Vroeger ging een winkel over van vader op zoon. De zoon leerde “het vak” bij zijn vader in de winkel. Daarna nam de zoon bijna als vanzelfsprekend de zaak over. Meestal werd er dan verbouwd en bracht de zoon enkele wijzigingen aan in de bedrijfsvoering om er zijn eigen slinger aan te geven, maar verder was het doorgaans “business as usual.”
Er vielen een paar klanten af en er kwamen een paar klanten bij en de “gunfactor” speelde daarbij een grote rol. Goodwill had toen ook nog waarde. De gemiddelde winkelier pleegde ongeveer 2 à 3 verbouwingen in zijn carrière.
Maar nu leven we niet in een tijdperk van veranderingen, maar echt in een verandering van tijdperken. De wereld om ons heen verandert steeds sneller en radicaler! En heel veel retailers hebben grote moeite om daarmee om te gaan. Hieronder zie je een overzicht van de grootste veranderingen en hun impact op jouw bedrijfsvoering;
1. Goodwill bestaat niet meer
In de ogen van de klant ben jij zo goed als je laatste prestatie. Klanten zijn heel veel veeleisender geworden. Als het je niet (meer) lukt om ze het naar de zin te maken zie je ze meestal niet meer.
2. Internet maakt het veel gemakkelijker om je als klant te oriënteren
Klanten weten wat er te koop is en wat iets kost bij een ander. Vroeger vroeg je voor jouw producten en diensten jouw prijs. Nu moet je telkens weer je prijs verantwoorden. Klanten zoeken de beste deal. En als jij dat niet kunt leveren gaan ze naar iemand die dat wel kan.
3. Online druk
Onder druk van social media moet je altijd en zonder uitzondering alles uit de kast halen voor de klant. Doe je dat niet dan sta je voor je er erg in hebt met pek en veren op het internet.
Eén slap moment van je medewerkers of jouzelf, even een momentje van niet de juiste aandacht geven aan je bedrijf of je klanten kan nu al aanleiding zijn tot een slachting van jouw reputatie op internet en social media en kan je veel schade opleveren. Spreek jij al de juist taal op internet? Reageer jij zo snel als de consument van jou verwacht. Heb je plannen klaar liggen om in te spelen op kansen en bedreigingen online?
Doe je het juist net even beter dan de klant verwacht, dan kunnen aanbevelingen door klanten op internet je al snel veel meer klanten en omzet opleveren.
4. Onbereikbare doelgroepen
Vroeger adverteerde je wekelijks in de lokale krant en kwamen de klanten op jouw aanbiedingen af. Tegenwoordig zijn er enorme doelgroepen zoals bijvoorbeeld jongeren die vrijwel onbereikbaar zijn. Heb jij al een slimme online marketing strategie? Meet jij al het effect van al jouw marketinginspanningen en stuur je wekelijks bij? Echt, dit is echt een must om te overleven.
5. Sneller aanpassen
Weet jij precies wie jouw doelgroep is en hoe je met ze in gesprek kunt komen en blijven? Doelgroepen en hun wensen veranderen sneller dan jij van schoenen. De criteria op basis waarvan consumenten wel of niet kiezen voor jouw winkel veranderen mogelijk nog sneller. Je zult bijna dagelijks aan de slag moeten om je koers aan te passen op de veranderende omstandigheden. Succes is beslist geen verworven recht meer! Als je concurrent zich sneller aanpast dan jij, dan ben je gezien!
Geen boodschap
Nu reageren veel retailers in de trend van; “ik ben ook maar een mens, en klanten moeten eens ff normaal doen, als ik het niet goed doe, hoeven ze het maar te zeggen en ik zal mijn best doen om het op te lossen. Maar helaas is de harde werkelijkheid anders. Klanten hebben geen boodschap aan jouw beperkingen.
Ze willen ook zonder vragen worden overtroffen in hun verwachtingen met betrekking tot jou, je winkel en je team. En als het niet naar tevredenheid is gaan ze weg en vertellen het aan iedereen die het maar wil horen.
Dat is niet leuk, maar wél de realiteit waar je mee te maken hebt! Denk hier eens over na. En pas je plannen hier op aan. Zoals het vroeger ging komt echt nooit meer terug! En wie zich niet aanpast zal uitsterven! Veel succes.
Photo by Heidi Sandstrom on Unsplash