Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Challenger We4Sea maakt uitstoot schepen kopje kleiner met big data

Scheepvaartbedrijven kunnen miljoenen euro's besparen met slim datagebruik, bewijst We4Sea. De marktuitdager van Dan Veen en Michiel Katgert past daarmee naadloos in de Challenger50.

We4Sea
Je leest nu: Challenger We4Sea maakt uitstoot schepen kopje kleiner met big data

We4Sea
Wat: Brandstofbesparing voor zeeschepen dankzij data
Wie: Dan Veen en Michiel Katgert
Sinds: 2016
Omzet: niet gedeeld
Werknemers: 9
Daagt uit: brandstofslurpende schepen
Website: We4sea.com

We4Sea helpt charteraars en eigenaren van zeeschepen met het monitoren en verminderen van brandstofverbruik en uitstoot van hun schepen. Daarvoor hoeven ze geen sensoren of andere apparatuur aan boord te installeren, Dan Veen en Michiel Katgert kunnen het af met (big) data.

Efficiëntie kan hun klanten een hoop geld schelen; zij betalen per schip miljoen euro’s per jaar aan brandstof. Zo’n beetje de helft van de kosten van een schip gaat er aan op. Ondertussen worden de regels over hoeveel CO2 en andere vervuilende stoffen een schip mag uitstoten ieder jaar strenger.

Data verzamelen

Van Veen en Katgert onderzochten samen bij TNO hoe je met big data schepen zuiniger krijgt. Met die inzichten wonnen ze een interne wedstrijd voor businessplannen en na het doorlopen van een accelerator startten ze vijf jaar geleden hun bedrijf.

We4Sea verzamelt data over hoe schepen varen en volgt in real-time hun reis over de oceaan. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de technologie van het schip; hoe zwaar worden de motoren belast bijvoorbeeld en is scheepsschroef wel efficient?

Van Veen: ‘Wij halen die info naar de wal en koppelen dat met andere databronnen: bijvoorbeeld, wat was de windrichting of golfhoogte? Zo kom je weten waar de energie eigenlijk naartoe gaat. Ik heb de afgelopen dag bijvoorbeeld 30.000 liter brandstof verbruikt, maar hoe komt dat? Je moet de omstandigheden kennen om te weten of iets goed is of niet.’

USP tijdens corona

We4Sea onderscheidt zich op een paar belangrijke punten van wat tot nu toe in de markt was aan monitoringsystemen. ‘In de markt zijn enkele grote weerbedrijven actief die op basis van 1 datapunt per dag en na afloop van de reis een performance-analyse doen. Wij doen dat elke 10 minuten. Daarnaast is ons proces volledig geautomatiseerd, dus veel schaalbaarder.’

En wat tijdens corona een heel groot unique selling point blijkt, zegt Veen: ‘We zijn vanaf oprichting volledig digitaal, en hoeven niet aan boord van schepen om deze te kunnen monitoren. We groeien nu harder dan we eerder hadden verwacht.’

Mede dankzij investeringen van Main Port Innovation Fund, Innovation Quarter en informals kan We4Sea verder opschalen, op naar  500 schepen over een jaar of 2.

Bekijk ook: alle uitdagers in de Challenger50