Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – CIBER

‘Ons commitment spreekt boekdelen’
CIBER Nederland groeit tegen de klippen op. Goed nieuws in een tijd dat menig ICT-bedrijf het moede hoofd in de schoot legt. Maar die groei stelt CIBER ook voor een nieuwe uitdaging: personeel. En dan wel: góed personeel!
 


Vorig jaar bereikte CIBER Nederland een omzet van circa 75 miljoen. De target in de nabije toekomst ligt op 100 miljoen. Maar waar in het huidige economische klimaat menig ICT-bedrijf de tering naar de nering moet zetten, heeft CIBER uitdagingen van een heel andere orde, vertelt marketing en communicatie manager Wilco Jacobs. “Het aantal opdrachten en opdrachtgevers groeit gestaag, waardoor we fors in capaciteit moeten uitbreiden. We hebben dus mensen nodig en dat kunnen er anno 2010 niet veel zeggen in onze branche!”
Jacobs kent de stormachtige groei van CIBER uit eerste hand. “Toen ik hier vier jaar geleden kwam werken, hadden we al 250 mensen in dienst. Nu zitten we tegen de 500 mensen en hebben we de ambitie om door te groeien naar 1000. Die wens heeft er vorig jaar al toe geleid dat wij, middels een recruitmentcampagne, naar buiten brachten geïnteresseerd te zijn in nieuwe collega’s.” Maar CIBER is en blijft uiterst kritisch als het gaat om het aannemen van nieuw personeel: slechts een klein percentage van de applicanten wordt ook daadwerkelijk aangenomen. “CIBER levert diensten, niet alleen handjes. We worden op waarde geschat als het gaat om prijs, service en kwaliteit en wij zijn het meest innovatieve IT-servicesbedrijf ter wereld. Noblesse oblige, dus kwaliteit komt boven kwantiteit. We zullen dan ook geen water bij de wijn doen ten aanzien van de kwaliteit van nieuwe medewerkers. Dan maar minder hard groeien.”
Blijft CIBER als vanouds zoeken naar mensen die passen bij het kwaliteitsniveau van het bedrijf, de aanpak verandert wél. “Tot nu toe konden we vaak bouwen op onze eigen mensen, die ons attendeerden op de juiste collega’s in de branche. Maar dat levert gemiddeld tien nieuwe krachten per jaar op; nu hebben we daar een veelvoud van nodig. We gaan er dus nog harder aan trekken om met de juiste mensen in gesprek te komen. Daartoe hebben we een aantal nieuwe collega’s in huis gehaald.”

Lopend vuurtje

Het nieuws dat CIBER meer mensen zoekt, is in de branche als een lopend vuurtje rondgegaan. “Met als gevolg dat we het afgelopen jaar maar liefst driehonderd open sollicitaties toegezonden kregen. Er is wel meer kaf onder het koren, maar er zitten verhoudingsgewijs ook meer goede krachten thuis vanwege de economische malaise. We hebben over de volle breedte extra personeel nodig, zowel specialisten als allrounders.” Echte CIBER-mensen hebben wel bepaalde vereisten, zegt Jacobs. “Zo moet je minstens van medior niveau zijn wil je bij ons binnenkomen, plus softskillcapaciteiten kunnen combineren met harde kennis. Het gaat namelijk niet alleen om je ervaring in ICT, maar ook dat je goede communicatieve vaardigheden hebt – en een CIBER-hart.”
Die vereisten zou ik bij elk ander ICT-bedrijf ook verwachten. “Klopt, het verschil is dat die kwaliteiten zichtbaar zijn bij onze klanten en dat wij van hén te horen krijgen hoe goed ons personeel is. Ik ga met regelmaat naar opdrachtgevers om afgeronde projecten te evalueren, klanten als Philips, Essent en Malmberg. Zij vertellen zelf negen van de tien keer dat ze zo tevreden zijn over onze mensen. En dat zonder dat ik daarnaar vraag. Een mooie uitspraak van een klant: ‘Als er ’s avonds om zes uur nog mensen aan het werk zijn, kun je er donder op zeggen dat die van CIBER zijn.’ Dat commitment spreekt boekdelen, dat verzinnen we niet zelf.”

Cellenstructuur

Een bedrijf dat zo sterk in zijn groei zit, loopt het gevaar zijn bedrijfscultuur en -sfeer kwijt te raken: van een gezellig en betrokken bedrijf verander je dan in een onpersoonlijke moloch. CIBER heeft dat probleem vanaf het begin onderkend, weet Jacobs. “Toen ik bij CIBER kwam werken, maakte directeur Tom van den Berg van CIBER Nederland zich daar al zorgen over. Vaak moeten bedrijven die meer dan 350 mensen in dienst krijgen hun bedrijfsstructuur grondig veranderen, meestal door er een managementlaag aan toe te voegen. Maar Tom koestert de cultuur van ons bedrijf, waarin betrokkenheid en laagdrempeligheid vooropstaan. Dat heeft geleid tot een specifieke bedrijfsorganisatie. CIBER is hiërarchisch opgebouwd uit diverse cellen met hun eigen expertise. Die cellenstructuur kunnen we moeiteloos uitbreiden: zodra een cel te groot wordt, splitsen we hem. Daardoor blijft de organisatie plat en toegankelijk en zorg je ervoor dat iedereen zich onderdeel weet van het grotere geheel dat CIBER heet. Het is daarom dat klanten soms verbaasd tegen ons zeggen: ‘Jullie mensen praten allemaal zo enthousiast over CIBER!’ Inderdaad. En daar ben ik zelf geen uitzondering op.”

CIBER Nederland

Meerkollaan 15, 5613 BS Eindhoven
Postbus 843, 5600 AV Eindhoven
Telefoon: (040) 232 90 90
Fax: (040) 232 90 91
E-mail: [email protected]
www.ciber.nl

 

De menselijke kant van digitale transformatie: onmisbaar en onderschat

In samenwerking met Mobilee - Veel bedrijven investeren in nieuwe technologieën om te versnellen, maar vergeten één cruciale factor: de mens. Zonder betrokken medewerkers blijft digitale transformatie een kostbare illusie. Hoe zorg je ervoor dat jouw team technologie omarmt en verandering succesvol wordt?

Anne Wever - Mobilee - mens - technologie
Foto: Getty Images / Mobilee

Anne Wever, business consultant bij Mobilee: ‘Laatst nam ik deel aan een verandersessie bij een zakelijke klant. Er werd gebrainstormd over welke technologie aangeschaft zou moeten worden om processen te ondersteunen. Toen ik de sessie onderbrak en vroeg of de mensen wel klaar waren voor weer een nieuwe tool, werd er meewarig naar me gekeken. Dit illustreert hoe vaak vergeten wordt dat succesvolle verandering draait om de mens. Technologie is een hulpmiddel, geen doel op zich.’

Anne Wever van Mobilee helpt organisaties met digitale transformatie. Ze benadrukt dat versnelling niet het ultieme doel is: ‘Het gaat om het leveren van de juiste waarde, in samenhang met mensen, processen, inhoud en tools. Digitale transformatie moet bijdragen aan de bredere strategische doelstellingen van een organisatie.’

Verbinding en communicatie: de basis voor versnelling

Medewerkers spelen een cruciale rol in digitale transformatie. Ze kunnen versnelling stimuleren, maar ook afremmen. Meta-onderzoek door Oreg, Vakola en Armenakis laat zien dat medewerkers al zestig jaar een doorslaggevende factor zijn in organisatieveranderingen.

Wil je graag dat je medewerkers op een positieve en effectieve manier bijdragen aan versnelling binnen je organisatie? Dan is verbinding de sleutel. Verbinding met de strategie, de doelen, de tools én met de ander (de mens). Maar hoe zorg je daarvoor? ‘Alles begint met een heldere doelstelling en duidelijke communicatie,’ zegt Wever. ‘Binnen een organisatie bestaan verschillende verwachtingen op verschillende niveaus. Soms lijkt het alsof iedereen hetzelfde doel nastreeft, maar dat is niet altijd zo. Door verwachtingen openlijk te bespreken, naar elkaar te luisteren en begrip te tonen, voorkom je miscommunicatie en weerstand.’

Grote organisaties, grotere uitdagingen

Zowel kleine als grote organisaties kampen met communicatie-uitdagingen, maar in grotere organisaties is dit complexer. Teams werken vaak op verschillende locaties, aan uiteenlopende projecten en programma’s. Personeelswisselingen versterken deze uitdaging.
‘Checkmomenten helpen om koers te houden. Dit gaat niet om micromanagement, maar om inzicht in hoe processen verlopen en hoe ze bijdragen aan de gestelde doelen. In plaats van te ‘controleren’ wat er precies is gedaan, wordt gekeken hoe dit is gegaan in verhouding tot de gestelde doelen. Dit biedt structuur, zorgt voor duidelijke verwachtingen en maakt het makkelijker om bij te sturen.’

Focus op groei en perspectief

Voor medewerkers is het belangrijk om te weten hoe ze kunnen bijdragen en groeien. Dit vereist continue aandacht. Een 0-meting is de start en peilt de betrokkenheid van medewerkers. En brengt de medewerkers in positie. Denk aan vragen als:

  • In welke mate voel jij je betrokken bij het vraagstuk?
  • In hoeverre voel jij je verbonden met de strategie?
  • Welke informatie heb jij nodig om actief bij te dragen aan het vraagstuk?

Uit zo’n peiling blijkt vaak dat regelmaat en structuur in communicatie nodig zijn. Een vast informatiemoment over digitale transformatie kan bijvoorbeeld een groot verschil maken. Daarom werken de mensen van Mobilee nauw samen met teams in transformatieprocessen om deze inzichten te vertalen naar concrete acties.

Consistentie en transparantie in verandering

Wever, ook actief als Agile Coach, ziet het belang van voorspelbaarheid: ‘Elke week leg ik uit wat er op de agenda staat. Aan het einde bespreken we hoe het ging en wat beter kan. Die feedbackloop is essentieel.’

Verandering verloopt nooit lineair. ‘Soms moet je een stap terugzetten om er twee vooruit te gaan. Dat vraagt om lef én realisme,’ aldus Wever. De impact van deze mensgerichte aanpak is niet te onderschatten. Hoe medewerkers zich gedragen, communiceren en samenwerken bepaalt het succes van een digitale transformatie.

Zonder de mens als drijvende kracht blijft de impact van technologie beperkt

Technologie kan processen versnellen, maar zonder de mens als drijvende kracht blijft de impact beperkt. ‘Een succesvolle digitale transformatie begint bij verbinding: tussen mensen, processen, doelen en tools. Medewerkers die zich gehoord, betrokken en ondersteund voelen, omarmen technologie als krachtig hulpmiddel,’ besluit Wever. ‘Door een heldere startanalyse, consistente communicatie en een focus op samenwerking en feedback, creëer je een omgeving waarin mensen én technologie samen excelleren. Zet de mens centraal in jouw verandertraject en bouw aan een organisatie die niet alleen vooruitkijkt, maar duurzaam vooruitgaat.’

Lees ook:

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/