Wat is Horsify?
Een deelplatform voor paarden. Deze ‘SnappCar’ voor viervoeters richt zich op de eigenaren (en fokkers) van de ongeveer 450.000 paarden die er in Nederland rondlopen, en de circa 500.000 ruiters die daar met enige regelmaat een rondje mee draven.
‘Op een manege rijd je vaak op verschillende paarden, maar sommige mensen vinden het prettiger om een band op te bouwen met een paard’, zegt Horsify-oprichter Alexandra van der Lelij. ‘Aan de aanbodkant bedienen we bijvoorbeeld eigenaren die lesgeven, en die nog een verzorger zoeken. Of fokkers die een paard hebben gefokt, maar daar niet op rijden.’
Behalve het bundelen van een flink aanbod, is het platform volgens Van der Lelij ook een antwoord op het ‘Wilde Westen’ van Marktplaats en Facebook. ‘Daar weet je eigenlijk niet met wie je in contact komt. Het is een rommelige ervaring, met berichten die soms niet aankomen en ruiters die toch niet serieus blijken te zijn.’
Wie zitten erachter?
Van der Lelij is al jaren actief in de paardensport. Als deelnemer en jurylid van wedstrijden, maar ook in de paardenhandel. Als bemiddelaar zocht zij bijvoorbeeld in opdracht van Amerikaanse klanten in Nederland naar paarden. ‘In mijn werk in de arbeidsbemiddeling kwam ik erachter hoe leuk ik het vond om mensen te verbinden. Ik was ook actief op platforms zoals SnappCar en Airbnb. Kun je dat niet combineren met paarden, dacht ik.’
Van der Lelij mikte in eerste instantie op het verbinden van paardenfokkers die op zoek waren naar merries. Maar naarmate het platform vorderde bleek dat de vraag naar rijpaarden nog groter was. Ze besloot het platform daarom zo breed mogelijk op te zetten, en waagde afgelopen oktober de sprong naar (fulltime) ondernemerschap.
Wie zitten erop te wachten?
Paardeneigenaren die een ruiter zoeken, bijvoorbeeld een gezin dat niet zeven dagen per week voor een paard kan zorgen. Of een van de ongeveer 7000 maneges en andere bedrijven die Nederland op paardengebied rijk is. Aan de vraagkant richt het platform zich op ruiters (van hobby tot semiprofessioneel) en verzorgers die een langdurige band willen opbouwen met een paard, in plaats van telkens te moeten wisselen.
Net zoals op veel andere deelplatforms beoordelen gebruikers elkaar. Dat zorgt volgens Van der Lelij voor meer betrouwbaarheid en transparantie, waaronder qua dierenwelzijn. ‘Op dat gebied zijn de afgelopen jaren een paar vervelende dingen in het nieuws geweest. Om het platform innovatief en gericht op de toekomst te laten zijn, hebben we paardvriendelijkheid opgenomen in beoordeling.’
Hoever is Horsify?
Het platform ging in november live met 90 paarden. Dat aanbod bedraagt inmiddels ruim 300. Bij een match verdwijnen paarden overigens weer van het platform. Van Lelij mikt voor het einde van dit jaar op duizend paarden, over een jaar of twee is 5.000 een ‘haalbaar doel’.
Het aantal geverifieerde ruiters op het platform groeide sinds november van 400 naar momenteel ruim 1700. Doel is 3000 voor het einde van dit jaar . De startup werd deze week ook actief in België, zodat er ook viervoeters kunnen worden uitgewisseld tussen eigenaren en ruiters in Nederland en België.
Horsify had tot nu toe weinig last van de coronapandemie. Daardoor werden weliswaar wedstrijden geschrapt, maar paardenliefhebbers hadden meer tijd en geld over. ‘Veel mensen hebben juist vanwege corona paarden gekocht. En die mensen gaan nu ook op zoek naar verzorgers.’
Wat is het businessmodel?
Een lidmaatschap voor 1, 3 of 6 maanden, waarmee aanbieders en ruiters (à la Kamernet) op elkaar kunnen reageren. Het bij veel platforms gebruikelijke transactiemodel past minder goed bij Horsify, aangezien sommige paarden gratis worden verzorgd. Horsify levert ook contracten, waarmee gebruikers onderling bijvoorbeeld de aansprakelijkheid regelen.
Nog geld nodig?
Van der Lelij financierde het platform tot nu toe met eigen middelen, en heeft ook voor een uitbreiding naar België geen extra kapitaal nodig. ‘De technologie staat, en qua marketing moeten we dat zelf kunnen financieren.’
‘De grootste uitdaging is naamsbekendheid. Dankzij online marketing groeit het aanbod nu dagelijks, maar de beste reclame is van mond tot mond. Als het goed is, denken mensen bij het huren van een paard straks vanzelf aan Horsify. Die plek willen we claimen, maar dat kost tijd.’
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier