Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Webwinkeliers spelen in op verdwijnen maandagpost

Webshops hebben nog een kleine maand om zich voor te bereiden op het schrappen van de brievenbuspost op maandag. Van grote zorgen lijkt geen sprake. “Het gaat de consument meer om keuze dan om snelheid.”

De Nederlandse Postwet. Hij bestaat al sinds 1850 en is sindsdien al vaak aangepast, voor het laatst in 2009. Vanaf 1 januari 2014 gaat er weer iets veranderen. Maandag wordt geschrapt als verplichte bezorgdag. De Postwet schrijft nu nog voor dat PostNL van maandag tot en met zaterdag moet bezorgen, maar omdat we jaarlijks steeds minder brieven sturen wil het bedrijf van die verplichting af. Dat zou volgens PostNL een besparing van zeker 10 miljoen euro opleveren.

Oud-staatssecretaris Bleeker zette het punt twee jaar geleden voor het eerst op de politieke agenda en minister Kamp van Economische Zaken maakte er eerder dit jaar een wetsvoorstel van. Nu de Kamer heeft ingestemd, gaat het er vanaf januari dus echt van komen: geen brievenbuspost meer op maandag. Met uitzondering van rouwkaarten en medische post, want die moeten volgens de wet wél zes dagen per week bezorgd blijven worden.

Liever verzending volgen

Het gros van de Nederlanders – 83 procent – ligt er niet wakker van, blijkt uit onderzoek van Intomart GfK. Dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat slechts 2 procent van de post op maandag ergens in Nederland door een brievenbusgleuf glijdt. Ook bij online retailers gaan er vooralsnog geen alarmbellen luiden. “De meeste bestellingen gaan per pakket. Zelfs accessoires die in een brievenbus zouden passen, worden tegenwoordig steeds vaker als pakketje verzonden. Zo kun je de verzending altijd volgen en ontvangt de klant een mooi verpakt product. Dat heeft uitstraling”, aldus Suzan Eikelenstam. Als eigenaar van Webshoppr E-commerce adviseert zij webwinkeliers met de strategie van hun online business.

Consument kan kiezen

Toch zijn er ook webwinkels die een deel van hun producten wél in een envelop stoppen. Dat scheelt immers in de kosten. Homezy is zo’n online retailer. Het bedrijf bestaat nog maar een half jaar en biedt woondecoraties en –accessoires met een Scandinavische stijl. “Wij verwachten geen grote problemen of een flinke omzetdaling. Zolang je de consument maar goed informeert en een keuze biedt. Op zaterdag bestellen en maandag al in huis? Dan wordt het een pakketje dat we versturen via MyParcel. Voor de klant betekent dat 2,95 aan verzendkosten. Wie een dagje langer kan wachten, heeft die kosten niet”, vertelt eigenaar Taco Scheper. Hij verwacht dat de meeste klanten die de keuze krijgen voorgeschoteld voor de envelop blijven kiezen. “Wij bieden veel producten in een lage prijs-categorie. Bij een bestelling van 10 euro is 2,95 euro aan verzendkosten natuurlijk best een hoog bedrag.”  

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Keuze voor snelheid

Volgens Eikelenstam van Webshoppr E-commerce zullen veel webshops hun zaken op deze manier gaan regelen. “Als het product in een envelop past en die optie wordt door de retailer aangeboden, dan zullen de meeste klanten daarvoor kiezen is mijn verwachting. Het gaat de consument namelijk meer om keuze dan om snelheid, zo blijkt uit allerlei onderzoeken. Dat de kleine webwinkelier nu niet meer kan pronken met het etiket ‘vandaag besteld, morgen in huis’, leidt in online retail-land dan ook niet tot veel beroering. “Zelf aan kunnen geven wanneer, hoe laat en waar het pakket wordt bezorgd, geniet bij consumenten nu eenmaal de voorkeur boven next day delivery of same day delivery.”

Pakketjes op maandag

Met het wegvallen van de envelop op maandag postioneert PostNL zich overigens steeds nadrukkelijker als pakketbezorger. Logisch, want in het tweede kwartaal van dit jaar verwerkte het bedrijf 11 procent minder brieven en 7 procent meer pakjes dan in dezelfde periode in 2012. Reden voor PostNL om voortaan ook op maandag pakketjes te gaan afleveren. Tegen extra betaling, dat wel. Bol.com en Coolblue hebben al gretig toegehapt, zodat ze hun klanten voortaan ook op zondag een next day delivery kunnen beloven. “Weekendbestellingen vormen momenteel 12 procent van het totale bestelvolume”, vertelt Coolblue-oprichter Pieter Zwart. “We verwachten dat deze aanpassing zal zorgen voor een hogere conversie op zondag.