Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Ernst & Young Advisory

Lessen uit de praktijk bieden organisaties nieuwe slagkracht Ernst & Young Advisory baseert zijn dienstverlening op specialistische sectorkennis en een internationaal netwerk. Dit resulteert in een consistente, snelle en effectieve aanpak van prestatieverbetering en risicomanagement. Dankzij eigen internationaal onderzoek zijn de belangrijkste succesfactoren geïdentificeerd waarmee goede performers in roerige tijden het verschil maken.

 

Onder het motto ‘We help to keep our clients out of trouble and improve their performance’ richt Ernst & Young Advisory zich op risicobeheersing en prestatieverbetering binnen zeven sectoren: Power & Utilities, Telecom Media Technology, Oil & Gas, Public Sector, Life Sciences, Consumer Products Wholesale & Retail en Financial Services. De consultancytak is onderdeel van een internationale organisatie die 87 landen in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika (EMEIA) beslaat. Hier werken bijna tienduizend professionals, waarvan vijfhonderd in Nederland en België. “De afgelopen anderhalf jaar hebben we onze eigen werkwijze in de praktijk gebracht”, vertelt managing partner Gijs de Vries. “Ondanks de crisis hebben we in Nederland en België onze prestaties verbeterd en zijn we gegroeid. En naast onze IT Risk- en Assurancepraktijk zijn we gestart met IT Advisory, om complexe IT-projecten te begeleiden.” Thomas Sileghem, partner Ernst & Young Advisory België: “Die groei is mede te danken aan onze focus op specifieke accounts en industriekennis, door alle benodigde deskundigheid rondom de gekozen prioriteitssectoren te groeperen. Dankzij deze structuuraanpassing kunnen we onze klanten nog beter bedienen.” De Vries: “Onze filosofie is klip-en-klaar: we bundelen internationale kennis en ervaring die ook lokaal toepasbaar is, bijvoorbeeld in het publieke domein, de telecom- of energiemarkt. We maken voor een cliënt binnen enkele dagen een concreet ‘plan to act’ en kunnen tegelijkertijd een internationaal team samenstellen. Zo hebben we tijdens de bankencrisis een internationale klant binnen twee dagen een team aangereikt om dealing-roomrisico’s te inventariseren. Onze inbreng blijkt bepalend te zijn geweest voor het voortbestaan van de bank.”

Kritische prestatie-indicatoren

De Vries: “Binnen het EMEIA-netwerk zijn vorig jaar 45 duizend klantbesprekingen gevoerd en kregen 876 directieleden de vraag voorgelegd ‘Hoe moet je de crisis bezweren’. Vervolgens is alle verzamelde kennis en ervaring samengebracht in ons zogeheten ‘Performance Wheel’ dat bestaat uit acht prestatiedoelstellingen. Elke specifieke doelstelling is relevant voor een van de acht ontwikkelingsfasen waarin een organisatie zich kan bevinden. “Daarna hebben we kritische prestatie-indicatoren geïnventariseerd: wat doen winstgevende organisaties met betrekking tot die prestatiedoelstellingen anders dan organisaties die geen winst maakten? Daaruit bleek bijvoorbeeld dat winstgevende organisaties ten aanzien van optimalisatie van hun marktbereik elf procent beter of sneller presteerden. De doelstellingen zijn vervolgens vertaald in concrete adviezen per ontwikkelingsfase.” Sileghem: “Uit ons onderzoek blijkt dat goede presteerders allemaal dezelfde prestatieagenda hebben. Zij werken aan een breder en dieper inzicht in hun huidige en toekomstige marktkansen. Ze pakken strategie en structuur innovatiever aan dan hun concurrenten. Ze werken meer samen met businesspartners en kijken kritischer naar zichzelf en hun mogelijkheden. Ten opzichte van hun medewerkers hanteren ze een meer holistische langetermijnaanpak. Ze communiceren transparanter met interne en externe stakeholders. Ze hebben een breder begrip van de risico’s in hun markt en van de invloed van hun handelen, waarbij ze risico’s beperken door de uitvoering en de belangrijkste ondersteuningsprocessen aan te scherpen. Ten slotte streven ze altijd naar een snellere besluitvorming en -uitvoering om van hun veranderende markt te profiteren. Dit zijn letterlijk lessen uit de praktijk, die leiden tot nieuwe slagkracht in organisaties. Het onderzoek vormt daarmee voor onze adviseurs een geweldige basis voor effectief klantcontact.”

Samenwerking

“Ten aanzien van verschillende succesfactoren hebben de vestigingen in Nederland en België vorig jaar zeer effectief samengewerkt”, vertelt De Vries. “Een van de grootste Belgische telecomaanbieders verzocht ons de transparantie en communicatie rondom zijn prestaties te verbeteren en zijn organisatie zo klaar te stomen voor de audit die de telecomautoriteit had aangekondigd. Jarenlange samenwerking met en kennis van de organisatie vanuit België, aangevuld met specifieke regulatoire ervaring vanuit Nederland, leverde een sterk gewaardeerde dienstverlening op. Een ander voorbeeld betreft een grote speler op de Belgische energiemarkt, die ons vroeg interne audits uit te voeren rondom het fenomeen ‘energy trading’, met als doel het bedrijfsmodel te herijken. Omdat hierbij zeer specifieke processen moesten worden geauditeerd, deden onze Belgische collega’s een beroep op de deskundigheid binnen de Nederlandse sector ‘Power & Utilities’. De cliënt was tevreden en tegelijkertijd werd er kennis overgedragen aan onze Belgische collega’s. Zo hebben we elkaar goed gecoacht.”

Coach

Ernst & Young is in Nederland Partner in Sport van NOC*NSF en in België van het BOIC. “In het kader van de Olympische Winterspelen hebben we onze campagne ‘De coach verdient ook een medaille’ opgestart”, vervolgt De Vries. Deze metafoor gebruiken we zowel extern als intern. Wij zijn de coach achter succesvolle organisaties, doordat we cliënten met een breed palet aan diensten helpen bij risicomanagement en prestatieverbetering. Daarnaast hechten we veel waarde aan de opleiding van onze eigen mensen, zodat ze up-to-date en up-to-speed zijn. Iedereen binnen het EMEIA-netwerk, van adviseur tot partner, heeft een coach die het carrièrepad en de ontwikkeling van zijn ‘pupil’ in de gaten houdt. Onze consistente kwaliteit zou immers niet haalbaar zijn zonder zeer gemotiveerde en hoogopgeleide adviseurs. “Dat staat bovenaan op onze eigen prestatieagenda.”

Ernst & Young Advisory Services

Cross Towers, Antonio Vivaldistraat 150, 1083 HP Amsterdam
Postbus 7925, 1008 AC Amsterdam
Telefoon: (088) 407 10 00
Fax: (088) 407 10 05
E-mail: [email protected]
www.ey.nl
 

Vrouwelijk leiderschap in masculiene organisaties: zo speel je het spel

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Heb jij een vrouwelijke leiderschapsstijl en vraag jij je af hoe je het beste tot je recht komt in een mannelijke organisatie? Wat zijn de verschillen tussen mannelijk en vrouwelijk leiderschap, en hoe kun je dit in je voordeel laten werken? Oftewel: hoe speel je het spel?

elisa de groot vrouwelijk leiderschap
Foto: Getty Images

We spreken met Elisa de Groot van In Touch Female Leadership & Career Academy, expert op het gebied van leiderschap en medeauteur van Stratego voor vrouwen. Volgens Elisa zijn mannelijk en vrouwelijk leiderschap even waardevol, maar zit er een belangrijk verschil in de focus.

‘Mannen hebben de neiging om hun plek in de hiërarchie te benadrukken, terwijl vrouwen vaak de nadruk op relaties en verbinding leggen’, vertelt ze. ‘Ook nemen vrouwen over het algemeen minder risico en zijn ze vaak perfectionistischer: alles moet 100 procent goed zijn.’

Let op: dit is geen vaststaande regel. ‘Mannen kunnen net zo goed ‘vrouwelijke’ kwaliteiten inzetten en andersom.’ Sterker nog, iedereen heeft een eigen leiderschapsstijl met een combinatie van mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten. ‘Het gaat om de mix van stijlen die een leider effectief maken.’

Vrouwelijk leiderschap wordt vaak niet op waarde geschat

Het zal je niet verbazen, maar vrouwen aan de top lopen vaak tegen hardnekkige vooroordelen aan. Er wordt van ze verwacht dat ze vriendelijk zijn, maar als ze dat zijn, worden ze niet altijd serieus genomen. Zetten ze hun tanden in een project en laten ze daadkracht zien? Ook dat wordt afgekeurd.

‘Uit onderzoek blijkt dat 66 procent van de vrouwen feedback krijgt op hun persoonlijke stijl en bijvoorbeeld het label ‘bitch’ opgeplakt krijgt, tegenover 1 procent van de mannen. Mannen die zich op dezelfde manier gedragen, krijgen vaak een schouderklopje voor hun leiderschap’, vertelt De Groot.

De Groot legt uit dat vrouwen meer geneigd zijn om het over de mijlpalen van hun team te hebben, in plaats van hun eigen prestaties (zoals mannen dat doen). Hierdoor valt het minder op als een vrouw iets voor elkaar heeft gekregen en gaat hier minder aandacht naar uit.

‘Vrouwen doen veel ‘disappearing acts’: daden die niet opvallen in het grote geheel, maar wel heel belangrijk zijn, bijvoorbeeld om escalatie te voorkomen. Mannen lossen die escalatie op en krijgen vervolgens credits omdat hun werk wél opvalt’, vertelt ze. ‘Zorg er dus als vrouw voor dat jouw resultaat zichtbaar is.’

Lees ook: 5 onmisbare tips voor vrouwelijke leiders

Verwoord je visie en combineer leiderschapsstijlen

De Groot werkt vanuit haar visie om vrouwen in hun kracht te zetten. Haar advies aan andere vrouwen is dan ook om hun eigen visie duidelijk te verwoorden, want dat geeft kracht en richting. Leer de ongeschreven regels van het mannelijke leiderschapsspel. Hoe profileer je jezelf, hoe blijf je zichtbaar en hoe onderhandel je effectief?

Dit doet ze aan de hand van mannelijke en vrouwelijke goden-archetypen, zoals de emotionele Poseidon en strategisch krachtige Athena. ‘Deze archetypen hebben we allemaal in ons, maar je ziet dat we in ons leven bepaalde varianten sterker ontwikkelen, bijvoorbeeld door hoe onze omgeving erop reageert.’

‘Vanuit deze archetypen leer ik vrouwen hoe ze concreet kunnen reageren in bepaalde situaties. Zo is een regel van het mannelijke leiderschapsspel dat de eerste ‘nee’ nooit een ‘nee’ is. Het is een uitnodiging om verder te onderhandelen. Vrouwen nemen de eerste ‘nee’ vaak al als een definitief antwoord.’

De Groot pleit voor een sterke combinatie van een mannelijke en vrouwelijke leiderschapsstijl. Dit helpt om de hardnekkige vooroordelen dat vrouwen óf te lief óf te bazig zijn, te overwinnen. Meng sterke zakelijke kwaliteiten als besluitvaardigheid met vriendelijkheid om zowel competent als benaderbaar over te komen.

Een blik vooruit

De Groot focust vooral op hoe je als vrouwelijke leider kunt navigeren in een mannelijke omgeving, maar het liefst zou ze organisaties diverser zien. Ze legt uit dat het vooral lastig is voor vrouwen aan de top wanneer de organisatie zelf niet divers is.

‘Hoewel er inmiddels een vrouwenquotum is, wordt deze lang niet altijd gehaald. Bovendien geldt het wettelijke quotum alleen voor toezichthoudende functies. Het is moeilijker om als vrouwelijke leider je stempel te drukken op een organisatie die heel mannelijk is.’

Haar uiteindelijke doel is cultuurverandering: een wereld waarin vrouwelijke kwaliteiten net zo gewaardeerd worden als mannelijke. ‘Dit is een marathon, geen sprint. Het vereist geduld en doorzettingsvermogen. Tot die tijd is het belangrijk om de spelregels te kennen en ze waar nodig strategisch in te zetten voor persoonlijk succes.’

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/