Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Wit/Meyer for dummies

Weinig managers kennen het best verkochte Nederlandse managementboek. Een nieuwe editie gaat daar verandering in brengen.

 
(Cengage Learning, 490 pagina’s)
 

Managers houden van controle. Ze willen de processen in hun bedrijf zo goed mogelijk beschrijven en besturen, met zo voorspelbaar mogelijke resultaten. Maar een organisatie die als een machine werkt, heeft geen ruimte meer voor creativiteit en innovatie en reduceert de werknemers tot robots die elke motivatie zullen verliezen. De staf wil ruimte om zijn werk zelfstandig in te kunnen richten. Maar te veel vrijheid kan leiden tot een ongestructureerde chaos.

Wat is de oplossing van dit dilemma? Die is er niet. Elk bedrijf zal keuzes moeten blijven maken tussen deze uitersten, afhankelijk van de omstandigheden. Dat is precies wat Strategy Synthesis van Bob de Wit (hoogleraar Open Universiteit en Universiteit Maastricht) en Ron Meyer (TiasNimbas) tot zo’n bijzonder boek maakt: het pretendeert geen kant en klare strategieën voor te schotelen. Het enige wat gedaan wordt is aangeven welke keuzemogelijkheden zich voordoen bij de strategische ontwikkeling van bedrijven. Gewapend met deze kennis kan de lezer zelf aan de slag.

Diepgang en volledigheid

Strategy Synthesis is om meer redenen een bijzonder boek, namelijk om de diepgang en volledigheid waarmee het strategieveld wordt gepresenteerd, van leiderschap en strategische flexibiliteit tot chaos theorie en business-ecosystemen. Mede om deze reden is het boek uitgegroeid tot een ‘hit’ op talloze business schools in hele wereld. Volgens de uitgever zijn er meer dan 200.000 exemplaren van verkocht en is het daarmee het best verkochte Nederlandse managementboek in het buitenland.

Ondanks zijn internationale faam verkeerden veel Nederlandse managers in onwetendheid over Strategy Synthesis. Dat kwam omdat het meer geschreven was als academisch leerboek dan als praktisch bruikbaar managementboek. Met de nu verschenen derde editie komt daar verandering in. Het boek is aangevuld met een grote hoeveelheid cases en voorbeelden, van Google tot Avon en van Car Zeiss tot ING Direct, waarmee de abstracte dilemma’s handen en voeten krijgen. Het blijft een ‘high brow’-boek dat je niet snel op je nachtkastje legt. Maar voor een publicatie met deze grote informatiedichtheid is de schrijfstijl opmerkelijk toegankelijk.

In een werkveld dat vergeven is van de goeroes die hun lezer allemaal in een bepaalde richting willen duwen, is Strategy Synthesis een verademing. Het geeft de routemogelijkheden aan, maar het zegt niet hoe je moet sturen.

Bestel het boek Strategy Synthesis online.

Lees ook welke interessante managementboeken deze week nog meer zijn verschenen in: De oogst van deze week.