Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Patricia Snel (chief people officer FrieslandCampina)

patricia snel frieslandcampina next leadership 50

Als je snel wilt gaan, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan samen. Dat Afrikaanse spreekwoord inspireert Patricia Snel (1981) nog altijd. Als leider kun je het niet alleen. Je hebt niet alle antwoorden en je hoeft die ook niet te hebben.

‘Vertrouw op je team, durf kwetsbaar te zijn, en help anderen te groeien, zoals anderen jou ook hebben geholpen. Open blijven staan voor de wereld om je heen en blijven leren is de sleutel tot goed leiderschap.’

Al veertien jaar is ze bij FrieslandCampina bezig met het managen van talent. Met een combinatie van ‘nieuwsgierigheid, vastberadenheid en een gezonde dosis lef’ klimt ze steeds een trapje hoger op de ladder. Zo bereikt ze ook de hoogste trede in haar vakgebied, die van chief people officer.

Leiders moeten lef tonen

Met haar ervaring is het dan ook logisch dat Snel de krapte op de arbeidsmarkt meteen benoemt als een van de grootste uitdagingen voor leiders. ‘Het is essentieel om een inclusieve, transparante, mensgerichte cultuur te creëren waarin werknemers zich gewaardeerd voelen.’

‘Vertrouwen, autonomie, maar ook verbinding en aandacht zijn hierbij cruciaal. Leiders moeten ruimte bieden voor persoonlijke groei en ontwikkeling, zodat werknemers zich verbonden voelen en gemotiveerd blijven.’

Wijsheid van collectief

De traditionele hiërarchische manier van werken maakt plaats voor een meer participatieve aanpak, geeft ze aan. ‘Next-gen managers zullen de wijsheid van het collectieve team meer benutten, bijvoorbeeld bij het bepalen van strategieën en het stimuleren van innovatie.’

Wereldwijde uitdagingen, van klimaatverandering tot sociale ongelijkheid, vragen ook om leiders die verder kijken dan de korte termijn. ‘Leiders zullen lef moeten tonen om moeilijke keuzes te maken en soms tegen de stroom in te gaan. Ze moeten hun eigenbelang loslaten en het grotere geheel vooropstellen.’

Sturen op waarden

Niet alleen sturen op cijfers, maar ook op waarden. Niet alleen streven naar winst, maar ook naar een positieve impact op de samenleving. ‘Door het goede voorbeeld te geven, kunnen ze anderen inspireren en een beweging in gang zetten die leidt tot echte, duurzame verandering.’