Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe VanMoof het wiel opnieuw uitvond met een eigenwijs verdienmodel

VanMoof ontgroeide Nederland met een pragmatische aanpak waar veel Amerikaanse startups nog wat van kunnen leren, zegt serie-ondernemer en interviewer Joe Wilson in een gastbijdrage.

Techleap
Je leest nu: Hoe VanMoof het wiel opnieuw uitvond met een eigenwijs verdienmodel

In de podcast The Scale Lab, die ik samen met Constantijn van Oranje host, spraken we in de eerste aflevering met Taco Carlier, die samen met broer Ties e-bikebedrijf VanMoof uit de grond stampte. Als serieondernemer vielen mij een paar dingen op, onderdelen van een verhaal die je laten zien hoe bedrijven zijn geworden tot wat ze nu zijn. Dingen die je leren begrijpen wat een ondernemer gaande houdt, ook als het allemaal mis lijkt te gaan. En hoe de misstappen die je maakt uiteindelijk juist de sleutel kunnen zijn tot succes.

1. Een pragmatische benadering

Het heeft langer geduurd dan je misschien denkt voordat VanMoof echt goed op gang kwam. Taco vertelt in de podcast over zeven lange, gebootstrapte jaren, gevolgd door het financieren van de groei van VanMoof via crowdfunding. En dan niet de hype van een Kickstarter-campagne. Maar je klanten een e-mail sturen en hen vragen of ze hun product leuk genoeg vinden om in het bedrijf te investeren. Deze aanpak leverde twee keer 2,5 miljoen euro aan crowdfunding op.

Ik denk niet dat de meeste Amerikanen zo’n pragmatische benadering zouden hebben gehad. Wij zouden onze energie vooral steken in een zo grootschalig mogelijke Kickstarter-campagne. Taco en Ties hebben gewoon hun bestaande klanten gemaild, en het geld gekregen. De les is hier een diep vertrouwen in je product. En dat een hoge standaard voor klanttevredenheid veel nuttiger kan zijn dan je misschien denkt.

2. Toewijding aan geweldige ideeën

Een andere grote les is het implementeren van wat jij denkt dat geweldige ideeën zijn, ook als dat de nodige uitdagingen oplevert. Hoe monteer je bijvoorbeeld waterdichte verlichting op een fiets en houd je tegelijk het coole ontwerp in ere? De broers Carlier besloten de gebruikelijke schakelaar te vervangen door een magneet. Het probleem was alleen dat die magneten zo sterk waren ‘dat ze bankpassen deactiveerden’. Zo stonden de broers telkens voor de keuze voor ofwel een nieuw ontwerp, danwel teruggevallen op dingen die gewoon werkten. Hoe dan ook, in elke fout zit een kans om iets te leren en dingen te verbeteren.

3. Talent is lang niet altijd onbetaalbaar

Elk bedrijf heeft talent nodig om te versnellen. Maar zeker in een vroege fase is het een serieus probleem om marktconforme tarieven te betalen voor de vaardigheden die je nodig hebt.

Zo zochten Taco en Ties iemand die structuur en operationele discipline kon toevoegen aan hun bedrijf. CMO Dave Shoemack, die destijds voor Heineken werkte, nam zelf contact op met Taco omdat hij zich zo aangetrokken voelde tot het merk. Taco wist dat hij Dave niet kon betalen. Maar Dave vertelde hoe graag hij voor VanMoof wilde werken, en dat ze er wel uit zouden komen.

Ga er niet zomaar vanuit dat je talent niet kunt betalen, is het onderliggende punt van Taco. Er zijn altijd andere manieren om de mensen te krijgen die je echt wilt aansluiten. Onderschat niet wat de aantrekkingskracht kan zijn van (de missie) van je bedrijf.  Dat kan dé reden zijn waarom iemand bij je wil komen werken.

In de podcast The Scale Lab van Techleap spreken Constantijn van Oranje en serie-ondernemer Joe Wilson met Nederlandse ondernemers het opschalen van hun bedrijf.  Hoe vonden zij de juiste product-markt-fit? Andere belangrijke onderwerpen die aan bod komen: op tijd bijsturen, het vinden van investeerders en uitbreiding naar het buitenland. De aflevering met Taco Carlier luister je hier:

4. Ga ingrijpende keuzes niet uit de weg

De eerste (niet elektrische) fiets van VanMoof verkocht goed in Nederland. Maar de doelstelling was om wereldwijd een miljard mensen op de fiets te krijgen. De harde waarheid was dat plaatsen als New York en San Francisco zich beter leenden voor e-bikes. Daardoor moest VanMoof een ingrijpende keuze maken voor een veel complexer product dan in de oorspronkelijke visie. Dat was een strategische omwenteling waarvoor Taco en Ties bereid waren om hun bedrijf op het spel te zetten.

5. Controleer zoals Apple

Een van de bedrijven die VanMoof inspireerde was Apple. Bij dat bedrijf denk je misschien aan prachtig ontworpen producten. Maar bij Apple gaat het net zo goed over risico, logistiek en controle.

VanMoof zag hoe Apple zich onderscheidde met goed geïntegreerde producten. Een verticale toeleveringsketen zoals die van Apple was niet gebruikelijk voor fietsen, die grotendeels bestaan uit standaardonderdelen. Maar VanMoof vond een volledig geïntegreerde ervaring zo belangrijk dat het zijn eigen productielijn opzette in Taiwan. 

Lees ook: Zo kreeg Ties Carlier vanuit Taiwan de VanMoof-prijs flink omlaag 

Dezelfde les hadden de broers al geleerd over hun verkoopkanaal: dat controle hen naar een beter rendement zou leiden. Hoewel deze aanpak werd geïnspireerd door een Amerikaans bedrijf, weet ik niet of veel Amerikaanse startups zo ver zouden willen gaan om elke stap van het proces te beheersen, wanneer ze zo vroeg in hun groei zijn. Op wereldwijde schaal heeft VanMoof nog een lange weg te gaan, maar met de beslissingen die het bedrijf neemt lijkt het nog lang in het spel te zullen blijven.

Kansen

Elk bedrijf is gebouwd op fouten. Alle bedrijven en hun teams moeten hun klappen opvangen en doorgaan. Als Amerikaan merk ik dat de Nederlandse cultuur beperkend kan zijn in het bedrijfsleven. Zo zijn er veel Nederlandse startups die niet beginnen met het doel om de grens over de gaan, en die alleen aan de binnenlandse markt denken.

Maar de Nederlandse cultuur biedt ook kansen. Ik vind de beslissingen om de productie en verkoop voor VanMoof te beheersen een van die dingen die een diep gevoel voor kwaliteit combineert met een beetje eigenwijsheid – op een goede manier. Zelfs als het is geïnspireerd door een Amerikaans bedrijf.

Stay tuned voor de volgende afleveringen van The Scale Lab, met onder andere Mark de Lange (Ace&Tate) en Manon van Essen (Magioni)