Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tom van Dieren maakte een hoodie die reageert op warmte (en dat kostte hem wel een jaar ontwikkeltijd)

Het gaat hard met oud-25 onder de 25'er Tom van Dieren. Met zijn modemerk Sea'sons hoopt hij dit jaar de 2 miljoen euro omzet aan te tikken. Het afgelopen jaar ontwikkelde hij een hoodie die van kleur verandert zodra het warmer of kouder wordt. MT/Sprout neemt de proef op de som.

Foto: Sea'sons

Ruim een jaar werkte de Apeldoornse ondernemer Tom van Dieren eraan: een hoodie die van kleur kan veranderen. Het vest reageert op warmte: bij koele temperaturen kleurt ie donkergrijs en hoe warmer het wordt, hoe witter het kledingstuk eruitziet. Voor de puristen: tuurlijk, wit en grijs zijn officieel geen ‘kleuren’, maar daar hebben we het nu even niet over. Bovendien: hij is er ook in het blauw.

Of wij eens de proef op de som wilden nemen, vroeg Van Dieren ons eerder deze maand. Tuurlijk. Modemerk Sea’sons was in 2018 nog Startup van de Week bij ons en het jaar erop belandde Van Dieren in onze 25 onder de 25-lijst. We vonden het al wat stil rondom de futuristische mode-ontwerper.

Bekijk ons videoverslag hieronder. Tekst gaat verder onder de video.

Vragende blikken

Als we de hoodie aandoen, kleurt hij meteen wit. Doen we hem – op aanraden van Van Dieren – in de vriezer, dan wordt ie ultragrijs en als we er vervolgens met de föhn overheen gaan, maken we hem weer wit. Fiets er een stukje mee in de avond en het vest kleurt weer grijs – het lijkt wel die Fruit Joy-reclame uit de jaren ’90. Bijzonder zijn alle vragende blikken van passanten: hoe kan dat vest van die fietsende jongen van uiterlijk veranderen?

Een stuk textiel hoeft niet saai te zijn

Dat zit zo, legt Van Dieren uit: die hoodie, die is gewoon van katoen, maar de ondernemer voegt er een goedje aan toe dat reageert op de temperatuur – hij heeft dit op veiligheid laten testen. Iets soortgelijks flikte hij eerder al met een lijn zwembroeken, die van kleur veranderen zodra ze in contact komen met warm of koud water. Daarvoor gebruikte hij een stof die industriële bedrijven in stickers verwerken. Deze stickers plakken ze op buizen, zodat technici direct kunnen zien of een buis te warm is om aan te raken. ‘Ik vind het heel vet om een stuk kleding in mijn handen te hebben dat reageert op mijn lichaamstemperatuur’, zegt Van Dieren. ‘Een stuk textiel hoeft niet saai te zijn.’

Richting 2 miljoen euro omzet

Van Dieren (foto rechts) kwam al in 2018 met zijn lijn zwembroeken op de proppen en daar bleek behoorlijk wat animo voor te zijn. In 2020 wist de ondernemer al een omzet van 1 miljoen euro te draaien, iets wat hij dit jaar hoopt te verdubbelen. Begon Van Dieren zijn merk in 2018 nog als eenmanszaak, inmiddels heeft hij zeven mensen op de loonlijst staan. Sea’sons is nog altijd een online merk en Van Dieren levert inmiddels in wel zeventig landen. Sea’sons haalt nog maar 20 procent van zijn omzet uit Nederland, inmiddels evenveel als in de Verenigde Staten, Duitsland en in een groep landen in het Midden-Oosten.

Toch merkte Van Dieren een zogeheten bottleneck: doordat hij alleen maar zwembroeken verkocht, was zijn omzet nogal seizoensgebonden. Nu past dat ansich erg goed bij zijn bedrijfsnaam Sea’sons, maar een duurzaam verdienmodel levert zoiets dan weer niet op. Ook onhandig aan de zwembroek: wie er eenmaal een heeft, koopt er niet snel weer een. Oftewel, er moest meer kleding ontworpen worden. Om te beginnen iets voor de winter, getuige deze hoodie.

Pionieren

Dat was makkelijker gezegd, dan gedaan. ‘Ik dacht vorig jaar: we gaan in september wel even een hoodie leveren’, blikt Van Dieren terug. Het werd een jaar later, want ‘het bleek niet zo makkelijk als gedacht’. De productiemethode die hij hanteert, is nooit eerder uitgevoerd, legt hij uit: ‘We pionieren, dus moesten we weer compleet van vooraf aan beginnen.’ Nadat Van Dieren de juiste stoffen voor zijn hoodies had gevonden, besloot een trits producenten te bezoeken. Samples van Turkse en Chinese makelij bleken echter niet het gewenste resultaat op te leveren, maar in Duitsland lukte het wel. Het ‘finetunen’ duurde vervolgens nog een hele tijd. Belangrijk hierbij was dat de stof op het juiste temperatuurniveau reageert. Niet te koud, maar zeker niet te warm. De hoodie probeert hij vooral aan klanten uit het noordelijk halfrond te vermarkten. Immers: wie draagt er nu een warm vest in exotische streken?

Na veel experimenteren wist de ondernemer de ideale warm-koud-verhouding te bereiken. Van Dieren: ‘Hij werkt het beste bij temperaturen van -5 tot 20 graden. Onze lichaamstemperatuur is 37,5 graden, waardoor de hoodie telkens tussen de 20 en 30 graden warm zal zijn. In dat spectrum vindt de verkleuring plaats.’

Spannend

Begin september ontvangt Van Dieren zijn eerste batch met 3.500 hoodies. En nu maar hopen dat het aanslaat, dat er genoeg mensen met een continu verkleurend vest durven rond te lopen. ‘Ik was er lange tijd vrij onzeker over’, zegt Van Dieren. ‘Ergens denk je: het zal wel goedkomen. Toch, als je alle rekeningen ziet binnenkomen, maar nog niets verkocht hebt, is dat wel spannend.’ De eerste bestellingen zijn binnen, hetgeen Van Dieren vertrouwen geeft in zijn zaak. Sterker nog, hij denkt alweer aan nieuwe productlijnen. ‘Korte broeken, regenvesten. Er is nog zoveel mogelijk.’