Dat meldt technologiesite The Verge op basis van een direct betrokken bron.
Facebook zelf wil niet reageren tegenover het Amerikaanse blog. Er zouden maar weinigen binnen het bedrijf op de hoogte zijn geweest van de aanstaande naamsverandering, schrijft The Verge. Zelfs menig senior-personeelslid zou er niet vanaf hebben geweten. Mogelijk zal Zuckerberg de nieuwe naam op zijn jaarlijkse Connect-conferentie op 28 oktober bekendmaken.
Slechte publiciteit
De naamsverandering zou alles van doen hebben met de slechte publiciteit die Facebook onlangs kreeg over zijn social media-activiteiten. Onlangs beschuldigde een klokkenluider het techbedrijf er nog van inkomsten boven ethiek te verkiezen. Een aanpassing in het algoritme in 2018 resulteerde in frictie onder gebruikers, maar Facebook greep niet in. Facebook zou het liefst af willen van zijn social media-imago en platform Facebook voortaan meer willen positioneren als één van de vele activiteiten van het moederbedrijf, net zoals Instagram, WhatsApp en Oculus.
facebook rn pic.twitter.com/SwzKV5LLRL
— Rodolphe Dutel (@rdutel) October 20, 2021
Afijn, hoe gaat dat nieuwe Facebook dan heten? Volgens The Verge zou het weleens iets rondom het woord ‘Horizon’ kunnen zijn. Horizon Worlds is tevens de naam van het VR-platform van Facebook. Facebook zou zich meer willen positioneren als een futuristisch concern dat hard werkt aan wat het bedrijf het metaverse noemt, ‘metaversum’ in het Nederlands. Bij deze techniek, die Facebook ziet als de volgende stap voor het internet, kunnen gebruikers met elkaars avatar babbelen via AR- en VR-brillen.
Facebook-bril
Niet geheel toevallig werken er meer dan 10.000 mensen binnen Facebook aan dergelijke technologie. Het idee is dat je straks met zo’n Facebook-bril digitaal kunt vergaderen, online een winkel in kunt gaan of zelfs een concert kunt bezoeken. Facebook maakte deze weekend bekend nog eens 10.000 talenten in Europa te willen aannemen voor dit project. Het Financieele Dagblad schreef er gisteren veelzeggend over: ‘Een bedrijf onder vuur kan elk moment een mediaoffensief beginnen.’
De Israëlische historicus en publicist Yuval Noah Harari voorspelde zo’n scenario al in 2017 tegenover VPRO-programma Tegenlicht: [Mensen zullen in de toekomst] steeds meer tijd besteden aan virtual reality-games, die hen veel meer opwinding en emotionele betrokkenheid geven dan wat dan ook in de echte buitenwereld.’
Als Facebook de naam van zijn gelijknamige moederbedrijf aanpast, zal dat zeker geen unicum zijn. Dat andere grote techbedrijf, Google, veranderde de naam van zijn gelijknamige holding in 2015 al naar Alphabet. Booking deed het dan weer andersom. Diens moederbedrijf heette tot begin 2018 The Priceline Group, om sindsdien door te gaan als Booking Holding.