zijn master Operations Management & Logistics aan de TU Eindhoven besluit hij een tussenjaar te nemen.
‘Ik wilde meer leren over ondernemerschap’, zegt Engelen. ‘Dat trok me eigenlijk altijd al. Ik heb daar ook een minor in gevolgd tijdens mijn bachelor. Je weet op de een of andere manier dat je ondernemer bent. Dan ga je op zoek naar een plek waar je thuishoort.’
San Francisco dus, de miljoenenstad aan de Amerikaanse westkust bij techwalhalla Silicon Valley. In 2016 landt hij op de luchthaven – in zijn eentje, zonder connecties of vast onderdak.
Hij schrijft zich in voor een bootcamp om zijn programmeerskills te verbeteren en gaat naar alle evenementen over ondernemerschap die hij kan vinden.
Ook stuurt hij alumni van de TU Eindhoven een bericht op LinkedIn, dan nog met het idee dat hij een plek zoekt voor zijn afstudeeronderzoek. Zo kan hij op allerlei plekken binnenkijken: bij Uber, Walmart, kleinere startups, grotere scaleups. ‘Ik heb daar zeker connecties aan overgehouden’, aldus Engelen.
Inspiratie voor Qarry
In San Francisco ziet Engelen de opkomst van de bezorgeconomie. Mensen bestellen van alles via hun smartphone: boodschappen, maaltijden, kleding, taxi’s. Het achterliggende probleem intrigeert hem: hoe kun je die bestellingen snel en slim leveren in de stad?
Op dat specifieke vraagstuk studeert hij uiteindelijk af. Hij ontwikkelt een algoritme om de last mile, waarbij goederen worden afgeleverd aan de eindklant, efficiënter af te leggen door de inzet van elektrische voertuigen met een beperkt bereik.
Tijdens zijn onderzoek ziet hij dat er grote behoefte is aan zo’n kleiner voertuig voor transport in en rondom steden. ‘Daar lag een grote marktkans’, aldus Engelen. Hij besluit het wagentje zelf te ontwikkelen.
Stap één: de juiste voertuigcategorie kiezen. Dat bepaalt aan welke juridische eisen de bedrijfswagen moet voldoen. Engelen komt uit bij een brommobiel: een lichte vierwieler met een maximumsnelheid van 45 km/u. Belangrijk voordeel: iemand met een brommerrijbewijs mag daar vanaf 16 jaar in rijden, en in Frankrijk zelfs al vanaf 14 jaar.
Prototypes bouwen in Helmond
Voor de bouw stapt de jonge ondernemer naar de Automotive Campus in Helmond, een belangrijke broedplaats voor innovaties op automobiel gebied. Via LinkedIn legt hij contact met toenmalig directeur Lex Boon. ‘Ik ben daar letterlijk aan zijn bureau begonnen met het idee’, vertelt Engelen.
Hij krijgt een werkplaats op de campus, strikt de nodige monteurs en technici en bouwt met zijn eigen spaargeld de eerste prototypes. ‘Dat geld ging snel op, want het is vrij kapitaalintensief’, zegt Engelen. ‘Ieder systeem in het voertuig en het hele productieproces moet worden gecertificeerd voordat het de weg op mag. Daar gaat ongelooflijk veel ontwikkelbudget in zitten.’
Een lening van de Rabobank geeft weer lucht, en al gauw komen de eerste angel investors aan boord. Ook die benadert hij weer via LinkedIn. ‘De meeste investeerders zeggen gewoon op hun profiel dat ze investeerder zijn. Zo heb ik er veel gevonden. Maar ook via via is het gelukt. Je moet aan iedereen vertellen dat je geld aan het ophalen bent, dan kom je uiteindelijk wel iemand tegen.’
De ontwikkeling van de Qarry neemt vijf jaar in beslag. Een periode waarin Engelen en zijn team continu verbeteringen doorvoeren op basis van klantfeedback. ‘De eerste prototypes hadden geen cabine. We leerden van gebruikers dat ze toch in de winterperiode en bij regen graag afgeschermd zitten.’
Maar een deur is dan weer niet nodig. Die zit alleen maar in de weg, omdat klanten vaak in- en uitstappen tijdens hun bezorgrondes. Biedt de open cabine dan wel genoeg bescherming? Ja, zegt Engelen. ‘Ik rij zelf in de winter van Eindhoven naar Helmond en terug. Dat is echt geen probleem.’
Ander belangrijk punt van klanten is de draaicirkel. Het voertuig moet wendbaar zijn in steden en tussen paaltjes door kunnen rijden. De draaicirkel van de Qarry is 3,3 meter, vergelijkbaar met die van een bakfiets. Die van een Peugeot Partner of Renault Kangoo is ongeveer 11 meter.
Het resultaat is een compact elektrisch voertuig met de bediening van een scooter. Optrekken en afremmen doe je door aan de rechter hendel te draaien. Een digitaal kleurendisplay van 7 inch toont de snelheid, bereik en andere statistieken. Leuk detail is de bidonhouder onder het stuur, voor een drank- of thermosfles.
Onderdelen uit Europa, behalve de accu’s
Qua uiterlijk doet de Qarry niet geheel toevallig denken aan de Piaggio Ape, de legendarische Italiaanse driewieler. Alleen is het snerpende geluid van de tweetaktmotor ingeruild voor de geruisloze aandrijving van de accu. Die is standaard trouwens 10 kWh, goed voor een bereik van 83 kilometer. Klanten die verder willen, kunnen kiezen voor een dubbel pakket.
De accu is het enige dat niet uit Europa komt. ‘Die komen uit China, zoals ongeveer iedere batterijcel’, zegt Engelen. ‘De meeste Chinese fabrikanten hebben tegenwoordig een goed salesnetwerk in Europa.’
De overige maakonderdelen zijn grotendeels afkomstig uit Nederland, de rest uit Europa. ‘Om ervoor te zorgen dat we zo goed mogelijk aan reserveonderdelen kunnen komen’, aldus Engelen. ‘We kunnen snel schakelen met leveranciers, de kwaliteit waarborgen en ook weer snel opschalen.’
Fleet management platform
De eerste vijftig klanten rijden dus inmiddels rond met een Qarry, die wordt geproduceerd in Helmond. Dat zijn geen pilotprojecten, benadrukt Engelen. ‘Die fase zijn we echt voorbij. De mkb’ers starten meestal met één of twee, en dan komt er vaak binnen drie maanden nog een derde en vierde order bij.’
De meeste klanten kiezen voor een leaseconstructie van vijf jaar. Via een fleet management platform kunnen ze realtime de status van de voertuigen monitoren. Of bestuurders de gordel dragen, of ze netjes 30 rijden binnen 30 kilometerzones, of de laaddeur openstaat, wat het batterijpercentage en de gps-locatie is.
Die informatie kan Qarry ook gebruiken om zijn product te verbeteren, of preventief problemen te signaleren waardoor het voertuig stil kan komen te staan. Engelen: ‘Het is een b2b-product. Als de klant niet rijdt, verdient de klant geen geld.’
Is er toch pech onderweg, dan scannen chauffeurs een QR-code in het voertuig waarna een monteur wordt gestuurd. Qarry heeft een eigen servicedienst, maar kan ook een derde partij inschakelen, ‘als het in een uithoek is of we er op de een of andere manier niet kunnen komen’.
Groeien in het buitenland
Het team van Qarry is inmiddels gegroeid naar dertig personen, gelijk verdeeld over productie, ontwikkeling en sales/marketing. Daar moeten nog meer mensen bij als het bedrijf zijn groeiplannen wil waarmaken. ‘Het aantrekken van het juiste talent is een van de grootste uitdagingen’, zegt Engelen.
Het bedrijf is bezig met een nieuwe financieringsronde om de komende jaren uit te breiden. Naar meer mkb- en grootzakelijke klanten, maar ook het buitenland. Qarry heeft in het Belgische postbedrijf Bpost al een klant over de grens, Engelen denkt hardop over het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.
‘Frankrijk is een enorme groeimarkt voor micromobility, met heel dichtbevolkte steden. En energie is er ook goedkoper’, aldus Engelen, doelend op de kerncentrales in het land die relatief voordelig stroom leveren.
Vastberaden
Aan ambitieuze plannen geen gebrek. Kan dit nog mislukken? Engelen lijkt geen spoortje twijfel te kennen. Het bedrijfsmodel staat als een huis en het gemeentebeleid verandert in het voordeel van Qarry.
Er komt ongetwijfeld concurrentie, maar die ziet hij niet als bedreiging. ‘Dat is juist een extra reden om hard te werken. Je moet pas twijfelen als je de enige bent in de markt.’
‘Natuurlijk zijn er momenten dat dingen niet lukken’, zegt Engelen, terugkijkend op de afgelopen zes jaar. ‘Maar dan is de enige manier opstaan en weer verder gaan. Dat is juist het mooiste van deze uitdaging. Het zou saai worden als alles ineens zou lukken.’
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.