Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Kamer van Koophandel

Ondernemen kan altijd beter  

Met de introductie van het magazine ‘Eigen Bedrijf’ bevestigen de Kamers van Koophandel hun nieuwe rol binnen de Nederlandse ondernemerswereld. Ze zijn ondersteunende partners met dienstverlening die dicht bij de ondernemer staat en interactief is. Het gaat om toegevoegde waarde waardoor ondernemers nog beter kunnen ondernemen.

 

Begin dit jaar ontvingen alle Nederlandse ondernemers het gloednieuwe magazine ‘Eigen Bedrijf’. Een fris en kleurrijk magazine vol praktische informatie over allerlei zaken waar een ondernemer mee te maken krijgt. Met dit nieuwe magazine slaat de Kamer van Koophandel een nieuwe weg in. Maar het is niet alleen de uiterlijke kant die wijzigt; de dienstverlening over de gehele linie van de Kamers van Koophandel is de afgelopen jaren getransformeerd naar de wensen van deze tijd. Er wordt intensiever en interactiever samengewerkt voor en met ondernemers. Dit om het stimuleren van de economie in de regio’s en verbetering van het ondernemersklimaat, de belangrijkste doelstellingen van de Kamers van Koophandel, goed te kunnen blijven uitvoeren. Het magazine, met een oplage van 800.000 exemplaren en een frequentie van zes keer per jaar, is een voorbeeld van deze nieuwe manier van werken. “Het nieuwe magazine straalt zowel de ervaring van de ondernemer uit als de ondersteuning die de Kamer van Koophandel kan bieden. De magazinevorm is bewust gekozen als nieuwe informatiedrager”, vertelt Ina van Beemdelust, Hoofd Uitgeverij. Uit onderzoek bleek, dat een magazine direct geassocieerd wordt met ‘op een prettige en relaxte manier’ informatie vergaren waarbij de ondernemer zelf het moment kiest. “Het magazine heeft een duidelijke signaalfunctie voor ondernemers. De onderwerpen volgen onze dienstverlening. Hoewel ondernemers zich kunnen afmelden voor de uitgave, verwacht ik niet dat veel mensen dit doen. Vooral omdat wij als onafhankelijke organisatie bruikbare informatie geven, bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving”, vult Harm van Veldhuizen, Algemeen directeur Kamer van Koophandel Gooi- Eem- en Flevoland, aan.

Interactieve dienstverlening

“Als Kamer van Koophandel nemen wij op geen enkel onderwerp positie in. We zetten voor ondernemers feiten op een rij en bieden handvatten waarmee zij verder kunnen”, vat Van Veldhuizen de rol samen. “Daarvoor kunnen ondernemers een aantal ingangen gebruiken. We verwijzen daarnaar in het magazine. Het blad biedt ondernemers een breder perspectief, omdat we crossmediaal werken.” De huidige dwarsverbanden binnen de Kamers van Koophandel maken de dienstverlening voor ondernemers beter toegankelijk en brengen bovendien ondernemers met elkaar in contact. Daarnaast ondersteunen ze de ontwikkeling van de Kamer van Koophandel, die via het crossmediale werken sneller in kan spelen op een actueel onderwerp. Hallo!, de zakelijke Community voor ondernemers is een sprekend voorbeeld hiervan. Zo’n 22.000 ondernemers zijn actief op deze communitysite. “Hallo! biedt diverse mogelijkheden. Ondernemers kunnen vragen stellen, ervaringen delen en informatie uitwisselen. Er hebben zich inmiddels 800 groepen gevormd en een aantal daarvan is zeer actief. Het mooie is dat 97 procent van de vragen binnen enkele uren beantwoord wordt door andere deelnemers; ervaringsdeskundigen dus”, vertelt Van Beemdelust. “We zien regelmatig discussies ontstaan vanwaaruit zich subgroepen vormen. En er komen thema’s aan de orde waarvan wij denken ‘daar moeten we wat mee op onze website of in het magazine’. Maar het kan ook zijn dat een hele waardevolle discussie zich leent voor een breder publiek. Wij passen onze producten en diensten daarop aan.”

Typische ondernemersvragen

Een andere rol van de Kamer van Koophandel is om registratie om te zetten in interessante ondernemersinformatie. Het aanbieden van deze informatie maakt dat de organisatie dichter bij de ondernemer staat. Het bieden van betrouwbare en accurate informatie waarmee een ondernemer slagvaardiger kan acteren, vraagt echter om ook inspanning en ondersteuning van die ondernemer. En dat krijgen we soms nog onvoldoende voor het voetlicht. “Registreren wordt sterk gekoppeld aan een verplichting. Er is nu bijvoorbeeld een discussie gaande over het verplicht deponeren van de jaarrekening”, vertelt Van Veldhuizen. “Toch is dit eerder een kans dan een verplichting. Pas wanneer je volledig bent qua registratie kun je optimaal informatie verstrekken waarmee ondernemers hun voordeel kunnen doen. Daar kom je pas achter als je registratie afschaft. Ik verwacht wel dat het komende jaar een aantal van die registratie- en informatiestromen samen gaat vallen.” Door informatie zo volledig en toegankelijk mogelijk te maken is de Kamer van Koophandel in staat typische ondernemersvragen te beantwoorden. “Het hele jaar door doen wij onderzoeken. Zo proberen we trends en ontwikkelingen te ontdekken. Bijvoorbeeld ontwikkelingen binnen een branche of regio. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is alles wat met e-commerce te maken heeft. Het is de snelst groeiende tak van dit moment en heeft veel invloed in de markt. Ondernemen is bovendien in veel branches internationaler geworden, mede door internet en globalisering van dienstverlening. Daarin biedt de Kamer van Koophandel ondersteuning. Ik denk dat 25 procent van de ondernemers minder succesvol zou zijn wanneer ze niet internationaal werkten. Uiteraard zijn we er ook voor de starter die via zijn huisadres wil werken en daarvoor bijvoorbeeld een vergunning van de gemeente nodig heeft. We zijn er voor alle ondernemers en staan dichtbij en naast hen.”

De Kamer van Koophandel Nederland

Koningskade 30, 2596 AA Den Haag
Postbus 171, 2501 CD Den Haag
Telefoon: (070) 314 34 00
Fax: (070) 314 34 90
E-mail: [email protected]
www.kvk.nl
 

Sommige leiders floreren in chaos: deze 4 eigenschappen maken het verschil

Waarom kunnen sommige leiders goed omgaan met complexe situaties? Psycholoog Danny Mullenders geeft het antwoord in een nieuw boek en biedt praktische handvatten. 'Je wilt niet weten hoeveel leidinggevenden ik tegenkom die zich volledig onbewust zijn van hun eigen persoon.'

kunst van niet kiezen leiders
Foto: Getty Images

Navigeren in een wereld vol paradoxen voelt voor de ene leider als een onmogelijke spagaat. Als een gedwongen keuze tussen twee uitersten. Andere leiders zien die schijnbare tegenstrijdigheden als een kans om effectief en soepel leiding te geven.

Waarom lukt het de een wel om hiermee vlotjes om te gaan en de ander niet? Danny Mullenders heeft om die vraag te beantwoorden meer dan duizend assessmentresultaten van leidinggevenden doorgeploegd. Bovendien kan hij putten uit bijna 25 jaar ervaring als coach, arbeids- en organisatiepsycholoog.

Leiders die soepel navigeren door onduidelijke, ambigue en complexe situaties scoren sterk op vier eigenschappen: zelfinzicht, evenwicht, ruimdenkendheid en empathie. Daarmee maken ze het verschil. Deze eigenschappen komen uitgebreid aan bod in het net verschenen boek De kunst van niet kiezen van Mullenders.

Of/of-denken

Wie deze eigenschappen goed heeft ontwikkeld, ziet zulke spanningsvelden niet als een obstakel. Deze leiders voelen zich evenmin gedwongen om te kiezen ‘omdat ze inzien dat binnen paradoxen tegengestelde krachten altijd twee kanten van dezelfde medaille zijn. Onlosmakelijk verbonden dus’, bereidt Mullenders zijn lezers voor.

Paradoxen zijn ook geen echte tegenstellingen, maar en/en-vraagstukken. Die samenhang biedt leiders ‘meer mogelijkheden, bewegingsruimte en de kans tot verbinden van perspectieven’. Toch ziet hij bij leiders die ermee worstelen vaak de verkeerde reactie: ze vereenvoudigen de problematiek of ze gaan of/of-denken.

Hij begrijpt dat wel. Als ze er een absolute tegenstelling van maken, worden complexe vraagstukken behapbaar en beheersbaar. Leiders kiezen voor één strategie en focussen daarop. Maar het is ‘een illusie’ om te denken dat je daadwerkelijk voor één richting kunt kiezen’.

Luister ook: Stop met kiezen tussen A of B in je bedrijf

Bewegen tussen paradoxen

Daarmee wordt de onderliggende paradox eigenlijk ontkend, wat andere zienswijzen uitsluit en waarmee een ‘voor- of tegensfeer’ in organisaties wordt gecreëerd. Polarisatie is er al genoeg in deze wereld. Hoogste tijd dat leiders ophouden met ‘paradoxen als iets vervelends te zien’.

Ze moeten veel meer gaan bewegen tussen de mogelijkheden die zo’n paradox biedt. De kunst is juist: niet kiezen. Het gaat bijvoorbeeld niet over sturen of loslaten, over korte- of langetermijnfocus. Beide zijn waardevol, ze kunnen naast elkaar bestaan en elkaar aanvullen.

Alleen zijn er maar weinig leiders die dat ‘bewegen tussen twee uitersten in de vingers hebben’. Daarom focust Mullenders in zijn boek op de vier eigenschappen die ze kunnen helpen met het navigeren tussen paradoxen. Hij legt uit wat die inhouden en geeft de nodige handreikingen om ze te versterken.

#1 Meer zelfkennis maakt flexibeler

Schijnbare tegenstrijdigheden vragen bij uitstek om zelfkennis. Wie die beter ontwikkelt, wordt flexibeler in complexe situaties. Zelfkennis helpt ook om de balans te vinden tussen bekende leiderschapsparadoxen zoals sturen en loslaten en authentiek zijn en professioneel blijven.

Als Mullenders klachten hoort over leiders, dan staat een gebrek aan zelfinzicht met stip op één. En dat gebrek wordt ook telkens opnieuw bevestigd in zijn praktijk. ‘Je wilt niet weten hoeveel leidinggevenden ik tegenkom die zich volledig onbewust zijn van hun eigen persoon en daarmee van hun verstrekkende gevolgen op anderen.’

Nu wordt er veel gefilosofeerd over wat het allesomvattende ware zelf is, maar Mullenders is al blij als ‘je alles leert kennen wat bij jou hoort’ en ‘bij tijd en wijle reflecteert op jezelf’. Zelfkennis is de bepalende factor om contacten met mensen soepel te laten verlopen, is zijn overtuiging.

‘Vanuit zelfkennis snap je welke knoppen je bij jezelf kunt indrukken en welke de ander bij jou kan indrukken.’ Leiders reageren daardoor ook veel minder op instinct, emoties, kortetermijndenken en hun eigen, beperkte referentiekader.

Lees ook: Succesvolle leiders kennen eerst zichzelf, dan hun team

#2 Evenwicht is meer dan kalmte bewaren

Van leidinggevenden wordt op de werkvloer voorspelbaar en consistent reageren verwacht, geen impulsieve reacties of emotionele uitbarstingen. Evenwicht is echter meer dan de kalmte bewaren.

Het is volgens Mullenders de kunst om ‘stevig op de grond te staan, terwijl je de druk van de omgeving en de complexiteit van je werk absorbeert zonder eronder te bezwijken’.

Je moet de balans vinden tussen controle houden en loslaten. Leidinggevenden dit dat lukt, creëren een stabielere werkomgeving. Ze gaan gemakkelijker om met tegengestelde prioriteiten, zoals snelheid versus zorgvuldigheid en empathie versus zakelijkheid.

Evenwichtige leiders vermijden geen emoties, maar omarmen ze. Ze weten wat hun triggers zijn. Ze (h)erkennen die signalen en reguleren ze voordat ze erdoor uit balans worden gebracht.

Begin met wat milder te worden, geeft Mullenders mee als tip. ‘Zelfacceptatie helpt bij het verminderen van de innerlijke kritiek en maakt het makkelijker om met tegenslagen om te gaan.’ Oefen ook meer geduld. Neem de tijd en de ruimte om na te denken voordat er wordt gehandeld.

#3 Grenzen verleggen met ruimer denken

Ruimdenkende leiders stappen buiten hun vertrouwde denkkaders. Ze staan open voor verandering, zijn flexibel en bekijken complexe situaties vanuit verschillende invalshoeken. Zo kan met een ‘frisse blik’ op schijnbare tegenstrijdigheden worden gereageerd.

Mullenders beseft dat het makkelijk is voor leidinggevenden om terug te vallen op ‘oude denkpatronen en vertrouwde antwoorden’. Vooral als er druk staat op het snel nemen van beslissingen. Maar dat is niet langer genoeg, geeft hij aan. Leidinggevenden die vanuit één waarheid, perspectief of realiteit denken, ontwikkelen een tunnelvisie.

Leiders die wél grenzen willen verleggen, ontwikkelen juist eigenschappen zoals ‘gezond kunnen twijfelen, willen en kunnen leren’. Ze schakelen tussen verschillende perspectieven en zien het grotere plaatje. Daarmee creëren ze een omgeving waarin teamleden zich vrij voelen om hun ideeën te delen, te experimenteren, nieuwsgierig en creatief te zijn.

Er zijn heel wat manieren waarmee leiders hun comfortzone kunnen verlaten. Zoek tegenpolen op en wees nieuwsgierig naar het perspectief van die mensen. Stap in andermans schoenen, bijvoorbeeld van een medewerker of directielid. Waar komen hun standpunten vandaan? En zijn die ook gerechtvaardigd?

‘Ruimdenkendheid is een mindset, geen talent. Het gaat erom je eigen overtuigingen uit te dagen, met als resultaat dat je als leider sterker, meer empathisch en strategischer wordt’, belooft Mullenders.

Lees ook: Nieuwsgierigheid is een superkracht voor leiders

# 4 De valkuilen van empathie

Empathie lijkt zo vanzelfsprekend voor leiders, zij zouden toch op zijn minst de kwaliteit moeten hebben om zich in de ander te verplaatsen. ‘De realiteit is doorgaans anders’, is de ervaring van Mullenders.

Maar empathie is vandaag van cruciaal belang. Al was het maar omdat paradoxale situaties vaak niet opgelost kunnen worden door alleen rationele afwegingen te maken. Het vraagt ‘een diep inzicht in wat er speelt bij de mensen om je heen’.

Dat betekent oprecht nieuwsgierig zijn naar de ander, actief en aandachtig luisteren zonder oordelen en de context begrijpen waarin iemand zich bevindt. Vat samen wat mensen zeggen, leer door te vragen zonder het gesprek over te nemen of met oplossingen te komen.

Lees ook: Hoe empathisch ben je zelf? Doe de test

Een flinke valkuil voor leiders is dat ze snel denken te weten hoe het met de ander gaat, wat die m/v denkt en motiveert. ‘We trekken conclusies op basis van eerste indrukken en gaan dan over tot de orde van de dag.’

Emotionele uitputting

Het omgekeerde merkt Mullenders ook op: leiders die veel te sterk focussen op de behoeftes en emoties van anderen. Dat kan leiden tot overmatige betrokkenheid, emotionele uitputting en het vermijden van moeilijke beslissingen.

‘Echte empathie betekent iemand steunen zonder zijn of haar verantwoordelijkheid weg te nemen. Help anderen om zelf hun uitdagingen aan te gaan’, raadt hij aan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het is niet eenvoudig om de balans te vinden tussen het erkennen van de emotionele behoeften van mensen en het grotere zakelijke belang. Maar het is de psycholoog opgevallen dat ‘medewerkers er bijna altijd begrip voor kunnen opbrengen dat jij hen als leidinggevende steunt, maar dat je ook met beide benen in de werkelijkheid staat als het gaat om noodzakelijke veranderingen of lastige keuzes’, schrijft hij bemoedigend.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor leiders die willen werken aan deze vier eigenschappen heeft Mullenders tot slot goed nieuws. De impact van hun inspanningen is snel te merken. ‘Ik heb in organisaties al mogen zien dat een kleine verandering van individueel perspectief een positieve kettingreactie veroorzaakte.’

de kunst van niet kiezen danny mullenders

In De kunst van niet kiezen reikt organisatiepsycholoog Danny Mullenders vier persoonskenmerken aan om effectief met complexe of tegenstrijdige situaties om te gaan: zelfinzicht, evenwicht, ruimdenkendheid en empathie. De opmerkelijke inzichten en praktijkverhalen geven een boeiende inkijk in de psychologie van leiderschapsparadoxen van nu. Bestel het boek via managementboek.nl.

Inclusive30: Wie maken Nederlandse bedrijven écht inclusiever?

MT/Sprout publiceert in april de Inclusive 30 van 2025, dé lijst met mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. Wie mag er volgens jou niet ontbreken?

inclusive 30 2024
Inclusive30-alumni Eva de Mol (CapitalT), Sander van't Noordende (Randstad), Ingrid Tappin (Techleap), Jasper Kool (Social Capital) en Nancy Poleon (BrandedU).

Als het over diversiteit en inclusie gaat, zijn goede intenties een mooi begin, maar maken daden pas het verschil. Wie zijn de mensen die over de daadkracht, kennis en visie beschikken die de BV Nederland aantoonbaar diverser, maar vooral inclusiever maken?

MT/Sprout publiceerde in 2021 de eerste Inclusive30: hét podium voor inclusieve doeners, leiders en denkers die aantoonbaar impact maken. Die anderen inspireren om hun voorbeeld te volgen, zodat Nederlandse bedrijven inclusiever worden. Iemand aanmelden voor de Inclusive30 van 2025? Dat kan onderaan het artikel.

Wie maakt echt meters?

Waarom een lijst? Diversiteit en inclusiviteit versterken de slagkracht en de kwaliteit van Nederland, dat is al vaak genoeg bewezen. Het beter benutten van (schaars) talent, besluitvorming die is afgestemd op de belangen van alle stakeholders, nieuwe marktkansen door inspelen op behoeften van onderbelichte doelgroepen: nut en noodzaak van D&I zijn zonneklaar. En natuurlijk staan ze op de agenda van elke leider. Maar: wie maakt er echt meters mee?

Lees ook: De Inclusive30 van 2024: deze leiders maken het Nederlandse bedrijfsleven écht inclusiever

Leiders, rolmodellen, ondernemers

Die mensen zoeken we, en geven we graag een podium. Zij dragen bij aan inclusiviteit door als rolmodel te dienen en zelf diversiteit en inclusiviteit actief uit te dragen. Door binnen bedrijven concrete projecten op te pakken, of door als leider de transitie op de strategische agenda te verankeren.

De MT/Sprout Inclusive30 geeft een podium aan mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. De jaarlijkse lijst wordt mede mogelijk gemaakt door Whyz Executive Search.

Ondernemers die het goede voorbeeld geven of met hun (tech)producten of diensten het Nederlandse bedrijfsleven pluriform succes brengen, horen wat ons betreft ook op de lijst. En ook de denkers en bestuurders die ‘vanaf de zijlijn’ de BV Nederland in beweging krijgen.

Aantoonbaar verschil maken

MT/Sprout laat zich bij het samenstellen van de Inclusive30 adviseren door D&I-experts, recruiters en andere bronnen uit ons netwerk. Toch willen we geen kandidaten missen voor onze longlist. Daarom vragen we ook jou input, met de vertrouwde vraag: ben jij/ken jij…?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De criteria voor toelating tot de Inclusive30 zijn natuurlijk niet mathematisch. We zoeken boven alles personen die, al dan niet als leider van hun bedrijf, ten minste aantoonbaar verschil hebben gemaakt in de bevordering van inclusiviteit in het Nederlandse bedrijfsleven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De criteria voor opname in de lijst:

  • de persoon maakt zich sterk voor de bevordering van inclusiviteit en diversiteit;
  • binnen, met of gericht op een onderneming;
  • vanuit een rol als leider, expert, dienstverlener of rolmodel;
  • die inspanning heeft een meetbaar, aantoonbaar of ten minste inspirerend verschil gemaakt op weg naar meer inclusiviteit en diversiteit in het Nederlandse bedrijfsleven;
  • de persoon heeft niet eerder in de Inclusive30 gestaan.

Aanmelden kan tot woensdag 5 februari.

Laat ons hieronder weten wie absoluut op de lijst moet: