In 2005 kondigde Sprout de ruimtevaartplannen van Sir Richard Branson aan. Inmiddels is het zover. De Nederlandse pr-ondernemer Ronald Heister mag de peperdure tickets exclusief verkopen in de Benelux met zijn Your Galaxy.
Tot nu toe zijn er wereldwijd 260 tickets verkocht, à 200.000 dollar per stuk. Voor dat bedrag krijg je een 3-daags arrangement inclusief vlucht naar de VS en astronautentraining. Eens per week zal een vlucht vertrekken van Spaceport America, met zes passagiers en twee piloten erin. Ook in de Benelux zijn een aantal kaarten over de toonbank gegaan, al wil Heister over het precieze aantal geen uitspraken doen.
Het contact met Branson legde Heister via zijn eigen netwerk. In Portugal sprak hij de eerste astronaut van Virgin Galactic, die hem vervolgens voordroeg als verkoper in de Benelux. “Ik vond het meteen te gek, het is echt een jongensdroom. Ik was razend enthousiast en had veel contacten in het hogere segment, dus werd ik aangesteld als accredited space agent. Ik was op het juiste moment op de juiste plek.”
Concorde
Momenteel is de ruimtereis nauwelijks betaalbaar voor de ‘gewone man’. Maar op korte termijn moet het gebruikelijk worden om per ruimteschip te reizen. “In Zweden en Curaçao worden daarvoor al speciale landingsbanen aangelegd. Dan kun je in een half uur de afstand van Nederland naar Australië overbruggen”, vertelt Heister. “En het is nog beter voor het milieu ook, want zo’n vlucht kost minder brandstof dan een retourtje Upper-Class Londen-New York per vliegtuig.”
Sceptici die de commerciële ruimtevaart niet zover zien komen, wuift Heister weg: “Ik vergelijk het met de tijd waarin geëxperimenteerd werd met de eerste propellervliegtuigjes. De makers werden toen ook voor gek verklaard, omdat de vluchten veel te duur waren. ‘Niemand wil dat betalen, dus er zit geen toekomst in’, werd toen gezegd. Nu reizen we allemaal met het vliegtuig. Straks zullen ook de prijzen van een ruimtevlucht omlaag gaan. Dan wordt het een soort Concorde in de ruimte.”
kaartje cadeau doen
Your Galaxy wil veel kaarten verkopen, maar ook werken aan bewustwording over het belang van ruimtevaart bij scholen, universiteiten en het algemeen publiek. “Ik wil niet zomaar tickets verkopen, maar mensen ook informeren. Veel mensen weten niet wat voor mooie dingen de ruimtevaart ons allemaal gebracht heeft. De manier waarop huizen geïsoleerd worden, of apparaten in ziekenhuizen werken, is mede een uitkomst van de ruimtevaart”, vertelt Heister.
“Veel bedrijven zouden niet eens bestaan zonder ruimtevaart. De telecomwereld bijvoorbeeld, of navigatiesystemen. Die werken allemaal met satellieten in de ruimte.”
Ook bedrijven die niet direct iets met ruimtevaart te maken hebben, kunnen profiteren van Your Galaxy, meent Heister. “Het is hét instrument om aandacht te geven aan een bedrijf, via sponsoring. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die relaties ontvangen op de International Space Week via ons, of die ruimtevaarttickets cadeau doen. Je kunt je onderscheiden van anderen door te laten zien dat je betrokken bent bij een heel innovatief en interessant project. Nu is de kans er, die komt niet vaak voorbij.”