Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo werd gamebedrijf Azerion 1,3 miljard waard (met de Smurfen en Nijntje)

Er zijn weinig bedrijven die de combinatie van online gaming en advertenties zo grootschalig uitbuiten als het Nederlandse Azerion. Oprichters Umut Akpinar en Atilla Aytekin geven nog wat extra gas met een beursgang.

Azerion Habbo Hotel
Je leest nu: Zo werd gamebedrijf Azerion 1,3 miljard waard (met de Smurfen en Nijntje)

Umut Akpinar (49, foto l.) en Atilla Aytekin (52, foto r.) kondigden het vorig jaar al aan: hun game- en advertentiebedrijf Azerion zou begin 2022 weleens zijn debuut kunnen maken op de beurs. Maandag maakte Azerion bekend dat het daarvoor de plek inneemt van een SPAC, net zoals CM.com eerder heeft gedaan. Een SPAC is een investeringsfonds dat met een beursnotering en een zak geld op zoek gaat naar een overnamekandidaat.

De SPAC waar Azerion mee in zee gaat, is European FinTech IPO Company 1 (EFIC1). EFIC1 is voorzien van 400 miljoen euro kapitaal, van onder anderen Martin Blessing, de voormalige ceo van Commerzbank, en de Nederlandse investeerder Klaas Meertens. Jan Bennink (ooit ceo van Numico) is er commissaris. De beurshuls kondigde afgelopen maart aan op zoek te gaan naar een Europees fintech-bedrijf als beurskandidaat.

Die is blijkbaar niet gevonden in de financiële hoek, spelers zoals Bunq en Bux bedankten mogelijk voor de eer. Met Azerion strikte EFIC1 wel een andere ‘snelgroeiende, winstgevende Europese tech-kampioen’, zoals Blessing het Nederlandse bedrijf beschrijft in een persbericht. De deal waardeert het zeven jaar oude Azerion op 1,3 miljard euro.

Imperium met 16.000 gratis games

Oprichters Akpinar en Aytekin bouwden in die jaren een bedrijf op dat vorig jaar 195 miljoen euro genereerde met advertenties in gratis online games, en met negen spellen met in game-aankopen. De omzet komt dit jaar naar verwachting uit op 290 miljoen euro, voor 2022 is het doel niet minder dan 450 miljoen euro.

Het Azerion-imperium bevat 16.000 – bijna allemaal free-to-play – spelletjes afkomstig van 850 gamemakers. Daarmee bereikt het bedrijf naar eigen zeggen 425 miljoen mensen wereldwijd, waarvan meer dan de helft buiten Europa. Die gamen gemiddeld 11 minuten per dag, waarbij ze advertenties voorgeschoteld krijgen (ook op billboards in games zelf) van in totaal 300.000 adverteerders.

Veel games worden gespeeld via white label game-portals, die Azerion voor optuigt voor kabelbedrijven, uitgevers en e-commercebedrijven. De game-multinational heeft 26 kantoren in 18 landen.

Next level overnamespel

Of de ondernemers goed kunnen gamen blijft gissen, maar dat ze het overnamespel beheersen staat buiten kijf. Met standplaats Schiphol als handige uitvalsbasis werden sinds 2015 niet minder dan vijftig bedrijven ingelijfd, waaronder bekende namen als advertentiemarktplaats Improve Digital (nog opgericht door ondernemers Janneke Niessen en Joëlle Frijters) en Spil Games, ontwikkelaar en uitgever van casual games. Dit jaar tikte Azerion voor negen bedrijven in totaal 139 miljoen euro af.

De ook overgenomen Finse uitgever van onlinegame Habbo Hotel (sinds deze maand ook voorzien van NFT’s) levert maandelijks een publiek op van 850.000 gamers, die direct omzet generen met in game-aankopen. Ook 3D role playing game Hotel Hideaway trekt een groot publiek.

Azerion heeft sinds dit jaar bovendien de game-rechten van de Teletubbies, Nijntje en de Smurfen verworven. Ook werd het distributiepartner van Microsoft Games, dat met casual games als Solitaire en Mahjong miljoenen spelers per maand trekt.

Groei grafiek AzerionHet groeipad van een overnameveelvraat | Bron: Azerion

In april van dit jaar haalden de ondernemers 200 miljoen euro op met de uitgifte van obligaties. Daarmee namen ze dit jaar alweer negen bedrijven over.

In juni bijvoorbeeld de Duitse gamesmaker Whow (200 games), in september het Franse online advertentiebedrijf Sublime en in oktober het Bulgaarse PubGalaxy, een dienst waarmee websites hun advertentie-inkomsten kunnen opschroeven. Als distributieplatform voor apps schaart Azerion zich naast spelers als AppLovin en IronSource.

Oprichters houden controle

SPAC-sterdam
De beurs van Amsterdam heeft vergeleken met andere Europese beurzen de meeste SPAC’s, al hebben nog maar een paar een doelwit gevonden. Vorige week onthulde beurshuls Odyssey een fusie met het Britse medicijnontwikkelaar BenevolentAI. Met een waardering van 1,5 miljard euro gaat het om de grootste Europese SPAC-deal tot nu toe.

Het bedrijf houdt na de SPAC-beursgang, na aftrek van de kosten en schulden, een netto cashpositie van 87 miljoen euro over om meer bedrijven over te nemen. De keuze voor een SPAC betekent dat de twee oprichters ‘de grootst mogelijke controle houden over onze beursgang’, zegt Aytekin in het FD. De ondernemers blijven na de beursgang in bezit van ongeveer tweederde van de aandelen, iets wat je bij een beursgang niet vaak ziet.

Met het SPAC-kapitaal willen Aytekin en Akpinar ‘onze groei en visie versnellen om een leidende gaming- en adtech-partner te worden in een zeer gefragmenteerde markt’, zegt Aytekin in een video. Hij noemt de beursgang ook een persoonlijke mijlpaal. ‘Sinds het begin van dit avontuur hadden we helder voor de geest dat we iets bijzonders wilden neerzetten. En dat we een voorbeeld wilden zijn voor toekomstige generaties ondernemers.’

De aandeelhouders van EFIC1 brengen op 31 januari hun stem uit over de fusie. Dan moet blijken of er misschien ook geldschieters zijn die besluiten om hun kapitaal in te trekken, iets wat bij SPAC’s geen uitzondering is. In het derde kwartaal van het jaar vroeg 52 procent van de investeerders zijn geld terug.