Noem anno nu een product of dienst, en de kans is groot dat er een online marktplaats bestaat die vraag en aanbod bij elkaar brengt. Payaut regelt voor platforms zoals Guts Tickets, Barqo en Chefstbl (chefs thuis) dat hun geldstromen worden opgesplitst in een commissie voor het platform en het geld voor de verkoper. En dat zij makkelijk meerdere betaaldiensten kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld Mollie voor iDeal in Nederland, en Adyen voor creditcards.
Daarmee wist de vorig jaar gelanceerde startup van Ernst van Niekerk (foto midden) en Gillis Haasnoot (foto r.) kort na de lancering al een miljoen euro (pre-)seed-kapitaal op te halen. Nu komt daar nog eens 2,65 miljoen euro bij, in een ronde die wordt geleid door LocalGlobe, een investeerder die ook in fintechs zoals Robinhood en Transferwise zit. De portfoliobedrijven van LocalGlobe zijn meteen potentiële klanten van Payaut, zegt Van Niekerk. ‘Dat is goud waard, en bij wijze van spreken nog meer waard dan het verlengen van onze runway.’
Angels
In het kielzog van LocalGlobe doet naast de Israëlische investeerder Entrée Capital ook een aantal Nederlandse angels mee. Het gaat om onder anderen Robert Kraal (eerder COO bij Adyen), Jan-Joost Rueb en Onno Bakker (oprichters eBuddy) en Gaston Aussems, tot drie maanden geleden CEO van betaaldienst Mollie. Aussems is vanaf nu ook betrokken als adviseur, vertelt Van Niekerk. ‘Het geeft een enorme boost dat er iemand instapt die een bedrijf van tien medewerkers naar een unicorn heeft laten groeien, daar kunnen we onwijs veel van leren.’
De financieringsronde begon al voor de coronacrisis, maar werd er uiteindelijk wel door vertraagd. Van Niekerk: ‘Het onderhandelen bleek op afstand nog best lastig. Het is toch een soort spel waarbij je zo veel mogelijk geld probeert op te halen in ruil voor zo min mogelijk aandelen. Een professionele investeerder is er juist op uit om een groter aandeel te krijgen. Het is uitdagend om dat virtueel te doen, omdat het opbouwen van vertrouwen en een relatie dan lastiger is. Maar het ging uiteindelijk heel goed.’
Adyen
Van Niekerk deed in zijn tijd bij Spil Games ervaring op met betaaldiensten. Zo zag hij dat deze psp’s (payment service providers) er van een afstandje ongeveer hetzelfde uitzien en vergelijkbare prijzen vragen, maar dat het wel degelijk zin kan hebben om te shoppen. Na Spil Games ging hij aan de slag bij Adyen, waar hij de opdracht kreeg om een dienst te bouwen voor online marktplaatsen.
Van Niekerk, die rond de beursgang vertrok bij Adyen, zag een gat in de markt. Ook omdat nieuwe Europese regels (PSD2) bepalen dat je als marktplaats niet meer het geld van je klanten mag beheren. Tenzij je daar een licentie als betaaldienst voor aanvraagt, wat voor veel ondernemers een brug te ver is.
Lock-in
Ondertussen zorgen strenge eisen rondom het onboarden en checken van klanten ervoor dat een lock-in op de loer ligt, zegt Van Niekerk. Daardoor kan bijvoorbeeld eBay voor zijn betalingen terecht bij Adyen, maar die geldstroom kan niet zomaar worden omgebogen naar Stripe.
De ondernemer wist inmiddels uit ervaring dat hij het met Payaut direct serieus moest aanpakken. ‘Hoe graag je ook zou willen, zo’n product kun je niet op een zolderkamer in elkaar hacken met een MVP dat met een paar touwtjes aan elkaar hangt. Je gaat direct in de geldstroom zitten. Ik nam me voor om meteen meteen een flink bedrag op te halen, zodat ik meteen de beste mensen kon aannemen.’
Met de nieuwe investering groeit Payaut binnenkort van tien naar twintig medewerkers. Met nieuwe klant Convious, een ticketplatform voor pretparken in Europa, gaat de fintech straks ook live buiten Nederland.
Verdienmodel
Payaut verdient geld met een fee per verificatie van een klant, en een percentage over het verwerkte betaalvolume. Dat zijn kosten die dus bovenop die van psp’s komen. De belofte is dat je als marktplaats op de langere termijn voordeliger uit bent, omdat je meerdere betaaldiensten kan aansluiten en tussen die aanbieders shoppen, aldus Van Niekerk.
Of hij betaaldiensten zoals Stripe en zijn voormalige werkgever Adyen daarmee op scherp zet? ‘In zekere zin wel. Maar we zijn geen concurrenten, we zien ons product meer als een aanvulling. Ik wil dat klanten blijven vanwege ons goede product, niet omdat we een lock-in hebben bijvoorbeeld. Adyen bedient vooral grotere spelers, Stripe en Mollie meer de mkb-markt. Daartussen zit nog een groot aantal bedrijven dat dankzij ons bij al die diensten terecht kan.’