Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Even voorstellen: Rutger Bremer (Momice)

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Regelmatig stellen we er een aan je voor. In deze aflevering: Rutger Bremer, die van spinoff Momice een succesvol bedrijf in de event-techsector maakte.

Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

“Ik ben Rutger Bremer (32), medeoprichter van Momice, event-software waarmee bedrijven en eventmanagers betere events kunnen organiseren. Daarmee regel je alles rondom de communicatie van je event, waaronder een aparte website, e-mails, registratie en ticketverkoop. Een van de belangrijkste onderdelen vinden wij de enquêtes, waarmee je je event na afloop kan laten beoordelen. Er is zelfs een klant die events organiseert om er achter te komen wat er speelt bij zijn doelgroep.” 

“Behalve een maandelijks software-abonnement leveren we ook advies, waarbij we bedrijven trainen in alles rondom event-communicatie. Zoals hoe je je ROI berekent, een mooie website kan maken en hoe je betere e-mails kunt schrijven. Voor klanten die kiezen voor onze ‘Agency’-optie nemen we alles op communicatiegebied uit handen, zodat zij zich kunnen concentreren op de productie van het event.”

“We hebben een paar honderd klanten, waaronder zorgverzekeraars, pensioenfondsen en it-bedrijven. Daar zitten bedrijven tussen die honderden events per jaar organiseren, van kleine bijeenkomsten met 10 mensen tot personeelsfeesten met 5000 bezoekers. Die klanten geven soms tonnen of zelfs miljoenen uit aan events, daar kunnen we verschil maken. We zijn dus vooral interessant voor bedrijven die events echt als marketingstrategie zien. Mkb’ers die maar een keer per jaar een event organiseren voelen minder de ‘pijn’ van het niet hebben van speciale eventsoftware.”

Wanneer, en waarom ben je gaan ondernemen?

“Het ging een beetje per ongeluk. Ik werkte bij een eventbureau, waar we er tegenaan liepen dat we geen goede software konden vinden voor de events die wij organiseerden. De software die er was, was vaak duur, niet gebruiksvriendelijk of je had als gebruiker te weinig controle. Dan gaan we het zelf bouwen, dachten we in 2012. Waarna we merkten dat klanten het ook interessant vonden en we al snel wisten dat we iets goeds te pakken hadden.”

“Met medeoprichters Bram Dingemans en Eva Annokkee, eigenaren van het eventbureau, hebben we een team gevormd. Zij zeiden in feite tegen mij: ‘Ga jij het maar doen, succes ermee’. Zo kreeg ik – als marketeer zonder ondernemerservaring – in een veilige omgeving de kans om te starten. We moesten wel snel onze eigen broek ophouden en omzet genereren.” 

“Ik had nog geen ervaring met het bouwen van software, dus het ontwikkelwerk hebben we in het begin uitbesteed. Inmiddels hebben we een eigen ontwikkelingsteam en zijn we een echt softwarebedrijf. Terwijl ik in het begin niet direct het gevoel had dat we een softwarebedrijf aan het bouwen waren, maar eerdere een eventservicebedrijf. We wilden vooral de eventbranche beter en professioneler maken. Daarom vragen we al vanaf dag één constant aan eventmanagers wat ze willen, en waar ze tegenaan lopen. Bij concurrenten voelt het vaak als een techbedrijf dat ook iets voor events doet.”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

Je moet een tempo vinden dat je lang vol kan houden

“Nu het bedrijf naar 16 mensen is gegroeid, om goed voor hun te zorgen en een toekomst te kunnen bieden voor al die mensen die zich hard inzetten voor het bedrijf. Naast hard werken is ‘spelen’ ook belangrijk, en niet te veel overuren maken. Sommige bedrijven vragen altijd het maximale, maar dat vind ik niet gezond. Je kan niet alleen maar vol gas gaan, je moet een tempo vinden dat je lang vol kan houden. Als mensen hun werk leuker vinden, komen er betere ideeën en worden je klanten beter geholpen.”

“We zijn onlangs verhuisd naar een nieuw kantoor, en hebben nu chef die elke dag onze lunch maakt. Je merkt echt dat dit gewaardeerd wordt. Geen friet of brood met kaas meer, maar uitgebreidere lunch waardoor iedereen zich blij en gezonder voelt.”

“Mijn tweede uitdaging is dat we soms concurreren met grote Amerikaanse spelers zoals Eventbrite en Cvent, die miljarden hebben. We doen mee, maar daardoor verwachten klanten soms ook veel. We werken met corporates met hele hoge eisen, maar die capaciteit was er niet altijd. Daardoor moesten we snel schakelen en veel leren op het gebied van security en compliance. We zorgen bijvoorbeeld dat bezoekersdata bij het bedrijf zelf blijft. Bij Eventbrite is iemand die een ticket koopt, een klant van Eventbrite. Dat is voor zakelijke klanten lastig, qua privacy.”

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

“Er zijn een paar bedrijven die ik fantastisch vind qua communicatie en tools. Bedrijven zoals Slack, Trello en Mailchimp maken software menselijk. Wij hebben bijvoorbeeld een muis als icoon, om mensen het gevoel te geven dat je aan de hand wordt genomen door ‘Mo’, de muis. Zodat ze niet het idee hebben dat ze alleen maar knoppen aan het drukken zijn. Dat hebben we een beetje afgekeken van Mailchimp, met de aap Freddie. De ‘mice’ in Momice is niet geheel toevallig ook de afkorting voor onze branche (Meetings, incentives, conferencing, exhibitions, red.)”

“Eventmanagers zijn ook onze inspiratie. Toen we naar Zuid-Afrika gingen zei iemand, ‘You bring back the fun in event management’. Dat is precies wat we willen bereiken. Eventmanagers (‘eventfreaks’) houden van hun vak, maar staan wel onder hoge druk. Zij moeten ervoor te zorgen dat alles in die paar uur goed gaat, daar komt veel bij kijken.”

Waarom ben je lid geworden van het Sprout-netwerk?

“Ik lees Sprout al jaren, met veel artikelen die mij geholpen hebben. Het is nog steeds een dagelijks ding. Ik vind het nog altijd interessanter worden, omdat ik steeds meer onderwerpen herken.”

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

“Laat je niet gek maken door de concurrentie, volg je eigen pad. Blijf je richten op waar je echt goed in bent en waarom klanten voor je kiezen. De uitdaging is dat de concurrentie je daarbij altijd zal afleiden. Maar als je vasthoudt aan je kernwaarden ga je je eigen weg. Klanten merken dat ook, en stappen daardoor minder makkelijk over. Zorg ook goed voor je eigen mensen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

“Misschien kennen lezers eventmanagers die nog niet de juiste tools hebben. Laat ze weten dat er software is voor hun beroep. Voor designers zijn Photoshop of Illustrator een standaard, maar die bekendheid hebben wij nog niet.” 


Momice is partner van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Kijk hier voor meer info