Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ponooc heeft meerderheidsbelang Swapfiets, maar fietsbedrijf blijft ‘onafhankelijk opereren’

De aan mobiliteitscorporate Pon gelieerde investeringsmaatschappij Ponooc blijkt een meerderheidsbelang te hebben in Swapfiets, de abonnementservice voor fietsen. Dat biedt een verklaring voor de pijlsnelle groei van het bedrijf achter de blauwe fietsenbanden. ‘Swapfiets blijft onafhankelijk opereren.’

Dat Pon een meerderheidsbelang in Swapfiets heeft, was althans maandag te lezen in een interview op Fietsersbond.nl met directeur en mede-oprichter Steven Uitentuis. Het detail is inmiddels op verzoek van Swapfiets uit het stuk verwijderd, maar Uitentuis ontkent het meerderheidsbelang van Ponooc tegenover Sprout niet.


De originele passage in het artikel van Fietsersbond.nl.

Een interviewverzoek over de beweegredenen voor de verkoop van de meerderheid van de aandelen in het bedrijf dat hij mede oprichtte slaat Uitentuis af. Wel schrijft de directeur per mail: “Om uit te kunnen breiden naar nieuwe steden is er groeigeld nodig, deze ondersteuning komt vanuit een duurzame investeerder Ponooc. Ponooc is nauw verbonden met Pon. Swapfiets is geen onderdeel van Pon Holdings en blijft onafhankelijk opereren.”

Het kapitaal van Ponooc was volgens Uitentuis nodig voor de uitbreiding van Swapfiets, niet voor het voorzien in de vele benodigde fietsen. “Deze worden gefinancierd door een bank.” Ook de “bijna 125.000 klanten” zorgen voor inkomsten. Ponooc was onbereikbaar voor commentaar. Wanneer Pon precies het meerderheidsbelang in handen kreeg blijft onbekend, maar Ponooc maakt van zijn participatie zelf allerminst een geheim, en ook niet van het feit dat het in 2018 nog extra kapitaal heeft verschaft. Dat het belang en daarmee de zeggenschap in de scaleup de grens van 50 procent heeft gepasseerd, hangen de ondernemers en hun geldschieter blijkbaar liever niet aan de grote klok.

Meerderheidsbelang

Je zou Swapfiets niet langer als zelfstandige startup kunnen beschouwen, maar indirect als dochter van een corporate. Waarom staan ondernemers de meerderheid van hun bedrijf af? Allereerst natuurlijk vanwege het vergroten van de groeimogelijkheden, zoals Uitentuis in het interview stelt – het lijkt niet aannemelijk dat hij en zijn medeoprichters in deze fase grootscheeps gecasht hebben. Ondernemer Jaap Korteweg verkocht zijn bedrijf De Vegetarische Slager vorig jaar aan Unilever. Hij zei erover tegen Sprout: “(…) we willen zo snel mogelijk zo groot mogelijk worden. Op eigen kracht kunnen we nooit bereiken wat we met Unilever kunnen doen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor Magioni-ondernemer Manon van Essen golden vergelijkbare redenen toen zij vorige maand een meerderheidsbelang verkocht aan Oetker, dat Magioni logistiek verder wil helpen in ruil voor een meerderheidsbelang. “Ik heb altijd gezegd dat het mijn droom is dat gezonde pizza de standaard wordt voor iedereen”, zei Van Essen indertijd aan Sprout. “Dan moet je bepaalde stappen zetten. Dan moet je wel je distributie in Europa op orde hebben.”

Dat het weggeven van een meerderheidsbelang niet hoeft te betekenen dat je alle slagkracht om zelf beslissingen te nemen kwijtraakt, blijkt uit de woorden van Boris Veldhuizen. De ondernemer van mediabedrijf The Next Web verkocht een meerderheid van zijn aandelen onlangs aan de Financial Times en zei tegen Sprout: “Let wel, we hebben een meerderheid verkocht, maar niet het hele bedrijf. FT heeft een meerderheid en controleert de board, maar wij blijven lekker ons plan uitvoeren.”