Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit bedrijf laat zijn klanten precies zien waar iedere euro naartoe gaat

Hoe transparant kun je zijn? Telecombedrijf Voys laat zijn klanten precies zien hoe iedere euro abonnementsgeld wordt besteed.

Het geld dat de bijna 11.000 zakelijke klanten van Voys iedere maand overmaken wordt niet alleen gebruikt om de bedrijfskosten te dekken, schrijft het bedrijf van Mark Vletter. Maar ook steeds meer voor andere projecten, waarmee klanten ook contributors zijn. Voys koopt zijn telecomdiensten bijvoorbeeld in bij VoipGrid, waardoor je als klant meebetaalt ‘aan de ontwikkeling van een open platform voor vrije communicatie’.

Om zijn managementloze manier van werken uit te leggen staan medewerkers van het Groningse bedrijf zo’n 30 keer keer per jaar op podia of in boardrooms. Daarbij vragen zij om een vrijwillige bijdrage (‘waardebepaling achteraf’), die vervolgens wordt gedoneerd aan een goed doel.

Vrij internet

Het geld gaat onder meer naar IMC Weekendschool, dat jongeren uit achterstandswijken kennis laat maken met professionals en hun verschillende vakgebieden. En Bits of Freedom, de organisatie die zich inzet voor het behoud van het vrije internet.

Ook gingen er een paar duizend euro naar Achter de horizon, een project om locatieonafhankelijk werken in beeld te brengen. En Stichting Muses, die naar het buitenland reizende vrijwilligers opleidt.

Uitsplitsing

De uitsplitsing van iedere 10 euro die een klant bij Voys spendeert laat zien dat het meeste geld (5,19 euro) opgaat aan de inkoop van telecomdiensten. Op de tweede plek staat loon en sociale lasten (2,03 euro). Aan marketing gaat iedere 1,24 euro van de 10 euro op. Aan winst blijft € 0,57 over, waarmee onder meer de internationale uitbreiding van Voys wordt bekostigd.

Volgend jaar maakt het bedrijf ook een uitsplitsing voor zijn vestigingen in België en Zuid-Afrika, licht Vletter desgevraagd toe. Echt lang hoefde hij naar eigen zeggen niet na te denken over het delen van de cijfers. De jaarcijfers laat hij bewust achterwege. “Dat vind ik niet zoveel meerwaarde bieden, mensen die dat willen weten kunnen die cijfers ook opvragen bij de KvK.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Collega-ondernemers

Vletter kreeg tot nu toe veel reacties van collega-ondernemers, “die vinden het heel leuk om te zien”. “Maar wat ik ook leuk vind om te zien, zijn de reacties van mensen die in het verleden geld hebben bijgedragen bij een van onze spreeksessies, bijvoorbeeld een leiderschapstraining.”

Zouden meer bedrijven zo transparant moeten zijn? “Zeker, al heb ik geen idee of nog er meer bedrijven zijn die dit doen. Hoe dan ook, op het moment dat je zoveel klanten hebt als wij, dan mag je zoiets zeker doen. Het is in ieder geval een stuk leuker dan de jaarcijfers. Alleen al om voor jezelf een overzicht te maken, als overzicht voor collega’s.”