Sam Rohn maakte vorige week bekend dat hij en zijn co-founders live zijn met Norseman, een startup waarmee ze andere ondernemers helpen met advies, training en kapitaal. Op een hands-on manier. En vooral: met de schat aan ervaring en het uitgebreide netwerk dat ze hebben opgebouwd met onder meer Red je Pakketje.
Norseman = Sam en Renno
Even nog die naam: Norseman heeft niks te maken met de triatlon in Noorwegen, het is een anagram van de voornamen van Sam en Renno Welberg, die bij Red je Pakketje en zelfs daarvoor al, bij Jimmy Joy, voor de bedrijven van Rohn werkte. Compagnon nummer drie, Marnix Traa, kwam net even te laat erbij om ook zijn voornaam te mogen lenen aan het nieuwe bedrijf.
Rohn en zijn compagnons richten zich met Norseman niet op startups in de fase waarin het businessplan of de product-marketfit nog niet helemaal rond zijn, die zoals Rohn zegt ‘van 0 naar 1 gaan’. ‘Dat is gewoon leren lopen.’
‘Onze skills en expertise komen meer van pas bij ondernemers die een paar fases verder zijn. Die moeten schalen, hun bedrijf anders moeten structureren en bijvoorbeeld het management anders moeten inrichten. Zelfs als de strategie klinkt als een klok en je hebt een zak geld opgehaald is soms nog de vraag: hoe ga je het uitgeven?’
Lees ook: Deze lessen neemt Sam Rohn mee naar zijn volgende startup
Als founder heb je lang niet altijd alles in huis om dat alles meteen goed te doen. ‘Dan versterken wij tijdelijk het team met onze skills. We geven de founder tools en inzichten om het bedrijf beter te kunnen runnen. En dan kom ik liever niet als interim-ceo drie maanden de boel runnen. Want als ik dan vertrek, gaat alles weer als vanouds.’
Norseman adviseert en investeert
Actief meedraaien, een consultancy-opdracht of juist iemand uit het netwerk regelen die kan helpen. Je kunt veel kanten op met Norseman. Maar dat het ook investeert, wil niet zeggen dat je er moet aankloppen als je alleen geld nodig hebt.
‘We zijn geen venturecapitalfonds, we zitten niet te wachten op pitchdecks en investeren uitsluitend ons eigen geld. Dat doen we mede omdat we niet geloven in sweat money waarbij je je in aandelen laat betalen voor bijvoorbeeld advies. Maar het blijft beperkt tot hooguit een ton, en het moet echt een verschil maken. Iets mogelijk maken waarin wij geloven en dat anders niet zou lukken.’
We willen dat het ecosysteem in Nederland zo sterk mogelijk wordt
Zelfs de aankondiging op LinkedIn zorgde al voor 35 potentiële klanten. Dat is misschien een bewijs voor hoe groot Rohns netwerk is. Maar het hangt ook ermee samen dat hij, naast Jimmy Joy en Red je Pakketje, altijd andere ondernemers coachte en van advies voorzag. Via NLGroeit bijvoorbeeld, maar natuurlijk ook bij talloze kopjes koffie, mails, belletjes en via de posts op LinkedIn en andere plekken. Rohn deelt graag zijn kennis en netwerk om andere ondernemers te helpen. ‘Soms is één telefoontje genoeg om iets weer vlot te trekken.’
Samenwerking met EYnovation
Norseman is in feite de formalisering daarvan. ‘We deden dit eerder los van elkaar. Door je kennis te delen, test je ook jezelf. Het levert mij veel op voor mijn eigen bedrijven als ik bij andere ondernemers meekijk. Het houdt me scherp, het laat me nadenken over mijn eigen onderneming als geheel.’
Norseman werkt bij zijn start ook al samen met een interessante partner: EYnovation, de tak van het consultancykantoor die startups en scaleups begeleidt. Dat partnership werkt twee kanten op, zegt Rohn: ‘Zij hebben natuurlijk veel expertise op het gebied van cijfers, juridische en fiscale zaken waar je als ondernemer mee te maken krijgt. Daar kunnen onze klanten van profiteren, maar wij kunnen de scaleups uit het netwerk van EY evengoed helpen. Wat dat betreft zijn we complementair. Samen vergroten we echt onze impact.’
Eigen startup in energietransitie
Oké: niemand hoeft bang te zijn dat er een factuur volgt als Rohn even schiet op een term sheet die je hem hebt voorgelegd. Dat blijft hij gewoon doen. Maar het geeft structuur aan het ondersteunen van het ecosysteem waarin hij en zijn compagnons zo sterk in geloven.
‘We willen alle drie dat het ecosysteem in Nederland zo sterk mogelijk wordt. Daarbij richten we ons op ondernemers die de grootste maatschappelijke uitdagingen aanpakken. Wat ons betreft is dat de energietransitie die noodzakelijk is om het klimaat nog enigszins te redden, en een hogere arbeidsproductiviteit die we hard nodig hebben vanwege de vergrijzing.’
Waarom komt Rohn als serial ondernemer niet met een eigen startup, in plaats van anderen te steunen? ‘Dat doen we ook, haha. Binnen Norseman. Ik wil alleen nog niet verklappen wat die gaat doen.’ Iets met de energietransitie, daar laat Rohn het bij. Hardware? Software? ‘Een combinatie.’ Dat moeten we dan maar afwachten.
Faillissement Red je Pakketje
Tot slot de elephant in the room: Norseman gaat live, krap drie maanden na het faillissement van Instabox/Red je Pakketje. Het bezorgbedrijf dat Rohn heeft opgericht, dat hij leidde tot de verkoop aan het Zweedse Instabox in april 2021 en waar hij september vorig jaar vertrok. Om anderhalve maand later te moeten toezien hoe de stekker eruitging.
Ik wil na al die destructie weer iets moois opbouwen
‘Ik had me voorgenomen een tijdlang rust te nemen na mijn vertrek. Dat liep dus anders. Het was een emotionele periode, zeker ook doordat het eerlijk waar als een verrassing kwam voor me. Iets waar ik zeven jaar lang keihard aan gebouwd heb, is van de ene op de andere dag weg. Dat doet wat met je. Die negatieve commentaren raken me niet zo, en ik heb ook veel lieve telefoontjes gehad, ook van investeerders. We hadden samen het geloof in het idee, en we volgden tot de overname een bepaald plan.’
Over of het faillissement afwendbaar was voor het zwaar verlieslatende bedrijf, wil Rohn zich niet uitlaten. ‘Dat onderzoekt de curator. Ik hoop dat er uit zijn conclusies straks lessen voor me zijn te halen.’
Trots op het team van Red je Pakketje
‘Maar het was niet alleen voor mij, maar vooral ook voor partners en vooral mijn duizend voormalige collega’s een rollercoaster. En dat was een positieve kant aan het verhaal: ik heb zoveel respect voor mijn team dat meteen doorpakte en voor de medewerkers een job board inrichtte voor de gigantische hoeveelheid aanvragen die binnenkwamen van potentiële werkgevers. Echt onwijs gaaf: het bewijs dat het team ook zonder mij kan. Zelf kon ik niet zoveel. Renno en ik hebben wel mensen kunnen helpen om via ons netwerk elders aan de slag te gaan.’
Het was emotioneel, maar Rohn is niet zielig. ‘Ik werd er strijdlustig door. Was sowieso al vertrokken bij Red je Pakketje omdat ik wilde ondernemen. Ik heb iets minder lang rust kunnen nemen, maar het was ook niet de bedoeling om een jaar op de bank te blijven zitten.’
‘Het is niet dat ik nog wil bewijzen dat ik het wél kan. Die last viel al van me af toen ik een succesvolle exit maakte met Jimmy Joy. Daardoor heb ik ook veel meer genoten van de reis met Red je Pakketje. Ik onderneem nu met meer rust. En ik ben echt uitgerust nu. Sta weer elke dag om half zes op. Ben door de emotie heen en wil na al die destructie weer iets moois opbouwen.’
Lees meer over startups en groeistrategie:
- Een miljoenenbedrijf bouwen is soms een shitshow, maar ik leerde er deze 5 lessen van
- Hoe Patrick Hurenkamp met Bloomon de markt opschudde (4 lessen)
- Carmen Pop (Asana) over scaleups in Silicon Valley: ‘Processen staan groei soms in de weg’