Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Kamer van Koophandel

Ondernemen kan altijd beter  

Met de introductie van het magazine ‘Eigen Bedrijf’ bevestigen de Kamers van Koophandel hun nieuwe rol binnen de Nederlandse ondernemerswereld. Ze zijn ondersteunende partners met dienstverlening die dicht bij de ondernemer staat en interactief is. Het gaat om toegevoegde waarde waardoor ondernemers nog beter kunnen ondernemen.

 

Begin dit jaar ontvingen alle Nederlandse ondernemers het gloednieuwe magazine ‘Eigen Bedrijf’. Een fris en kleurrijk magazine vol praktische informatie over allerlei zaken waar een ondernemer mee te maken krijgt. Met dit nieuwe magazine slaat de Kamer van Koophandel een nieuwe weg in. Maar het is niet alleen de uiterlijke kant die wijzigt; de dienstverlening over de gehele linie van de Kamers van Koophandel is de afgelopen jaren getransformeerd naar de wensen van deze tijd. Er wordt intensiever en interactiever samengewerkt voor en met ondernemers. Dit om het stimuleren van de economie in de regio’s en verbetering van het ondernemersklimaat, de belangrijkste doelstellingen van de Kamers van Koophandel, goed te kunnen blijven uitvoeren. Het magazine, met een oplage van 800.000 exemplaren en een frequentie van zes keer per jaar, is een voorbeeld van deze nieuwe manier van werken. “Het nieuwe magazine straalt zowel de ervaring van de ondernemer uit als de ondersteuning die de Kamer van Koophandel kan bieden. De magazinevorm is bewust gekozen als nieuwe informatiedrager”, vertelt Ina van Beemdelust, Hoofd Uitgeverij. Uit onderzoek bleek, dat een magazine direct geassocieerd wordt met ‘op een prettige en relaxte manier’ informatie vergaren waarbij de ondernemer zelf het moment kiest. “Het magazine heeft een duidelijke signaalfunctie voor ondernemers. De onderwerpen volgen onze dienstverlening. Hoewel ondernemers zich kunnen afmelden voor de uitgave, verwacht ik niet dat veel mensen dit doen. Vooral omdat wij als onafhankelijke organisatie bruikbare informatie geven, bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving”, vult Harm van Veldhuizen, Algemeen directeur Kamer van Koophandel Gooi- Eem- en Flevoland, aan.

Interactieve dienstverlening

“Als Kamer van Koophandel nemen wij op geen enkel onderwerp positie in. We zetten voor ondernemers feiten op een rij en bieden handvatten waarmee zij verder kunnen”, vat Van Veldhuizen de rol samen. “Daarvoor kunnen ondernemers een aantal ingangen gebruiken. We verwijzen daarnaar in het magazine. Het blad biedt ondernemers een breder perspectief, omdat we crossmediaal werken.” De huidige dwarsverbanden binnen de Kamers van Koophandel maken de dienstverlening voor ondernemers beter toegankelijk en brengen bovendien ondernemers met elkaar in contact. Daarnaast ondersteunen ze de ontwikkeling van de Kamer van Koophandel, die via het crossmediale werken sneller in kan spelen op een actueel onderwerp. Hallo!, de zakelijke Community voor ondernemers is een sprekend voorbeeld hiervan. Zo’n 22.000 ondernemers zijn actief op deze communitysite. “Hallo! biedt diverse mogelijkheden. Ondernemers kunnen vragen stellen, ervaringen delen en informatie uitwisselen. Er hebben zich inmiddels 800 groepen gevormd en een aantal daarvan is zeer actief. Het mooie is dat 97 procent van de vragen binnen enkele uren beantwoord wordt door andere deelnemers; ervaringsdeskundigen dus”, vertelt Van Beemdelust. “We zien regelmatig discussies ontstaan vanwaaruit zich subgroepen vormen. En er komen thema’s aan de orde waarvan wij denken ‘daar moeten we wat mee op onze website of in het magazine’. Maar het kan ook zijn dat een hele waardevolle discussie zich leent voor een breder publiek. Wij passen onze producten en diensten daarop aan.”

Typische ondernemersvragen

Een andere rol van de Kamer van Koophandel is om registratie om te zetten in interessante ondernemersinformatie. Het aanbieden van deze informatie maakt dat de organisatie dichter bij de ondernemer staat. Het bieden van betrouwbare en accurate informatie waarmee een ondernemer slagvaardiger kan acteren, vraagt echter om ook inspanning en ondersteuning van die ondernemer. En dat krijgen we soms nog onvoldoende voor het voetlicht. “Registreren wordt sterk gekoppeld aan een verplichting. Er is nu bijvoorbeeld een discussie gaande over het verplicht deponeren van de jaarrekening”, vertelt Van Veldhuizen. “Toch is dit eerder een kans dan een verplichting. Pas wanneer je volledig bent qua registratie kun je optimaal informatie verstrekken waarmee ondernemers hun voordeel kunnen doen. Daar kom je pas achter als je registratie afschaft. Ik verwacht wel dat het komende jaar een aantal van die registratie- en informatiestromen samen gaat vallen.” Door informatie zo volledig en toegankelijk mogelijk te maken is de Kamer van Koophandel in staat typische ondernemersvragen te beantwoorden. “Het hele jaar door doen wij onderzoeken. Zo proberen we trends en ontwikkelingen te ontdekken. Bijvoorbeeld ontwikkelingen binnen een branche of regio. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is alles wat met e-commerce te maken heeft. Het is de snelst groeiende tak van dit moment en heeft veel invloed in de markt. Ondernemen is bovendien in veel branches internationaler geworden, mede door internet en globalisering van dienstverlening. Daarin biedt de Kamer van Koophandel ondersteuning. Ik denk dat 25 procent van de ondernemers minder succesvol zou zijn wanneer ze niet internationaal werkten. Uiteraard zijn we er ook voor de starter die via zijn huisadres wil werken en daarvoor bijvoorbeeld een vergunning van de gemeente nodig heeft. We zijn er voor alle ondernemers en staan dichtbij en naast hen.”

De Kamer van Koophandel Nederland

Koningskade 30, 2596 AA Den Haag
Postbus 171, 2501 CD Den Haag
Telefoon: (070) 314 34 00
Fax: (070) 314 34 90
E-mail: [email protected]
www.kvk.nl
 

Kernenergie maakt een comeback dankzij big tech en energieslurpende AI

Kernenergie is hot. Grote Amerikaanse techbedrijven investeren miljarden in bestaande en nieuwe nucleaire opwekking van elektriciteit. Ze moeten de emissievrije stroomopwekking ook wel omarmen, want door de opmars van AI explodeert hun energieverbuik de komende jaren.

amazon kernenergie big tech
Amazon steekt 500 miljoen dollar in X-energy, een bedrijf dat modulaire kernreactoren ontwikkelt voor de datacenters van de techreus. Foto: Amazon

Three Mile Island in Harrisbrug, Pennsylvania. De naam bezorgt veel Amerikanen die de jaren zeventig bewust hebben meegemaakt nog steeds koude rillingen. Het is de kerncentrale waar in 1979 het tot nu toe ernstigste kernongeval plaatsvond in de geschiedenis van de VS, compleet met een gedeeltelijke meltdown van de reactorkern en een flinke lekkage.

Op uitgerekend die plek wordt as we speak  een reactor na jaren stilstand weer opgestart. Voor een bijzondere klant: Microsoft.

De techgigant heeft een deal gesloten met de eigenaar van de centrale voor de levering van stroom die hard nodig is voor de datacenters waar AI-berekeningen worden gedaan. Onderdeel van de overeenkomst is een nieuwe naam voor de centrale, die voortaan Crane Clean Energy Center zal gaan heten.

Comeback van kernenergie

Schone energie voor AI, het blijkt een drijvende kracht achter de comeback van kernenergie. AI is bezig aan een fenomenale opmars, van bots die tekst en plaatjes genereren tot AI die helpt bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen of auto’s bestuurt.

Waar die alomtegenwoordigheid van AI toe zal leiden, is nog afwachten. Maar wat we wel weten, is dat de berekeningen erachter griezelig veel rekenkracht en energie vergen. Veel meer dan andere online diensten en media. Een vraag aan chatbot ChatGPT kost bijvoorbeeld ongeveer tien keer zoveel energie als een zoekopdracht op Google.

Lees ook: Hoe de techindustrie bijdraagt aan klimaatverandering: 3 voorbeelden

Marktonderzoeker IDC gaat ervan uit dat de elektriciteitsbehoefte van AI-datacenters de komende tijd jaarlijks met 45 procent zal groeien, Goldman Sachs rekent met een plus van 160 procent tegen 2030. Nu nog gebruiken datacenters 1 à 2 procent van de wereldwijde elektriciteit, dat zal aan het eind van dit decennium zijn gestegen tot 3 of zelfs 4 procent.

Kleine modulaire reactoren

Ruim anderhalf keer zoveel energie, dat moet ergens vandaan komen. En dat verklaart het tempo waarin niet alleen Microsoft, maar ook Google en Amazon investeren in elektriciteit die emissievrij wordt opgewekt.

Microsoft stookt een bestaande kerncentrale op, Google en Amazon focussen zich op de nucleaire opwekking van de volgende (vierde) generatie. Die is nog nergens werkend te zien, maar draait voorla om kleinere, modulaire reactoren met ruwweg een derde van de capaciteit van de huidige modellen. Dergelijke Small Modular Reactors of SMR’s zijn sneller en goedkoper te bouwen met onderdelen die idealiter van de lopende band rollen. Door hun kleinere formaat kunnen ze desnoods naast een datacenter worden geplant.

In principe zijn veel varianten van de SMR ook veiliger dan de huidige kerncentrales. Dat is te danken aan hun constructie of de manier waarop ze worden gekoeld, met gesmolten zout of metaal in plaats van water. In sommige modellen is de nucleaire splijtstof opgelost in het zout, wat de kans op een regelrechte meltdown verkleint.

Lees ook: Revolutionaire kernreactor uit Nederland krijgt erkenning van de EU: ‘We zijn enorm trots’

Kairos en X-energy

Niet alleen het Nederlandse kabinet ziet veel potentie in de kleine modulaire reactoren, ook big tech is geïnteresseerd. Google bestelde zes of zeven kleine gesmoltenzoutreactoren die in Californië worden ontwikkeld door de startup Kairos Power. Kairos hoopt nog voor 2030 zijn eerste kerncentrale in bedrijf te hebben. Sinds vorig jaar heeft het een vergunning binnen van de Amerikaanse autoriteiten om centrales te bouwen.

Amazon maakte deze week bekend dat het onder meer heeft ingezet op een concurrent van Kairos, X-Energy, die hetzelfde pad bewandelt, al is zijn modulaire reactor gasgekoeld. Amazon leidde een investeringsronde van een half miljard dollar die de bouw van de eerste X-Energy-centrales in de VS, maar ook in Canada en het VK dichterbij brengt.

Kairos belooft voor 2030 de eerste gesmoltenzoutreactor.

Dat big tech investeert in schone energie om zijn datacenters zo klimaatvriendelijk mogelijk te laten draaien, is niets nieuws. Het doel was net zero in het jaar 2030. Heel wat wind- en zonneparken draaien daardoor voor grote techbedrijven. In Nederland wil Google bijvoorbeeld zijn internetpakhuizen in Eemshaven en Middenmeer voor 90 procent op wind laten draaien, dankzij contracten met dochterbedrijven van Shell en Eneco.

De servers in dergelijke datacenters draaien echter 24 uur per dag, terwijl zon en wind niet continu voor voldoende stroom zorgen. Met batterijen en andere vormen van opslag kom je een eind. Maar nu de stroomhonger van AI de doelen voor 2030 vrijwel onhaalbaar maakt, is het tijd voor een krachtigere, stabiele bron van CO2-vrije stroom: kernenergie.

Het hart van X-energy’s SMR.

Microsoft-oprichter Bill Gates is ook nogal een believer in de nieuwe generatie kernreactoren. Hij investeert via zijn startup TerraPower een miljard dollar in een eerste kernreactor die wordt gebouwd in de Amerikaanse staat Wyoming. Naast een kolencentrale die op termijn zal moeten sluiten, dus het personeel kan bij wijze van spreken zo overstappen op de energie van de toekomst.

De centrale gaat volgens planning 4 miljard dollar kosten. Veel geld, maar toch een stuk minder dan de 35 miljard die de twee laatst opgeleverde conventionele kernreactoren kostten.

Bill Gates startte de zomer de bouw van de eerste TerraPower-centrale.

Revival van atoomstroom

De run op kernenergie door grote techbedrijven valt samen met een bredere revival van atoomstroom. Ook de politiek ziet het als een haalbaar emissievrij alternatief voor de kolen- en gascentrales die nu de gaten vullen tussen de pieken en dalen in de levering van zon- en windenergie. Kernenergie is daarbij, ondanks de redelijk recente ramp in het Japanse Fukushima en de kwestie rond kernafval, steeds minder een taboe.

In de VS is het inmiddels geen splijtzwam meer tussen Republikeinen en Democraten, ook president Biden noemt kernenergie onmisbaar. In Nederland was kernenergie lang een rechtse hobby, maar ook D66 sluit kernenergie niet meer uit en het vorige kabinet verkende alvast de markt voor SMR’s.

Brussel financiert intussen de ontwikkeling van gesmoltenzoutreactoren, waarvan de Nederlands/Franse startup Thorizon meeprofiteert. Deze week werd het bedrijf geselecteerd voor deelname aan het SMR-programma.

Zo legt Amazon uit waarom het investeert in nucleaire energie:

Optimale klantbeleving anno nu: let op deze 5 valkuilen

In samenwerking met Mobilee - In een wereld waar digitalisering de norm is geworden, blijft er één ding constant: de behoefte aan een uitmuntende klantbeleving. Maar hoe ziet die er anno nu uit? Leander Bloemers, managing partner bij Mobilee, deelt 5 valkuilen die een optimale klantbeleving nogal eens in de weg kunnen zitten.

mobilee leander bloemers klantbeleving

We lijken lichtjaren verwijderd van een scenario waarin een gratis koekje bij de koffie voldoende was voor klanten. Klantbelevingen lijken een soort dans te zijn geworden tussen big data en menselijk contact, tussen hyperpersonalisatie en de behoefte aan anonimiteit. Het moet sneller én beter.

‘Een optimale klantbeleving is tegenwoordig complexer dan ooit’, zegt Bloemers. ‘Het spel tussen wat de klant verwacht en wat bedrijven kunnen bieden, is enorm geïntensiveerd. Enerzijds door de digitaliseringsslag van webwinkels en flitsbezorgers en anderzijds door steeds hogere klantverwachtingen. We zien een trend waarbij organisaties zich in hun eigen niche afvragen: wie is onze klant nu écht? Hoe kunnen we op maat gemaakte aanbiedingen doen?’

Maar er is ook een tegenbeweging gaande, ziet Bloemers. ‘Mensen worden moe van eindeloze feedbackverzoeken en chatbots. Dat iets digitaal kán, betekent niet automatisch dat het bijdraagt aan een betere klantbeleving. We merken dat de kwaliteit van het contact vaak meer wordt gewaardeerd dan de snelheid ervan.’

1. De klant is koning

Eén van de belangrijkste misconcepties of valkuilen in de wereld van klantbelevingen? De basis achter the customer is always right, zoals Harry Gordon Selfridge in de vorige eeuw regelmatig opperde, als waarheid aannemen. ‘Je kunt pas blije klanten krijgen als je zelf blije medewerkers hebt’, zegt Bloemers. ‘Het klinkt misschien cliché, maar het is de absolute waarheid. Als jij goed voor je mensen zorgt, zorgen zij goed voor je klanten.’

Mobilee, meermaals uitgeroepen tot één van de beste organisatieadviesbureaus van Nederland én recent benoemd tot beste werkgever van 2024, put uit eigen ervaring. ‘We zoeken mensen die niet alleen technisch onderlegd zijn, maar ook oprecht geïnteresseerd zijn in de problemen van de klant. De menselijke factor, het inlevingsvermogen, dat is wat écht het verschil maakt. Juist dit menselijke aspect, het goed kunnen luisteren en doorvertalen van klantvragen, wordt dan ook zeer gewaardeerd door onze opdrachtgevers.’

‘Neem een callcenter dat focust op het afhandelen van zoveel mogelijk gesprekken per uur. Ze zetten goedkope studentenkrachten in zonder mandaat om problemen op te lossen. Het resultaat? Frustratie bij klanten én veel doorschakelingen. Door ervaren medewerkers in te zetten die problemen in één keer kunnen oplossen, verbetert de klantbeleving aanzienlijk. Dat kost aanvankelijk wat meer, maar levert uiteindelijk veel meer op.’

2. Te veel óf te weinig klantgegevens

Een groot verschil in de tijd van Selfridge en nu is de ongekende hoeveelheid data die bedrijven kunnen verzamelen van hun klanten. ‘Het geeft enorm veel potentie’, zegt Bloemers. ‘Maar een gebrek aan ongestructureerde data is misschien wel één van de grootste valkuilen waar bedrijven tegenaan lopen.’

‘Daarentegen is meer data ook niet altijd beter’, waarschuwt hij. ‘Je kunt beter drie dingen goed en continu meten, dan 500 dingen half. Het gaat erom dat je als organisatie scherpt formuleert wat je doelstellingen zijn en vervolgens de juiste inzichten haalt uit je data om de klantbeleving te verbeteren. Zorg dat je in gesprek gaat met je medewerkers, achterhaalt wat zij nodig hebben om datagedreven te kunnen werken en dat je de klant áltijd spreekt en niet werkt op basis van aannames.’

Lees ook: Hoe voorbereid is jouw organisatie op de nieuwe datawetgeving? Data governance helpt én biedt extra kansen

3. Een statische Customer Experience (CX)-map

Wanneer je de juiste data op de juiste manier gestructureerd hebt, vormt CX-mapping de volgende belangrijke stap. ‘Het geeft inzicht in hoe klanten contact hebben met je organisatie in verschillende fases van de waardeketen. Je kunt de behoeften, gedragspatronen en verwachtingen van iedere klant beter begrijpen. Bedrijven kunnen daardoor meer en meer inspelen op de individuele behoeften.’

Maar, zegt Bloemers: je kunt het niet beschouwen als een statisch document. ‘Het moet leven binnen de organisatie. Je kunt een prachtige CX-map maken, maar als het niet wordt ondersteund door het leiderschap, belandt het in een la. Het moet een dynamisch hulpmiddel zijn dat continu wordt bijgewerkt en gebruikt.’

Lees ook: Agile portfoliomanagement: pak die kansen en blijf wendbaar in je strategie

4. Snel versus tevreden: geen ambitie bepalen

We willen állemaal direct geholpen worden, maar ook zo goed mogelijk. Dat zijn twee doelstellingen die in de praktijk nog weleens haaks op elkaar komen te staan. ‘Je ziet dat veel bedrijven worstelen met de spanning tussen efficiëntie en persoonlijk contact’, merkt Bloemers op. ‘Snelheid is soms een bewuste keuze. Maar dat moet je wel kunnen uitleggen.’

Daarin refereert hij aan sommige bedrijven waarvan het product simpelweg zó leidend is, dat service eigenlijk secundair is. ‘Als je een MacBook koopt, neem je eigenlijk voor lief dat je bij vervolgvragen niet direct iemand kunt bereiken die ál je vragen kan beantwoorden. Je moet sneller én beter afhandelen een beetje beschouwen als onverenigbare doelen. Het beste product van Nederland is iets heel anders dan de beste service van het land.’

Vooral voor overheidsinstanties is dit een uitdaging, ziet Bloemers. ‘Ze hebben een monopoliepositie, maar het is cruciaal dat ze zaken snel en goed afhandelen om reputatieschade te voorkomen. Iedereen zou wel een persoonlijke assistent willen die je reminders stuurt wanneer je je belastingaangifte moet doen of een rekening moet betalen, maar dat is niet haalbaar of betaalbaar. Het is een spanningsveld waarin je keuzes moet maken.’

5. Iédereen zit te wachten op een chatbot

Chatbots komen in de ogen van consumenten nog altijd vaak tekort, zo blijkt uit de Nationale Voice Monitor. Consumenten geven aan dat slechts 8 procent van de vragen juist beantwoord worden. Bij spraakassistenten is dit slechts iets beter: 9 procent. Bovendien geeft slechts 1 procent van de consumenten de voorkeur aan geautomatiseerde chat, tegenover 54 procent die nog altijd liever belt.

‘Een technology-driven aanpak is een valkuil’, waarschuwt Bloemers. ‘Alleen omdat we een chatbot kunnen neerzetten, betekent het niet dat elke klant erop zit te wachten. De vraag moet altijd zijn: verbetert dit daadwerkelijk de klantbeleving? Dat weet je alleen wanneer je met ze in gesprek gaat. Blijf dus in gesprek met je klanten. Implementeer korte feedbackloops. Niet alleen om veranderingen door te voeren, maar ook om vast te stellen wat werkelijk waarde toevoegt binnen je organisatie.’

Lees ook: Waarom digitale transformatie vaak flopt (en hoe je dat kunt voorkomen)

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/