Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

80 Nederlandse bedrijven slijpen digitale pitch fijn voor CES

Nederland vaardigt dit jaar tachtig bedrijven af naar de Consumer Electronics Show. Die ondernemers moeten dit jaar digitaal hun kans grijpen.

CES 2020
Je leest nu: 80 Nederlandse bedrijven slijpen digitale pitch fijn voor CES

Nederland is ook dit jaar – virtueel – present op de Consumer Electronics Show (11-14 januari). De delegatie bestaat dit keer uit tachtig bedrijven zoals SwipeGuide (digitale handleidingen), Closing the Loop (e-waste recyclen) en Pandora Intelligence.

Uit die deelnemerslijst, waaronder veel b2b-bedrijven, blijkt dat de beurs inmiddels veel meer is dan enkel ‘consumer electronics’. De Nederlandse techbedrijven sluiten in ieder geval aan bij het thema ‘Tech Solutions for Global Challenges’, waaronder oplossingen voor de energietransitie en de gezondheidszorg. De deelnemers werden geselecteerd door Techleap, het Nederlandse consulaat in de VS, investeerders en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven.

De oranje beursmissie (de vijfde tot nu toe) wordt georganiseerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De deelnemers krijgen vooraf begeleiding om hun bedrijf zo effectief mogelijk te promoten.

CES, dat zich normaal gesproken in Las Vegas afspeelt, is dit jaar vanwege de coronapandemie volledig online. Na de eerste week, met keynote-toespraken en events duurt de beurs dit jaar in totaal vijf weken, om exposerende bedrijven de kans te geven om zich langer te kunnen presenteren aan een wereldwijd netwerk van potentiële klanten en investeerders. De Nederlandse overheid organiseert tijdens die weken ook een digitale roadshow, om de deelnemers te introduceren bij in totaal 56 Nederlandse innovatie-attachés in landen als Brazilië, Japan en Zweden.

Op de radar

Voor Nederlandse bedrijven is CES een kans in een periode waarin ze door corona veel minder in contact komen met de buitenwereld. ‘We hebben tijdens Covid tot nu toe weinig mensen gesproken’, zegt Helena Samodurova, een van de oprichters van Incooling, een Eindhovense startup die datacenters koel houdt. ‘Daarom is exposure via CES heel belangrijk, vooral voor een early stage-bedrijf als wij. Als mensen je niet zien, dan vergeten ze je misschien, en lijkt het alsof je van de radar bent verdwenen.’

Voor Incooling is CES juist tijdens de coronapandemie een manier om aan een groter publiek te kunnen laten zien wat de impact is van koelere, en daarmee efficiëntere datacenters. Samodurova: ‘Tijdens corona schakelde iedereen over op Zoom en online meetings, waardoor datacenters het veel drukker kregen. De capaciteit van die datacenters loopt nu tegen een limiet aan, en er wordt meer CO2 uitgestoten. We vliegen nu weliswaar minder, maar het gebruik van datacenters gaat omhoog. Wij willen laten zien hoe onze oplossing daaraan kan bijdragen.’

Dankzij de vijf weken die CES nu duurt kan de kwaliteit van afspraken omhoog, denkt Samodurova. ‘Je kan nu meetings inplannen en langere afspraken maken. Het kan lastig zijn om alles in een week te doen, en meetings leveren dan soms minder op.’  

Tovertafel

Dat je als deelnemer nog vijf weken zichtbaar blijft is een groot voordeel, zegt ook Sjoerd Wennekes, medeoprichter van Active Cues, de maker van een ‘Tovertafel’ voor mensen met dementie en andere cognitieve uitdagingen. ‘Ik hoop dat dat de kans vergroot op meer waardevolle contacten’, zegt Wennekes.  

Voor Active Cues is CES een ingang om de Noord-Amerikaanse markt te leren kennen. ‘Daarnaast willen we kennis vergaren over vergelijkbare producten en nieuwe partners leren kennen, ook omdat we veel met wetenschappelijk onderzoek doen.’

Het is nu even digitaal roeien met de spreekwoordelijk riemen, zegt Wennekes. ‘Het mooiste is natuurlijk als je er bij dit soort beurzen fysiek bij bent. Ik heb de afgelopen tijd een aantal digitale events bijgewoond, en heb ook gezien hoe het niet moet. Bezoekers loggen allemaal in voor de keynotes, maar op alle randprogramma’s daaromheen komt vaak amper niemand af. Je werd bijvoorbeeld geacht om vier dagen aanwezig te zijn, maar als je drie mensen had gesproken was het al veel. Ik hoop dat de CES het beter voor elkaar heeft. Maar het is ook logisch dat dit soort dingen nog niet vlekkeloos lopen, we doen dit pas een paar maanden met z’n allen.’

Grote pre is dat je hoe dan ook deel uitmaakt van een grotere delegatie, zegt Wennekes. ‘Het is fijn dat er vanuit Nederland veel aandacht voor is. En het is mooi om in het kielzog van zo’n grote groep mee te gaan, waaronder ook Constantijn. Daardoor worden deuren geopend en krijg je meer kansen.’

Marktplaats

Een andere Nederlandse deelnemer is Skoon, een online marktplaats voor batterijen en waterstofgeneratoren die vorig jaar ook op CES aanwezig was. Voor zo’n marktplaats moet je twee partijen – vraag en aanbod – op elkaar afstemmen, zegt medeoprichter Peter Paul van Voorst tot Voorst, ‘dus het is belangrijk dat iedereen ons kent’. Skoon wil via CES vooral naamsbekendheid opbouwen, zowel hij het grote publiek als bij de politiek. ‘Zodat zij in het kader van de energietransitie en de stikstofproblematiek weten wat er allemaal kan op emissieloos gebied.’

Van Voorst tot Voorst erkent dat hij geen fan is van digitale events, ‘want je doet het er vaak toch een beetje naast’. ‘Het gaat echt om wat eromheen gebeurt, de een-op-een-matches en de verschillende kleinere events en groepsgesprekken. Het afgelopen jaar kwamen veel partijen bij onze stand langs omdat we werden genoemd als een van de Tech Trends to Watch. Dat zal nu minder snel gebeuren, maar we hopen dat die connecties er alsnog komen. En misschien op een nog wel persoonlijker vlak, omdat je als bezoeker niet de stress hebt dat je alle stands gehad moet hebben.’

Of het ook een voordeel is dat Skoon nu niet de halve wereld over hoeft te vliegen? ‘We hebben vorig jaar een goede beurs gehad, maar je bent nog best wat tijd en geld kwijt. En het kost best wel wat uitstoot om al die mensen op een plek bij elkaar te krijgen. Ik ben heel benieuwd hoe creatief er nu wordt omgegaan met ‘digitaal’. Bij de goed georganiseerde online events merk ik wel dat mensen sneller to the point komen. Maar je mist wel de toevallige ontmoetingen, en de fysieke ruimte om je product te laten zien.’

Online events zouden zich eigenlijk moeten afspelen in een soort Grand Theft Auto-achtige omgeving, filosofeert Van Voorst tot Voorst hardop. ‘Zodat het echt voelt alsof je op een conferentie rondloopt.’