Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Wouter Staal (YB): ‘Als je impact wil maken, moet je geen exit nastreven’

YB-ondernemer Wouter Staal haalt 9 ton op bij zijn achterban door aandelen te verhandelen. Aan MT/Sprout legt Staal uit waarom hij liever aandelen weggeeft aan kleine beleggers dan aan zakelijke investeerders. 'Het is onze achterban niet te doen om kortetermijnwinst.'

wouter staal yoghurt barn
YB
Je leest nu: Wouter Staal (YB): ‘Als je impact wil maken, moet je geen exit nastreven’

YB, het voormalig Yoghurt Barn, sloot afgelopen week voor het eerst een sharefunding-campagne af. Liefhebbers van de yoghurtformule konden hierbij zelf in het bedrijf investeren. Het leverde 9 ton groeigeld op bij 633 kleine financiers. 

Daarmee kan YB-oprichter Wouter Staal de boer op in Frankrijk, België, Engeland, Duitsland en Scandinavië. In deze landen hoopt hij zowel restaurants neer te zetten als in het schap van retailers te belanden. Ook nam Staal recentelijk acht nieuwe mensen aan op kantoor, waarmee het totale personeelsbestand groeide van 75 naar 83 fte’s.

Staal gaf voor zijn eerste sharefunding-campagne zo’n 4 procent van de aandelen in zijn bedrijf weg. Dat smaakt naar meer, vindt de ondernemer, die in de luwte alweer begonnen is aan een volgende campagne. Hiermee hoopt hij opnieuw een half miljoen op te halen. ‘Zo kunnen we onze internationale groei verder stimuleren.’

Hoe willen jullie die internationalisering precies opzetten?

‘We hebben twee takken van sport die internationaal gaan. Onze masterfranchise, waarmee we in Brussel zijn geopend, en de retail. We zijn nu in België te koop met onze producten, maar daar zit veel meer potentie in. Daarom hebben we wat partnerships gesloten met partijen die voor grote merken zonder saleskantoor werken. Zij fungeren als verlengde van het management en hebben alle ingangen bij de retail.’

‘Met hun hulp kunnen we de omringende landen gaan bewerken, met al wat eerste resultaten. De handtekeningen met de retail zijn nog niet gezet, dus ik kan daar helaas nog niets over zeggen. Ik kan in ieder geval zeggen dat er een aantal mooie retailers aankomt.’

Jullie kozen voor sharefunding, waarbij je aandelen weggeeft aan kleine beleggers. Vanwaar deze vorm van financiering?

‘Toen we twee jaar geleden duurzaam zijn gaan ondernemen, merkten we: in je eentje kun je heel snel, maar samen maak je het verschil. We hebben anderhalf miljoen gasten per jaar en ontzettend veel fans. Nu we retail toevoegen, worden dat er alleen maar meer.’

‘We hebben ook met investeerders aan tafel gezeten en dat zou een relatief makkelijke manier zijn om geld op te halen. Maar deze manier, waarbij je je fans aan je te verbindt als ambassadeur en mede-eigenaar, voelde veel beter.’

Lees ook: Sharefunding maakt opmars in Nederland. Hoe werkt het?

Hoe gingen die gesprekken met investeerders? Je hoort nog weleens dat startups geld bij de crowd ophalen als de onderhandelingen met investeerders moeizaam verlopen.

‘Investeerders willen altijd een bepaalde exit binnen een bepaalde tijd. Wij hadden zoiets van: als je impact wil maken, wil je geen slottermijn en hoef je niet per se een exit. Dat willen we open laten.’

Je moet niet in ons investeren als je op dividend zit te wachten

‘Deze manier is veel duurzamer, veel meer lange termijn. Het is onze achterban niet te doen om kortetermijnwinst. Ze groeien mee met het bedrijf. We hebben heel duidelijk aangegeven dat je niet in ons moet investeren als je op dividend zit te wachten. Wij gaan de komende jaren teruginvesteren in het bedrijf om te groeien.’

Je kiest ervoor om YB om te vormen tot coöperatie. Is dat niet een risico? Wat als je 633 nieuwe investeerders mondig zijn?

‘Dat kan, maar wij werken met vier soorten leden. Wij zijn er een, ons investeringsfonds is er een, er is een categorie voor leden met meer dan 1 procent van de aandelen. Deze typen leden hebben stem- en vergaderrecht. De vierde soort, die van de overige leden, heeft geen stem- en vergaderrecht.’

Ik wil kritiek verzamelen om beter te worden

‘Onze 633 deelnemers vallen in die laatste categorie, dus ze kunnen niet meestemmen en vergaderen. Wel heb ik tegen wat grotere investeerders uit die groep gezegd: het doet er niet veel toe. Ik wil jullie input. Ik wil kritiek verzamelen om beter te worden. Als je ergens kennis van hebt, kom je tóch wel aan tafel, want ik wil van jou leren.’

YB is nog verlieslatend, maar jullie willen vanaf 2023 winst maken, lezen we in de documentatie bij jullie campagne. Hoe ga je dat klaarspelen?

‘We hoeven niet veel meer extra mensen aan te nemen. De mensen die we hebben aangenomen, dat is het wel zo’n beetje. Daar hoeft niet heel veel meer bij. 2023 moet de versneller vervolgens zijn aangehaald. We moeten dan bepaalde accounts in het buitenland hebben staan. De basis is dan op orde en de kostendekking moet er dan gewoon zijn. We verwachten dan naar positief te kunnen gaan.’

yoghurt barn yb
Yoghurt Barn van Wouter Staal doopte zich in 2021 om tot YB vanwege de overgang naar plantaardige producten. Foto: YB

De ronde van 9 ton is volgens Wouter Staal nog maar het begin. Vanaf nu wil hij ieder jaar tweemaal een tranche van een half miljoen via sharefunding ophalen, vertelt hij aan MT/Sprout. Het liefst verwelkomt hij duizenden nieuwe aandeelhouders. Voor zijn nieuwe campagne van een half miljoen geeft hij ruim 2 procent van de aandelen weg.

Hoeveel procent van je aandelen ben je uiteindelijk bereid om te verkopen via sharefunding?

‘Daar kijken we nu nog niet concreet naar. Eerst maar gewoon eens per jaar bekijken hoe die campagnes lopen. Ik kan me goed voorstellen dat je 25 procent op deze manier verwaart aan je achterban. Dat lijkt me een mooi percentage.’

In jullie documentatie staat dat YB ook nog zo’n 1,6 miljoen euro aan leningen uit heeft staan. Zijn vervolgfinancieringen bedoeld om die leningen terug te betalen?

‘Deels, inderdaad. Die 9 ton is gewoon groeigeld, maar bij de volgende willen we wel zo’n 2 tot 2,5 ton gebruiken om versneld af te kunnen lossen. Die rentes (over de leningen, red.) zijn zonde van het geld.’

We moeten voor de baten uit investeren

‘Wat we vervolgens binnenhalen, willen we binnenhouden. Dat geld willen we onder meer gebruiken om in andere landen campagnes te kunnen doen, bijvoorbeeld kortingen en promoties. Stel dat je naar Engeland uitbreidt, dan heb je daar in het begin een bepaalde rotatie, maar die moet je vervolgens gaan aanjagen. We moeten dan voor de baten uit investeren. Daar zal ook groeigeld voor nodig zijn.’

Lees meer over duurzaam ondernemen: