Agnes Weber en Daan Maasson willen met hun reparatieplatform voor kleding de banden tussen modemerken en hun klanten verstevigen.
Wat: platform voor reparatieservices voor modemerken en retailers
Wie: Agnes Weber (29) en Daan Maasson (32)
Sinds: 2022
Werknemers: 5
Website: mended.eu
Mended is opgericht ‘to build a better way to keep clothes in play.’ Oprichters Agnes Weber en Daan Maasson zagen dat shoppen steeds meer een beleving is geworden, terwijl kleding repareren dat totaal niet is. Kledingmerken en retailers richten zich intussen op het verkopen van nieuwe items. Maar zodra er een probleem met een product ontstaat, ontbreekt vaak een goede oplossing. Service en verantwoordelijkheid schieten tekort in een wereld waarin dat juist steeds belangrijker wordt. Daar wilden zij verandering in brengen.
‘Alles is tegenwoordig online te vinden, behalve een goede kleermaker. Die zijn nauwelijks tot niet online actief, terwijl consumenten wel geholpen willen worden als er iets met hun kleding is’, zei Weber eerder tegen MT/Sprout.
In plaats van zich direct op consumenten te richten, koos Mended voor een b2b-aanpak. De startup werkt samen met modemerken en retailers die reparatieservices aan hun klanten willen aanbieden. Ze betalen via een abonnementsmodel, afhankelijk van hun grootte en specifieke wensen. Momenteel werkt Mended samen met zes bedrijven, waaronder duurzame denimmerken Mud Jeans, Kuyichi en Armed Angels.
Tachtig procent van de omzet komt uit samenwerkingen met die modebedrijven. Mended verzamelt waardevolle data voor partners. ‘Kledingmerken werken niet in de eerste plaats met ons samen vanwege de reparatiedienst, maar vanwege de positieve impact op hun imago, op de binding met de klant en de conversie. Wij zijn de enige reparatieservice die niet in de eerste plaats bekend staat om het repareren van kleding.’
‘We hebben inmiddels meer dan tienduizend kledingstukken gerepareerd en elke reparatie biedt waardevolle inzichten op. Reparaties zijn niet alleen een service; ze creëren meerdere contactmomenten met de klant en versterken het merkimago en de merkwaarde. Bovendien helpt de data die we verzamelen merken om hun producten verder te verbeteren en duurzamer te maken. Zo heeft een reparatieservice meerdere strategische toepassingen.’
De service werkt via de website van Mended en via die van de aangesloten merken. Klanten kunnen daar een reparatie boeken, krijgen een verzendlabel en sturen hun kledingstuk op. Binnen tien dagen krijgen ze het gerepareerde item terug in een Mended-doos. ‘Iets laten opknappen moet net zo aantrekkelijk zijn als iets nieuws bestellen’, aldus Weber.
In oktober 2023 lanceerde Mended een vernieuwd platform, vorig jaar breidde het uit naar Duitsland, waar het samenwerkt met Armed Angels. Dit jaar staat in het teken van verdere uitbreiding in Europa. Weber en Maasson zien grote kansen, ook door nieuwe wetgeving zoals de UPV Textiel, die modebedrijven dwingt na te denken over circulariteit, en het aankomende right to repair.
Het uiteindelijke doel? ‘Dat reparatie een standaardonderdeel wordt van de mode-industrie,’ zegt Maasson. ‘We willen dat het net zo vanzelfsprekend wordt als het aanbieden van nieuwe collecties. We zitten op de goede weg: 72 procent van onze gebruikers laat voor het eerst iets repareren. Dat laat zien dat de mindset begint te veranderen en reparatie toegankelijker wordt voor een breder publiek.’
(vink aan, e-mail vereist)