Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Nederlandse ondernemers zoeken kapitaal op Filipijnse beurs

Ondernemersnieuws vandaag: Nederlandse ondernemer naar de beurs in Manilla, open je voordeur met je smartphone en Mercedes-Benz al jarenlang Uber-concurrent?

Je leest nu: Nederlandse ondernemers zoeken kapitaal op Filipijnse beurs

1. ‘MKB machteloos bij betalingsachterstanden’

Het midden- en kleinbedrijf staat ‘machteloos’ tegenover grote leveranciers die hun rekeningen laat betalen, dat zegt economisch onderzoeksbureau Nyfer na publicaties van incassobureau Intrum Justitia. Hieruit blijkt dat Europese ondernemers afgelopen jaar voor 360 miljard aan oninbare vorderingen moesten afschrijven, gemiddeld 3.1 procent van de omzet. In Nederland ligt dat getal met 2.7 procent iets lager. Betalingsachterstanden van grote bedrijven komen veel voor, omdat kleine bedrijven zich afhankelijk voelen en niet het risico wil lopen een klant te verliezen.

2. Nederlandse ondernemers zoeken kapitaal op Filipijnse beurs

Drie Nederlandse ondernemers willen met hun bedrijf naar de beurs in Manilla. Projectontwikkelaar MyTown bouwt op de Filipijnen betaalbare huurhuizen voor hoogopgeleid personeel. Steven Zwaan, Mark Kooijman en Jelmer Ikink willen binnen vier jaar genoteerd staan en vijfduizend huizen realiseren. De reden voor de Filipijnen zou de groei in het land zijn; ‘tien jaar geleden waren er nog amper banen voor hoogopgeleiden, die gingen naar het buitenland. Dat is nu anders’, aldus Zwaan in het FD. Grootste obstakel voor MyTown was het vinden van financiering. De banken zijn in handen van de grote families en die voelden er weinig voor buitenlandse ‘concurrenten’ te helpen. ‘Na achttien maanden vonden we er een die het wel aandurfde; de twintigste bank van het land.’

3. Werkgever lopen niet warm voor oudere werknemer

Uit een meerjarig onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) blijkt dat werkgevers nog altijd weinig voelen voor een oudere werknemerspoule. Twintig procent van de 3000 ondervraagde bedrijven vindt de productiviteit van 55-plussers lager dan hun loonkosten. Van het zittende personeel is nog geen kwart ouder dan 50 jaar en de instroom van oudere werknemers is met 8 procent relatief laag. Minder dan 20 procent van de bedrijven stimuleert het doorwerken na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

4. Klusketen te koop

Altijd eigenaar willen zijn van de Praxis, dit is je kans. Moederbedrijf Maxeda DIY Group is strategische opties aan het onderzoeken die ‘kunnen leiden tot een verkoop’. De meerdere winkelketens van de organisatie hebben last van de crisis op de woning- en bouwmarkt. Maxeda DIY Group is afgesplits van Maxeda, dat – weet u het nog – voortkwam uit Vendex-KBB dat met ketens als Hema en V&D opgekocht werd door private equityfonds KKR. De waarde van Maxeda DIY (‘do it yourself’) zou in 2010 nog een miljard euro zijn geweest, het bedrijf heeft in de Benelux zesduizend medewerkers.

5. Open de deur met je smartphone

Het klinkt futuristisch en wellicht een beetje hackergevoelig: het openen van je voordeur met je smartphone. Het is wel de toekomst dat het Amerikaanse KISI voor zich ziet. Het bedrijf maakt hardware waardoor je op afstand met je smartphone deuren kunt openen. Het systeem kan eenvoudig gasten toegang geven of ontnemen tot bepaalde kamers, waardoor het interessant kan zijn voor de hotelbranche. Een KISI-kastje kost 350 dollar en twee dollar per gebruiker per maand. Het bedrijf is bezig met een investeringsronde van ruim een miljoen dollar, tegen welke waardering is niet bekend.

6. Ondernemers maken geen onderscheid VVD en D66 voor #eu2014

Uit onderzoek van het FD en TNS Nipo blijkt dat ondernemers geen onderscheid maken tussen de VVD en D66 bij de Europese Parlementsverkiezingen op 22 mei. De twee partijen zitten beide in de Alliantie van Liberalen en Democraten voor Europa (ALDE). Toch zou VVD bijna 30 procent van de stemmen krijgen, tegenover 13 procent voor D66. De liberalen zouden minder stemmen krijgen als eerdere jaren omdat ondernemers niet blij zijn met kandidaat-voorzitter Guy Verhofstadt.

7. En dan dit: Mercedes-Benz is Uber-concurrent in ‘the valley’

Mercedes al Uber-concurrent? Het klinkt vreemd in de oren, maar toch is het zo in het Amerikaanse Palo Alto. Daar heeft de Duitse automaker al enige tijd een pilot programma lopen genaamd Boost. De service is gericht op rijke families in Silicon Valley die graag wat extra’s betalen om te weten dat hun kroost veilig op school of de sportclub aankomt. Een directe concurrent van het Uber Family-programma. Boost geeft ouders via app’s meldingen wanneer kinderen zijn opgepikt en afgeleverd. Let op, een enkel ritje begint bij 22 dollar – niet iets voor de ‘avarage joe’ dus. Of Mercedes de service wil uitrollen naar andere steden is niet bekend.

Tot zover de Sprout update van dinsdag 13 mei. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de Need to Know van gisteren