Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – BMW Group Financial Services

‘Wij bieden een breed scala aan leaseproducten voor alle doelgroepen’


BMW Financial Services en Alphabet zijn twee leasebedrijven van BMW Group die samen de gehele leasemarkt bedienen. BMW FS richt zich op de particulieren en het midden- en kleinbedrijf en Alphabet richt zich op de zogenaamde wagenparken.

 

“Met deze twee bedrijven bedienen we in feite de gehele markt met een breed scala aan leaseproducten”, aldus Managing Director Michael Kreeft. “En dan hebben we het over zowel full operational lease als financiering en alle varianten die daartussen zitten. We hebben dus voor alle doelgroepen die in Nederland een auto besturen een leaseoplossing. Alphabet is overigens een universele, internationale leasemaatschappij waar je naast BMW en MINI alle merken auto’s kunt leasen.” licht Commercial Director Anne Brons van Alphabet toe.

Groen leasen

“BMW is groen”, vervolgt Brons. “Ons moederbedrijf heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan en is voor de vijfde keer op rij nummer één in de Dow Jones Sustainability Index voor Automotive bedrijven. De aan BMW Group gelieerde bedrijven dragen daar uiteraard aan bij. BMW is al zeker tien jaar bezig met het verduurzamen van de techniek en draagt er zorg voor dat we een lage CO2-uitstoot hebben in combinatie met toename van vermogen. BMW is tenslotte een rijdersmerk en investeert daarvoor miljarden in de ontwikkeling van haar producten. Het mooie van leasing is dat een lage CO2-uitstoot zich direct vertaalt in een laag verbruik en dus lagere exploitatiekosten. Ook de relatief hoge restwaarden van BMW en MINI in combinatie met lage onderhoudskosten dragen bij aan de scherpe tarieven die BMW Financial Services en Alphabet hanteren. Het gunstige verbruik wordt nog belangrijker met het oog op ontwikkelingen als kilometerbeprijzing, die zich nog sterker gaat richten op CO2”, vult Kreeft aan.

Premium dienstverlening

“Op het gebied van premium moet je in eerste instantie denken aan onestopshopping, waarbij de klant naar een BMW/MINI-showroom gaat, zijn auto daar uitzoekt en daar ook direct z’n financieringscontract kan regelen. Bij diezelfde dealer mogen onze leaseklanten alle aftersalesactiviteiten laten uitvoeren, dus ook (ruit)schadeherstel. Dit biedt onze klanten een belangrijke tijdsbesparing ten opzichte van andere leasemaatschappijen, waarbij je voor schade, ruiten en banden veelal naar andere leveranciers moet gaan. Daarnaast bieden wij onze klanten bijvoorbeeld rijtrainingen en chauffeursdiensten aan. Binnenkort volgt een uitgebreid loyaliteitsprogramma om onze klanten verder van dienst te zijn met nuttige en leuke items. Premium zit ’m overigens ook in duidelijke en vriendelijke algemene voorwaarden”, aldus Kreeft. “Klanten zijn niet alleen geïnteresseerd in een laag leasetarief, maar juist ook in lage exploitatiekosten over de gehele looptijd. Dus geen hoge onverwachte rekeningen achteraf.” “Fleetklanten streven in toenemende mate naar sustainable fleetmanagement”, aldus Brons. “We ondersteunen de klanten hoe ze dat kunnen bereiken, bijvoorbeeld door middel van het vergroenen van de autoregeling. Dit is een onderdeel van Alphatact, het consultancyproduct dat Alphabet gebruikt om wagenparkbeheer bij klanten te verduurzamen. Klanten willen niet alleen zuinige auto’s, maar letten ook op veiligheid en uitstraling. Deze eisen gaan in de praktijk prima samen. Als mobiliteitsprovider biedt Alphabet naast leasing bijvoorbeeld ook binnenkort de NS-businesscard en biedt het zijn klanten de mogelijkheid te werken met mobiliteitsbudgetten in combinatie met privélease. Ons motto is niet voor niets ‘grenzeloos in leaseoplossingen’. Wij zijn een van de snelstgroeiende, internationale leasemaatschappijen en dat komt omdat klanten onze dienstverlening en persoonlijke aandacht waarderen. Luisteren naar de klant is hiervoor een belangrijke voorwaarde.”

BMW als werkgever

BMW is een internationaal georiënteerde onderneming en Michael Kreeft belicht de rol die het bedrijf speelt als werkgever: “In Nederland hebben we te maken met een lease- en financieringsmaatschappij, de importeur en een professioneel dealernetwerk. Internationaal gezien zijn er voor de goede mensen altijd kansen, zowel op het hoofdkantoor in München als in andere landen. BMW is aantrekkelijk voor jonge mensen. Wij geven specifiek aandacht aan stageplekken en we hebben een programma voor mensen die vers van de universiteit komen: het zogeheten driverprogramma waarin kandidaten gedurende een periode van 35 maanden vijf functies binnen het bedrijf doorlopen. Wij krijgen zo een goed beeld van hun mogelijkheden en zij leren op die manier het bedrijf heel goed kennen. Op het sociale vlak hebben we ook een sportprogramma: in 2006 hebben we gezamenlijk de marathon van New York gelopen, in 2008 de marathon van Berlijn en dit jaar gaan we de Alpe d’Huez beklimmen met een derde van het totale personeelsbestand in Nederland. Naast het feit dat we kijken naar de gezondheid van de mensen, investeren we ook in opleidingen. We kijken dan naar eventuele verbeterpunten en kiezen vervolgens de juiste training, zowel intern als extern. Ander voorbeeld is de jaarlijkse productdag op het circuit van Lelystad, waarbij iedereen zich een dagje mag uitleven in alle BMW’s en MINI’s. Tot slot is er, voor de mensen die dat willen, de mogelijkheid om hun motorrijbewijs te behalen. BMW is momenteel trouwens de meest verkochte motorfiets van Nederland.”

BMW Financial Services & Alphabet

Laan van Vredenoord 3, 2289 DA Rijswijk
Postbus 1051, 2280 CB Rijswijk
Telefoon: (070) 414 74 14
Fax: (070) 414 74 10
E-mail: [email protected] en [email protected]
www.bmw.nl en www.alphabet.com

 

VVD-talent Vincent Karremans schreef boek voor studentondernemers: ‘Iedereen raadt je af een startup te beginnen. Luister vooral niet’

Vincent Karremans, VVD-staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport, was in een vorig leven startup founder. In zijn boek Student Entrepreneur schrijft de oprichter van Magnet.me over zijn lessen als studentondernemer - en die van oprichters achter onder meer Coolblue, HousingAnywhere en Equalture. 'We zijn vanuit het niets begonnen en hadden geen idee hoe we het moesten aanpakken.'

foto Arenda Oomen

Hij wordt als staatssecretaris een beetje geleefd, zegt hij met een glimlach, door een agenda die anderen vullen. ‘Als ondernemer had ik geen secretaresse of dienstauto. Nu stap ik achterin, ga een videocall in en krijg ik een memo over waar ik uitstap en wie ik daar spreek. Allemaal op mijn verzoek natuurlijk, maar toch echt iets anders dan alles zelf moeten plannen en voorbereiden.’

Founder werd wethouder en kabinetslid

Toch vond Vincent Karremans – ooit medeoprichter van Magnet.me, in Rotterdam VVD-raadslid en later wethouder en inmiddels lid van het kabinet-Schoof – nog tijd en puf om een boek te schrijven. Een boek voor jonge ondernemers die vanuit de collegebanken een startup beginnen, zonder ervaring, netwerk of geld. Het is ook een boek geworden over die studentondernemers.

Karremans begon zelf in 2012 met Magnet.me, destijds een nieuwe manier om bedrijven online in contact te brengen met afstudeerders en jonge professionals. Hij studeerde nog rechten en economie aan de Erasmus Universiteit en kan voor Student Entrepreneur dus uit eigen ervaring putten. Maar hij interviewde ook collega-founders als Pieter Zwart van Coolblue, Niels van Deuren van HousingAnywhere, Fleur Melkert van Equalture en nog een handvol bekende ondernemers die ook vanuit de collegebanken hun bedrijf begonnen.

Lees ook: Pieter Zwart 25 jaar aan het roer bij Coolblue: ‘Hij kan zich enorm opwinden over kleine dingen’

Boek als project voor ernaast

Waarom een boek? Aan het besturen van een stad en tegenwoordig het leiden van een departement heb je de handen toch meer dan vol, zou je denken. Karremans heeft ook nog een gezin.

‘Ik doe wel vaker verschillende dingen naast elkaar, zie ook die twee studies’, zegt hij. ‘Politiek is natuurlijk heel anders dan ondernemen. Ik vond het schrijven van het boek een leuk project om ernaast te doen, het gaf me ook het gevoel dat ik nog steeds met ondernemen bezig was.’

Maar ondernemersboeken zijn er al volop. Al worden ze minder door, voor en over studentondernemers geschreven. ‘Het idee is al ontstaan toen ik wegging bij Magnet.me om wethouder te worden. Er zijn natuurlijk veel managementboeken, maar die zijn veel te theoretisch, en vaak geschreven door succesvolle ondernemers die al een corporate achtergrond hadden voordat ze begonnen.’

Lees ook: Vincent Karremans verlaat zijn bedrijf Magnet.me: ‘Ik heb wel een traan gelaten’

Ondernemers die met niets beginnen

‘Ik miste een boek dat het perspectief liet zien van ondernemers die echt vanuit het niets begonnen zijn, vaak al tijdens hun studententijd. Ik wilde graag de verhalen delen van mensen die, net als wij, geen idee hadden wat ze moesten doen of hoe ze het moesten aanpakken.’

‘Die hebben niks aan organogrammen, die moeten offertes maken, mensen aannemen, nachten doorwerken om die tent van de grond te krijgen. Het boek gaat over het betere beunwerk in het begin, en natuurlijk over de vele mislukkingen daarna waar je van leert. Hustling, daar is nog geen goed Nederlands woord voor.’

Gesprekken tussen studentondernemers

Karremans genoot ook van de interviews, waarvoor hij niet alleen Rotterdamse studentondernemers vroeg, maar ook ‘Amsterdammers’ als Hans Ober van Ticketswap en Swapfiets-oprichter Dirk de Bruijn uit Delft.

‘Het waren meer gesprekken tussen ondernemers waarbij het net zoveel over mijn eigen ervaringen ging. En veel ervaringen delen we, zoals het gegeven dat iedereen ons afraadde om een startup te beginnen. Doe het niet, dat werd letterlijk door de Erasmus gezegd toen Niels begon met HousingAnywhere. Dat is nu een wereldbedrijf.’

Lees ook: Zo wil HousingAnywhere de grootste in Europa worden

Genoeg te bespreken. ‘De grootste puzzel was om alles in overzichtelijke thema’s te ordenen.’ Het resultaat zijn sprankelende verhalen van een club ondernemers, soms op het hilarische af, over de hustle, de ups en downs van het startuppen terwijl om je heen iedereen voorsorteert op een corporate eerste baantje. Marketing, sales, product, financiering en hr: de hoofdstukken hebben gortdroge titels maar de inhoud is smullen. Met leerzame takeaways.

Five touch rule voor sales

De five touch rule bijvoorbeeld. Magnet.me verstuurde massaal e-mails naar recruiters om ze warm te krijgen voor zijn platform. Maar ook in 2015 verzoop iedereen in zijn mailbox en bleven de meeste onbeantwoord. Karremans zat destijds in Londen voor de verovering van de Britse markt en een collega pikte via een WeWork-cursus de five touch rule op.

‘De kern is dat je vijf zogenaamde touches stuurt naar je target’, schrijft Karremans in zijn boek. ‘Een touch kon een e-mail zijn, een voicemail, een LinkedIn-bericht – als je de potentiële klant maar bereikte. En in plaats van steeds meer tijd aan te houden tussen elke reminder volgen de reminders elkaar juist steeds sneller op, als een trein die die naar hen toedendert. Die vijf touches samen heten een cycle. En zo’n cycle duurt precies drie weken en gaat volgens een heel exact schema, waarbij je de tijd tussen de reminders steeds halveert. We pasten de regel direct toe, en onze response rate ging keihard omhoog.’

Harald Swinkels als betaalde mentor

Die verovering van Engeland is overigens mislukt. ‘Nou ja, het is niet zo gelopen als we hadden gehoopt. We hadden te snel een nieuw front geopend, terwijl we in Nederland nog veel te doen hadden. Leergeld, zegt Harald ook, moet je ook accepteren als leergeld. En daarna kun je nog beter focussen op wat belangrijk is.’

Die Harald is de odd one out in het boek. Harald Swinkels, onder veel meer medeoprichter van energiemaatschappij NLE en toch een generatie ouder dan de groep in Student Entrepreneur. Swinkels was vanaf 2016 de mentor van Karremans en krijgt de ruimte om zijn lessen te delen. Grappig detail: hoe belangrijk het is om een mentor te hebben, is een les die in het boek ontbreekt.

Lees ook: Hoe Harald Swinkels zich na een exit van 200 miljoen op de filmindustrie stortte

‘Nou je het zegt. Ik had het gevoel: ik doe maar wat, zeker in Londen zat ik voor mijn gevoel maar wat in het luchtledige te knoeien, zonder begeleiding. Wat belangrijk was, en dat staat ook niet in het boek, is dat ik hem betaalde voor zijn mentorschap. We spraken een bedrag af dat nét hoog genoeg was om te zorgen dat het een beetje pijn deed, dat maakt het minder vrijblijvend. Maar het geld ging wel naar kankerbestrijdingsfonds KWF. Zijn vader is overleden aan de ziekte, net als mijn moeder. De royalty’s van dit boek gaan trouwens naar jonge mensen met kanker, ik hoef er niets aan te verdienen.’

‘Ondernemen allesbehalve romantisch’

De tips en trucs, de briljante successen en tragische dieptepunten in Student Entrepreneur laten zien wat een ongelofelijke achtbaanrit startupondernemen kan zijn. Op de dag dat het platform van Magnet.me in 2012 live had moeten gaan, kwam een van de vier oprichters om het leven bij een verkeersongeluk. Het boek is aan Hugo de Ruiter opgedragen, jeugdvriend van Karremans.

‘Hugo ligt vlak bij mijn moeder begraven’, schrijft hij. ‘Soms leg ik nog rozen op zijn graf – rozen, bij uitstek het symbool van romantiek, die symboliseren dat ondernemen allesbehalve romantisch is.’

Is het inderdaad geen ongelofelijk verschil met de Haagse politiek? ‘Ik heb geen dag spijt gehad van mijn overstap maar ik mis het ondernemerschap weleens. Daar zitten mooie kanten aan die je niet in de politiek vindt. De vrijheid die je hebt, en het feit dat als je morgen naar rechts wilt, je ook met zijn allen naar rechts gáát.’

Ondernemers zijn meer resultaatgedreven

‘In de politiek is het soms lastig dat je geen directe invloed hebt op operationele zaken. Je bent meer een bestuurder dan de directe baas. Maar je bent dan wel weer de baas over inhoudelijke keuzes en het beleid. Al ben je altijd afhankelijk van andere mensen: ik moet soms keihard werken om politieke steun te krijgen.’

Lees ook: De lichaamstaal van Dick Schoof: ‘Hij ervaart stress, vooral in contacten met de media’

De overheid is ook veel meer procesgedreven, zegt Karremans, terwijl ondernemers heel resultaatgedreven zijn. ‘Een sale is een sale, dat idee. Dat is in de politiek anders, daar moeten processen en regels gevolgd worden. Soms is dat frustrerend maar het heeft geen zin om de hele dag tegen alles aan te schoppen: choose your battles. Uiteindelijk wil iedereen hier ook resultaten, het is alleen een andere cultuur. En je bent ondertussen wel met enorm betekenisvolle dingen bezig, in plaats van met de volgende sale of investeringsronde.’

OKR’s op het ministerie

Wat hij als ondernemer leerde, nam de staatssecretaris zeker mee naar Den Haag. ‘Resultaatgerichtheid is er één van. Ook het meten van resultaten vind ik belangrijk, iets wat in veel sectoren binnen de overheid nog weinig gebeurt. Je hebt stuurinformatie nodig, je moet de cijfers kennen om snel te zien wanneer iets misgaat. Ik gebruik voor mezelf OKR’s, Objectives en Key Results. om structuur te geven aan mijn eigen doelen en prioriteiten.’

‘Niet dat ik die methode opleg aan mijn departement, maar elke brief over een maatregel of wetsvoorstel die er hier uitgaat, bevat meetbare doelen. Wat willen we bijvoorbeeld op vaccineren bereiken? Wat wil je de komende zes maanden, twaalf maanden, twee jaar, et cetera aan vaccinaties doen?’

Op de verkeerde stoel?

Nog zo’n les uit het boek: dat luisteren cruciaal is, zowel in de sales als in de politiek. ‘In het boek beschrijf ik hoe Pieter Zwart pas na een tijdje tot het inzicht kwam dat zijn klanten zo’n beetje in zijn oor schrééuwden waarmee hij geld kon verdienen. Ook in de politiek wordt vaak te veel gepraat en te weinig geluisterd naar de zorgen van mensen.’ De ‘klanten’ in de politiek? Dat zijn de kamerleden, die de vragen uit de markt – de samenleving – verwoorden.

Lees ook: Startups somber over klimaat voor ondernemers in Nederland

Over het overheidsbeleid rond startups houdt de staatssecretaris in het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zijn mond, dat is het terrein van zijn collega op EZ. Zit hij met zijn ondernemersachtergrond eigenlijk niet op de verkeerde stoel?

‘Het is heel simpel: je wordt gevraagd of je deze functie wilt doen of niet. Het is niet alsof je solliciteert en het voor het kiezen hebt. Maar ik ben hier hartstikke blij mee. De drijfveren zijn exact dezelfde als bij ondernemen: impact maken. Ik kijk de mensen die in de jeugdzorg werken recht in de ogen en kan soms aan concrete oplossingen voor ze werken.’

Ondernemen na de politiek

Met Magnet.me gaat het intussen goed. Althans, dat hoort Karremans van zijn vriend en medeoprichter Laurens van Nues, die nog steeds ceo is. Via het recruitmentplatform bereiken tegenwoordig circa 5.000 werkgevers 400.000 studenten en jonge professionals, er staan 25.000 vacatures online. ‘Ik ben heel trots op hoe Laurens dat nu doet.’ Zelf heeft hij zijn aandelen in een stichting ondergebracht zodat hij geen zeggenschap meer heeft over het bedrijf.

Voorlopig lijkt Karremans nog niet uitbestuurd. Hij begon zijn startup Magnet.me in 2010 op zijn 24ste. Op zijn 32ste ging hij in 2018 de politiek in als Rotterdams raadslid. Als 38-jarige staatssecretaris geldt hij nog steeds als jong talent en zelfs als een van de ‘kroonprinsen’ van de VVD.

Zou hij weer gaan ondernemen als hij klaar is met de politiek? Misschien niet, misschien wel. ‘Maar waarschijnlijk wel. Ik noteer nog steeds mijn ideeën voor een startup in mijn telefoon. Nee, ik ga niet zeggen welke, want dan wordt me dat telkens nagedragen. Zit er een idee tussen dat zo goed is dat mijn handen ervan gaan jeuken? Mijn handen jeuken hier net zo goed.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Iedereen raadt het je af, luister vooral niet’

Wat zijn volgens Karremans de drie allerbelangrijkste lessen uit Student Entrepreneur voor mensen die nu in de schoolbanken zitten met jeukende handen? Hmm, een top drie had hij nog niet eruit gefilterd. ‘Durf te falen, dat is uiteindelijk les nummer één. En dan die les van Pieter over luisteren naar je klant. Het is zo simpel, maar het wordt door zoveel ondernemers niet gedaan!’

‘En die van Niels is ook belangrijk: iedereen raadt je af te gaan ondernemen, maar luister er vooral niet naar. Wees niet blind voor feedback, maar geloof erin dat jouw versie van de werkelijkheid de juiste is en ga ervoor.’