De LinkedIn-feed van Sam Rohn bevatte de afgelopen week elke dag breaking news, leek het wel. Om te beginnen kondigde hij zijn vertrek aan bij Instabox, de pakketbezorger waaraan hij vorig jaar zijn startup Red je Pakketje verkocht. ‘Eerst even uitrusten, terugkijken op wat we in 7 jaar hebben gebouwd en vanaf januari rustig kijken wat volgt.’
Instabox + Budbee = Instabee
Tot 17 oktober staat Rohn nog als general manager Benelux op de loonlijst, maar deze week kwam er ook het nieuws tussendoor dat Instabox fuseert met zijn Zweedse landgenoot Budbee. En zo kon de ondernemer dus ook posts gaan delen zoals die van woensdag, waarop de Nasdaq op een loeigroot scherm op Times Square beide unicorns feliciteert met hun samengaan tot Instabee.
‘Mijn dag kan niet meer stuk, dat begrijp je wel’, zegt Rohn tegen MT/Sprout. ‘Ik ben ook trots als een klein kind dat de naam Red je Pakketje nog overal opduikt deze week, terwijl we hem al lang niet meer gebruiken.’
Het voelt niet meer als mijn toko, daar had ik moeite mee
En ja, die deal kwam pas rond een week nadat Rohn had aangekondigd dat hij vertrekt bij Instabox – het bedrijf dat hij in de kern in 2015 heeft opgericht, samen met zijn broer Kay en compagnon Tijs van Driel. En hoewel het een prima moment is om het management over te dragen, is die fusie niet de aanleiding voor zijn vertrek.
Werken bij een unicorn
‘Ik wil altijd blijven leren van de dingen die ik doe als ondernemer’, zegt Rohn. ‘Het leek me razend interessant om bij een unicorn te werken. Je kijkt mee met de strategie, met financieringsrondes die je toch niet zomaar doet met een startup. We hebben maar een stuk of tachtig unicorns in Europa, dus zo’n kans krijg je niet zomaar.’
Red je Pakketje werd door de kluizen pas echt groot en bekend
Rohn zegt dan ook dat hij graag langer was gebleven, maar tegen de zomer ‘toch een beetje gedemotiveerd’ raakte. ‘We zijn met de Benelux-activiteiten zeker niet onbelangrijk binnen Instabox, en ik praat wel over veel zaken mee, maar het is uiteindelijk toch de show van de ceo daar, van Alexis Priftis.’
‘Ik vind hem een bijzonder goede strateeg, het is echt prettig samenwerken met hem en we gaan goed uit elkaar. Maar het voelt gewoon niet meer als mijn toko, en daar had ik toch moeite mee. Weet je, die fusie is eigenlijk een perfect moment om afscheid te nemen.’
Pakketkluizen plus busjes
De laatste klus van Rohn blijkt nu dus de fusie uit te leggen, waarin ‘zijn’ Instabox trouwens de iets grotere partij is: het bedrijf zou op rond 1 miljard euro worden gewaardeerd, Budbee op 700 miljoen. Samen levert dit een combinatie van 1,7 miljard op. In Nederland heeft Rohn na de verkoop van Red je Pakketje inmiddels anderhalf jaar ervaring kunnen opdoen met waar de Zweden fors op inzetten: pakketkluizen.
Die combineerde hij met een netwerk van inmiddels 700 bestelbusjes, en dat werkt perfect. ‘Dankzij kluizen kun je met veel minder mensen hetzelfde aantal pakketten bezorgen. Het is bovendien veel minder kapitaalintensief: per bus bezorg je tien keer zoveel pakketten.’
700 man in de nieuwe groep schuiven was echt een uitdaging
‘En nog belangrijker: bij ons ging al weinig mis bij de leveringen, maar die kluisjes gaan echt richting 100 procent. Die hogere kwaliteit en de betere prijs helpen enorm richting onze klanten en dus bij onze groei. Bij de consument blijkt het tot slot ook goed aan te slaan, als je kijkt naar het aantal mensen dat herhaald voor afhalen uit een locker kiest. Ik kan wel zeggen dat Red je Pakketje dankzij de kluizen pas echt groot en bekend is geworden.’
Integratie kost groei
Wat de groei betreft: Instabox heeft er in Nederland weer flink de sokken in gezet, maar de integratie van Red je Pakketje zette daarop in 2021 toch wel een rem.
‘Dat heb ik eerlijk gezegd onderschat’, aldus Rohn. ‘Dat tweede kwartaal moesten we samen 700 man in de nieuwe groep schuiven, dat was echt een uitdaging. We sloten mede daardoor nauwelijks nieuwe klanten aan. Maar in het derde kwartaal ging het weer knallen en deden we drie keer de omzet van het jaar ervoor.’
Nadenken over volgende startup
Rohn laat, zoals dat heet, zijn bedrijf netjes achter. En de laatste maanden van 2022 zal hij samen met zijn gezin doorbrengen; de oudste gaat alweer naar school. ‘Ik kan me ook voorstellen dat er nog wat stress uit mijn leven moet. Die tijd neem ik, zodat ik straks weer een beetje opgeladen ben. Een beetje lezen, een beetje nadenken over nieuwe ideeën voor mijn volgende startup.’
Je moet met je eigen ontwikkeling die van je bedrijf voor zien te blijven
Waar we Rohn vooral over willen horen, is over wat hij geleerd heeft in zijn jaren als oprichter van Red je Pakketje, het bedrijf dat hij een tijdlang naast Joylent dreef, een webshop in maaltijdshakes. We leggen hem daarom een paar thema’s voor die voor veel andere ondernemers relevant zijn.
Wat Sam Rohn heeft geleerd over:
#Groeien als ondernemer
‘Ondernemen verschilt enorm per groeifase. In het begin is ondernemen een kwestie van gewoon doen. Niet bang zijn, je over angst en tegenslagen heenzetten en doorgaan. Meer dan dat is het niet: je zult vele missers maken, zorg dat die niet het einde van je bedrijf zijn.’
‘In volgende fases moet je met je eigen ontwikkeling die van je bedrijf voor zien te blijven. Leren hoe je mensen aanstuurt en hoe je delegeert en onderhandelt. Ik heb veel tijd daaraan gespendeerd, buiten het werk in het bedrijf zelf. Lezen, podcasts luisteren, gesprekken voeren, zelf schrijven.’
‘Kun je nagaan: ik ben dyslectisch! Maar boeken als Exponential organizations en Blitzscaling waren enorm inspirerend. Die moest ik vaak na twee pagina’s weer wegleggen, omdat ik er zoveel uithaalde. Ook daarvoor geldt: elke groeifase heb je andere gereedschappen nodig.’
Uiteindelijk bepaalt jouw groei welk niveau je bedrijf kan bereiken
‘Maar groeien begint bij je eigen mindset. Ik wilde ooit verdubbelen in omzet, tot iemand me vroeg: waarom niet keer tien? En dat terwijl veel mensen mijn ambitie al een grote stap vonden. Maar waarom niet, inderdaad? Als je in grote stappen denkt, kun je vervolgens kijken of je de puzzel kunt leggen die je daarnaartoe brengt.’
‘Ik heb mezelf elke drie tot zes maanden opnieuw moeten uitvinden. Dat is loeizwaar, zeker omdat het heel persoonlijk is. Maar uiteindelijk bepaalt jouw groei als ondernemer welk niveau je bedrijf kan bereiken.’
#Leidinggeven en loslaten
‘Ik heb moeten leren delegeren. Ruimte geven, vertrouwen in mensen en loslaten ligt me van nature wel. Ik heb geen studie gedaan, dus negen van de tien keer neem ik mensen aan met meer kennis. Maar ook kennis en ervaring voorkomen niet dat je fouten maakt, dus dat moet je ze toestaan. Dat vergt ook geduld: zelfs als ze in dezelfde valkuilen stappen als jij, moet je het soms toch maar laten gebeuren. Zo ervaren ze het zelf en groeien ze ook.’
In het begin had ik een kort lontje en te weinig geduld
‘Maar delegeren is iets anders. Ik had de neiging dingen bij mezelf te houden. Je moet onmiddellijk kansen grijpen in het begin, maar gaandeweg heb ik geleerd “nee” te zeggen en steeds meer basale dingen aan anderen over te laten. Nee, ik ben geen micromanager. Ik ben iets te veel ondernemer om dingen telkens te herhalen, dus ik ga niet elke week je kpi’s bespreken.’
‘Ik krijg nu veel positieve feedback over mijn opstelling als leidinggevende. Dat was in het begin wel anders: ik had een kort lontje en te weinig geduld.’
#Funding en investeerders
‘Wat essentieel is bij ondernemen, is dat grote deals vaak afhangen van een relatief klein moment, waarop je net iets langer stil blijft in een gesprek. En dan je zenuwen onder controle houden en een pokerface opzetten. Dat kan best een verschil maken.’
‘Zo zat ik bij een van onze investeerders aan tafel en zette ik hoog in met mijn waardering, zeg 2,5 miljoen voor 20 procent. Ik bleef stilzitten, met een stalen gezicht, net zolang tot de investeerder ging praten. Hij is uiteindelijk aandeelhouder geworden. Soms moet je hoog inzetten, maar dat doe je ook voor je bedrijf en alle mensen die er werken.’
Soms werkt funding gewoon averechts
‘Over investeerders heb ik geleerd dat je ze niet enthousiast krijgt als je een kapitaalsintensief netwerk opbouwt zoals ik heb gedaan. Ik zeg best vaak tegen ondernemers die me vragen of ze geld moeten ophalen: ga eerst op een houtje bijten, zorgt dat je iets opbouwt, omzet maakt en sterker staat tegenover een investeerder. Funding haal je op voor groei, een investeerder wil zelf ook liever instappen op een moment dat je het geld niet nodig hebt om te overleven.’
‘Tegelijk met de funding haal je ook iemand in huis. Investeerders kunnen erg gericht zijn op kortetermijnwinst en helemaal in de huidige markt is geld nooit gratis. Soms werkt funding gewoon averechts. Als het slecht gaat, willen je aandeelhouders meer informatie. Terecht natuurlijk, maar juist in tijden waarin je het superdruk hebt, komt dat er nog eens bij.’
#Uitstootvrij ondernemen
‘Ik wilde van begin af aan toe naar nul uitstoot voor mijn vloot van inmiddels 700 auto’s. De uitstoot is nu 90 procent lager dan vorig jaar en daar ben ik onwijs trots op. 30 procent van de wagens is elektrisch, de rest rijdt op biodiesel.’
‘Ik heb geleerd dat er meer tijd voor nodig is om volledig uitstootvrij te worden. Het was binnen Red je Pakketje echt mijn pet project en ik heb er veel avonduren in zitten. De financiering rondkrijgen heeft me twee jaar gekost, dat is nu makkelijker omdat iedereen doorheeft dat de total cost of ownership van elektrische auto’s lager is.’
Ik verwacht dat een volgende startup me minder stress zal opleveren
‘Er is nu genoeg keuze uit ev-bussen, maar de laadinfrastructuur blijft nog steeds een drempel. Op locatie 100 tot 150 bussen laden, daar is nogal wat voor nodig. Dat heeft Tijs (Van Driel, red.) aangepakt, die is nu echt een expert en heeft ook veel hulp gehad van Vattenfall bij het verzwaren van onze stroomaansluitingen.’
#Zijn volgende bedrijf
‘Ik heb nu zoveel kennis opgedaan over het runnen van een bedrijf, dat ik de eerste fase van een nieuwe startup relaxed denk door te kunnen gaan. Het geeft me ook de ruimte om stappen vooruit te plannen. Ik verwacht dat het me minder stress zal opleveren en ik heb er enorm veel zin in.’
‘Ideeën heb ik genoeg, die noteer ik in mijn telefoon. Sommige werk ik wat verder uit in een spreadsheet. Puur als gedachte-oefening: kijken wat er financieel nodig is om het te laten slagen. Ik ben echt dol op cijfers, vind jaarverslagen niet vervelend om te lezen. Wat het wordt? Het zal niet de logistiek worden, maar zeker iets met impact. In de energie is denk ik nog wel iets te doen voor me.’
Lees meer over lessen van ondernemers:
- 4 groeilessen van Kalo Bagijn, met delegeren als geheim wapen
- Hoe Thijs Verheul met United Wardrobe tegen de bierkaai vocht (en overwon)
- Groeilessen van Kees Koolen, die de wereld aan de schone energie wil krijgen