Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

7x business halen uit Sotsji

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft in Sotsji in ieder geval al een gouden plak binnen. 7 bedrijven die business halen uit de Olympische Spelen.

7x business halen uit Sotsji
Je leest nu: 7x business halen uit Sotsji

Er wordt gesproken van de duurste Olympische Spelen ooit. President Poetin trok in totaal 37 miljard euro uit voor zijn prestigeproject, dat een voorbode is voor het eveneens in Rusland geplande WK voetbal in 2018. Bedrijven uit de hele wereld zijn de afgelopen 5 jaar bezig geweest om voet aan Russische grond te krijgen en een graantje mee te pikken uit de ruif die de Winterspelen heet. Op een investeringspakket van 37 miljard, valt de Nederlandse oogst van enkele tientallen miljoenen bijna in het niet. Toch wrijven de volgende 7 bedrijven zich in de handen. 

 

#1. Van Merksteijn

7x business halen uit Sotsji

De Raalter poedercoaters, zo zou je Van Merksteijn kunnen bestempelen. Het stalen frame van het stadion in Sotsji is door het bedrijf geverfd. In totaal heeft Van Merksteijn 1.500 ton staal van een speciale poedercoating voorzien. Het olympisch stadion wordt na de Spelen gereed gemaakt voor het WK voetbal, dat in 2018 ook in Rusland wordt georganiseerd. De organisatie kwam natuurlijk niet zomaar uit in Raalte, aangezien Van Merksteijn al eerder soortgelijke activiteiten ontplooide voor de stadions van FC Utrecht, NEC, AZ en Sankt Pauli in Hamburg.

#2. NEPTUNUS

7x business halen uit Sotsji

Een Olympische Spelen zonder een Holland Heineken House is natuurlijk niet voor te stellen. In Sotsji ligt het twaalfde HHH op 500 meter van het Olympisch park. Het is gesitueerd in een gebouw dat na de Spelen een discotheek wordt van een aanpalend hotel. Neptunus Accomodaties, specialist in tenten voor evenementen en demontabele gebouwen, is gevraagd door Heineken om het HHH van extra ruimtes te voorzien voor sporters, media, fans en sponsors, zoals bijvoorbeeld de studio’s van de NOS en 538. Ook bij de Spelen van Londen, Vancouver, Sydney en Salt Lake City was Neptunus betrokken. Dorrie Eilers, directeur van Neptunus: ‘Als supplier van NOC*NSF zijn we er bijzonder trots op dat wij ook deze editie van het Holland Heineken House mogen bouwen. 

#3. Philips

7x business halen uit Sotsji

Zoals bij de meeste grote sportevenementen is ook bij de Winterspelen van Sotsji de hulp ingeroepen van Philips. Wat ze precies doen in Rusland blijft in nevelen gehuld, omdat vanwege de strikte geheimhoudingseisen van het Olympisch Comité het bedrijf niet precies mag aangeven wat het levert. Maar dat het verlichting is, is evident. Overigens had Philips veel meer willen doen in en rondom stadions en op het olympisch park, maar veel van de opdrachten waarvoor Philips zich geschikt achtte werden gegund aan Russische bedrijven. 

#4. Heineken

7x business halen uit Sotsji

Het Holland Heineken House dus, het hosgebouw waar de huldiging van de Nederlandse schaatsers sporters plaatsvindt. Waar de carnavalskrakers klinken, Maxima en Willem-Alexander de heupen wiegen en het bier rijkelijk vloeit. Heineken-bier wel te verstaan. Overigens verdient Heineken naar eigen zeggen niets aan het HHH, maar moet er eerder geld bij. Het HHH is bij uitstek een marketingtechnisch wonder, aangezien het een uitstekend uithangbord is voor de Hollandse bierbrouwer. Uiteraard had Heineken ook graag de Spelen officieel willen sponsoren, maar die eer is weggelegd voor het Russische Baltika, eigendom van het Deense Carlsberg.

#5. Compo Software

7x business halen uit Sotsji

Planning, registratie en uitbetaling van personeel en medewerkers, dat is waar Compo Software uit Margraten in uitblinkt. Het ging tussen 5 internationale bedrijven, maar uiteindelijk werd het systeem van Compo, Countable, gekozen om de personeelsregistratie van de 800 medewerkers en vrijwilligers te verzorgen in het olympisch stadion en het Iceberg Schaatspaleis. Compo deed hetzelfde tijdens het WK voetbal in 2010 in Zuid-Afrika. ‘Waar men in andere jaren 2 jaar na het evenement nog bezig was met het afhandelen van arbeidskrachten, sloten wij 2 dagen na het WK ons systeem af en had elke arbeidskracht gekregen waar hij recht op had’, zegt directeur Theo Breuers trots. ‘Waarschijnlijk is die klus onze grootste troef richting Sotsji geweest.’ 

#6. Vekoma

7x business halen uit Sotsji

De ‘Giant Inverted Boomerang’, zo heet de wervelende achtbaan die Vekoma Rides uit het (ook al) Limburgse Vlodrop gaat bouwen in een attractiepark (met bijbehorend hotel) in het olympisch park. Voor de goede orde: dit attractiepark zal pas worden gebouwd als de Winterspelen en de Paralympische Spelen zijn afgelopen. Toch kun je de bouw van het park niet los zien van de Spelen in de Russische kustplaats. Dat men bij Vekoma Rides is uitgekomen, is uiteindelijk ook niet heel verrassend, aangezien Paul Beck, voormalig directeur van de Efteling, aan de touwtjes trekt bij het nieuwbakken pretpark in Sotsji. 

#7. Van Dobben

7x business halen uit Sotsji

Als het bier rijkelijk vloeit in het HHH en de mensen aan het hossen zijn, kunnen kroketten en bitterballen natuurlijk niet ver weg zijn. Krokettenboer Van Dobben zat wat dat betreft lange tijd met de handen in het haar, aangezien het bedrijf zijn diepvriesproducten niet mocht exporteren naar Sotsji, omdat Rusland invoer van Europees vlees grotendeels heeft verboden. Van Dobben liet het er niet bij zitten en heeft zijn ‘Meester Croquettenmaker’ Piet Brink naar de badplaats gestuurd. En die gaat dus elke dag hoogstpersoonlijk 120 kilo ragout maken en met de hand honderden kroketten en minimaal 1.000 bitterballen draaien. Let wel: met louter Russische producten.