Het vernieuwen van businessmodellen gaat volgens Paul Iske over een fundamentele perspectiefverschuiving. Er werd jaren geroepen dat de klant centraal moest staan, maar dat is niet de manier om te vernieuwen. Dan ben je alleen maar naar de klant aan het kijken, maar je moet juist snappen hoe de klant naar jou kijkt. Je moet als ondernemer een constante focus hebben op waardecreatie.
Waardecreatie zorgt voor klantenbinding
Er is steeds meer kennis beschikbaar, ook bij klanten, en dat zorgt ervoor dat je als dienstverlener moet blijven innoveren. Alleen gezamenlijk kom je tot nieuwe vormen van dienstverlening, dienstervaring en waardecreatie. Dat is business model innovation. Met de uitdaging om klanten aan je te blijven binden.
Paul Iske: “Organisaties doen er verstandig aan om te investeren in een flexibele omgeving. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het de verschuiving van bezit naar gebruik. Andere mogelijkheden zitten in het slim gebruik maken van data.”
Pleiten voor meer briljante mislukkingen
Paul Iske heeft in 2010 het Instituut voor Briljante Mislukkingen opgericht waarmee hij wil pleiten voor het zien van het belang van het leereffect van ‘mislukkingen’. Paul: “We proberen risico’s zo veel mogelijk te vermijden. Maar tegelijkertijd erkennen we dat van mislukkingen veel geleerd kan worden. We moeten meer ruimte creëren voor onszelf en voor anderen om dingen uit te proberen. Want als mensen niet bang zijn om te experimenteren en te leren, kunnen we sneller de weg vinden naar een betere en mooiere wereld.”
Wil je meer weten hoe je als leidinggevende het beste kunt omgaan met innovatie en verandermanagement? In de collegereeks Business Development van Nyenrode Business Universiteit geven vier hoogleraren inzicht in hoe je waarde creëert en nieuwe zakelijke kansen kunt realiseren. Je geeft samen met hen richting aan Business Development en groeikansen en leert om waarde toe te voegen vanuit een strategisch perspectief.
Collegereeks Business Development