Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Felix Hermsen was Startup van het Jaar met Neurolytics: ‘We hebben echt stappen gemaakt’

Neurolytics werd in 2021 Startup van het Jaar bij MT/Sprout. Bij editie 2022 is oprichter Felix Hermsen jurylid. En hij weet wat je als ondernemer hebt aan de pitchwedstrijd. 'We zijn echt aan de slag gegaan met de feedback.'

Felix Hermsen Neurolytics

Felix Hermsen  is jurylid bij de verkiezing van de MT/Sprout Startup van het Jaar. Lees hier alles over de startups die kans maken op de award en stem!

Aandacht als Startup van het Jaar

De Utrechtse hr-tech startup Neurolytics ontwikkelt video-assessments waarmee sollicitanten worden gescreend op zaken als stressbestendigheid en motivatie. De software maakt gebruik van zogeheten psychofysiologische biometrie: kleine, onwillekeurige spierbewegingen en andere gezichtsinformatie ‘verraden’ wat je werkelijk voelt bij de beelden en vragen die je krijgt voorgeschoteld.

Het is vernieuwend, maar toch ook bewezen technologie die begin 2021 al bij de eerste klanten draaide, voorzag in een behoefte en prima schaalbaar leek. Dat was voldoende om de jury van de Startup van het Jaar voor zich te winnen, toen Hermsen eind januari pitchte tegen concurrenten Manufy en De Clique.

Neurolytics won de Startup van het Jaar award, en die titel leverde flink wat aandacht op. Neurolytics belandde het afgelopen jaar op heel wat ‘startups to watch’-lijstjes. De erkenning van zo’n titel is een tweede winst, voor klanten, maar natuurlijk ook voor het team achter Neurolytics, dat, naast Hermsen, Belén Hein en Marnix Naber als mede-oprichters heeft.

Stappen na feedback jury

Maar aan de vragen en feedback van de jury tijdens de startup-pitches heeft Neurolytics zeker veel gehad. Destijds vonden de investeerders en ondernemers niet helemaal duidelijk met welk aanbod de hr-tech startup zich richtte op welke marktsegmenten. Nu prijkt er een heel overzichtelijk aanbod aan pakketten op zijn website.

Helemaal volgens de regels van SaaS-software zijn ze ingedeeld van ‘starter’ tot en met ‘enterprise’, en er is er een bij met het vinkje ‘vaakst gekozen’. ‘We willen elke dag leren en onze organisatie versterken. Dan is het heel fijn als je feedback krijgt over dingen waaraan je kunt werken. We hebben ons aanbod dus simpeler gemaakt en echt stappen gemaakt met ons product.’

De assessments van Neurolytics zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Daarover heeft Naber het afgelopen jaar gepubliceerd in het prestigieuze wetenschappelijke tijdschrift Nature. Het gebruikte model wordt dankzij AI en steeds meer tests telkens verfijnder, maar als product is het vernuftige systeem vriendelijk in gebruik: een gewone laptopcamera biedt al voldoende kwaliteit voor de analyse van de te testen kandidaat.

Laagdrempelige preselectie van kandidaten

Meer dan een video van een paar minuten over de vacature of het bedrijf erachter hoeft de werkgever niet te uploaden. Een linkje delen is vervolgens genoeg om de tests aan te bieden en af te laten nemen. ‘Je kunt ze bij wijze van spreken ergens op je site zetten, of in je marketinguitingen, als heel laagdrempelige manier om aan een eerste preselectie van kandidaten te doen.’

Er is alles aan gedaan om te zorgen dat klanten helemaal zelf aan de slag kunnen met Neurolytics. Maar in de regel hebben Hermsen en zijn collega’s nog wel een paar calls voordat klanten zover zijn.

Die wetenschappelijke publicatie vergroot het gezag van Neurolytics’ aanpak, en naarmate de startup verder groeit, verzamelt het ook meer data over klantervaringen. ‘Dat was iets anders waar de jury naar vroeg: kun je bewijzen dat het werkt op de langere termijn, met praktijkdata?’

Bad hires voorkomen

Nou, dat kan inmiddels zeker. Hermsen somt op: ‘Er bleken 27 procent minder interviews nodig voor hetzelfde aantal hires31 procent van de bad hires kunnen we met onze inzichten in kaart brengen en daarna voorkomen. Het gaf het ook mogelijkheden om andere kandidaten, die door recruiters waren afgewezen, alsnog door te laten gaan omdat ze volgens onze data prima pasten. Daarnaast beoordeelde 97 procent van de kandidaten de ervaring met de scan als leerzaam en positief.’

Dat laatste is ook belangrijk in de moordend krappe arbeidsmarkt: ook als een sollicitant niet past, helpt zo’n prettige ervaring wel bij je imago als werkgever, je employer brand. ‘We hebben ook klanten die konden zien dat hun top performers duidelijk meer betrokkenheid toonden  in onze tests. En een case waarbij een team hoger dan gemiddelde stress levels vertoonde. Dat is dan een aanleiding om eens goed te kijken waar het mis gaat.’

War for talent

Het aantal klanten groeide ook lekker door sinds de winnende pitch in januari, al mag Hermsen geen namen noemen. Het zijn voornamelijk mkb-bedrijven zijn het waar Neurolytics op focust, met tussen de 1oo en 1000 medewerkers. Ze zetten de software vooral in voor hun recruiting, maar soms intern bij medewerkers of bij klanten, om daar bestaande teams te analyseren op de (gewenste) samenstelling.

‘Klanten zien waar de toekomst heengaat, met de toegenomen war for talent en het hybride werken. Dan wil je een op data gebaseerde screening van kandidaten en hun eigenschappen om te zien met wie er een cultural fit is. Of, als je je wilt ontwikkelen in een bepaalde richting, wie een aanvulling vormt op het team.’

Extra kracht op marketing en sales

Een bewezen product dat wordt opgepikt door de markt. Tractie en een pijplijn met klanten. Als je dat weet, lijkt het best stil rond Neurolytics, als je voor de vuist weg wat googelt op zoek naar ‘rumour around the brand‘. Dat bevestigt Hermsen: zijn startup kan wat extra krachten op marketing en sales gebruiken. En daar wordt aan gewerkt. ‘We praten met partijen en investeerders die ons daarbij kunnen helpen. Wij willen versnellen en zijn zelf misschien teveel een clubje nerds dat wat ze doen, erg goed willen doen maar het niet fijn vinden om zichzelf voor de bühne te gooien.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Pitches Startup van het Jaar

Waar gaat Hermsen als oud-winnaar op letten tijdens de pitches voor de Startup van het Jaar 2022? ‘Ik denk dat andere jury-leden beter in de cijfers zitten, of in de analyse van markten. Zelf ben ik dol op creativiteit en visie, op een idee dat een markt echt kan disrupten, een startup die iets heeft wat niemand nog kent en wat de wereld en mensen nodig hebben. Maar eerst ga ik een uurtje vrijplannen om een voorselectie te maken.’

Felix Hermsen  is jurylid bij de verkiezing van de MT/Sprout Startup van het Jaar. Lees hier alles over de startups die kans maken op de award en stem!