Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Kamer van Koophandel Nederland

De Kamer van Koophandel informeert en ondersteunt ondernemers zodat zij snel en gemakkelijk kunnen ondernemen. Enerzijds door rechtmatig zakendoen via het Handelsregister te bevorderen. Anderzijds door te informeren over voorwaarden voor succesvol ondernemen. Twaalf regionale Kamers worden hierin ondersteund door de Kamer van Koophandel Nederland, onder meer vanuit het servicecenter.


Alles wat de Kamer van Koophandel doet, doet zij met één duidelijk doel: ondernemers verder laten komen met ondernemen, zo stelt Mireille Muller, woordvoerder Kamer van Koophandel Nederland. “De Kamer van Koophandel is actief in alle regio´s en heeft ruim vijftig kantoren door het hele land. Zo staan we letterlijk en figuurlijk dicht bij ondernemers en zijn we continu met hen in gesprek. Dat begint natuurlijk al bij de start van een onderneming met de inschrijving in het Handelsregister en zet zich voort in verschillende fasen van het ondernemerschap. Denk aan uitbreiden, internationaal zakendoen, bedrijfsoverdracht enzovoort. Die contacten met de ondernemers hebben we niet alleen aan de balie. Wij organiseren ook landelijke en regionale bijeenkomsten, geven seminars, hebben banden met alle relevante partijen die het belang van ondernemers dienen, doen veel onderzoek onder ondernemers en zijn natuurlijk ook actief met social media. Geen partij die zo veel weet over ondernemend Nederland als de Kamer van Koophandel.”
“In principe is al onze kennis direct toegankelijk via de website www.kvk.nl, maar de informatie kan natuurlijk ook schriftelijk, per e-mail of telefonisch worden gegeven. Hoe dan ook, ondernemers weten ons steeds beter te vinden. Naast de 450.000 baliebezoeken per jaar wordt onze website 23 miljoen keer per jaar bezocht. Hallo!, onze zakelijke community voor ondernemers, groeit sinds de introductie in maart 2009 gestaag en telt nu 31.000 geregistreerde leden.”

Proactieve klantbenadering

Bereikbaar zijn voor de ondernemer is voor de Kamer van Koophandel essentieel. In 1998 is het servicecenter ingericht om telefonisch bereikbaar te zijn voor de ondernemer met vragen over het Handelsregister. Nu is het servicecenter hét klantcontactcenter van alle Kamers van Koophandel voor informatieverstrekking en ondersteuning van het Handelsregister en het Handelsregister Online. Het servicecenter heeft zich volgens Madelon Perquin, manager servicecenter, in 12,5 jaar tijd ontwikkeld tot een professioneel contactcenter waar het klantgerichte aspect de boventoon voert. “Dagelijks behandelen wij meer dan 2000 contacten via de telefoon, mail en website”, vertelt Perquin. “We hebben door de jaren heen een proactieve klantbenadering ontwikkeld. Daar waar we vroeger handelden vanuit de klantvraag, spelen we nu in op de klantbehoefte. Scherp blijven op trends, klantverwachtingen en kennisdeling leiden ertoe dat je echt kunt meedenken met de ondernemer. Onze klanten verwachten deskundigheid, professionaliteit en bereikbaarheid. We zetten alles in om aan de klantverwachtingen te voldoen.” Het managen van klantcontactkanalen en het toegang hebben tot aan de Kamers gekoppelde systemen, zijn hierbij belangrijk. Net als het verkrijgen van relevante input om verder in te kunnen spelen op klantverwachtingen. “We doen structureel onderzoek naar onze bereikbaarheid en naar klanttevredenheid”, legt Perquin uit. “Het monitoren van de kwaliteit van onze dienstverlening voeren we continu uit op al onze klantcontactkanalen. Met deze input kunnen we medewerkers gericht trainen en coachen.”
Om de klant zo veel mogelijk centraal te kunnen stellen, is een goede samenwerking met de regionale Kamers van Koophandel van groot belang. Perquin: “Klantsituaties worden direct opgepakt en opgelost. Door kennis met elkaar te delen wordt ons werk leuker, makkelijker en effectiever en leren we de ondernemer steeds beter kennen.”

Trots op dienstverlening

“Onze medewerkers staan altijd klaar om de klant snel en deskundig te ondersteunen zodat hij verder kan met ondernemen”, vervolgt Perquin. “De medewerkers van het servicecenter worden geselecteerd op hun klantgerichte instelling en empatisch vermogen. Het belangrijkste is dat ze het werk echt leuk moeten vinden en trots zijn op wat de Kamer van Koophandel doet voor ondernemers. Alleen dan kun je met toewijding en passie klantgericht te werk gaan.” Vorige week ontving Perquin nog een e-mail van een klant die het servicecenter complimenteerde met de adequate en klantgerichte aanpak. “ Dat zijn de krenten in de pap, daar doen we het voor!”, aldus Perquin.

Lat hoog leggen

“Als Kamer van Koophandel zijn we onafhankelijk, laagdrempelig en te allen tijde professioneel. We zijn de dienstverlenende ondersteuner, zowel on- als offline. Wij willen ondernemers informatie en bijstand bieden op de momenten dat zij daar behoefte aan hebben, zodat ze verder kunnen komen met ondernemen”, aldus Muller. “Nu is 86 procent van onze klanten tevreden over de service. Daar zijn we trots op. Maar we leggen de lat hoog en zullen dit blijven doen. Want wat vandaag goed is, willen we morgen beter.”

Kamer van Koophandel Nederland

Postbus 171, 2501 CD Den Haag
Klantenservice Handelsregister Online (0348) 42 62 76
Handelsregisterinformatie 0900-123 45 67 (€ 0,70 per minuut)
www.kvk.nl

 

Amrita Ramsaransing slaat met vastgoedbelegger BRXS bres in een wit bolwerk: ‘Je krijgt standaard kritische vragen’

Ze werd onderschat omdat ze vrouw is, klein van stuk en een niet-Nederlandse achtergrond heeft. Toch bouwt Amrita Ramsaransing aan een vastgoedplatform dat de traditionele beleggerswereld wil openbreken. 'Je moet jezelf constant bewijzen.'

‘Ben jij de assistent?’ Amrita Ramsaransing krijgt die vraag in het begin regelmatig als ze een vergaderruimte binnenstapt in de vastgoedwereld. Met haar niet-Nederlandse achtergrond – ze verhuisde op haar zevende van Suriname naar Nederland – en kleine postuur valt ze op tussen de overwegend witte, mannelijke gezichten.

Maar zodra ze begint te praten over haar bedrijf BRXS (spreek uit: brix), dat vastgoedbeleggen toegankelijk maakt voor een breed publiek, verandert de toon. ‘Als je jezelf introduceert en je verhaal vertelt, kunnen mensen hun eigen vooroordelen opzij zetten’, zegt ze in gesprek met MT/Sprout. ‘Maar je moet jezelf wel altijd extra bewijzen.’

Beleggen in vastgoed vanaf 100 euro

Ramsaransing heeft een stevige juridische achtergrond. Voordat ze begon met BRXS werkte ze vijf jaar bij Uber, waar ze opklom tot Lead Counsel New Mobility voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Daarna was ze directeur Public Policy and Legal bij de Berlijnse startup Vay, dat auto’s op afstand wil besturen.

In 2021 richt ze BRXS op met Filip Nuytemans, die ze kent van hun gezamenlijke periode bij Uber. Het platform maakt vastgoedbeleggen toegankelijk voor een breed publiek. Vanaf 100 euro kunnen mensen al investeren in huurwoningen via zogenoemde BRXS-notes, een soort obligaties. De investeerders delen mee in de huuropbrengsten en een eventuele waardestijging bij verkoop.

Het bedrijf heeft inmiddels panden in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam aangekocht, met in totaal zo’n twintig huurders. Het team bestaat uit zes mensen. Daarvan is Nuytemans er overigens niet een van. Hij nam eind 2023 afscheid.

‘We zitten nog steeds aan het begin van onze groei’, zegt Ramsaransing. ‘In de eerste drie jaar hebben we vooral gewerkt aan het ontwikkelen van de technologie, het uitwerken van het idee en het ophalen van financiering.’ Twee jaar geleden staken Picus Capital, Axeleo en diverse angels 3 miljoen euro in het bedrijf.

Scepsis en ophef

De lancering van BRXS in 2021 stuitte op scepsis en zorgde voor ophef. Het was een gevoelig moment: de woningmarkt was oververhit en er was veel te doen over beleggers die huizen opkochten. ‘Als het over vastgoed ging, werd je meteen in een hokje geplaatst’, zegt Ramsaransing. ‘We hebben wel wat negativiteit ervaren.’

BRXS benadrukt daarom dat het alleen bestaande huurwoningen koopt of panden die al voor verhuur bestemd zijn. ‘Als je het afpelt, doen we niks anders dan wat al honderden jaren gebeurt’, zegt Ramsaransing. ‘Huurwoningen zullen altijd nodig blijven. Of wij het nu doen, een beleggingsfonds of een vermogend persoon.’

Deze boodschap begint volgens haar door te dringen. Recent deed BRXS een woning die leeg kwam te staan weer van de hand. ‘Toen we die woning in 2022 kochten, was het een verhuurpand. Maar nu het vrijkwam, zagen we dat het ook prima geschikt was voor een starter. Daarom hebben we het, zoals beloofd, op de reguliere woningmarkt te koop gezet. En het is verkocht aan een eerste koper.’

Gesloten wereld

Het vinden van nieuwe, geschikte panden blijft een uitdaging. De vastgoedwereld is een gesloten bolwerk, zegt Ramsaransing. ‘Topkwaliteit vastgoed wordt makkelijk verkocht binnen het netwerk van vermogende investeerders. Het draait allemaal om relaties en de gunfactor. Waarom zouden ze bij ons komen?’

BRXS heeft daarom mensen aangenomen die het wereldje kennen. ‘In het begin was het heel moeilijk om binnen te komen. Voor goede panden moest je echt knokken.’

Dat gaat inmiddels beter. Het platform is bekend in vastgoedkringen. Ramsaransing hoeft niet meer uit te leggen wat BRXS is en hoe je de naam uitspreekt. Daarbij heeft de lancering van de app geholpen. ‘Toen werd het voor mensen ook wel wat tastbaarder. Het was niet alleen maar een verhaal.’

AFM-goedkeuring

Een belangrijke mijlpaal was de goedkeuring van toezichthouder AFM, die eind 2023 binnen was. BRXS werkte daar meer dan een jaar aan.

‘Het is een tijdrovend proces’, zegt Ramsaransing. ‘Je stuurt veel documenten heen en weer, je krijgt een volledige audit van je bedrijf. De AFM kijkt of alles goed loopt: groei je nog, ben je financieel gezond, en blijf je dat ook het komende jaar?’

De AFM-goedkeuring was een cruciale stap voor BRXS. Tot dan toe mocht het platform alleen beleggingen tot 5 miljoen euro aanbieden onder een vrijstellingsregeling, waarbij voor elk vastgoedobject een aparte juridische entiteit moest worden opgezet. Dat werkt prima als je vijf tot tien panden hebt, legt Ramsaransing uit. Maar het is niet schaalbaar als je wilt groeien naar tientallen of honderden panden.

Met de goedkeuring kan BRXS nu alle toekomstige vastgoedobjecten onderbrengen in één entiteit: BRXS Properties. Wel moet het bedrijf bij elk pand dat het onder de goedkeuring wil aankopen, voorleggen aan de AFM. De goedkeuring is geldig voor 12 maanden en kan steeds verlengd worden.

Nieuwe huurwetgeving

De nieuwe huurwetgeving die op 1 juli 2024 inging, had ook grote impact op het bedrijf. De Wet betaalbare huur stelt maximale huurprijzen vast voor woningen in het middensegment. Via een puntensysteem wordt de maximale huur bepaald op basis van oppervlakte, voorzieningen en energielabel.

‘De huuropbrengsten, en daardoor ook het rendement, zijn geraakt’, zegt Ramsaransing. ‘Dat is de basis voor de rente die mensen krijgen per belegging. Ook mogen veel varianten van huurcontracten niet meer.’

De nieuwe wetgeving heeft BRXS gedwongen kritischer te kijken naar vastgoedaankopen. ‘We hebben panden waar we interesse in hadden niet gekocht, omdat ze niet meer binnen de nieuwe regels pasten’, zegt Ramsaransing. Het bedrijf onderzoekt nu nog zorgvuldiger of de huurinkomsten voldoende rendement opleveren. ‘Als iets niet 100 procent klopt met de nieuwe regels, doen we het gewoon niet.’

Team bouwen

Als ceo van een startup moet Ramsaransing voortdurend afwegingen maken. Een belangrijke les was om eerder in te grijpen als dingen niet lopen. ‘Soms hebben we in het verleden iemand die niet goed in het team paste te lang door laten gaan’, zegt ze. ‘In een startup is dat funest. Iemand moet het naar zijn zin hebben om zijn beste werk te kunnen leveren.’

Het betekent niet dat deze mensen slechte werknemers zijn, benadrukt ze. ‘Misschien is een startup gewoon niet de plek voor ze. Dan helpen we ze met het vinden van een nieuwe baan. We zetten ons netwerk in om ervoor te zorgen dat ze een plekje vinden waar het wel bij ze past.’

Het vinden van de juiste mensen blijft lastig, zeker in de techsector, waar BRXS qua salaris niet kan concurreren met grote techbedrijven. ‘Je moet mensen hebben die echt geloven in wat we bouwen’, zegt Ramsaransing. ‘Die de lange termijn zien en begrijpen dat ze hier hun stempel kunnen drukken, omdat ze er zo vroeg bij zijn.’

Gebrek aan diversiteit

Als vrouwelijke ceo met een niet-Nederlandse achtergrond valt Ramsaransing op in de vastgoedwereld. Door haar verhaal te vertellen, merkt ze dat vooroordelen kunnen verdwijnen. ‘Maar je moet jezelf wel altijd extra bewijzen. Je krijgt standaard kritische vragen. “In vastgoed investeren, dat is best complex.” Zulke opmerkingen krijg je veel sneller dan een mannelijke ceo.’

In haar eigen bedrijf worstelt Ramsaransing ook met diversiteit. Van de zes medewerkers zijn er twee vrouw, inclusief zijzelf. ‘We kunnen beter doen qua genderdiversiteit’, geeft ze toe. ‘Maar ik ben ook trots dat ik als vrouwelijke ondernemer in deze traditionele mannenwereld sterke mensen heb die vertrouwen hebben in mij als leider.’

Het gebrek aan diversiteit in tech en vastgoed is lastig te doorbreken. ‘We moeten investeren in educatie en mogelijkheden’, zegt Ramsaransing. ‘We hebben wel vrouwelijke stagiaires gehad die in fintech wilden werken. De nieuwe generatie staat er denk ik meer voor open.’

Alle vormen van vastgoedbeleggen

De ambities van BRXS reiken verder dan Nederland. Het bedrijf wil volgend jaar uitbreiden naar het buitenland, met Duitsland als belangrijkste kandidaat. Ook Spanje en Frankrijk staan op het lijstje.

Op termijn moet BRXS uitgroeien tot hét platform voor vastgoedbeleggen in Europa. Het bedrijf wil alle vormen van vastgoedbeleggen aanbieden via het platform. Of het nu gaat om BRXS-notes, ETF’s, Real Estate Investment Trusts of aandelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Op andere platforms kun je in aandelen en ETF’s beleggen, maar er is geen plek waar je op verschillende manieren in vastgoed kunt investeren’, legt ze uit. ‘Iedereen heeft andere financiële doelen en budgetten. We willen een platform zijn waar mensen kunnen kiezen: ze kunnen wat geld in BRXS-notes zetten, in vastgoedaandelen, of misschien zelfs een hele woning kopen.’

Meer vrouwelijke fintechondernemers

Ramsaransing wil zelf nog lang betrokken blijven bij haar bedrijf. ‘Ik wil deze visie niet alleen ontwikkelen, maar ook uitbouwen op de lange termijn.’ Als BRXS succesvol wordt, hoopt ze dat het de sector diverser kan maken. ‘Er zijn nog te weinig vrouwelijke ceo’s in fintech, dat moet veranderen. Ik hoop dat BRXS kan bijdragen aan verandering. Dat er meer vrouwen als ondernemer uit voortkomen, die straks misschien ook hun eigen bedrijf starten. Dat is onze manier om een steentje bij te dragen.’

Dit zijn de finalisten voor de Startup van het Jaar-award 2025

Firsty, Mended en Q*Bird zijn door naar de finale van de MT/Sprout Startup van het Jaar. No Waste Army scoorde een wildcard als favoriet van het publiek en mag ook komen pitchen.

startup van het jaar 2025 genomineerden

We gaan de finale in! MT/Sprout publiceerde in januari een shortlist met de 12 meest veelbelovende startups die het afgelopen jaar schitterden op ons platform voor startups en scaleups. De vier beste komen op 11 februari pitchen voor de titel Startup van het Jaar 2025.

Wie sowieso doorgaat naar de finale, hebben de afgelopen weken de bezoekers van MT/Sprout kunnen bepalen. Zij vaardigen de publieksfavoriet af met een wildcard. Na duizenden stemmen op alle genomineerden kwam uiteindelijk dinsdagavond om 23.59 uur een afgetekende winnaar van de wildcard uit de bus: No Waste Army. Geen slechte keuze!

Mended, Firsty, Q*Bird

De jury heeft drie andere favoriete startups weten te selecteren – geen makkelijk keuze dit jaar. Na rijp beraad bleken kledingreparatieplatform Mended, mobiele dataservice Firsty en quantumbeveiliger Q*Bird de genomineerden die mogen meedingen naar de titel.

Volgende punt op de agenda: de pitches. Helaas voor het publiek vinden die achter gesloten deuren plaats, voorafgaand aan een invite only event bij Studio Noorderfabriek in Amsterdam. Dat is beter voor de diepgang en de inhoud – die niet altijd voor de openbaarheid is.

De jury bestaat dit jaar uit Claire Tange (Joanna Invests), Tommy Hurley (Shamrock Ventures), Floor van Rooy (Parfumado) en Quinten Selhorst (Ewor, Felyx). De jury wordt voorgezeten door Philip Bueters, ‘chef lijsten’ van MT/Sprout.

Lees ookDeze 12 startups zijn in de race voor de Startup van het Jaar 2025

Startup van het Jaar

tmf group

Startup van het Jaar is mede mogelijk gemaakt door TMF Group, internationaal dienstverlener van bedrijfsadministratie. TMF Group helpt scaleups met HR & Payroll, Entity management en Accounting & Tax administratie.

Without further ado stellen we de finalisten graag aan je voor:

Mended

mended startup van het jaar

Agnes Weber en Daan Maasson willen met hun reparatieplatform voor kleding de banden tussen modemerken en hun klanten verstevigen. Ze zagen dat shoppen steeds meer een beleving is geworden, terwijl kleding repareren dat totaal niet is. Maar zodra er een probleem met een product ontstaat, ontbreekt het kledingmerken vaak een goede oplossing.

Enter Mended: de startup werkt samen met modemerken en retailers die reparatieservices aan hun klanten willen aanbieden. Ze betalen via een abonnementsmodel, afhankelijk van hun grootte en specifieke wensen. Momenteel werkt Mended samen met zes bedrijven, waaronder duurzame denimmerken Mud Jeans, Kuyichi en Armed Angels.

‘Kledingmerken werken niet in de eerste plaats met ons samen vanwege de reparatiedienst, maar vanwege de positieve impact op hun imago, op de binding met de klant en de conversie. Wij zijn de enige reparatieservice die niet in de eerste plaats bekend staat om het repareren van kleding.’

Firsty

firsty startup van het jaar

Via Firsty van Vince Vissers en Gauthier Thierens kunnen reizigers wereldwijd een dataverbinding krijgen via e-sim. Zodra je de app installeert, heb je overal ter wereld een dataverbinding. De basissnelheid, voldoende voor mailen en appen, is gratis. Wie wil streamen of videobellen, kiest voor het premium-abonnement vanaf 1 euro per dag.

De founders werkten eerder bij betaalbedrijf Adyen, waar ze verantwoordelijk waren voor de betaalkastjes op toonbanken. Die moeten wereldwijd altijd verbinding hebben met het internet. Dit bracht hen op het idee om deze technologie ook voor consumenten beschikbaar te maken.

De app heeft inmiddels 500.000 gebruikers, waaronder grote namen als Uber, Siemens en Corendon.  ‘We willen mobiele connectiviteit transformeren tot een universeel basisrecht, net zo vanzelfsprekend als water en elektriciteit. Geen grenzen, geen gedoe en voor iedereen’, zegt Vissers.

Q*Bird

q*bird startup van het jaar

Joshua Slater, Remon Berrevoets en Ingrid Romijn beveiligen met quantumtechnologie communicatienetwerken tegen de hackers van de toekomst. De startup komt voort uit het vermaarde quantum-onderzoeksinstituut QuTech, waar het team eerst drie jaar als engineeringgroep werkte.

In die periode ontwikkelde en testte het verschillende prototypes van zijn quantum key distribution (QKD) systemen. Het bedrijf heeft al zijn eerste klanten binnengehaald: in de Rotterdamse haven installeert Q*Bird quantumbeveiligde communicatie tussen vier locaties en ook buiten Nederland zijn netwerken uitgerust met zijn product.

‘Het is een fantastische uitdaging om de data-infrastructuur van de toekomst te bouwen’, zegt Romijn. ‘Dit is het juiste moment om quantum-netwerken te maken en uit te rollen in Nederland, Europa en wereldwijd.’

No Waste Army

no waste army startup van het jaar

Stijn Markusse, Jacco Grinwis, Frank Haagen en Thibaud van der Steen strijden met een boodschappenbox tegen voedselverspilling door telers af te helpen van overtollige oogst. Nederland verspilt jaarlijks 2 miljard kilo voedsel. Een aanzienlijk deel daarvan bestaat uit groenten en fruit die supermarkten en grote inkopers afkeuren om cosmetische redenen. Belachelijk, vonden de vier ondernemers uit Breda.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

No Waste Army koopt afgekeurde groenten en fruit van boeren en telers – denk aan appels met hagelschade, kromme komkommers of te kleine bloemkolen – en verwerkt ze tot houdbare producten als soepen, sappen, sauzen en pasta’s. Eén keer per kwartaal worden ze in een boodschappenbox bij consumenten bezorgd.

Het bedrijf werkt samen met bedrijven als Rabobank en Natuurhuisje, die de boxen als relatiegeschenk inzetten. Daarnaast doneerde het bedrijf in de laatste twaalf maanden 400.000 kilo groenten en fruit aan de Voedselbank.

Moovd krijgt groen licht voor digitale traumatherapie: ‘Beter dan dit kun je niet krijgen in de zorg’

Een doorbraak voor Menno en Sander Kamphuis. Hun startup Moovd heeft groen licht gekregen voor opschaling van digitale traumabehandeling in de Nederlandse zorg. Het bedrijf, dat wekelijks ook tientallen nieuwe therapeuten verwelkomt in de VS, gaat op zoek naar groeikapitaal. 'We zijn echt ready to grow.'

moovd angst bestrijden
Menno (L) en Sander Kamphuis maken met Moovd traumabehandeling digitaal. Foto: Lizet Beek

Het is een mijlpaal waar Menno Kamphuis (30) al jaren naartoe werkt. Het digitale behandelplatform WeMind van zijn startup Moovd is goedgekeurd voor brede uitrol in Nederland. De erkenning komt van Digizo.nu, het platform dat namens alle grote zorgverzekeraars en GGZ-instellingen innovaties beoordeelt.

‘Beter dan dit kun je niet krijgen in de zorg. Nu zijn we door alle hoepels heen’, zegt Kamphuis, die samen met zijn broer Sander (27) het bedrijf in 2020 oprichtte.

STOZ-subsidie aanvragen

Moovd ontwikkelt software waarmee therapeuten traumatherapie digitaal kunnen uitvoeren in de behandelkamer of volledig online. Overigens doet concurrent Psylaris iets vergelijkbaars. Dat bedrijf heeft tegelijk met Moovd groen licht gekregen van Digizo.nu.

De goedkeuring opent deuren bij Nederlandse zorginstellingen. Via de zogeheten STOZ-subsidie kunnen instellingen financiering aanvragen voor implementatie.

‘Het is een ingewikkeld spel dat lang duurt’, zegt Kamphuis. ‘Maar als je er eenmaal door bent, en dat zijn we nu, dan heb je wel laten zien dat het goed is.’

Effectieve behandeling digitaliseren

Bij de angst- en traumatherapieën die Moovd aanbiedt, roept de therapeut traumatische herinneringen op terwijl de patiënt wordt afgeleid. EMDR is hiervan een voorbeeld. Dat is een bewezen effectieve therapie voor mensen die last blijven houden van schokkende ervaringen, zoals ongevallen of geweldsincidenten.

‘Bij de traditionele methodiek beweegt de therapeut een vinger heen en weer en moet de patiënt die volgen’, legt Kamphuis uit. ‘Wij hebben dat gedigitaliseerd. Patiënten tikken afwisselend links en rechts op een scherm, terwijl ze aan de traumatische gebeurtenis denken. Door het werkgeheugen te belasten, worden de emoties minder sterk.’

Het platform wordt inmiddels ingezet bij de behandeling van uiteenlopende klachten, van posttraumatische stress tot tandartsangst. Ook politieagenten die heftige situaties hebben meegemaakt, maken gebruik van de digitale therapie.

Grote behoefte

In Nederland kampen 1,2 miljoen mensen met een angststoornis en de wachtlijsten in de ggz lopen op. ‘De druk op de zorg is ontzettend groot’, zegt Kamphuis. ‘Er is weinig tijd voor nieuwe dingen, terwijl onze methodiek juist helpt om minder druk te zijn. Het is een beetje het kip-eiverhaal.’

Het onderzoek dat ten grondslag ligt aan de goedkeuring door Digizo.nu laat zien dat digitale EMDR effectief en veilig is. De behandelingen verlopen efficiënter en leiden tot minder behandelminuten per patiënt, terwijl de kwaliteit van de behandeling gelijk blijft. Dit betekent dat therapeuten meer patiënten kunnen helpen in dezelfde tijd.

AI maakt therapie efficiënter

Het WeMind-platform van Moovd maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en algoritmes om behandelingen efficiënter te maken.

‘Ons systeem wordt aangestuurd door data, AI en algoritmes. Op basis daarvan neemt het werkprocessen van de therapeut gedeeltelijk over’, legt Kamphuis uit. ‘Waar je normaal dertig tot veertig minuten bezig zou zijn met één traumatische herinnering, laat onderzoek zien dat het met ons systeem in de helft van de tijd kan.’

Deze tijdsbesparing is cruciaal in een sector die kampt met lange wachtlijsten en personeelstekorten. Kamphuis: ‘Het proces zelf verandert niet. Alleen door de inzet van nieuwe technologie kun je het efficiënter en effectiever maken.’

Van VR naar digitale therapie

Moovd begon als een VR-project van de broers Kamphuis tijdens hun studie aan Hogeschool Saxion. Ze ontwikkelden eerst virtual reality-software voor bedrijfsbezoeken en later ook voor de behandeling van angsten en trauma’s. Al snel ontdekten ze dat gewone beeldschermen voor therapie net zo goed werken en veel praktischer zijn dan een VR-bril.

In 2022 belandden de broers in de MT/Sprout 25 onder de 25 van veelbelovende jonge ondernemers. Inmiddels heeft het Twentse bedrijf ruim duizend therapeuten en klinieken als klant en is het actief in 38 landen. De omzet is vorig jaar verdubbeld (het bedrijf houdt de financiële details voor zich).

En vooral in de Verenigde Staten gaat het hard: het aantal gebruikers groeit daar met 40 tot 80 therapeuten per week. Daar gaat de implementatie veel sneller. ‘Daar schaft een vrijgevestigde therapeut gewoon het systeem aan en verhoogt zijn of haar prijzen met een paar dollar. In Nederland wordt alles betaald door zorgverzekeraars en is het een ander spel.’

Nieuwe toepassingen

Moovd verkent inmiddels nieuwe terreinen. Het bedrijf draait pilots bij bedrijven waar medewerkers kampen met mentale gezondheidsklachten. ‘We zijn verder bezig met vijf middelbare scholen in de regio om kinderen mentaal weerbaarder te maken’, vertelt Kamphuis. ‘Er zijn veel kinderen die niet meer naar school durven en sociaal contact vermijden. Via een app krijgen ze korte video’s en tools aangereikt in TikTok-stijl.’

De eerste resultaten zijn veelbelovend. ‘Kinderen zeggen dat het hen echt heeft geholpen te begrijpen wat er in hun lichaam en brein gebeurt. Sommigen hoeven daardoor niet meer naar een psycholoog.’

Klaar voor volgende stap

Om de groei te versnellen, bereiden de broers Kamphuis nu een Series A-investeringsronde voor. ‘We zitten nu boven alle KPI’s die je normaal nodig hebt voor een Series A. Het komende halfjaar gaan we de markt op om een goede investering op te halen en echt hard gas te geven, onder andere in Amerika.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Moovd haalde in 2022 een miljoen euro op bij Axivate Capital, de investeringsmaatschappij van Zoover-oprichter Bas Rasker. Met dat geld bouwde Moovd een team op en ontwikkelde het de technologie verder. Nu is het bedrijf winstgevend en klaar voor de volgende stap. De potentie van Moovd spreekt volgens hem voor zich.

De eerste contacten met nieuwe investeerders zijn er, zegt Kamphuis. Maar hij roept meer partijen op om zich te melden als ze interesse hebben. De potentie van Moovd is volgens hem duidelijk. ‘We zitten in een markt die alleen maar harder groeit’, zegt Kamphuis. ‘Steeds meer mensen hebben behoefte aan tools zoals deze. We zijn net door het eerste glazen plafond heen en echt ready to grow.’