Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe ultrarunner en cabaretier Duco van Lanschot bij Adyen-concurrent Stripe belandde

Duco van Lanschot heeft de eervolle taak om betaaldienst Stripe groot te maken in Nederland, het land waar nota bene grote concurrent Adyen vandaan komt. De voormalige consultant werkt als (semi-)ondernemer veel productiever, vertelt hij in gesprek met Ronnie Overgoor.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Duco van Lanschot, die zich in zijn vrije tijd in het zweet werkt als ultrarunner, was eerder bij Blendle verantwoordelijk voor de internationale uitrol. Daarvoor werd hij als consultant in dienst van McKinsey uitgezonden naar onder meer Dubai en Australië. In 2008 won hij met de Utrechtse cabaretgroep Kurk het Groninger Studenten Cabaret Festival.

Van Lanschot werd twee jaar geleden via LinkedIn benaderd door Stripe, dat op zoek was naar iemand die de uitbreiding naar de Benelux kon leiden. Het Amerikaanse bedrijf (900 werknemers) werd in 2010 opgericht door de Ierse broers John en Patrick Collison, als twintigers bij de jongste miljardairs ooit worden gerekend, op basis van een waardering van 9,2 miljard dollar van Stripe. Zijn bedrijf is “eigenlijk pas net begonnen”, zei Patrick Collison vorig jaar in een interview met Sprout.

Om zich te onderscheiden van concurrenten zoals Adyen en PayPal levert Stripe ook diensten op het gebied van data-analyse, fraudebestrijding en hulp bij het oprichten van een bedrijf. Ook mikt Stripe qua klanten specifiek op startups, reden waarom de dienst zich vestigde in de Amsterdamse techhub TQ.

Ondernemend

Sinds afgelopen zomer heeft Stripe ook een kantoor in Nederland, een van de 25 landen waar het bedrijf nu actief is. Van Lanschot hapte direct toe. “Het leek me geweldig om te werken voor een Silicon Valley-techbedrijf dat wereldwijd aan het schalen is, om dat in de Benelux te helpen opzetten.”

Van Lanschot werkt nu wellicht minder uur dan toen hij consultant bij McKinsey was, maar hij werkt naar eigen zeggen productiever – en ondernemender. “Ik doe geen dingen waarvan ik de meerwaarde niet zie, je hebt totale vrijheid, je hebt geen ellenlange vergaderingen en nutteloze emails en je bent geen presentaties aan het maken om het presentaties maken.”

Na het aanhaken van Nederlandse banken, iDeal en de eerste klanten (waaronder Catawiki, WeTransfer en Bynder), werkt Van Lanschot nu aan business development, pr en marketing. Denk niet dat het kleine Nederland een bijzaak is voor Stripe, merkt hij op. “De Nederlande online economie is bijna net zo groot als de Duitse. Dat is 105 miljard hier, en 110 miljard in Duitsland.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bonus: Van Lanschot deelde twee jaar geleden 5 dingen die startups kunnen leren van extreme sporten: