Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – BMW Group Financial Services

‘Wij bieden een breed scala aan leaseproducten voor alle doelgroepen’


BMW Financial Services en Alphabet zijn twee leasebedrijven van BMW Group die samen de gehele leasemarkt bedienen. BMW FS richt zich op de particulieren en het midden- en kleinbedrijf en Alphabet richt zich op de zogenaamde wagenparken.

 

“Met deze twee bedrijven bedienen we in feite de gehele markt met een breed scala aan leaseproducten”, aldus Managing Director Michael Kreeft. “En dan hebben we het over zowel full operational lease als financiering en alle varianten die daartussen zitten. We hebben dus voor alle doelgroepen die in Nederland een auto besturen een leaseoplossing. Alphabet is overigens een universele, internationale leasemaatschappij waar je naast BMW en MINI alle merken auto’s kunt leasen.” licht Commercial Director Anne Brons van Alphabet toe.

Groen leasen

“BMW is groen”, vervolgt Brons. “Ons moederbedrijf heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan en is voor de vijfde keer op rij nummer één in de Dow Jones Sustainability Index voor Automotive bedrijven. De aan BMW Group gelieerde bedrijven dragen daar uiteraard aan bij. BMW is al zeker tien jaar bezig met het verduurzamen van de techniek en draagt er zorg voor dat we een lage CO2-uitstoot hebben in combinatie met toename van vermogen. BMW is tenslotte een rijdersmerk en investeert daarvoor miljarden in de ontwikkeling van haar producten. Het mooie van leasing is dat een lage CO2-uitstoot zich direct vertaalt in een laag verbruik en dus lagere exploitatiekosten. Ook de relatief hoge restwaarden van BMW en MINI in combinatie met lage onderhoudskosten dragen bij aan de scherpe tarieven die BMW Financial Services en Alphabet hanteren. Het gunstige verbruik wordt nog belangrijker met het oog op ontwikkelingen als kilometerbeprijzing, die zich nog sterker gaat richten op CO2”, vult Kreeft aan.

Premium dienstverlening

“Op het gebied van premium moet je in eerste instantie denken aan onestopshopping, waarbij de klant naar een BMW/MINI-showroom gaat, zijn auto daar uitzoekt en daar ook direct z’n financieringscontract kan regelen. Bij diezelfde dealer mogen onze leaseklanten alle aftersalesactiviteiten laten uitvoeren, dus ook (ruit)schadeherstel. Dit biedt onze klanten een belangrijke tijdsbesparing ten opzichte van andere leasemaatschappijen, waarbij je voor schade, ruiten en banden veelal naar andere leveranciers moet gaan. Daarnaast bieden wij onze klanten bijvoorbeeld rijtrainingen en chauffeursdiensten aan. Binnenkort volgt een uitgebreid loyaliteitsprogramma om onze klanten verder van dienst te zijn met nuttige en leuke items. Premium zit ’m overigens ook in duidelijke en vriendelijke algemene voorwaarden”, aldus Kreeft. “Klanten zijn niet alleen geïnteresseerd in een laag leasetarief, maar juist ook in lage exploitatiekosten over de gehele looptijd. Dus geen hoge onverwachte rekeningen achteraf.” “Fleetklanten streven in toenemende mate naar sustainable fleetmanagement”, aldus Brons. “We ondersteunen de klanten hoe ze dat kunnen bereiken, bijvoorbeeld door middel van het vergroenen van de autoregeling. Dit is een onderdeel van Alphatact, het consultancyproduct dat Alphabet gebruikt om wagenparkbeheer bij klanten te verduurzamen. Klanten willen niet alleen zuinige auto’s, maar letten ook op veiligheid en uitstraling. Deze eisen gaan in de praktijk prima samen. Als mobiliteitsprovider biedt Alphabet naast leasing bijvoorbeeld ook binnenkort de NS-businesscard en biedt het zijn klanten de mogelijkheid te werken met mobiliteitsbudgetten in combinatie met privélease. Ons motto is niet voor niets ‘grenzeloos in leaseoplossingen’. Wij zijn een van de snelstgroeiende, internationale leasemaatschappijen en dat komt omdat klanten onze dienstverlening en persoonlijke aandacht waarderen. Luisteren naar de klant is hiervoor een belangrijke voorwaarde.”

BMW als werkgever

BMW is een internationaal georiënteerde onderneming en Michael Kreeft belicht de rol die het bedrijf speelt als werkgever: “In Nederland hebben we te maken met een lease- en financieringsmaatschappij, de importeur en een professioneel dealernetwerk. Internationaal gezien zijn er voor de goede mensen altijd kansen, zowel op het hoofdkantoor in München als in andere landen. BMW is aantrekkelijk voor jonge mensen. Wij geven specifiek aandacht aan stageplekken en we hebben een programma voor mensen die vers van de universiteit komen: het zogeheten driverprogramma waarin kandidaten gedurende een periode van 35 maanden vijf functies binnen het bedrijf doorlopen. Wij krijgen zo een goed beeld van hun mogelijkheden en zij leren op die manier het bedrijf heel goed kennen. Op het sociale vlak hebben we ook een sportprogramma: in 2006 hebben we gezamenlijk de marathon van New York gelopen, in 2008 de marathon van Berlijn en dit jaar gaan we de Alpe d’Huez beklimmen met een derde van het totale personeelsbestand in Nederland. Naast het feit dat we kijken naar de gezondheid van de mensen, investeren we ook in opleidingen. We kijken dan naar eventuele verbeterpunten en kiezen vervolgens de juiste training, zowel intern als extern. Ander voorbeeld is de jaarlijkse productdag op het circuit van Lelystad, waarbij iedereen zich een dagje mag uitleven in alle BMW’s en MINI’s. Tot slot is er, voor de mensen die dat willen, de mogelijkheid om hun motorrijbewijs te behalen. BMW is momenteel trouwens de meest verkochte motorfiets van Nederland.”

BMW Financial Services & Alphabet

Laan van Vredenoord 3, 2289 DA Rijswijk
Postbus 1051, 2280 CB Rijswijk
Telefoon: (070) 414 74 14
Fax: (070) 414 74 10
E-mail: [email protected] en [email protected]
www.bmw.nl en www.alphabet.com

 

59 dagen wachten op je geld? ABN AMRO zet in op achteraf betalen mét zekerheid

In samenwerking met ABN AMRO - Als b2b-ondernemer ken je het scenario: je levert je producten, stuurt een factuur — en dan begint het wachten. Vaak lang wachten, want de helft van de Nederlandse bedrijven betaalt facturen te laat. ABN AMRO wil dat patroon doorbreken met een nieuwe 'Achteraf Betalen'-dienst.

abn amro achteraf betalen

Slechts een kwart van de Nederlandse middelgrote bedrijven blijkt hun facturen binnen de afgesproken termijn te betalen, zo blijkt uit onderzoek onder 400 finance- en inkoopexperts. Sterker nog: bij 15 procent van de bedrijven is te laat betalen ‘een bewust onderdeel’ van hun bedrijfsbeleid geworden.

‘Bedrijven optimaliseren hun cashflow door betalingen zo lang mogelijk uit te stellen, terwijl ze zelf snel betaald willen worden’, stelt Roderick Witjas, innovatiemanager bij ABN AMRO. ‘Een voorbeeld hiervan is wanneer een bedrijf tegels inkoopt en deze doorverkoopt voordat de leverancier betaald wordt. Dit vermindert de behoefte aan werkkapitaal.’

Twee maanden wachten op geld

Wereldwijd is het gemiddelde aantal dagen dat facturen open blijft staan óók gestegen van 56 naar 59 dagen: de grootste sprong sinds 2008, zo constateert een ander onderzoek. De oorzaken van late betalingen zijn divers en complex. Soms duren handmatige goedkeuringsprocessen bijvoorbeeld al twee weken. Maar er lijkt meer aan de hand, ziet Witjas.

‘Veel bedrijven worstelen met hun werkkapitaal door gestegen kosten en krimpende marges. Late betalingen worden dan een vorm van ongewenst krediet, waarbij leveranciers onbedoeld als bank fungeren.’

En dat heeft direct impact op de onderneming. ‘Voor ondernemers betekent dit niet alleen gemiste inkomsten’, zegt Witjas. ‘Het betekent ook kostbare uren die opgaan aan administratie en het achtervolgen van betalingen — tijd die beter besteed kan worden.’

Van 60 naar 30 dagen

Europa werkt intussen óók aan nieuwe regels om bedrijven sneller hun geld te laten krijgen. De Europese Commissie wil af van de huidige richtlijn (van 60 dagen betalingstermijn) en stelt een bindend termijn van 30 dagen voor.

Dat gebeurt wel met een nuance: bedrijven mogen onderling nog steeds een termijn van 60 dagen afspreken, mits ze dit vastleggen in een contract. Voor bepaalde producten is zelfs een termijn van 120 dagen mogelijk. ‘Hoewel deze aanpassingen de impact van de nieuwe regels verzachten, beperken ze nog steeds aanzienlijk de financiële speelruimte van bedrijven’, zegt Witjas.

Het factuurdilemma

Ondernemers die aan zakelijke klanten verkopen staan voor een lastige keuze. De wet verplicht hen om op factuur te leveren, maar dit brengt risico’s met zich mee. Als ze facturering weigeren, verliezen ze potentiële klanten. Maar als ze wel op factuur leveren, lopen ze het gevaar dat klanten te laat betalen en moeten ze veel tijd besteden aan administratie.

Er botsen eigenlijk twee belangen, zegt Witjas. ‘Verkopers willen garantie dat ze hun geld krijgen, terwijl kopers zekerheid willen over zowel levering als kwaliteit. Door op factuur te leveren neemt de verkoper eigenlijk al het risico op zich, zonder garantie dat de klant ook daadwerkelijk zal betalen.’

Achteraf betalen mét zekerheid

Reden voor ABN AMRO om een nieuwe service aan te bieden, die het hoofdpijndossier moet veranderen in een kans. De nieuwe ‘Achteraf betalen’-dienst combineert naar zeggen van de bank het beste van twee werelden: het gemak van factuurbetaling voor klanten én directe betaalzekerheid voor ondernemers.

‘Het concept is vrij simpel’, zegt Witjas. ‘Een klant bestelt online en kiest voor achteraf betalen. Na een snelle check van enkele seconden kan een order goedgekeurd worden. De ondernemer verzendt de goederen en ontvangt direct het geld. De klant betaalt vervolgens de factuur binnen de afgesproken termijn.’

‘Geen verrassingen of verborgen kosten’

‘De voorwaarden voor betaling op factuur zijn helder: de koper moet een Nederlands bedrijf zijn met een geldige KVK-inschrijving’, aldus Witjas. ‘Het toegestane aankoopbedrag wordt per transactie bepaald op basis van onze interne beoordelingscriteria. We hanteren hierbij een maximumbedrag van 100.000 euro per transactie.’

‘Als bank zien we dat online zakelijk bestellen onzekerheid met zich meebrengt, zowel voor koper als verkoper’, zegt Witjas. ‘Vanuit onze rol als vertrouwde financiële partner kunnen we die zekerheid bieden. Geen verrassingen of verborgen kosten, maar een transparante dienst van een bank die al generaties lang het Nederlandse bedrijfsleven ondersteunt.’

‘Verkoper krijgt altijd zijn geld’

Dat levert ondernemers verschillende voordelen op, legt Witjas uit. ‘Door het overnemen van het volledige risico op wanbetaling, stellen we verkopers in staat om zorgeloos op factuur te verkopen. De verkoper krijgt altijd zijn of haar geld uitbetaald, ongeacht eventuele betalingsproblemen. Bij geschillen over de levering of dienstverlening blijft dit een zaak tussen verkoper en koper – deze dienen zij onderling op te lossen. In dergelijke gevallen kunnen wij het uitbetaalde bedrag terugvorderen van de verkoper.’

‘De praktijk wijst uit dat deze flexibele betaalmogelijkheid ook vaak leidt tot hogere orderwaarden’, aldus Witjas. ‘Doordat kopers minder gebonden zijn aan de liquide middelen om bestellingen mee te doen, kunnen ze dus meer inkopen. Zeker wanneer ze weten dat ze de aangekochte goederen snel verkocht kunnen worden. Zo ziet een partner waarmee we samenwerken om dit product aan te bieden, gemiddeld 60 procent toename in de gemiddelde orderwaarde van hun klanten.’

Geen gedoe meer met aanmaningen

En ook de administratie wordt een stuk eenvoudiger. ‘Naast het direct uitbetalen na de verzending van de order zorgen wij ook voor het innen van de betaling. Dus waar je normaal in geval van uitblijven van betaling zelf contact met de klant moet opnemen, nemen wij ook dit proces uit handen. En misschien wel het belangrijkste: je hebt geen gedoe meer met aanmaningen of incassotrajecten.’