Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – CIBER

‘Ons commitment spreekt boekdelen’
CIBER Nederland groeit tegen de klippen op. Goed nieuws in een tijd dat menig ICT-bedrijf het moede hoofd in de schoot legt. Maar die groei stelt CIBER ook voor een nieuwe uitdaging: personeel. En dan wel: góed personeel!
 


Vorig jaar bereikte CIBER Nederland een omzet van circa 75 miljoen. De target in de nabije toekomst ligt op 100 miljoen. Maar waar in het huidige economische klimaat menig ICT-bedrijf de tering naar de nering moet zetten, heeft CIBER uitdagingen van een heel andere orde, vertelt marketing en communicatie manager Wilco Jacobs. “Het aantal opdrachten en opdrachtgevers groeit gestaag, waardoor we fors in capaciteit moeten uitbreiden. We hebben dus mensen nodig en dat kunnen er anno 2010 niet veel zeggen in onze branche!”
Jacobs kent de stormachtige groei van CIBER uit eerste hand. “Toen ik hier vier jaar geleden kwam werken, hadden we al 250 mensen in dienst. Nu zitten we tegen de 500 mensen en hebben we de ambitie om door te groeien naar 1000. Die wens heeft er vorig jaar al toe geleid dat wij, middels een recruitmentcampagne, naar buiten brachten geïnteresseerd te zijn in nieuwe collega’s.” Maar CIBER is en blijft uiterst kritisch als het gaat om het aannemen van nieuw personeel: slechts een klein percentage van de applicanten wordt ook daadwerkelijk aangenomen. “CIBER levert diensten, niet alleen handjes. We worden op waarde geschat als het gaat om prijs, service en kwaliteit en wij zijn het meest innovatieve IT-servicesbedrijf ter wereld. Noblesse oblige, dus kwaliteit komt boven kwantiteit. We zullen dan ook geen water bij de wijn doen ten aanzien van de kwaliteit van nieuwe medewerkers. Dan maar minder hard groeien.”
Blijft CIBER als vanouds zoeken naar mensen die passen bij het kwaliteitsniveau van het bedrijf, de aanpak verandert wél. “Tot nu toe konden we vaak bouwen op onze eigen mensen, die ons attendeerden op de juiste collega’s in de branche. Maar dat levert gemiddeld tien nieuwe krachten per jaar op; nu hebben we daar een veelvoud van nodig. We gaan er dus nog harder aan trekken om met de juiste mensen in gesprek te komen. Daartoe hebben we een aantal nieuwe collega’s in huis gehaald.”

Lopend vuurtje

Het nieuws dat CIBER meer mensen zoekt, is in de branche als een lopend vuurtje rondgegaan. “Met als gevolg dat we het afgelopen jaar maar liefst driehonderd open sollicitaties toegezonden kregen. Er is wel meer kaf onder het koren, maar er zitten verhoudingsgewijs ook meer goede krachten thuis vanwege de economische malaise. We hebben over de volle breedte extra personeel nodig, zowel specialisten als allrounders.” Echte CIBER-mensen hebben wel bepaalde vereisten, zegt Jacobs. “Zo moet je minstens van medior niveau zijn wil je bij ons binnenkomen, plus softskillcapaciteiten kunnen combineren met harde kennis. Het gaat namelijk niet alleen om je ervaring in ICT, maar ook dat je goede communicatieve vaardigheden hebt – en een CIBER-hart.”
Die vereisten zou ik bij elk ander ICT-bedrijf ook verwachten. “Klopt, het verschil is dat die kwaliteiten zichtbaar zijn bij onze klanten en dat wij van hén te horen krijgen hoe goed ons personeel is. Ik ga met regelmaat naar opdrachtgevers om afgeronde projecten te evalueren, klanten als Philips, Essent en Malmberg. Zij vertellen zelf negen van de tien keer dat ze zo tevreden zijn over onze mensen. En dat zonder dat ik daarnaar vraag. Een mooie uitspraak van een klant: ‘Als er ’s avonds om zes uur nog mensen aan het werk zijn, kun je er donder op zeggen dat die van CIBER zijn.’ Dat commitment spreekt boekdelen, dat verzinnen we niet zelf.”

Cellenstructuur

Een bedrijf dat zo sterk in zijn groei zit, loopt het gevaar zijn bedrijfscultuur en -sfeer kwijt te raken: van een gezellig en betrokken bedrijf verander je dan in een onpersoonlijke moloch. CIBER heeft dat probleem vanaf het begin onderkend, weet Jacobs. “Toen ik bij CIBER kwam werken, maakte directeur Tom van den Berg van CIBER Nederland zich daar al zorgen over. Vaak moeten bedrijven die meer dan 350 mensen in dienst krijgen hun bedrijfsstructuur grondig veranderen, meestal door er een managementlaag aan toe te voegen. Maar Tom koestert de cultuur van ons bedrijf, waarin betrokkenheid en laagdrempeligheid vooropstaan. Dat heeft geleid tot een specifieke bedrijfsorganisatie. CIBER is hiërarchisch opgebouwd uit diverse cellen met hun eigen expertise. Die cellenstructuur kunnen we moeiteloos uitbreiden: zodra een cel te groot wordt, splitsen we hem. Daardoor blijft de organisatie plat en toegankelijk en zorg je ervoor dat iedereen zich onderdeel weet van het grotere geheel dat CIBER heet. Het is daarom dat klanten soms verbaasd tegen ons zeggen: ‘Jullie mensen praten allemaal zo enthousiast over CIBER!’ Inderdaad. En daar ben ik zelf geen uitzondering op.”

CIBER Nederland

Meerkollaan 15, 5613 BS Eindhoven
Postbus 843, 5600 AV Eindhoven
Telefoon: (040) 232 90 90
Fax: (040) 232 90 91
E-mail: [email protected]
www.ciber.nl

 

59 dagen wachten op je geld? ABN AMRO zet in op achteraf betalen mét zekerheid

In samenwerking met ABN AMRO - Als b2b-ondernemer ken je het scenario: je levert je producten, stuurt een factuur — en dan begint het wachten. Vaak lang wachten, want de helft van de Nederlandse bedrijven betaalt facturen te laat. ABN AMRO wil dat patroon doorbreken met een nieuwe 'Achteraf Betalen'-dienst.

abn amro achteraf betalen

Slechts een kwart van de Nederlandse middelgrote bedrijven blijkt hun facturen binnen de afgesproken termijn te betalen, zo blijkt uit onderzoek onder 400 finance- en inkoopexperts. Sterker nog: bij 15 procent van de bedrijven is te laat betalen ‘een bewust onderdeel’ van hun bedrijfsbeleid geworden.

‘Bedrijven optimaliseren hun cashflow door betalingen zo lang mogelijk uit te stellen, terwijl ze zelf snel betaald willen worden’, stelt Roderick Witjas, innovatiemanager bij ABN AMRO. ‘Een voorbeeld hiervan is wanneer een bedrijf tegels inkoopt en deze doorverkoopt voordat de leverancier betaald wordt. Dit vermindert de behoefte aan werkkapitaal.’

Twee maanden wachten op geld

Wereldwijd is het gemiddelde aantal dagen dat facturen open blijft staan óók gestegen van 56 naar 59 dagen: de grootste sprong sinds 2008, zo constateert een ander onderzoek. De oorzaken van late betalingen zijn divers en complex. Soms duren handmatige goedkeuringsprocessen bijvoorbeeld al twee weken. Maar er lijkt meer aan de hand, ziet Witjas.

‘Veel bedrijven worstelen met hun werkkapitaal door gestegen kosten en krimpende marges. Late betalingen worden dan een vorm van ongewenst krediet, waarbij leveranciers onbedoeld als bank fungeren.’

En dat heeft direct impact op de onderneming. ‘Voor ondernemers betekent dit niet alleen gemiste inkomsten’, zegt Witjas. ‘Het betekent ook kostbare uren die opgaan aan administratie en het achtervolgen van betalingen — tijd die beter besteed kan worden.’

Van 60 naar 30 dagen

Europa werkt intussen óók aan nieuwe regels om bedrijven sneller hun geld te laten krijgen. De Europese Commissie wil af van de huidige richtlijn (van 60 dagen betalingstermijn) en stelt een bindend termijn van 30 dagen voor.

Dat gebeurt wel met een nuance: bedrijven mogen onderling nog steeds een termijn van 60 dagen afspreken, mits ze dit vastleggen in een contract. Voor bepaalde producten is zelfs een termijn van 120 dagen mogelijk. ‘Hoewel deze aanpassingen de impact van de nieuwe regels verzachten, beperken ze nog steeds aanzienlijk de financiële speelruimte van bedrijven’, zegt Witjas.

Het factuurdilemma

Ondernemers die aan zakelijke klanten verkopen staan voor een lastige keuze. De wet verplicht hen om op factuur te leveren, maar dit brengt risico’s met zich mee. Als ze facturering weigeren, verliezen ze potentiële klanten. Maar als ze wel op factuur leveren, lopen ze het gevaar dat klanten te laat betalen en moeten ze veel tijd besteden aan administratie.

Er botsen eigenlijk twee belangen, zegt Witjas. ‘Verkopers willen garantie dat ze hun geld krijgen, terwijl kopers zekerheid willen over zowel levering als kwaliteit. Door op factuur te leveren neemt de verkoper eigenlijk al het risico op zich, zonder garantie dat de klant ook daadwerkelijk zal betalen.’

Achteraf betalen mét zekerheid

Reden voor ABN AMRO om een nieuwe service aan te bieden, die het hoofdpijndossier moet veranderen in een kans. De nieuwe ‘Achteraf betalen’-dienst combineert naar zeggen van de bank het beste van twee werelden: het gemak van factuurbetaling voor klanten én directe betaalzekerheid voor ondernemers.

‘Het concept is vrij simpel’, zegt Witjas. ‘Een klant bestelt online en kiest voor achteraf betalen. Na een snelle check van enkele seconden kan een order goedgekeurd worden. De ondernemer verzendt de goederen en ontvangt direct het geld. De klant betaalt vervolgens de factuur binnen de afgesproken termijn.’

‘Geen verrassingen of verborgen kosten’

‘De voorwaarden voor betaling op factuur zijn helder: de koper moet een Nederlands bedrijf zijn met een geldige KVK-inschrijving’, aldus Witjas. ‘Het toegestane aankoopbedrag wordt per transactie bepaald op basis van onze interne beoordelingscriteria. We hanteren hierbij een maximumbedrag van 100.000 euro per transactie.’

‘Als bank zien we dat online zakelijk bestellen onzekerheid met zich meebrengt, zowel voor koper als verkoper’, zegt Witjas. ‘Vanuit onze rol als vertrouwde financiële partner kunnen we die zekerheid bieden. Geen verrassingen of verborgen kosten, maar een transparante dienst van een bank die al generaties lang het Nederlandse bedrijfsleven ondersteunt.’

‘Verkoper krijgt altijd zijn geld’

Dat levert ondernemers verschillende voordelen op, legt Witjas uit. ‘Door het overnemen van het volledige risico op wanbetaling, stellen we verkopers in staat om zorgeloos op factuur te verkopen. De verkoper krijgt altijd zijn of haar geld uitbetaald, ongeacht eventuele betalingsproblemen. Bij geschillen over de levering of dienstverlening blijft dit een zaak tussen verkoper en koper – deze dienen zij onderling op te lossen. In dergelijke gevallen kunnen wij het uitbetaalde bedrag terugvorderen van de verkoper.’

‘De praktijk wijst uit dat deze flexibele betaalmogelijkheid ook vaak leidt tot hogere orderwaarden’, aldus Witjas. ‘Doordat kopers minder gebonden zijn aan de liquide middelen om bestellingen mee te doen, kunnen ze dus meer inkopen. Zeker wanneer ze weten dat ze de aangekochte goederen snel verkocht kunnen worden. Zo ziet een partner waarmee we samenwerken om dit product aan te bieden, gemiddeld 60 procent toename in de gemiddelde orderwaarde van hun klanten.’

Geen gedoe meer met aanmaningen

En ook de administratie wordt een stuk eenvoudiger. ‘Naast het direct uitbetalen na de verzending van de order zorgen wij ook voor het innen van de betaling. Dus waar je normaal in geval van uitblijven van betaling zelf contact met de klant moet opnemen, nemen wij ook dit proces uit handen. En misschien wel het belangrijkste: je hebt geen gedoe meer met aanmaningen of incassotrajecten.’