Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2015

Helloprint

Wie: Marco Geeratz (43), Hans Scheffers (33)
Wat: Online drukwerk
Daagt uit: Drukwerkdeal
Sinds: 2013
Omzet: dit jaar naar verwachting 15 miljoen euro
Medewerkers: 65

Drukwerk is een hypercompetitieve markt, zegt Helloprint-oprichter Hans Scheffer. Maar de sector draait voor een belangrijk deel op de tussenhandel. Dat komt volgens hem doordat klanten nog steeds veel moeite moeten doen om hun bestanden op te maken. Ook ingewikkelde bestelprocedures zorgen bij veel ondernemers voor een barrière bij het bestellen van drukwerk.

“Concurrenten maken materiaal bestellen heel moeilijk, wij maken het supergemakkelijk. We investeren ontzettend veel in user experience, dat zit in onze haarvezels. Dit doen we heel agressief, met transparante prijzen en ondersteuning tijdens het hele bestelproces. Dat doen we om klanten te winnen, maar vooral ook om ze te behouden. Dat is in deze markt niet normaal.”

Drukwerk is volgens sommigen een krimpmarkt, maar Helloprint is optimistisch. “Het klopt dat bijvoorbeeld de hoeveelheid briefpapier en visitekaartjes afneemt, maar er komen veel meer nieuwe toepassingen en dragers, zoals bijvoorbeeld content van je social media accounts geprint bestellen vanaf je smartphone.” Het Rotterdamse bedrijf is ook actief in Groot-Brittannië, België en Spanje en is daarnaast bezig met een uitrol naar de VS en nog twee Europese landen.

“We willen dit bedrijf naar 100 miljoen brengen.” Ter ondersteuning van die groei streven de oprichters in eigen huis naar een ‘dynamische en snelle cultuur met intrinsiek gemotiveerde mensen zonder traditionele arbeidsovereenkomst. “Iedereen is ondernemer binnen de onderneming. Onze mensen hebben allemaal hetzelfde dna, het zijn allemaal winnaars. Dat is voor ons de sleutel tot succes.”