Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo beoordelen investeerders jouw startup (21 criteria)

Een goede ondernemer kan een matig plan bijsturen, dus de gevleugelde uitspraak 'eerst de vent en dan de tent' is een belangrijk onderdeel van een startup, Maar welke criteria gebruiken investeerders nog meer?

Om de risico’s en het potentieel van een startup te kunnen inschatten, gebruiken investeerders een (impliciete) checklist met criteria, aan de hand waarvan zowel de risico’s als de potentie van een startup worden beoordeeld.

Startup-analist Thomas Mensink onderzocht voor Golden Egg Check de richtsnoeren van 75 Nederlandse venture capital-investeerders. Golden Egg Check paste die kennis onlangs ook toe bij het beoordelen van ruim 200 startups die meedoen aan Startup50 Gelderland, een startup-event dat onderdeel uitmaakt van Startup Fest Europe.

Golden Egg Check destilleerde uit die inventarisatie een overzicht van de 21 criteria, verdeeld over 7 clusters. “Dit is een soort spiegel die ondernemers zichzelf voor kunnen houden”, zegt Mensink. “Op welke punten scoor je goed? En waar zitten de eventuele manco’s en onderdelen waar je nog niet over hebt nagedacht?”

Ook als je geen investeerder zoekt, is het volgens Mensink relevant kritisch naar je eigen bedrijf te kijken. “Waarschijnlijk ben je immers zelf de grootse ‘investeerder’, qua tijd en opoffering, in jouw onderneming.”

Dit zijn de belangrijkste criteria:

1. Team

Het gaat dus niet alleen om de ‘vent’ maar om het hele ondernemersteam. Zijn ze complementair aan elkaar, bijvoorbeeld een ‘hustler (CEO), hacker (CTO) en hipster (designer)? Als ze al eerder hebben samengewerkt en een succesvol trackrecord hebben als ondernemer, zijn dat zeker bonuspunten. Commitment is ook belangrijk, geen investeerder zit te wachten om in te stappen in een neven-projectje.

2. Executie

Opvallend vaak noemen investeerders ‘ambitie’ als criterium. Het team moet de juiste ambitie, visie en mentaliteit hebben om van de startup een succes te willen en ook kúnnen maken. Daarom is het kunnen uitvoeren van een goede (go-to-market) strategie, en oog hebben voor de belangrijkste risico’s, ook essentieel.

3. Groei

Elke risico-investeerder stapt in met het doel om de participatie in waarde te laten toenemen en deze weer te ‘exitten’ voor (veel) meer geld. Daarom hechten zij zoveel waarde aan de (internationale) groeipotentie van de startup. Hieraan gekoppeld is een schaalbaar business model, want schaalbaarheid kan groei faciliteren.

4. Marktkans

De markt wordt door ondernemers nog wel eens overschat in omvang en onderschat qua moeite die het kost om er voet aan de grond te krijgen. Ondernemers die duidelijk weten wie hun klanten zijn, en die zich bovendien richten op een grote en groeiende markt, hebben een streepje voor bij investeerders.

5. Waardepropositie

Hoe ‘pijnlijker’ het probleem is dat een klant heeft, hoe groter de bereidheid om dit probleem op te lossen. Dit onderscheidt startups met een must-have product van startups met een nice-to-have gadget. Investeerders houden van duidelijke waardeproposities (10x beter > 10% beter). Marktvraag, bijvoorbeeld in de vorm van (eerste) klanten, toont aan dat de waardepropositie kan worden verzilverd.

6. Concurrentievoordeel

Een duidelijke waardepropositie is mooi, maar een duidelijke waardepropositie die superieur is aan die van concurrenten en een duurzaam concurrentievoordeel biedt, is helemaal interessant. Hoe de waardepropositie te beschermen valt, verschilt per type bedrijf. Voor medtech en pharma-startups is een patent vrijwel altijd essentieel, software bedrijven moeten op een andere manier hun momentum vinden en behouden.

7. Investeringskans

Tot slot het financiële plaatje, en dat is meteen een paradox. Investeerders willen een interessant vooruitzicht zien, een mooie hockeystick-curve bij voorkeur. Maar: een financiële prognose is altijd lastig te geven gezien de onzekerheid van een startup.

Om de hockeystick op waarde te kunnen schatten, hechten investeerders veel belang aan de aannames met betrekking tot kosten (‘burn rate’) en opbrengsten die eraan ten grondslag liggen. Het is goed om een hockeystick-curve te laten zien, maar zorg wel voor een realistische onderbouwing. Uiteindelijk willen investeerders weer van hun participatie af, dus ook een exit-potentie op termijn is wenselijk.

De 50 door Golden Egg Check geselecteerde Gelderse startups worden op 25 mei gepresenteerd, tijdens Startup Fest Europe.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Startup Fest Europe

Nederland is met Startup Fest Europe vanaf 24 mei een week lang het kloppend hart van de wereldwijde startup-community. Duizenden ambitieuze ondernemers, developers, hackers, investeerders en corporate innovators komen bij elkaar om de economie van morgen vorm te geven. 

Tickets voor het openingsevent zijn verkrijgbaar voor 995 euro (exclusief btw). Sprout Members krijgen een exclusieve korting van 345 euro. Wil je van deze korting gebruik maken, stuur dan een mailtje naar [email protected]