Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Als startup naar techbeurs CES: ‘Ga nooit alleen, dat is niet te doen’

Hoe bereiden Nederlandse startups zich eigenlijk voor op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, die begin januari plaatsvindt? En zijn ze niet bang dat corona het evenement op het laatste moment een halt zal toeroepen? We vragen het Kevin de Krieger die met startup Steambox naar CES af zal reizen.

Steambox
Steambox
Je leest nu: Als startup naar techbeurs CES: ‘Ga nooit alleen, dat is niet te doen’

Twee jaar geleden stond hij er al en over anderhalve week reist hij opnieuw af naar de CES: Kevin de Krieger van startup Steambox. Samen met compagnon Amit Jaura en drie medewerkers sleutelden ze jarenlang een lunchbox die dankzij een ingebouwde batterij zelf maaltijden kan verwarmen. Op CES willen zij het innovatie aan het grote publiek laten zien.

En nu maar hopen dat corona geen roet in het eten gooit. Vorig jaar moest het evenement al digitaal plaatsvinden. Deze week hebben enkele bedrijven, waaronder Twitter en AT&T, laten weten het evenement nog een jaartje over te slaan, vanwege de oprukkende omikronvariant. Ook blijven hoge Nederlandse overheidsofficieren en startup-prins Constantijn dit jaar thuis. De Krieger (tweede van links op foto boven) blijft optimistisch: CES wordt volgens hem veilig georganiseerd. Je moet immers gevaccineerd en getest zijn om binnen te komen. Of het door zal gaan? ‘Zeker’.

Een nieuwe editie van de Consumer Electronics Show staat voor de deur. Hoe bereiden jullie je daar als bedrijf op voor?

‘Het is ons doel om media-aandacht te krijgen. We lanceren ons product, de Steambox, tijdens CES. We hebben er de afgelopen drie jaar hard aan gewerkt en het wordt de eerste keer dat mensen ons product kunnen uitproberen. Daarom kijken we momenteel heel erg naar hoe we in contact kunnen komen met media. Zo zullen we aanwezig zijn tijdens het ShowStoppers-evenement, dat speciaal voor journalisten wordt gehouden.’

‘Ook hebben we een persbericht geschreven en huren we een pr-bureau uit Londen in dat ons helpt bij onze communicatie. Zij kennen de juiste journalisten en koppelen ons aan hen. We hebben al tussen de tien en twintig reacties van journalisten die langs willen komen.’

Met hoeveel mensen reizen jullie eigenlijk af naar CES?

‘Amit (Jaura, mede-oprichter, red.) en ik gaan met zijn tweetjes. Alleen gaan, dat is niet te doen. Als je ook af en toe wil rondlopen, wat wil eten en naar de wc wil, red je het niet alleen.’

Als je ook tijd wil overhouden om af en toe te eten, kom dan niet alleen

‘We waren er twee jaar geleden ook, met zijn drieën. Alle drie waren we continu met mensen in gesprek, zo druk was het. Drie mensen heb je gewoonlijk ook wel nodig, maar omdat het door corona dit jaar wat rustiger lijkt te worden, denken we het samen te kunnen doen.’

Wat is je uiteindelijke doel in Las Vegas? Wat hoop je eruit te halen voor jezelf en je bedrijf?

‘Dat iedereen weet dat wij bestaan en dat ons product te koop is. We richten ons voornamelijk op de Verenigde Staten en West-Europa. CES is voor ons dus de perfecte plek om naartoe te gaan. We hopen er brand awareness te creëren. Of we ook een Amerikaanse investeerder zoeken? Nee.’

Grote concerns als Meta en Amazon trekken zich terug van het evenement, vanwege de opmars van de omikonvariant van het coronavirus. Wat vind je daarvan?

‘Maatschappelijk verantwoord (lacht). Ze hebben een grote impact, voor hen is het ook een boodschap van veiligheid die ze willen uitdragen. Prima dat ze het doen, maar hun belang op CES is anders dan de onze.’

We vinden het evenement veilig genoeg, want je moet gevaccineerd en getest zijn

‘Gezondheid vinden we heel belangrijk, maar onze lancering is dat ook. We hebben de afweging voor onszelf gemaakt en vinden het evenement veilig genoeg. Je moet van tevoren een coronatest doen, op het evenement moet je een mondkapje dragen en je mag alleen naar binnen als je gevaccineerd bent. Veiliger kan het niet, denk ik.’

Stel dat het alsnog niet door zou gaan, zijn er dan kosten die je als startup maakt, die je mogelijk niet terugverdient?

‘Ja, we hebben de vliegtickets geboekt. Zoiets kost je toch een paar duizend euro. Dan hebben we nog een hotelaanbetaling en hebben we al marketingkosten gedraaid voor de beurs. Ook hebben we het pr-bureau al ingehuurd. Als het evenement niet fysiek doorgaat maar achter een scherm zou plaatsvinden, moeten we kijken of zo’n digitale lancering wel nuttig is.’

Er hangt voor jullie dus wel het een en ander vanaf. CES zelf blijft gelukkig benadrukken dat het evenement gewoon doorgaat. Vrijgekomen plekken op de beurs zouden zelfs alweer direct zijn opgevuld door andere partijen. Stelt dat je voldoende gerust?

‘Zeker (lacht). Voor 100 procent! Of, nou ja: ik denk dat we na de afgelopen twee jaar nergens meer echt zeker van kunnen zijn, maar laat ik het zo zeggen: voor in hoeverre we er zeker van kunnen zijn, stelt het me gerust.’