Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – BMW Group Financial Services

‘Wij bieden een breed scala aan leaseproducten voor alle doelgroepen’


BMW Financial Services en Alphabet zijn twee leasebedrijven van BMW Group die samen de gehele leasemarkt bedienen. BMW FS richt zich op de particulieren en het midden- en kleinbedrijf en Alphabet richt zich op de zogenaamde wagenparken.

 

“Met deze twee bedrijven bedienen we in feite de gehele markt met een breed scala aan leaseproducten”, aldus Managing Director Michael Kreeft. “En dan hebben we het over zowel full operational lease als financiering en alle varianten die daartussen zitten. We hebben dus voor alle doelgroepen die in Nederland een auto besturen een leaseoplossing. Alphabet is overigens een universele, internationale leasemaatschappij waar je naast BMW en MINI alle merken auto’s kunt leasen.” licht Commercial Director Anne Brons van Alphabet toe.

Groen leasen

“BMW is groen”, vervolgt Brons. “Ons moederbedrijf heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan en is voor de vijfde keer op rij nummer één in de Dow Jones Sustainability Index voor Automotive bedrijven. De aan BMW Group gelieerde bedrijven dragen daar uiteraard aan bij. BMW is al zeker tien jaar bezig met het verduurzamen van de techniek en draagt er zorg voor dat we een lage CO2-uitstoot hebben in combinatie met toename van vermogen. BMW is tenslotte een rijdersmerk en investeert daarvoor miljarden in de ontwikkeling van haar producten. Het mooie van leasing is dat een lage CO2-uitstoot zich direct vertaalt in een laag verbruik en dus lagere exploitatiekosten. Ook de relatief hoge restwaarden van BMW en MINI in combinatie met lage onderhoudskosten dragen bij aan de scherpe tarieven die BMW Financial Services en Alphabet hanteren. Het gunstige verbruik wordt nog belangrijker met het oog op ontwikkelingen als kilometerbeprijzing, die zich nog sterker gaat richten op CO2”, vult Kreeft aan.

Premium dienstverlening

“Op het gebied van premium moet je in eerste instantie denken aan onestopshopping, waarbij de klant naar een BMW/MINI-showroom gaat, zijn auto daar uitzoekt en daar ook direct z’n financieringscontract kan regelen. Bij diezelfde dealer mogen onze leaseklanten alle aftersalesactiviteiten laten uitvoeren, dus ook (ruit)schadeherstel. Dit biedt onze klanten een belangrijke tijdsbesparing ten opzichte van andere leasemaatschappijen, waarbij je voor schade, ruiten en banden veelal naar andere leveranciers moet gaan. Daarnaast bieden wij onze klanten bijvoorbeeld rijtrainingen en chauffeursdiensten aan. Binnenkort volgt een uitgebreid loyaliteitsprogramma om onze klanten verder van dienst te zijn met nuttige en leuke items. Premium zit ’m overigens ook in duidelijke en vriendelijke algemene voorwaarden”, aldus Kreeft. “Klanten zijn niet alleen geïnteresseerd in een laag leasetarief, maar juist ook in lage exploitatiekosten over de gehele looptijd. Dus geen hoge onverwachte rekeningen achteraf.” “Fleetklanten streven in toenemende mate naar sustainable fleetmanagement”, aldus Brons. “We ondersteunen de klanten hoe ze dat kunnen bereiken, bijvoorbeeld door middel van het vergroenen van de autoregeling. Dit is een onderdeel van Alphatact, het consultancyproduct dat Alphabet gebruikt om wagenparkbeheer bij klanten te verduurzamen. Klanten willen niet alleen zuinige auto’s, maar letten ook op veiligheid en uitstraling. Deze eisen gaan in de praktijk prima samen. Als mobiliteitsprovider biedt Alphabet naast leasing bijvoorbeeld ook binnenkort de NS-businesscard en biedt het zijn klanten de mogelijkheid te werken met mobiliteitsbudgetten in combinatie met privélease. Ons motto is niet voor niets ‘grenzeloos in leaseoplossingen’. Wij zijn een van de snelstgroeiende, internationale leasemaatschappijen en dat komt omdat klanten onze dienstverlening en persoonlijke aandacht waarderen. Luisteren naar de klant is hiervoor een belangrijke voorwaarde.”

BMW als werkgever

BMW is een internationaal georiënteerde onderneming en Michael Kreeft belicht de rol die het bedrijf speelt als werkgever: “In Nederland hebben we te maken met een lease- en financieringsmaatschappij, de importeur en een professioneel dealernetwerk. Internationaal gezien zijn er voor de goede mensen altijd kansen, zowel op het hoofdkantoor in München als in andere landen. BMW is aantrekkelijk voor jonge mensen. Wij geven specifiek aandacht aan stageplekken en we hebben een programma voor mensen die vers van de universiteit komen: het zogeheten driverprogramma waarin kandidaten gedurende een periode van 35 maanden vijf functies binnen het bedrijf doorlopen. Wij krijgen zo een goed beeld van hun mogelijkheden en zij leren op die manier het bedrijf heel goed kennen. Op het sociale vlak hebben we ook een sportprogramma: in 2006 hebben we gezamenlijk de marathon van New York gelopen, in 2008 de marathon van Berlijn en dit jaar gaan we de Alpe d’Huez beklimmen met een derde van het totale personeelsbestand in Nederland. Naast het feit dat we kijken naar de gezondheid van de mensen, investeren we ook in opleidingen. We kijken dan naar eventuele verbeterpunten en kiezen vervolgens de juiste training, zowel intern als extern. Ander voorbeeld is de jaarlijkse productdag op het circuit van Lelystad, waarbij iedereen zich een dagje mag uitleven in alle BMW’s en MINI’s. Tot slot is er, voor de mensen die dat willen, de mogelijkheid om hun motorrijbewijs te behalen. BMW is momenteel trouwens de meest verkochte motorfiets van Nederland.”

BMW Financial Services & Alphabet

Laan van Vredenoord 3, 2289 DA Rijswijk
Postbus 1051, 2280 CB Rijswijk
Telefoon: (070) 414 74 14
Fax: (070) 414 74 10
E-mail: [email protected] en [email protected]
www.bmw.nl en www.alphabet.com

 

Inpakken en wegwezen: dit zijn de beste businessboeken van 2024

Niets zo ontspannend als lekker lezen bij de kerstboom. Boeken zorgen voor reflectie, voor inspiratie, voor stof tot discussie. MT/Sprout is alvast op zoek gegaan naar de topscorers op diverse (internationale) lijstjes. Dit is onze selectie van de tien beste businessboeken van 2024.

beste business boeken 2024
Foto: Getty Images

Natuurlijk openen we dit boekenlijstje met twee van onze best gelezen boekenverhalen van 2024. Als de zakelijke beslissers van Nederland hierop al zo hard aanslaan, dan weet je dat je goed zit.

# Ali Fenwick: Red Flags, Green Flags

Ali Fenwick is niet alleen bestsellerauteur, hij is ook wereldberoemd op sociale media. Daar doet hij, dankzij 3 miljoen volgers, ook heel wat kennis op over de jongere generaties. Die heeft hij nu gebundeld in zijn boek Red Flags, Green Flags. Als je meer begrip wil kweken voor generatie Z dan is dit al een aardig begin.

Fenwick behandelt 24 vlaggen in de Nederlandse versie van zijn boek. Per vlag kijkt hij naar gezond en ongezond gedrag en geeft hij tips om te reflecteren en te beslissen. Het is geen typisch managementboek, ook relaties, familie en vrienden komen aan bod. Die neem je ook elke dag mee naar je werk, bewust of onbewust.

Lees ook: Generatie Z heeft die diepere connectie met werk niet nodig


# Rutger Bregman: Morele Ambitie

Rutger Bregman helpt je bij het beslissen over je nieuwe baan. Dat begint met het stellen van twee vragen: hoe ambitieus ben je en hoe idealistisch ben je? Zo voorkom je dat je in en bullshit baan terechtkomt. Daar werkt 25 procent van de werkende Nederlanders al in, vinden ze zelf.

Verspil je talent niet, is de boodschap in zijn boek Morele ambitie. Ga voor impact. ‘Als je de wereld wil veranderen, gaat het niet over hoe dat voelt voor jou, maar over wat je doet, over de echte impact die je maakt.’ Hij beschrijft waar de nutteloze banen zich bevinden en geeft je de ingrediënten om een betere keuze te maken.

Lees ook: Zo ga je van bullshitbaan naar impact maken


# Parmy Olson: Supremacy

Ook een aardige graadmeter: het beste businessboek van de Financial Times en Schroders. Dit jaar is gekozen voor Supremacy: AI, ChatGPT and the Race That Will Change The World van Parmy Olson. De columniste van het Amerikaanse Bloomberg biedt een boeiende blik achter de schermen in de strijd om AI-dominantie.

Ze focust op de rivaliteit tussen de co-founders Sam Altman (OpenAI) en Demis Hassabis (DeepMind). Daarbij gaat het niet alleen over technologie ontwikkelen, een business bouwen met zoveel mogelijk grote getallen of meerdere Nobelprijzen winnen. De twee willen de wereld echt een dienst bewijzen met AI.

Wanneer de techreuzen zich ermee gaan bemoeien, gaat het mis met dat mooie streven. Microsoft koopt zich in bij OpenAI (voor 49 procent) en Google neemt DeepMind over. Die commerciële druk versus goed doen met AI levert de nodige spanningen op. Inmiddels is het wel duidelijk wie aan de winnende hand zijn.


# Ethan Mollick: Co-intelligentie

Co-intelligentie van de Amerikaanse managementprofessor Ethan Mollick bereikt in december de eerste plaats in de Managementboek Top 100. Maar het is niet alleen bij ons een hit. Ook bij The Economist belandt op de lijst met de beste boeken van dit jaar.

Waarom? Het gaat over AI op de werkvloer. Na uitgebreid onderzoek weet hij hoe je AI het beste kunt inzetten. Daarmee is het best een praktische gids voor werken met tools zoals ChatGPT.

Vergelijk die tools voorlopig nog met een stagiair: je moet die duidelijke instructies geven, met eenvoudige taken starten en altijd de feiten controleren. Maar als je het goed aanpakt, word je er dertig tot veertig procent productiever van.

Lees ook: Zo word je productiever met AI


# Claudius Hildebrand en Robert Stark: The Life Cycle of a CEO

Bloomberg heeft dan weer aan ‘powerful people’ gevraagd wat zij essentieel leesvoer vinden dit jaar. Daar valt de keuze van Chris Nassetta, ceo van Hilton Worldwide Holdings, op. Hij noemt The Life Cycle of a CEO van consultants Claudius Hildebrand en Robert Stark. Zij bestudeerden de carrière van meer dan 2000 ceo’s uit de S&P 500.

Zo komen ze aan vijf fases: de wittebroodsweken in het eerste jaar en calibreren in het tweede jaar. De volgende drie jaar gaan over heruitvinden en vanaf zes jaar is het oppassen voor zelfgenoegzaamheid. Als je na tien jaar nog niet in die val bent getrapt, dan kun je nog lange tijd succesvol zijn. Dat zal als muziek in de oren klinken van Nassetta, al sinds 2007 topman van Hilton.


# Gytha Heins: Waarom zegt niemand er wat van?!

Ook op de werkvloer holt de beschaving achteruit. Dat wordt dan grensoverschrijdend of ongewenst gedrag genoemd. Maar hoe je elkaar daarop aanspreekt, is nog een groter probleem zo lijkt het wel. De leidinggevenden moeten daar maar mee dealen, is de heersende overtuiging.

Gytha Heins, onder meer founder van De AanspreekAcademie, is het daar niet mee eens. We doen er allemaal veel te vaak het zwijgen toe. Ze heeft drie jaar onderzoek verricht naar hoe je onbespreekbare thema’s bespreekbaar maakt. Daar is nu dit boek van gekomen: Waarom zegt niemand er wat van?!. Een topscorer op de lijst van Managementboek.

Ze helpt je daarin om dat zwijgen te doorbreken, maar dan op een slimme manier. Je leert hoe je machtsverschillen, menselijke instincten, persoonlijkheidskenmerken en groepsdynamiek voor je kunt laten werken. Ook emoties kun je beter benutten dan ze weg te drukken.


# John Kay: The Corporation in the 21st Century

Voer voor discussie, dat belooft het boek van John Kay. De Britse econoom is er alvast mee op de shortlist gekomen van de beste boeken van de Financial Times. The Corporation in the 21st Century lijkt een saaie titel, maar Kay provoceert hierin behoorlijk.

Het creëren van waarde voor de aandeelhouders heeft toonaangevende bedrijven vernietigd. Boeing is daarvan een duidelijk voorbeeld. Zelfs bedrijven die bakken winst maken, hebben een probleem. Zo heeft de farma-industrie het vertrouwen van het publiek verloren. Facebook en Google worden wereldwijd verguisd.

Is dat dan succesvol zakendoen of goed leiderschap? Kay bewondert juist hele andere bedrijven: degene die werknemers betrokken houden bij het vinden en behouden van hun concurrentievoordeel. Daar zit de fun. Winst maken is bijzaak.


# Jitske Kramer: Tricky Tijden

Aan Pinokkio kun je nog zien dat hij liegt, maar wanneer Donald Trump dat doet neemt zijn neus niet in lengte toe. Jitske Kramer verzamelt dit soort figuren in Tricky Tijden onder het archetype van de trickster. Ze spelen met de grenzen en rekken ze op. Het is een boek dat veel mensen heel geraakt dit jaar.

Die tricksters zitten inmiddels in het centrum van de macht. Het wordt al normaal gevonden dat politici en bedrijven het niet zo nauw nemen met de feiten. Hoog tijd om die tricksters weer terug hun hok in te sturen. Met het spelen met verhalen en perceptie worden de belangrijke uitdagingen van vandaag niet opgelost.

Trickstergedrag kan echter niet tegen waarachtigheid, eerlijkheid en menselijkheid. Dus voer veel meer het wezenlijke gesprek. Is wat we doen voor de aarde of voor de mensheid een goed of een slecht idee?

Lees ook: Wie het beste kan spelen met perceptie wordt leider op de apenrots


# Jonathan Haidt: Generatie angststoornis

Bill Gates blijft trouw zijn boekenlijstje delen voor de kerstvakantie. De techmiljardair is dit jaar geraakt door het boek The Anxious Generation – de Nederlandse vertaling luidt Generatie angststoornis – van Jonathan Haidt. Hij noemt het ‘een must’ voor iedereen die te maken heeft met jonge mensen (van opvoeden, werken tot lesgeven).

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Amerikaanse sociaal-psycholoog Haidt heeft veel onderzoek verricht naar de verschuiving van een spelende jeugd naar een aan het scherm gekluisterde jeugd. Het is zijn missie om kinderen en adolescenten daarvan te bevrijden.

Hij roept onder meer leiders uit de tech-industrie op om onafhankelijkheid, vrij spelen en verantwoordelijkheid in de echte wereld te bevorderen. Gates heeft hem alvast gehoord. Hij waardeert het dat Haidt ‘niet alleen het probleem schetst, maar ook echte oplossingen biedt die het overwegen waard zijn’.


# Peter Attia: Leef langer

McKinsey heeft dit jaar aan vijftig ceo’s en thoughtleaders suggesties gevraagd voor de beste businessboeken van 2024. De titel die er met kop en schouders bovenuit steekt, is Outlive: The Science and Art of Longevity van Peter Attia. Ginny Rometty, ex-ceo van IBM is fan bijvoorbeeld, net als de coo van Reddit Jen L. Wong.

De Amerikaan Attia is arts, influencer, bestellerauteur en ex-McKinsey consultant. Op zijn dertigste realiseerde hij zich dat zijn ongezonde gewoontes hem langzaam de das omdeden. Daar heeft hij op dat moment nog geen last van, maar de rekening daarvoor komt wel wanneer hij ouder wordt.

En dus focust hij in zijn lijvige boek – de Nederlandse vertaling is Leef Langer – op preventie. Daarbij geeft hij je een stapel wetenschappelijke inzichten en praktisch advies. Als je op je veertigste gewichten heft, kun je op je tachtigste je kleinkind nog optillen bijvoorbeeld. Oprah heeft hem al geïnterviewd, Hugh Jackman en Gwyneth Paltrow volgen zijn adviezen.