Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Kamer van Koophandel

Ondernemen kan altijd beter  

Met de introductie van het magazine ‘Eigen Bedrijf’ bevestigen de Kamers van Koophandel hun nieuwe rol binnen de Nederlandse ondernemerswereld. Ze zijn ondersteunende partners met dienstverlening die dicht bij de ondernemer staat en interactief is. Het gaat om toegevoegde waarde waardoor ondernemers nog beter kunnen ondernemen.

 

Begin dit jaar ontvingen alle Nederlandse ondernemers het gloednieuwe magazine ‘Eigen Bedrijf’. Een fris en kleurrijk magazine vol praktische informatie over allerlei zaken waar een ondernemer mee te maken krijgt. Met dit nieuwe magazine slaat de Kamer van Koophandel een nieuwe weg in. Maar het is niet alleen de uiterlijke kant die wijzigt; de dienstverlening over de gehele linie van de Kamers van Koophandel is de afgelopen jaren getransformeerd naar de wensen van deze tijd. Er wordt intensiever en interactiever samengewerkt voor en met ondernemers. Dit om het stimuleren van de economie in de regio’s en verbetering van het ondernemersklimaat, de belangrijkste doelstellingen van de Kamers van Koophandel, goed te kunnen blijven uitvoeren. Het magazine, met een oplage van 800.000 exemplaren en een frequentie van zes keer per jaar, is een voorbeeld van deze nieuwe manier van werken. “Het nieuwe magazine straalt zowel de ervaring van de ondernemer uit als de ondersteuning die de Kamer van Koophandel kan bieden. De magazinevorm is bewust gekozen als nieuwe informatiedrager”, vertelt Ina van Beemdelust, Hoofd Uitgeverij. Uit onderzoek bleek, dat een magazine direct geassocieerd wordt met ‘op een prettige en relaxte manier’ informatie vergaren waarbij de ondernemer zelf het moment kiest. “Het magazine heeft een duidelijke signaalfunctie voor ondernemers. De onderwerpen volgen onze dienstverlening. Hoewel ondernemers zich kunnen afmelden voor de uitgave, verwacht ik niet dat veel mensen dit doen. Vooral omdat wij als onafhankelijke organisatie bruikbare informatie geven, bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving”, vult Harm van Veldhuizen, Algemeen directeur Kamer van Koophandel Gooi- Eem- en Flevoland, aan.

Interactieve dienstverlening

“Als Kamer van Koophandel nemen wij op geen enkel onderwerp positie in. We zetten voor ondernemers feiten op een rij en bieden handvatten waarmee zij verder kunnen”, vat Van Veldhuizen de rol samen. “Daarvoor kunnen ondernemers een aantal ingangen gebruiken. We verwijzen daarnaar in het magazine. Het blad biedt ondernemers een breder perspectief, omdat we crossmediaal werken.” De huidige dwarsverbanden binnen de Kamers van Koophandel maken de dienstverlening voor ondernemers beter toegankelijk en brengen bovendien ondernemers met elkaar in contact. Daarnaast ondersteunen ze de ontwikkeling van de Kamer van Koophandel, die via het crossmediale werken sneller in kan spelen op een actueel onderwerp. Hallo!, de zakelijke Community voor ondernemers is een sprekend voorbeeld hiervan. Zo’n 22.000 ondernemers zijn actief op deze communitysite. “Hallo! biedt diverse mogelijkheden. Ondernemers kunnen vragen stellen, ervaringen delen en informatie uitwisselen. Er hebben zich inmiddels 800 groepen gevormd en een aantal daarvan is zeer actief. Het mooie is dat 97 procent van de vragen binnen enkele uren beantwoord wordt door andere deelnemers; ervaringsdeskundigen dus”, vertelt Van Beemdelust. “We zien regelmatig discussies ontstaan vanwaaruit zich subgroepen vormen. En er komen thema’s aan de orde waarvan wij denken ‘daar moeten we wat mee op onze website of in het magazine’. Maar het kan ook zijn dat een hele waardevolle discussie zich leent voor een breder publiek. Wij passen onze producten en diensten daarop aan.”

Typische ondernemersvragen

Een andere rol van de Kamer van Koophandel is om registratie om te zetten in interessante ondernemersinformatie. Het aanbieden van deze informatie maakt dat de organisatie dichter bij de ondernemer staat. Het bieden van betrouwbare en accurate informatie waarmee een ondernemer slagvaardiger kan acteren, vraagt echter om ook inspanning en ondersteuning van die ondernemer. En dat krijgen we soms nog onvoldoende voor het voetlicht. “Registreren wordt sterk gekoppeld aan een verplichting. Er is nu bijvoorbeeld een discussie gaande over het verplicht deponeren van de jaarrekening”, vertelt Van Veldhuizen. “Toch is dit eerder een kans dan een verplichting. Pas wanneer je volledig bent qua registratie kun je optimaal informatie verstrekken waarmee ondernemers hun voordeel kunnen doen. Daar kom je pas achter als je registratie afschaft. Ik verwacht wel dat het komende jaar een aantal van die registratie- en informatiestromen samen gaat vallen.” Door informatie zo volledig en toegankelijk mogelijk te maken is de Kamer van Koophandel in staat typische ondernemersvragen te beantwoorden. “Het hele jaar door doen wij onderzoeken. Zo proberen we trends en ontwikkelingen te ontdekken. Bijvoorbeeld ontwikkelingen binnen een branche of regio. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is alles wat met e-commerce te maken heeft. Het is de snelst groeiende tak van dit moment en heeft veel invloed in de markt. Ondernemen is bovendien in veel branches internationaler geworden, mede door internet en globalisering van dienstverlening. Daarin biedt de Kamer van Koophandel ondersteuning. Ik denk dat 25 procent van de ondernemers minder succesvol zou zijn wanneer ze niet internationaal werkten. Uiteraard zijn we er ook voor de starter die via zijn huisadres wil werken en daarvoor bijvoorbeeld een vergunning van de gemeente nodig heeft. We zijn er voor alle ondernemers en staan dichtbij en naast hen.”

De Kamer van Koophandel Nederland

Koningskade 30, 2596 AA Den Haag
Postbus 171, 2501 CD Den Haag
Telefoon: (070) 314 34 00
Fax: (070) 314 34 90
E-mail: [email protected]
www.kvk.nl
 

Vergeet diploma’s – dit is wat je echt moet weten van nieuwe medewerkers

In samenwerking met TNO - Het grootste personeelstekort in vijftig jaar vraagt om nieuwe oplossingen. TNO start daarom een uniek experiment dat de arbeidsmarkt op zijn kop kan zetten. 'Als we kunnen aantonen dat deze aanpak werkt, kan dat een katalysator zijn voor de hele Nederlandse arbeidsmarkt.'

tno skills paspoort joost van genabeek
Joost van Genabeek is senior research scientist work & health bij TNO. Foto: Getty Images / TNO

Voor het eerst sinds de jaren 70 zijn er structureel meer vacatures dan werkzoekenden. Deze situatie is uniek in de geschiedenis van de Nederlandse arbeidsmarkt. ‘2021 was het kantelpunt’, zegt Joost van Genabeek, senior research scientist work & health bij TNO. ‘Sindsdien is er een absoluut arbeidstekort: minder mensen dan het aantal vacatures. De context van de arbeidsmarkt is dus ineens erg anders geworden.’

‘Je kunt niet meer denken vanuit een teveel aan mensen. Lange tijd werd bijvoorbeeld gedacht dat een beetje frictiewerkloosheid nuttig zou zijn voor de arbeidsmarkt, omdat mensen vaak niet direct een nieuwe baan vinden na een ontslag. Die ruimte zorgt dan voor een beetje ruimte in vraag en aanbod. We hebben nu echter te weinig goed inzetbare werklozen, waardoor het vastloopt.’

Van diploma’s naar skills

De oplossing ligt volgens Van Genabeek in een transitie naar een ‘skills-based arbeidsmarkt’, waarbij niet diploma’s maar kennis en vaardigheden centraal staan. ‘Het gaat erom dat we precies in kaart brengen welke kennis, vaardigheden, competenties en gedragsaspecten nodig zijn om werk uit te voeren. Dit klinkt abstract, maar is juist heel concreet. Door te kijken naar wat mensen daadwerkelijk kunnen in plaats van alleen naar diploma’s, kunnen we de arbeidsmarkt efficiënter maken.’

Die benadering kan de personeelskrapte op drie manieren aanpakken. ‘Je kunt meer mensen voor meer uren aan het werk krijgen, ook degenen die nu aan de kant staan. Daarnaast kun je technologie inzetten om processen te optimaliseren. Maar de grootste winst zit in het verbeteren van de match tussen mens en werk.’

Digitaal reisdocument voor de arbeidsmarkt

Een belangrijk instrument in het creëren van betere en diepere matches is het skills-paspoort, een soort digitaal reisdocument voor de arbeidsmarkt. ‘Werkgevers willen meer weten dan alleen of iemand een diploma heeft’, zegt de TNO-expert. ‘Een skills-paspoort laat zien welke vaardigheden iemand beheerst én op welk niveau. Dit moet wel gevalideerd worden. Werkgevers willen zien dat een professional bepaalde skills echt onder de knie heeft.’

Een concreet voorbeeld van de transitie naar een skills-based arbeidsmarkt is te vinden in de technieksector. ‘De metalektro-sector kampt met enorme arbeidstekorten, nóg groter dan in andere branches’, vertelt Van Genabeek. ‘Na langdurige onderhandelingen tussen cao-partijen is vorig jaar besloten om een grootschalig experiment op te zetten met skills-paspoorten.’

Grootste skills-ontwikkeltraject in Nederland

TNO heeft eerst een verkennend onderzoek uitgevoerd om de mogelijkheden in kaart te brengen. ‘We hebben verschillende aanbieders van skills-paspoorten geanalyseerd en ontwerpprincipes opgesteld dat we met hen hebben besproken. Voor de tweede fase, die dit jaar van start gaat, gaan we drie verschillende technische concepten uitproberen bij een flink aantal bedrijven, werknemers en leidinggevenden.’

Het project is volgens Van Genabeek uniek in zijn omvang. ‘Dit is momenteel het grootste implementatie- én ontwikkeltraject in Nederland op het gebied van skills-paspoorten. We gaan verschillende vormen van validatie testen, van ‘zachte’ validatie via online tests tot ‘harde’ validatie van aantoonbare vaardigheden.’

Katalysator voor bredere implementatie

De eisen voor het skills-paspoort zijn streng. ‘Het moet interoperabel zijn, wat betekent dat gegevens gemakkelijk uitwisselbaar zijn tussen verschillende systemen. Daarnaast moet er een sterke validatiekant zijn, waarbij kennis en vaardigheden betrouwbaar kunnen worden beoordeeld. Eigenaars van het paspoort moeten ook hun gegevens op een veilige manier kunnen delen met werkgevers en andere belanghebbenden.’

Het succes van dit project kan grote gevolgen hebben, ziet Van Genabeek. ‘We zien dat andere sectoren met personeelstekorten, zoals de zorg, defensie en de politie, met grote belangstelling kijken naar dit experiment. Als we kunnen aantonen dat deze aanpak werkt, kan dat een katalysator zijn voor bredere implementatie in de hele Nederlandse arbeidsmarkt.’

Stevige databasis

Om de transitie naar een skills-based arbeidsmarkt mogelijk te maken, werkt TNO aan een stevige databasis. ‘We zijn betrokken bij CompetentNL, een samenwerkingsverband met onder meer UWV, SBB en CBS’, legt Van Genabeek uit. ‘Hierin ontwikkelen we een skills-ontologie: een gestructureerd overzicht van vaardigheden en kennis die nodig zijn voor beroepen en opleidingen in Nederland. CompetentNL vormt hiermee een gefundeerde basis voor het verwezenlijken van betere matches op de arbeidsmarkt.’

De rol van artificial intelligence is hierbij volgens Van Genabeek van groot belang. ‘We gebruiken AI-gerelateerde methodes om data te verwerken én te analyseren. Maar we zorgen ook voor kwaliteitsborging: het is essentieel dat deze AI-systemen uitlegbaar en eerlijk zijn.’

Unieke expertise TNO

De rol van TNO in deze transitie is bijzonder, benadrukt Van Genabeek. ‘We hebben een unieke kennis- en marktpositie. We zijn niet alleen goed op de hoogte van de relevante data en kennis over arbeidsmarkt en opleidingen, maar weten ook hoe deze toegepast kunnen worden in de praktijk. Met de drie ankers van data, kennis en implementatie, zijn er weinig partijen die een integrale innovatie aanpak van arbeidstekorten kunnen organiseren.’

‘Voor de buitenwereld hebben we een hele duidelijke rol te spelen. Het combineren van technische én sociale innovatie: dat is onze kracht. TNO ontwikkelt zelf geen tools. Wel helpen wij marktpartijen om hun tooling effectief te maken. We gaan niet iets concreets bouwen, maar kunnen wel aangeven waaraan het moet voldoen.’

Technologie alleen is niet genoeg, stelt Van Genabeek. ‘Je kunt alles technisch goed regelen, maar dan weet je nog niet of het goed gebruikt wordt. De sociale innovatiekant wordt vaak onderschat. Het gaat erom dat werknemers en leidinggevenden deze skills-benadering daadwerkelijk in de praktijk gaan toepassen.’

Kansen voor nieuwkomers

De skills-based benadering biedt ook nieuwe kansen voor arbeidsmigranten en andere nieuwkomers op de arbeidsmarkt. ‘Als je alleen maar kijkt naar diploma’s, hebben deze mensen vaak geen kans’, zegt Van Genabeek. ‘Door te focussen op skills kun je hun capaciteiten beter benutten en voorkomen dat ze onder hun niveau werken.’

Hij wijst op succesvolle initiatieven zoals SkillLab, een startup die zich richt op het in kaart brengen van vaardigheden van nieuwkomers. ‘Dit soort innovatieve bedrijven laat zien dat een skills-based aanpak werkt. Ze groeien snel omdat ze een reëel probleem oplossen.’

‘Haal geen oud functieprofiel uit de la’

Voor bedrijven die willen beginnen met skills matching, heeft Van Genabeek een duidelijk advies. ‘Start met een grondige analyse van je eigen functies. Kijk niet alleen naar kennis, maar ook naar houding, gedrag en aanvullende vaardigheden. Wees kritisch en haal niet zomaar een oud functieprofiel uit de la. Kijk naar het huidige en toekomstige werk en gebruik beschikbare data om dit te objectiveren.’

Daarnaast is het belangrijk om een lerende organisatie te worden. ‘Mensen leren continu tijdens het werk, formeel én informeel. Zorg voor afwisselend werk, want dan leren mensen meer én beter. Als je van een bedrijf een lerende omgeving maakt, hoef je je minder zorgen te maken over het vinden van goede mensen, zelfs in een krappe arbeidsmarkt.’

Kopieergedrag

De urgentie van een skills-based benadering wordt versterkt door internationale ontwikkelingen, ziet van Genabeek. ‘We zitten in Nederland in een riante positie: mensen met talent komen vanuit heel Europa hier naartoe vanwege het hoge loonniveau. Maar die positie kan snel veranderen als je het hen moeilijk maakt hier aan de slag te gaan. Heel Europa vergrijst en andere landen kampen met vergelijkbare arbeidstekorten.’

Van Genabeek is desondanks voorzichtig optimistisch. ‘Het gaat niet van de ene op de andere dag, maar ik zie dat er beweging komt. Vooral in sectoren met grote tekorten groeit het besef dat het anders moet. Als we kunnen laten zien dat de skills-based benadering werkt, zullen anderen volgen.

Maximaal impact en succes met inzichten uit de corporate antropologie

In samenwerking met Impact Centre Erasmus - Wie streeft naar een bewust en duurzaam bedrijf, integreert corporate antropologie. Het maakt bedrijven succesvoller en meer betekenisvol. 'Pas als je de cultuur echt begrijpt, kun je veranderen.'

corporate antropologie
Foto: Getty Images

Grote techbedrijven in de VS zien al decennia de waarde van corporate antropologie. Een organisatie als Xerox experimenteerde al in de jaren 80 van de vorige eeuw met een prille vorm. Intel stelde in 1998 Genevieve Bell aan. Als cultureel antropoloog bestudeerde ze hoe verschillende culturen over de hele wereld technologie gebruiken.

Corporate antropologie is een snelgroeiend vakgebied dat zich richt op het toepassen van antropologische principes en methodes. Het doel is om de cultuur, dynamiek en menselijke interacties binnen een bedrijf te begrijpen en te verbeteren.

‘In een wereld waarin organisaties steeds complexer worden en de noodzaak om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden groeit, biedt corporate antropologie waardevolle inzichten’, weet Jacqueline Scheidsbach van het Impact Centre Erasmus in Rotterdam en al jaren zelfstandig organisatie-ontwikkelaar. ‘De inzichten zijn niet alleen nuttig voor interne processen, maar ook voor het bouwen van betekenisvolle relaties met klanten en stakeholders.’

Hoe cultuur functioneert

Corporate antropologie onderzoekt hoe de cultuur van een organisatie functioneert. Dit omvat alles van waarden, normen en gedragingen tot de symbolen en rituelen die een organisatie definiëren. Antropologen die in een zakelijke context werken, gebruiken vaak kwalitatieve onderzoeksmethoden zoals interviews, observaties en workshops om een diepgaand inzicht te krijgen in hoe een bedrijf functioneert.

Door met deze bril te kijken, kan een corporate antropoloog in kaart brengen hoe werknemers binnen een bedrijf met elkaar omgaan, wat hun normen en waarden zijn en hoe dit het functioneren van de organisatie beïnvloedt. ‘Corporate antropologie houdt zich bezig met hoe mensen cultuur vormen en hoe culturen mensen vormen, en dan met name in organisaties’, zegt corporate antropoloog Jitske Kramer. ‘Een cultuur geeft zin aan een organisatie.’

Een belangrijk aspect van corporate antropologie is volgens Kramer dat het niet alleen kijkt naar wat mensen doen, maar ook naar waarom ze het doen. ‘Het identificeert onderliggende overtuigingen en veronderstellingen die gedrag sturen. Dit maakt het mogelijk om veranderingen door te voeren die niet alleen oppervlakkig, maar ook duurzaam zijn.’

Antropoloog gaat verder

Kramer is corporate antropoloog en een veelgevraagd spreker, trainer en auteur op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. ‘De corporate antropoloog gaat een paar stappen verder dan een medewerkers- of klanttevredenheidsonderzoek. We gaan op zoek naar hoe mensen zich écht gedragen. We lopen dagen, weken lang mee en observeren als een fly on the wall. Als je een antropoloog loslaat in je organisatie vind je het verhaal dat niet uitgesproken wordt. Dat wat niet gezegd wordt, maken we expliciet’, aldus Kramer.

Corporate antropologie is daarom een perfect middel om tot een bewuste onderneming te komen, een conscious business. Conscious business richt zich op het creëren van een positieve impact op mens, maatschappij en milieu, terwijl het tegelijkertijd economische waarde genereert. Het gaat uit van de overtuiging dat winst en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. Scheidsbach: ‘Corporate antropologie helpt om de menselijke en culturele factoren te begrijpen die essentieel zijn voor het realiseren van een bewuste bedrijfsstrategie. Conscious business en corporate antropologie versterken elkaar doordat beide een holistische benadering hebben en een sterke focus hebben op waarden. Corporate antropologie is vooral mensgericht, conscious business kijkt daarnaast naar de waarde(n) vanuit álle perspectieven.’

Zo kan een corporate antropoloog bijvoorbeeld helpen bij het meten van de sociale impact van een bedrijf of bij het ontwerpen van processen die zowel economisch als maatschappelijk verantwoord zijn.

Praktische toepassingen

Corporate antropologie helpt bij cultuurtransformaties, het begrijpen van inclusiviteit en diversiteit, het verhogen van de klantbetrokkenheid en bij leiderschapsontwikkeling. Zo kunnen bedrijven die hun cultuur willen aanpassen aan de principes van conscious business, antropologische inzichten gebruiken om de huidige situatie te analyseren en een gewenste toekomstvisie te ontwerpen.

Groei in betekenis en succes

Door het gedrag en de waarden van klanten echt te begrijpen, kunnen bedrijven producten en diensten ontwikkelen die gretig aftrek vinden. Dit versterkt de relatie tussen klant en organisatie.

En antropologische inzichten kunnen leiders helpen om hun rol in de organisatiecultuur beter te begrijpen en om een meer empathische, bewuste stijl van leiderschap te ontwikkelen. Leiders worden aangemoedigd om niet alleen processen, maar ook menselijke interacties te transformeren.

Scheidsbach: ‘Corporate antropologie en conscious business stellen bedrijven in staat om niet alleen succesvoller te zijn, maar ook meer betekenisvol. In een wereld waarin de roep om bewuste en duurzame bedrijfsvoering steeds luider wordt, zijn deze disciplines essentieel voor de toekomst.’

ICE - advertorial

Bedrijven willen bijdragen aan de samenleving. Juist bedrijven kunnen een force for good zijn. Om hieraan optimaal vorm te geven is actuele kennis en het mobiliseren van álle krachten binnen én buiten het bedrijf van kardinaal belang. Dit vraagt ondernemen met bewustzijn!

Brochure aanvragen

Maximaliseer jouw impact als CEO of ondernemer

In deze whitepaper vertellen we je wat Conscious Business precies is, 5 redenen waarom het interessant voor je kan zijn en geven we voorbeelden van bedrijven die het doorleven.

Downloaden
/